سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰

نگاهی به روز ششم جشنواره فیلم فجر؛

از فروش بلیت سینما توسط خبرنگاران تا حضور افراد بی ربط در سینمای رسانه ها/ روزی که از فیلم ها آبی برای جشنواره گرم نشد!

نشست خبری فیلم سینمایی «جمشیدیه»

سینماپرس: روز ششم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و کاخ رسانه هم حاشیه های زیادی به همراه داشت و ثابت شد که با گذشت بیش از نیمی از زمان جشنواره همچنان حاشیه ها ادامه دار هستند و احتمالا باید تا اواخر جشنواره شاهد حاشیه های بیشتری در این رویداد سینمایی باشیم.

به گزارش سینماپرس یکی از سوألات مهمی که طی روز ششم از زبان برخی از اهالی رسانه و منتقدان شنیده می شد اینکه بر اساس چه ملاک و معیارهایی مسئولان جشنواره به برخی نشریات و رسانه ها و حتی برخی از رسانه های فاقد مجوز و حتی رسانه های «تلگرامی» غرفه اختصاصی داده اند؟ چطور تلگرام طبق قانون رسمی کشور فیلتر است اما مسئولان جشنواره با تلگرامی ها و اینستاگرامی ها همکاری می کنند؟ چرا اگر قرار بوده به رسانه ها غرفه ای اختصاص داده شود اعلام عمومی نشده؟ این گزینش ها به چه صورت انجام شده؟

نکته قابل تأمل درباره این مسأله آنجا است که علاوه بر برنامه های رادیویی و تلویزیونی که از سال های قبل هم مکانی برای حضورشان تعبیه می شد، امسال برخی مجلات که دیگری چندان خواننده ای ندارند، برخی روزنامه ها، خبرگزاری ها، وی او دی ها و حتی اپلیکیشن ها هم غرفه دار شده اند! این اتفاق باعث شائبه های زیادی می شود مبنی بر اینکه نورچشمی های مسئولان جشنواره تنها می توانند غرفه در اختیار داشته باشند و بس! آن هم نورچشمی هایی که برخی از آن ها اصولا خروجی قابل توجهی هم ندارند و فقط تعداد کثیری کارت سینمای رسانه ها دریافت کرده اند و نهایتا با تعدادی کپی پیست سر و ته رسانه شان را به هم می آورند و بس!

امید است که مسئولان فجر سی و هفتم در این خصوص پاسخگو باشند و مانند دیگر انتقادها به آسانی از کنار این مسأله عبور نکنند.

از همه این اتفاقات که بگذریم همچنان مسأله عدم انتشار اسامی رسانه هایی که کارت پردیس سینمایی ملت را دریافت کرده اند مورد سوأل و انتقاد است. رسانه هایی که پیش از این از حرکت رئیس سازمان سینمایی مبنی بر تأکید بر حضور رسانه های دارای مجوز در پردیس سینمایی ملت حمایت کرده بودند اینک زمانی که با جولان دادن برخی رسانه نماها و برخی رسانه ای های فاقد مجوز در سینمای رسانه ها مواجه می شوند انتظامی و سایر مسئولان سینمایی و جشنواره را مقصر اصلی این اتفاق می دانند.

اما در روز ششم جشنواره موردهای بسیار خاصی هم به وفور دیده می شد!؛ از فروش بلیت سینماهای مردمی توسط برخی خبرنگاران و مسئولان رسانه های رسمی در صفحات اینستاگرام شخصی شان گرفته تا حضور گسترده آدم های بی ربط به سینما و رسانه در پردیس سینمایی ملت!؛   اصولا معلوم نیست چطور به برخی رسانه ها بلیت های فراوان رایگان رسیده که آن را در صفحات شخصی خود به حراج می گذارند و از سوی دیگر معلوم نیست به کدام واسطه و با چه زد و بندهایی دوباره در سینمای رسانه ها به روی آدم های غیرمرتبط به سینما و رسانه باز شده است!

بنا به مشاهدات عینی یکی از خبرنگاران سینماپرس در روز ششم جشنواره چند اتفاق عجیب در پردیس سینمایی ملت رخ داد! از حضور یکی از اعضای انجمن منتقدان بدون کارت (در صورتی که قبلا کارت داشت) برای تماشای یک فیلم در ورودی سالن ۳ پردیس سینمایی ملت با یک همراه فاقد کارت و فاقد ارتباط با سینما و رسانه گرفته که با رایزنی توسط برخی مسئولان مجوز ورود به سالن را پیدا کرد تا حضور برخی اقوام و قوم و خویش های منتقدان و رسانه ها در پریس ملت که باعث بهت و تعجب همگانی شد! اینکه این افراد چطور و به چه واسطه ای مجوز ورود به سینمای رسانه ها را پیدا کرده اند جای بسی تعجب دارد!

یکی از اهالی رسانه در این باره اطلاعات جالبی به سینماپرس داد و گفت: برخی از افراد کارت خود و دوستان شان را در اختیار دیگران می گذارند و چند نفر چند نفر دوستان خود را وارد پردیس ملت می کنند؛ البته سینماپرس مستقلا نمی تواند چنین مسائلی را تأیید یا رد کند!

جدا از این مسائل کمبود آب آشامیدنی در پردیس سینمای ملت بیداد می کند! نحوه توزیع آب به این گونه است که در سانس اول تعداد اندکی آب در یک یخچال کوچک در طبقه مثبت ۲ پردیس ملت قرار داده می شود که بلافاصله یخچال خالی شده و دیگر تا آخر شب هیچ گونه آب آشامیدنی توزیع نمی شود! اتفاقی که با انتقاد شدید و اعتراض اهالی رسانه و منتقدان مواجه شده و اغلب آن ها در به در در پی آب آشامیدنی هستند!

در نهایت اینکه فیلم های روز ششم جشنواره شامل «جمشیدیه»، «یلدا» و «مردی بدون سایه» هیچ یک نتوانستند نظر مثبت اهالی رسانه را با خود به همراه داشته باشند و از این رو رسانه ها به نشانه اعتراض ضمن ترک سالن با تشویق ها و خنده های ممتد در سالن نمایش فیلم ها به کیفیت و ساختار بد فیلم های جشنواره سی و هفتم اعتراض کردند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.