چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸

نشست خبری مجموعه فیلم های کوتاه جشنواره فجر برگزار شد؛

محمد کارت: امیدوارم جشنواره فجر همیشه به فیلم های کوتاه توجه بکند

نشست خبری مجموعه فیلم های کوتاه

سینماپرس: محمد کارت (کارگردان فیلم بچه خور) در مورد حضور فیلم کوتاه در جشنواره گفت: جشنواره ویترین سینمای ایران است بنابراین حضور مستند و فیلم کوتاه و انیمیشن حتما ضروری است.

به گزارش سینماپرس؛ نشست خبری مجموعه فیلم های کوتاه با حضور محمد کارت (کارگردان فیلم بچه خور)، ندا جبراییلی (بازیگر رورانس)، الهام معین (طراح لباس رورانس) و آبان عسکری (نویسنده بچه خور)   با حضور احسان کرمی به عنوان مجری برگزار شد.

محمد کارت در ابتدای این نشست در مورد فیلم کوتاه خود گفت: برای من جشنواره فجر خیلی اهمیت دارد چون فکر می‌کنم مهم ترین رویداد فرهنگی انگیزه ساز است. انگیزه ساز به این معنا که جشنواره فجر انگیزه سینماگران جوان و تازه کار برای فیلمسازی است. الان هم با بچه خور، سومین حضورم در جشنواره را تجربه می کنم برایم بسیار جذاب است. امیدوارم جشنواره فجر همیشه به فیلم های کوتاه توجه بکند. چون پتانسیل سینمای ایران از فیلم کوتاه شروع می‌شود.

آبان عسکری نویسنده فیلم بچه خور در مورد ایده اصلی فیلم گفت: حدود سه سال پیش من یک ایده ای داشتم که مبنای اصلی همین فیلم بود. بعد با محمد کارت رویش کار کردیم و سر و روی جدی تری به خود گرفت و در نهایت آن را ساختیم. مغز من با معضلات اجتماعی که در جنوب شهر وجود داشت پر شده بود و ایده اصلی فیلم از همانجا آمد.

ندا جبراییلی بازیگر فیلم رورانس هم در خصوص این فیلم گفت: سوگل رضوانی در جشنواره ای در آمریکا حضور دارد و اولین نمایش جهانی فیلم در حال برگزاری است. بخاطر علاقه ای که به فضای قصه و تخیل در کارگردان وجود داشت، او تصمیم گرفت که چنین فیلمی بسازد. من می دانم علاقه اصلی خانم رضوانی فاصله گرفتن از فضای واقع گرایانه بود و می  خواست به فضایی چالش برانگیز برسد.

الهام معین طراح لباس رورانس در مورد سختی های کارش در فیلم گفت: فضای تئاتر و فضای بیرون از تئاتر دو ماجرا را برای ما پیش می آورد و ما باید این تفاوت را حس می کردیم. سوگل هم خیلی وسواسی به طراحی توجه می کند. بخاطر همین ما طراحی قسمت تئاتر را دقیقا همانند تئاتر طراحی کردیم و حتی لباس ها را هم با دقت طراحی کردیم. این که فضای بیرونی و درونی تئاتر تصنعی نباشد، خیلی از ما انرژی گرفت ولی فکر می کنم در کل کار خوبی شکل گرفت.

کارت در مورد دغدغه اش در فیلمسازی و توجه به اقشار فرودست در فیلمش گفت: من فکر می کنم جامعه ای که من رویشان تمرکز می کنم آدم هایی از قشر متوسط به پایین جامعه هستند که هنجار شکن هستند و چون خودم بچه پایین شهر هستم این سبک زندگی را بیشتر می شناسم. ضمن اینکه من سینمای وحشی را بیشتر می پسندم. همیشه لذت می‌برم از فیلم های نفس گیر که تماشاگر نتواند از روی صندلی تکان بخورد. من هم تلاش می کنم همواره چنین فیلمی بسازم و به طور وحشی سوژه را  به مخاطب عرضه کند و به آن هجوم ببرد.

کارت ادامه داد: فکر این که این سوژه را به فیلم بلند تبدیل کنم دارم اما فعلا برنامه دقیقی برایش ندارم.

کارت در پاسخ به سوالی در مورد قهر کردن مخاطب با فیلم کوتاه به دلیل تلخ بودن فیلم گفت: این سلیقه من است و فکر می کنم فیلم باید تاثیرگذار باشد. فیلم کوتاه همان اندازه که کوتاه است باید اثرگذار هم باشد و تا مدتی همراه مخاطب بماند. فیلم نگران بچه های بدسرپرست و بی سرپرستی است که در فیلم به آن پرداخته شده است.

کارت در مورد کمک کردن تجربیات مستندسازی اش در ساخت این فیلم گفت: من احساس می کنم زندگی را با مستند بهتر یاد گرفتم. هم در زندگی شخصی ام به من کمک کرد و هم در تجربیات سینمایی ام. این که من تلاش کردم در فیلمم به سوژه هایی واقعی بپردازم، همه برگرفته از تجربیات من در حوزه مستند است. من با مستند زندگی کردن را یاد گرفتم و این یاد گرفتن زندگی در فیلم سازی ام هم بسیار موثر بود. از من بپذیرید که این فیلم با پژوهش ساخته شده است. من خودم بچه جنوب شهرم و چنین مسائلی را به چشم دیده ام.

معین در مورد نحوه اکران فیلم های کوتاه در جشنواره گفت: این یک بستر خوبی برای فیلم کوتاه است. حتی اگر ۴ فیلم کوتاه در جشنواره باشند و با وجود محدودیت تایمی برای فیلم های کوتاه، حضور این فیلم ها در جشنواره فجر بسیار پر اهمیت است. زیرا مخاطب جشنواره فجر از مخاطب جشنواره فیلم های کوتاه بیشتر است.

ندا جبراییلی در پاسخ به همین سوال گفت: من فکر می کردم استقبال اهالی رسانه بیشتر باشد. من انتظارم بیش از این بود چون فیلمسازان کوتاه، فیلمسازان بلند آینده است. با این حال من انتظارم بیشتر بود.

کارت هم در مورد حضور فیلم کوتاه در جشنواره گفت: جشنواره ویترین سینمای ایران است بنابراین حضور مستند و فیلم کوتاه و انیمیشن حتما ضروری است و این فیلم ها باید حضور داشته باشند. با این حال دو نکته در این میان مهم است. یکی اینکه اگر اهالی رسانه به این مدل فیلم ها توجه کنند، حتما برنامه ریزان جشنواره زمان بیشتر و بهتری را به این فیلم ها اختصاص می دهند.

نکته دوم هم اینکه چون فیلم های کوتاه برای حضور در جشنواره باید محدودیت تایمی داشته باشند این برای ما مشکل ساز است چون در جشنواره فیلم های کوتاه محدودیت تایمی وجود ندارد و این باعث ایجاد یک باگ می شود که باید رفع شود. اگر این محدودیت تایمی رفع شود حتما فیلم های کوتاه خوبی می توانند پا به جشنواره بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.