دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵

در آیین پایانی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر سیمرغ ها پرکشیدند

سیمرغ نگاه ملی به «۲۳ نفر» رسید/ اقدام نمادینی که حاشیه ساز شد!/ «شبی که ماه کامل شد» رکورد دار دریافت سیمرغ؛ از بازیگری شاکردوست و شکیبا تا کارگردانی و بهترین فیلم

اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: آیین پایانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی برگزار شد که مسئولان‌ جشنواره برای جبران حواشی افتتاحیه از ۲۳ آزاده تقدیر کردند، اقدام نمادینی که آن هم در پی بی تدبیری مدیران سینمایی با سخنان یک هنرپیشه زن حاشیه ساز شد!

به گزارش سینماپرس این مراسم رأس ساعت مقرر با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوتی چند از آیات قرآن کریم آغاز شد.

سپس تصاویری خاطره انگیز از دوران انقلاب اسلامی و سرنگون شدن رژیم ستم شاهی پخش شد که با استقبال افراد حاضر در سالن روبرو شد.

در ادامه محمدرضا شهیدی فرد که اجرای مراسم را بر عهده داشت روی صحنه آمد و گفت: مهمترین بخش جشنواره فیلم فجر اختتامیه است اما قطعا بسیاری از سینمادوستان این مراسم مهمتر از کسانی است که کاندیدا شده اند.

 ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دعوت محمدرضا شهیدی فرد برای سخنرانی روی سن حاضر شد.

داورغه‌زاده گفت: با گرامی داشت ایام مبارک دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی را به همه شما حضار گرامی و هنرمندان عزیز خیر مقدم می‌گویم؛ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد. حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.

داروغه زاده با تاکید براینکه آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است، ادامه داد: این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

او تاکید کرد: بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت و منافع ملی و خلق آثاری مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما، رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود.

او افزود: نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند. 

داروغه زاده گفت: صف‌های طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌ای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.

دبیر جشنواره تاکید کرد: از همه همکارانم، خصوصا هیئت‌های محترم داوری که می‌دانم و می‌دانید که در سخت‌ترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاس‌گزارم. امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته‌ شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو می‌کنم

 پخش وله فیلم‌های بخش نگاه نو، فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن ادامه دهنده مراسم بود.

محمد آفریده، حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری به عنوان داوران بخش نگاه نو معرفی شدند. 

احمدزاده، پناهنده، میری و آفریده برای اهدای جوایز بخش فیلم های کوتاه، مستند و فیلم‌های نگاه نو روی سن حضور یافتند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «بچه‌خور» به کارگردانی محمد کارت اهدا شد.

محمد کارت در سخنانی پس از دریافت جایزه اش با تشکر از داوران گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را می گیرم و از همه عوامل فیلم تشکر می کنم. امیدوارم که همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر استمرار داشته باشد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به فیلم «بهارستان؛ خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم نگاه نو به فیلم «مسخره باز» اهدا شد.

غنی زاده روی صحنه حاضر نشد و به جای خود یکی از مهاجرین افغان را روی صحنه فرستاد که وی نامه ای از سوی او قرائت کرد و گفت که همایون غنی زاده از گرفتن این جایزه معذور است!

این مهاجر افغانستانی جایزه این بخش را از طرف غنی زاده گرفت و گفت: از آقای غنی زاده خواستم‌که از مشکلات مهاجران افغان بگوید و ایشان از من خواستند که در این جمع باشم و از مشکلات آنها بگویم. مگر مردم ایران در کشور خودشان کم مشکل دارند که من از مشکلات خودمان بگویم؟ باید به هم امید دهیم و از مردم ایران ممنونیم بابت میزبانیشان. امید که رنگ آرامش به کشورمان بازگردد.

در ادامه اعلام شد همایون غنی زاده از گرفتن سیمرغ انصرفا داده است. در متن نامه او که توسط خیال محمد خوانده شد آمده است: با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنی زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم. امید که در دوره های دیگری کارگردان مقبول تری برای جشنواره باشیم.

مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با پخش بخش‌هایی از فیلم سینمایی «۲۳ نفر» ادامه یافت.

شهیدی‌فرد با حضور روی سن به فیلم‌های این دوره از جشنواره اشاره کرد که براساس وقایع تاریخی یا شخصیت‌های تاریخی ساخته شده‌اند، از جمله «۲۳ نفر»، «شبی که ماه کامل شد» و «غلامرضا تختی». او سخنان خود را با اشاره به ویژگی‌های فیلم «۲۳ نفر» ادامه داد.

شهیدی‌فرد در ادامه اسامی آزادگانی که فیلم «۲۳ نفر» براساس زندگی آنان ساخته شده، خواند و از این آزادگان دعوت کرد تا به همراه بازیگرانی که نقش آنان را بازی کرده بودند، روی سن حاضر شوند.

همزمان با حضور آزادگان روی سن، حاضران در سالن آنان را ایستاده تشویق کردند.

گوهر خیراندیش که برای تقدیر از آزادگان روی سن حضور یافته بود در سخنانی گفت: من سلام و تعظیم می کنم به این قهرمانان کشورم. استادم جناب آقای نصیریان و جناب آقای مشایخی، ببخشید که من ِکوچکترین جای شما را می گیرم. به سینما رفته بودم ولی با این پای آسیب دیده نتوانستم بیشتر فیلم ها را ببینم. داوران کارشان امسال سخت بود و من برای دیدن «مردی بدون سایه» و «قصر شیرین» به سینما آستارا رفتم. این فیلم بسیار عالی بود. وسط این دو فیلم فکر می کردم با یک فیلم جنگی که لابد حمایت های دولتی را دارد روبه‌رو خواهم شد و می‌خواستم آن را نبینم. آنجا فیلم شروع شد و من دیگر نتوانستم آن را رها کنم. به خودم می گفتم اگر فرزندان ما در جوانی و نوجوانی بخواهند اینقدر رشادت به خرج بدهند تا یک وجب از خاک ما به دست بیگانه نیفتد و اینجور عمر خود را در اسارت بگذرانند ما باید چه کنیم؟

من شاهد یک فیلم با استانداردهای جهانی بودم. بعد از ۱۳۰ فیلم که بازی کردم و فیلم هایی که دیدم، قاب بندی ها، فیلمبرداری و بازی گرفتن از نابازیگران آنقدر درخشان بودند که فیلمی بود که می توانست شما را درگیر کند. هیچ انسانی نمی توانید پیدا کند که دوست داشته باشد  یک وجب از خاک وطنش را از دست بدهد.

گوهر خیراندیش پس از تقدیر از آزادگانی که فیلم ۲۳ نفر بر اساس زندگی آنان ساخته شده، به‌خاطره‌ زندان تعلیقی‌اش پس از بوسیدن یک فیلمساز جوان روی سن جشنواره‌ای در بزد اشاره کرد و به دو سال زندان تعلیقی‌اش به‌این دلیل اشاره کرد و گفت حالا دیگر توجیه شده است! هر چند که در برابر این آزادگان سر تعظیم فرود می‌آورد.

سخنان خیراندیش لحنی انتقادی نسبت به قانون داشت و این بیانات در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی بسیار عجیب بود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در این بخش به «۲۳ نفر» به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد. 

 در ادامه بخش تقدیر از آزادگان «۲۳ نفر» علاوه بر گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری، شهیدی‌فرد از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد و دکتر حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه‌زاده درخواست کرد به جمع حاضران روی سن  بپیوندند.

سپس یک سیمرغ بلورین نمادین به نماینده ۲۳ آزاده اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در این بخش به «۲۳ نفر» به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد.

مجتبی فرآورده در سخنانی با تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: اجازه می خواهم این سیمرغ ارزنده را به کسانی تقدیم کنم که ۸سال و ۳ماه و ۱۷روز اسارت را تحمل کردند، برای اینکه ما در آسایش زندگی کنیم.

این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون ادامه یافت. سیدعباس صالحی در آغاز سخنان خود  بخش هایی از پیام حسن روحانی رئیس جمهور را خواهد خواند. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متن کامل این پیام در کتاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شده است.

متنی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخش هایی از پیام رئیس جمهور خواند به این شرح است: هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است 

در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌ساز تحولی فرهنگ‌ و جامعه‌محور بوده و خواهد بود.

در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند. 

جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. 

اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس می‌دارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.

در ادامه بخش هایی از فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر پخش شد.

با معرفی داوران بخش سودای سیمرغ و دعوت از آنها برای حضور روی سن پوران درخشنده، مهرزاد دانش، محمود کلاری، ریما رامین‌فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه‌آهنگر و محمد بزرگ‌نیا برای اهدای سیمرغ‌های این بخش به روی سن آمدند.

مهرزاد دانش به نمایندگی از اعضای هیات داوران بیانیه داوران را قرائت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به ایمان کریمیان برای «ماجرای نیمروز: رد خون» رسید

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» رسید

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به محمدرضا شجاعی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای فیلم «غلامرضا تختی» رسید

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به ایرج شهزادی برای فیلم «متری شش و نیم» رسید

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» رسید

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای فیلم «متری شش و نیم» رسید

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین» رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی» رسید

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد به علی نصیریان برای فیلم «مسخره باز» رسید

جایزه ویژه هیأت داوران آثار پویانمایی به اشکان رهگذر برای انیمیشن «آخرین داستان» رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه به همایون غنی زاده برای فیلم «مسخره باز» رسید

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه محسن قرایی و محمد داودی برای فیلم «قصر شیرین» رسید

سیمرغ بلورین بهترین جایزه ویژه هیأت داوران به نیما جاویدی برای فیلم «سرخپوست» رسید

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به فیلم شبی که ماه کامل شد رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «متری شش ونیم» رسید

برخی حواشی این مراسم:

سخنان گوهرخیراندیش در بخش تقدیر از ۲۳نفر و سخنان سعید روستایی در انتهای مراسم بوی قانون گریزی و به سخره گرفتن قانون را داشت، در شرایطی که جامعه امروز نیاز به حرکت به سمت قانون گرایی دارد و در این شرایط انعکاس چنین نگاهی از برخی افراد قابل پذیرش نیست.

ساعت ها قبل از آغاز مراسم اختتامیه تعداد کثیری از مردم سینمادوست در اطراف برج میلاد تهران تجمع کرده بودند؛ با آنکه بارش باران بسیار شدید بود مسئولان پارکینگ طبقاتی را در اختیار مدعوین نگذاشته بودند و مردم مجبور بودند در بیابان های اطراف اتوموبیل خود را پارک کنند و در باران شدید خود را به برج میلاد برسانند.

حضور چهره های نامربوط به سینما و رسانه در این مراسم به شدت محسوس بود؛ معلوم نیست وقتی مسئولان جشنواره با خست و ناخن خشکی کارت های مراسم را در اختیار رسانه ها قرار داده و مانع فعالیت شایسته تر رسانه ها شده اند چرا باید کارت ها به صورت گسترده دست افرادی بی ربط باشد و یا با قیمت های نجومی خرید و فروش شود؟

قبل از آغاز مراسم خانواده شهیده فائزه منصوریان که در سالن حضور داشتند با دیدن الناز شاکردوست به پا خواستند واو را غرق بوسه کردند. شاکردوست در فیلم «شبی که ماه کامل شد» نقش فرزند آن ها را ایفا کرده بود.

سر و صدای کودکان حاضر در سالن آنقدر زیاد بود که در بسیاری مواقع به شدت آزاردهنده می شد و در کار اهالی رسانه خلل جدی ایجاد می کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.