جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱

آبیار: جهان به موضوع افراط‌گرایی و نگاه رادیکال مبتلا است

نرگس آبیار

سینماپرس: کارگردان "شبی که ماه کامل شد" با اشاره به اینکه هنوز زمان اکران عمومی مشخص نیست، گفت: باورم این است که نباید از لفظ «ریگی» استفاده کنیم، بهتر است بگوییم خانواده عبدالمالک.

به گزارش سینماپرس، نرگس آبیار، کارگران فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور در برنامه پارک شهر، رادیو تهران درباره مهمترین اتفاق زندگی اش گفت: مهمترین اتفاقی که در سال ۹۷ برای من ساخت فیلم « شبی که ماه کامل شد » است و در درجه دوم دریافت سیمرغ است.

وی در پاسخ به اینکه تهیه کننده فیلم نیمروز چند روز گذشته توئیت کرده است که فیلمنامه ای را درباره ماجرای ریگی به یک تهیه کننده آقا دادم اما بدون مطالعه نپذیرفت و گفت که زندگی ام را بیشتر از این ها دوست دارم. چه شد که یک کارگردان خانم به سمت ساخت چنین فیلمی رفت، گفت: یکی از دلایل من برای ساخت این فیلم بود که ماجرای مردم بلوچ را از اتفاقات گرایش های تندرو افراطی اسلام گرا جدا کنیم. همچنین ماجرای قوم ریگی را از این ماجرا جدا کنیم. ریگی یک طایفه بزرگ است که سابقه مبارزه با استعمارگرها را دارد. بنابراین نباید از لفظ «ریگی» استفاده کنیم. بهتر است بگوییم خانواده عبدالمالک.

آبیار گفت: طایفه ریگی اصالت ۱۰۰۰ ساله دارند. این موضوع حساسی است که جهان به آن مبتلا است. جهان به موضوع افراط گرایی و نگاه رادیکال مبتلا است. نگاه رادیکال در هر دنیایی وجود دارد و جهان از این موضوع رنج می برد. در حال حاضر زمان مناسبی بود که یک فیلم ساز به سمت چنین موضوعی برود و فیم بسازد.

کارگردان « شبی که ماه کامل شد» در پاسخ به اینکه چگونه این حجم از اطلاعات را برای نگارش فیلمنامه و ساخت آن تهیه کردید افزود: حجم عجیبی از اطلاعات نبود. یک جاهایی را بر اساس حدس و گمان و تخیل خودم پیش رفتم. اما اطلاعات عمده مواردی بود که تمام جراید و روزنامه ها پیش از این درباره آن نوشته بودند. من به روزنامه های خارجی به عنوان منبع نگاه کردم. علاوه بر این در داخل ایران چند نفر بودند که اطلاعات خوبی در این زمینه داشتند و من از آنها هم استفاده کردم . اما آنها هم تا حدی به من اطلاعات ارائه کردند و من مجاز نبودم بیشتر از این اندازه از آنها سوال کنم. این حجم از اطلاعاتی که داشتم را سازماندهی کردم و تلاش کردم بخشی از تخیل خودم را در کار استفاده کنم.

آبیار درباره انتخاب الناز شاکردوست و هوتن شکیبا گفت: از روز اول به انتخاب خانم شاکر دوست فکر کرده بودم. تلاش داشتم که تمام بازیگران چهره نباشند. اما از یک جایی به بعد تصمیم گرفتیم که نقش اول زن را از میان چهره ها انتخاب کنیم. من به سراغ خانم شاکر دوست رفتم، بعد از صحبتی که با ما داشتند دچار سانحه شدند. من آن زمان به گزینه های دیگر هم فکر کردم اما در نهایت به خود ایشان رسیدیم. به هر حال کسانی که کارهای من را می شناسند می دانند باید یک چهره دیگری از خود نشان دهند. چه بسا خانم صدر عرفایی نیز در این فیلم زحمت بسیاری کشیدند. خیلی با محلی ها نشست و برخواست داشتند به خاطر اینکه بتوانند چهره متفاوت از خود به جای بگذارند.

وی افزود: من در فیلم نفس از بازیگران تئاتر استفاده کردم و جواب گرفتم. این اتفاق خوبی است اگر برای هم فیلم سازان رقم بخورد و از بازیگران تئاتر هم استفاده کنند. در ابتدا قرار بود با آقای سیدی کار کنیم، اما بنا به دلایلی موفق نشدیم. کارهای آقای شکیبا را در تئاتر دنبال می‌کردیم. بحث داشتن لهجه برای من مهم بود و آقای شکیبا توانایی بسیار خوبی در اجرای لهجه های مختلف دارند، ایشان را انتخاب کردیم.

آبیار درباره اینکه چطور توانستید گویش ها را در بازیگران اجرا کنید گفت: الناز شاکر دوست خیلی راحت موفق شد آنچه که مد نظر من بود در گویش ادا کند. کمی تمرین کردند و بازیگر بسیار دقیقی هستند در روزهای تمرین با وجود مشکلاتی که در کمر داشتند حضور داشتند و تمرین کردند.

وی در پاسخ به اینکه عده ای اعتقاد دارند که الناز شاکر دوست در دقایق اول با لهجه قمی صحبت می‌کرد و در بقیه کار به لهجه اصلی رسید گفت: این را قبول ندارم. به لهجه وارد هستم و کاملاً متوجه می شوم که کجای کار کودش دَر می رود. لهجه ای که از قمی می خواستیم یک ته مایه بود. حتی مادرش هم به این اندازه غلیظ نیست. اینها سال ها است که ساکن تهران هستند. لهجه دیگر ندارند. بلکه ته مایه ای وجود دارد. الناز شاکردوست اندازه را کاملاً رعایت کردند.

کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» افزود: بازیگر دیگر آرمین رحیمیان است که از تئاتر شروع کرده که لهجه را به خوبی ادا کردند. بازیگر دیگر امین میری است که باز هم از بازیگران تئاتر است که نقش دایی نورالدین را بازی می‌کردند که خداروشکر در نقش خود بسیار موفق باشند.

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری اعتقاد دارند سکانس های «شبی که ماه کامل شد» مردانه است. این قدرت از کجا آمد افزود: من جنسیت برای این ماجرا قائل نیستم. ساخت سکانس های احساسی بسیار سخت تر از سکانس های اکشن است. سکانس های اکشن یک توانایی بدنی می خواهد. اما خداروشکر خدا این توان را داده بود. اما سکانس آخر کار و سکانس های حسی بسیار سخت بود و من استرس بسیاری داشتم. اما نباید این کار را زنانه و مردانه کرد. ما یک تیم بودیم که با هم این کار را ساختیم. اما همسر هم کنارم بودند و دلگرمی از ایشان می گرفتم.

آبیار در پاسخ به اینکه رقبای سختی داشتید، تصور می کردید که فیلمتان اینقدر مورد استقبال قرار بگیرد گفت: خدا را شاکرم که گروه ما در همچین سالی توانست موفقیت کسب کند. از زبان دوستان موثق بسیار شنیدم که فیلم های خوبی امسال در جشنواره بود. من هم همان روز اعلام کردم که به نمایندگی از دوستان دیگر این جایزه رادریافت می کنم. دریافت جایزه برای فیلم من از ارزش کار دوستان کم نمی کند.

وی درباره پول های مشکوک به سینما گفت: من سر در نمی یارم. هیچ کدام از فیلم های من با بودجه دولتی به آن معنا نبوده است. تنها بخشی از فیلم «شیار۱۴۳» را با کمک لجستیک مس سرچشمه ساختیم. بخشی از فیلم «نفس» را هم با حمایت فارابی ساختیم.بسیاری از دوستان با بودجه دولتی فیلم می سازند بسیاری انتقاد می کنند که این بودجه دولتی است. اگر بابخش خصوصی هم همکاری کنند باز انتقاد می کنند. می خواهم بگویم که باید این حرف ها را رها کنیم. مهم خروجی کار است که چه فیلمی ساخته می شود. ما تمام تلاشمان را می کنیم که فیلم خوبی ساخته می شود. بخش اقتصادی به کارگردان و بازیگران ارتباطی ندارد. تا حدی تهیه کننده باید پاسخگو باشد. من به عنوان کارکران تمام تلاشم را می کنم که هنر کارگردانی را به کار ببرم و یک فیلم خوب بسازم.

آبیار درباره اینکه چرا از نویسندگی فاصله گرفته اید و نمی خواهید به دنیای نویسندگی باز گردید گفت: من تا ساخت« نفس» هم می نوشتم و کارهایم به چاپ هم می رسید. فاصله من از نوشتن به اندازه ای فیلمی بود که ساختم. فیلم « نفس» هم بر اساس یکی از رمان های من ساخته شده است. هرگز ادبیات برای من فراموش نمی شود.

وی درباره پروانه نمایش فیلم و زمان اکران فیلم « شبی که ماه کامل شد» اطلاع دارید افزود: متأسفانه خیر. خبر ندارم. این موضوع را تهیه کننده خبر دارد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.