شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

شادیانه های هزارساله گیلان مخاطبان جشنواره را به وجد آورد

سومین روز جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: سومین روز جشنواره موسیقی فجر با اجرای گروه«گیل و دیلم» با قطعه دیلمان که شاه نوری بر اساس قصه دیلمان ساخته بود، شروع شد.

به گزارش سینماپرس؛ بعد از اجرای مقدمه دیلمان توسط گروه «گیل و دیلم» رضا شاه نوری، سرپرست این گروه گفت:«ما امشب به نمایندگی از خطه گیلان در خدمت شما هستیم. موسیقی گیلان و دیلمان ریشه در هزار سال دارد.»

در ادامه برنامه ترانه «آها بگو» مورد توجه حاضران در سالن سوره حوزه هنری روبرو شد.

شاه نوری بیان کرد:«موسیقی دیلمان مربوط به شرق گیلان و غرب مازندران و برگرفته از کار و مراسم حماسی و آئینی است. من هم میراث دار این موسیقی هستم که از ۴۰۰ سال پیش سینه به سینه و نسل به نسل از اجدادم طهماسب بیگ، جعفر قلی بیگ، مهدی بیگ، شاه نور بیگ و نصرالله بیگ به من رسیده است و من هم این موسیقی را به فرزندانم منتقل کرده ام تا به فراموشی سپرده نشود.»
او که تجربه حضور در جشنوارههای دوره قبل را هم دارد، معتقد است: باید در چنین جشنواره هایی پیشکسوتان موسیقی اقوام را به جوانان معرفی کنند و آنها را تشویق کنند تا از موسیقی اقوام که برگرفته از فرهنگ خودمان است الگو برداری کنند. زیرا ما بهترین موسیقی را داریم که برگرفته از کار و کوشش مردم این سرزمین است.

«گاش وچای»،  «حیران حیران»، «دیلمان» و «رعنا» از جمله ترانه هایی بودند که این گروه اجرا کردند.

امید شاه نوری(نوازنده نقاره)، اسحاق سهرابی(خواننده)، نصرت شاه نوری (نوازنده دایره)، به سرپرستی محمد رضا شاه نوری (نوازنده کمانچه)، اعضای گروه «گیل و دیلم» در این دوره از جشنواره فجر بودند.

تنبوره ۱۲۰ ساله تالشی مهمان جشنواره فجر

آرمین فریدی سرپرست گروه  «کادوس» در حین اجرای موسیقی منطقه تالش گیلان، دو مهمان قدیمی‌ را به حاضران معرفی کرد و گفت: یکی از این مهمان ها ساز «تنبوره» تالشی است که ۱۲۰ سال دارد و دیگری «لله» قدیمی‌این منطقه است.

این پژوهشگر موسیقی و نوازنده تنبوره بیان کرد: «ساز تنبوره تالشی فراموش شده بود و زمانی که به دنبال آن گشتیم به لطف مردان صد سال به بالایی که در کوه های تالش زندگی می‌کنند، یک ساز قدیمی‌تنبوره را که یکی از میانسالان ۱۱۸ ساله حفظ کرده بود، پیدا کردیم و توانستیم نمونه هایی از آن را بسازیم و این ساز را احیا کنیم. خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نمونه از تنبوره تالشی ساخته شده و جوانان هم  نواختن آن را یاد گرفته اند.

او قبل از اجرای آهنگ «بندون بندون»، توضیح داد: این آهنگ در مراسم حنابندان منطقه تالش خوانده می‌شود و گریه بسیاری از مادران را در می‌آورد زیرا مفهوم  شعر به این معناست که « به مادر عروس چیزی نگید که دختر یک امشب دیگر مهمان اوست»

این اجرا با بخش اعظمی‌از موسیقی مجلسی تالشی که در مراسم عروسی اجرا می‌شود، همچنین نی چوپانی تالشی همراه بود. آخرین ترانهای که این گروه اجرا کردند «سیا ریحون» بود و سپس مقام رقص «دوشه هوا» توسط گروه «کادوس» اجرا شد. اجراهای این گروه از خطه گیلان با استقبال خوب حاضران در سالن سوره حوزه هنری روبرو شد.

به گفته فریدی موسیقی منطقه تالش از شفت و فومن تا آستارا در ایران شروع می‌شود و تا مناطقی در جنوب کشور آذربایجان ادامه پیدا می‌کند.

هوشنگ حاجی بداغی (خواننده گروه)، رضا شعبان زاده(نوازنده دایره) به سرپرستی آرمین فریدی (نوازنده تنبوره، لله و نی تالشی) از اعضای گروه «کادوس» بودند. این گروه سابقه اجرا در کشورهایی مثل بلاروس، اوکراین و روسیه را هم دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.