شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹

با حضور علی بوذری و هدا حدادی:

کارگاه و نشست تصویرگری براتیسلاوا در مشهد برگزار شد

کارگاه و نشست تصویرگری براتیسلاوا در مشهد

سینماپرس: هم‌زمان با برپایی نمایشگاه آثار دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا کارگاهی با عنوان «تصویرگری کتاب کودک و نوجوان» و نشست تخصصی معرفی اهداف این رویداد برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در آیین گشایش این رویداد دومینیکا گالوا، معاون سفیر اسلواکی در ایران حضور داشت.   

براساس این خبر هم‌زمان با برپایی نمایشگاه کارگاه تصویرسازی با هدایت هدا حدادی و علی بوذری  به مدت ۱۰ ساعت روز ۲۴ بهمن  ۱۳۹۷ در موسسه آموزش عالی فردوس مشهد برگزار شد.

در این کارگاه در زمینه تکنیک‌های ترکیبی تصویرسازی و چاپ به علاقه‌مندان آموزش‌هایی ارایه و به شرکت‌کنندگان گواهی اهدا شد.

هم‌چنین روز ۲۵ بهمن در نشستی با عنوان «معرفی براتیسلاوا» این دو تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان در باره چگونگی برگزاری و اهداف این رویداد مهم بین‌المللی توضیح‌هایی را ارایه کردند.

بر اساس این گزارش بوذری در این باره گفت: براتیسلاوا یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های تصویرگری در دنیاست که بر خلاف دیگر نمایشگاه‌های تصویرگری تنها بر آثار چاپ شده و دارای بُعد هنری تمرکز دارد و این بسیار قابل تأمل است چرا که در واقع ما هر دو سال یک‌بار نمایی از آن‌چه در دنیای نشر جهان اتفاق می‌افتد را در این نمایشگاه شاهدیم.

عضو هیأت مدیره انجمن تصویرگران ایران برای آشنایی حاضران با چگونگی انتخاب آثار افزود: قبل از سال ۲۰۰۷ میلادی هر کشور ۲۰ تصویرگر را به این نمایشگاه معرفی می‌کرد، اما بعدها با توجه به افزایش تعداد کشورها این سهمیه به ۱۵ نفر کاهش یافت.

وی ادامه داد در هر کشور یک نهاد همکار وجود دارد که در ایران این نمایندگی را ابتدا شورای کتاب کودک برعهده داشت و بعدها به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفویض اختیار شد، اما از آنجا که کانون خود یک ناشر کتاب کودک و نوجوان است از ده سال پیش تصمیم بر آن شد که انجمن تصویرگران نیز در این حوزه با کانون همکاری داشته باشد.

بوذری که به عنوان یکی از داوران نمایشگاه بین المللی تصویرگری براتیسلاوا انتخاب شده است اظهار داشت: در نمایشگاه براتیسلاوا یک درخت طلایی داریم که بزرگترین جایزه است، سپس پنج سیب طلایی و پنج پلاک طلایی. بهمن دادخواه در سال ۱۹۷۳ پلاک طلایی را از آن خود کرد. فرشاد مثقالی نیز موفق به دریافت جایزه سیب طلایی شد. کریم نصر در سال ۱۹۹۱ پلاک طلایی را دریافت کرد. در سال ۲۰۰۵ علیرضا گلدوزیان جایزه درخت طلایی را از آن خود کرد. هدی حدادی در سال ۲۰۰۷ پلاک طلایی را گرفت، راشین خیریه سیب طلایی ۲۰۱۷ و سال گذشته نیز نرگس محمدی جایزه سیب طلایی را از آن خود کرد.

تصویرگر و استادیار دانشگاه هنر تهران اضافه کرد برخی از نویسندگان کتاب کودک شناخت درستی از دنیای کودکی ندارند و بیشتر از آن‌که به دنبال نوشتن کتاب مناسب کودک باشند به خلق شاهکار ادبی و تصویرگری فکر می‌کنند.

او  اظهار داشت به اعتقاد من تصویرگری بسیار ساده است و نباید به دنبال متون ادبی فاخر و تصویرگری شاهکار باشیم بلکه متن و تصویر باید قابلیت برقراری ارتباط با مخاطب و کودکان را داشته باشد.

هدی حدادی نیز در این نشست از آثار هنرمندان ایرانی به عنوان آثار دارای سبک یاد کرد و گفت: هم‌سالان من کتاب‌ها و انیمیشن‌های خوب کانون را به خاطر محتوا و اعجاز فوق‌العاده‌شان فراموش نمی‌کنند.

وی افزود: در گذشته کتاب‌ها با صدهزار نسخه در چاپ  منتشر می‌شد و باز هم برای چاپ بعد مورد استقبال قرار می‌گرفت و هنرمندان آثار خود را در اختیار جشنواره‌های زیادی قرار می‌دادند و این کسب تجربه برای آن‌ها خیلی مهم بود.

حدادی ادامه داد تصویرگران ایرانی به طور ناخودآگاه و نیاموخته جوهره هنر تصویرگری ایرانی و مینیاتوری را وارد کارشان می‌کنند و این باعث می‌شود آثار ایرانی دارای ویژگی‌های منحصری باشد به عنوان مثال در آثار علیرضا گلدوزیان ایستایی کار، عدم وجود پرسپکتیو و دو بعدی بودن کار و رنگ‌گذاری را می‌بینیم که نشان از هویت هنر ما دارد اما در بازار کتاب کودک ناموفق بوده‌ایم.

نویسنده رمان «دلقک» به اهمیت دوسویه نمایشگاه براتیسلاوا و هنرمندان ایرانی اشاره کرد و گفت: حضور در این نمایشگاه برای ما اهمیت دارد و از سوی دیگر مسئولان نمایشگاه برای هنرمندان ایرانی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و شاید بتوان گفت دلیل این ارزش‌گذاری فعالیت‌های کانون و حمایت آن از هنرمندانی چون کلانتری و صمد بهرنگی است.

حدادی خاطرنشان کرد آن‌ها به کانون آمدند تا هنر را در خدمت کودکان به کار گیرند و در حیطه کودکان بنویسند، این هنرمندان مستقل، با هنر امپریالیسمی و هالیوودی مقابله کردند و به سمت هنر بلوک شرق و کشورهایی چون اسلواکی، چک و یوگسلاوی متمایل شدند و در واقع ایران برای مدت کوتاهی در انیمیشن و تصویرگری وامدار هنر و فرهنگ بلوک شرق شد و مسابقه براتیسلاوا مهم‌ترین جایی بود که می‌توانست هنر خلق شده آن‌ها را ارزیابی کند که خوشبختانه هنرمندان ایران توانستند ظرف یک یا دو سال این هنر را از آن خود کنند.   

نمایشگاه براتیسلاوا همگام با اهداف یونسکو، دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان، کمیسیون‌های ملی و نیز سازمان‌های مرتبط با هنرهای زیبا، هر دو سال یک‌بار امکان رویارویی تصویرگران با یکدیگر و شرایطی برای ارزیابی آثار و در نتیجه توسعه و پیشرفت این هنر فراهم می‌آورد.

نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دوسالانه براتیسلاوا از ۲۵ بهمن‌ در نگارخانه چارسوق سالن استاد حسین ترمه‌چی واقع در ضلع غربی بوستان کوه سنگی مشهد برپا شده و تا اول اسفند۱۳۹۷ پذیرای بازدیدکنندگان است.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.