یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

در نشست مستند سینمایی «دریابست» مطرح شد؛

«دریابست» را می توان سرآغاز حرکت تولیدات انقلابی و گره‌گشا دانست/ مشکلات صیادی هرمزگان از نتایج عملیاتی‌سازی سند ۲۰۳۰ است

مراسم رونمایی از مستند سینمایی «دریابست»

سینماپرس: مراسم رونمایی از مستند «دریابست» شامگاه شنبه ۲۷ بهمن‌ ماه با حضور عادل پیغامی استاد دانشگاه، احسان محمد حسنی، سردار تنگسری فرمانده نیرو دریایی سپاه پاسداران و محمود شهبازی کارگردان مستند «دریابست» در شهر بندرعباس برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، عادل پیغامی استاد دانشگاه امام صادق (ع) در این مراسم گفت: پیام حضرت امام خمینی (ره) به هنرمندان مغفول مانده است. تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم ‌آور محرومیت‌ها است.

وی ادامه داد: در بخش دیگری از این پیام می‌خوانیم که «هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌داری مدرن و کمونیسم خون ‌آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد و در یک کلمه «اسلام آمریکایی» باشد. » بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ادامه پیام خود هنر را در مدرسه عشق نشان‌ دهنده نقاط ‌کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی می‌داند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امام راحل در این پیام، هنر را ترسیمِ کننده روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسیم تلخکامی گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول در عرفان اسلامی معرفی می‌کند.

پیغامی با تاکید بر لزوم بازخوانی کامل پیام امام خمینی (ره) به هنرمندان توسط جبهه فرهنگ و هنر، اضافه کرد: اگر بیانات رهبر کبیر انقلاب را معیار هنر انقلابی قرار دهیم، سازندگان مستند «دریابست» که یکی از معضلات کور اجتماعی کشور را نشان دادند حقیقتاً شایسته عنوان هنرمند انقلابی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق‌ (ع) گفت: اقتصاد انقلاب اسلامی دستاوردی در رسانه و هنر نداشته و راه نرفته در این عرصه برای حوزه اقتصاد زیاد است. در سنوات اخیر با شعارهای اقتصادی رهبر معظم انقلاب و تکرار جنبه اقتصادی پیام‌ها، رویش‌هایی را در عرصه رسانه و هنر شاهد هستیم برای اینکه اقتصاد مقاومتی را با مختصاتش در مجرای کار هنری رسانه ای قرار دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق‌ (ع)، اقتصاد مردمی را یکی از مختصات اقتصاد مقاومتی برشمرد و توضیح داد: مردمی بودن اقتصاد آن جایی جلوه می‌کند که مولفه‌های اقتصاد و معیشت مردم از سوی متولیان امر مورد توجه قرار گیرد.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه اگر اقتصاد مردمی نباشد، اسلامی، انقلابی و مقاومتی نیز نخواهد بود، تاکید کرد: در قضیه اقتصاد دریا و استان‌های حاشیه خلیج فارس مباحث زیادی وجود دارد که در فرصت‌هایی مفصل از منظر اقتصاد انقلاب اسلامی به آن خواهیم پرداخت.

پیغامی تصریح کرد: یک محور از اقتصاد مطلوب انقلاب اسلامی در این استان‌ها، حوزه اقتصاد دریا است و اقتصاد دریا سال‌ها است از سوی ۲ تیغه یک قیچی مورد هجمه واقع شده و آن دشمنان داخلی و خارجی هستند.

وی مقابله نکردن با این ۲ جریان را منتج به مسائلی بزرگتر از وضعیت صید و صیادی در هرمزگان دانست و اضافه کرد: رانت، بخش داخلی و سند ۲۰۳۰ بخش خارجی این جریان را تشکیل می‌دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق‌ (ع) یادآور شد: سند ۲۰۳۰ دارای ۱۷ محور است که مبحث آموزش و پرورش که با نهیب رهبری از اجرای آن جلوگیری شد تنها یک بخش از این سند را تشکیل می‌دهد. بند چهاردهم سند ۱۷ گانه ۲۰۳۰ مربوط به حوزه اقتصاد دریا است که با هفت هدف تعریف شده اساسا اقتصاد دریا را از حیث مردمی و مبتنی بودن بر شرافت و عدالت مد نظر قرار نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه طبق سند ۲۰۳۰ دقیقا باید صید صنعتی و صید خارجی جایگزین صیادی و شیلات بومی شود، ابراز کرد: البته این سند ظاهر خوبی دارد اما وقتی با جریان رانت داخلی پیوند می‌خورد، تبدیل به آن چیزی می‌شود که امروزه شاهد آن هستیم.

پیغامی اظهار کرد: مستند «دریابست» مساله‌ای را مطرح کرد که بتوان در ادامه آن، نگارش سند بومی توسعه اقتصاد دریا در قالب اقتصاد مقاومتی رقم بخورد.

وی تصریح کرد: از همه اهل فکر، دانشجویان، اساتید و هنرمندان استان هرمزگان خواهانیم یاری‌رسانی کنند تا همانگونه که در آموزش و پرورش به سندی ایرانی اسلامی دست یافته‌ایم بتوانیم در حوزه اقتصاد دریا نیز به چنین سندی دست یابیم و بتوانیم مدافع اقتصاد مردم خلیج فارس باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق‌(ع) مردم را پایه‌های انقلاب و نظم اسلامی دانست و بیان کرد: بررسی‌های میدانی نشان داده مردم هرمزگان قدردان اقدام سپاه در ورود به حوزه صیدکشتی‌های ترال هستند و این ارگان موجب سرمایه اجتماعی شده است.

برخورد قاطع سپاه با کشتی‌های غیرمجاز/ تا آخر ایستاده‌ایم

سردار علیرضا تنگسیری گفت: من نه سیاسی هستم و نه سیاسی صحبت می‌کنم! من نظامی‌ام و انقلابی عمل می‌کنم چرا که رهبرم انقلابی است و اینگونه عمل می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: سپاه پاسداران نمی‌تواند واقعیت های صید و صیادی در هرمزگان را نادیده بگیرد و ورود خود به این حوزه را لازم می‌داند.

تنگسیری با اشاره به نقش صیادان در دوران دفاع مقدس و شکست حصر آبادان، ادامه داد: اگر نقش آفرینی صیادان خطه جنوب نبود موفقیت‌های دفاع مقدس حاصل نمی‌شد.

وی اضافه کرد: صیادان و ساحل نشینان همواره در تمامی صحنه های انقلاب حضوری موثر داشته‌اند و در این برهه از زمان که نان را از سفره آنان بر می‌دارند نمی‌توان سکوت اختیار کرد. همزمان با برگزاری این آیین، بخشی از صید غیرمجاز ۳ فروند کشتی چینی در بندر شهید باهنر بندرعباس در حال تخلیه است.

تنگسیری افزود: اظهارات مسئولان با واقعیت‌ها همخوانی ندارد و ما با هر کشتی که نان ساحل نشینان را آجر کند قاطعانه مقابله می کنیم؛ خواه کشتی چینی باشد یا کشتی ایرانی.

وی با اشاره به وجود مافیا در پشت پرده صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان، تصریح کرد: صیدها از طریق کانتینرهای در بسته به خارج از کشور منتقل می شود و مستنداتی در اختیار داریم که در صورت احساس نیاز افشا می کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: از کشتی‌های متخلف تناژ بالایی ماهی غیرمجاز کشف شده و نباید این مساله را سیاسی کرد؛ این درد مردم است و با فشارهای نیروی دریایی، کشتی ها به محدوده بالای ۱۲ مایل دریایی رفته‌اند.

تنگسیری یادآور شد: نیروی دریایی سپاه این مساله را تا آخر پیگیری می کند و با اقدامات انقلابی نخواهد گذاشت حقوق حافظان خلیج فارس پایمال شود.

 تمام هنرمندان انقلابی کشور زیر چتر حمایت سازمان اوج

احسان محمدحسنی در ادامه این نشست گفت: این همایش جرقه‌ای برای رخداد اتفاقات بزرگتر در آینده خواهد بود.

وی قدرت رسانه را به شمشیری دو لبه تعبیر کرد و افزود: «دریابست» محصولی کاملا خودجوش است که به همت هنرمندان غیرتمند خطه خلیج فارس تولید و با ایجاد موجی در سطح کشور توانست از مشکلات مردم گره‌گشایی کند.

رییس موسسه هنری رسانه ای اوج تصریح کرد: مستند «دریابست» توانست حقایقی را که جمعی از مسئولین تکذیب می کردند به اثبات رساند.

محمدحسنی از مستند مربوط به وضعیت کارگران آلومینیوم المهدی به عنوان یکی دیگر از مستندهای جریان ساز و گره‌گشای جنوب کشور یاد کرد و ادامه داد: مستندی درباره گرفتاری های کارگران نیشکر هفت تپه نیز در حال ساخت است که رونمایی از آن گره‌گشا خواهد بود.

وی بی‌تدبیری و کم‌کاری برخی مدیران را عامل رسیدن وضعیت صید و صیادی به نقاط بحرانی دانست و اضافه کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره در کنار مردم بوده، برای حل مشکلات آنان تلاش کرده و ورود آن به مساله صید ترال نیز رضایت مردمی را به همراه داشته است.

رییس موسسه هنری رسانه ای اوج یادآور شد: برخی از مستندسازان کشور در حال به تصویر کشیدن جانفشانی های شهدای مدافع حرم در سوریه و عراق هستند.

محمدحسنی گفت: عملیاتی‌سازی پروژه نفت ستاره خلیج فارس، عملکرد جهادی در حوزه محرومیت زدایی در مناطقی نظیر بشاگرد در حوزه‌های جاده‌سازی، مدرسه، بهداشت و درمان از دیگر اقدامات موثر سپاه پاسداران به شمار می‌رود.

وی وجود سپاه را از برکات انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: هدف از این آئین تجلیل از زحمات هنرمندان هرمزگانی است و در همین راستا مستند دریابست از فردا شب در شبکه های سراسری سیما به روی آنتن می رود.

رییس موسسه هنری رسانه ای اوج اظهار داشت: «دریابست» توانست قدرت حقیقی رسانه را تجلی بخشد و به تمام مستندسازان کشور و هنرمندان متعهد کشور اعلام می‌کنم که در هر نقطه از کشور، هر گرفتاری مردم را از جنس دریابست تولید کنند سازمان اوج تمام قد از آنان حمایت می‌کند.

محمدحسنی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه سه هزار مستند در کشور، افزود: در حال حاضر سالانه ۷۰۰ مستند در کشور تولید می شود که از این تعداد ۵۰ مورد مربوط به حوزه اجتماعی است.

وی تصریح کرد: در هر استان باید در راستای حل مشکلات مردم، آثار هنری موثر و فاخری تولید شود و سازمان اوج از تمامی هنرمندان خوش فکر و تیزبین در این عرصه حمایت می‌کند.

رییس موسسه هنری رسانه ای اوج ادامه داد: لزوما با امکانات پیشرفته نمی‌توان فانوس جشنواره عمار را کسب کرد بلکه با تولیدات کوتاه از طریق تلفن همراه نیز قابل دست یابی است. توان دستیابی است.

محمدحسنی گفت: سپاه پاسداران با ورود خود توانست بار دیگر گره کور مشکلات مردم را حل و اثبات کند که نظام اسلامی بن بست نداشته و مستضعفین از حامی و پشتیبان برخوردار هستند.

وی بیان کرد: مستند دریابست را می توان سرآغاز حرکت تولیدات انقلابی و گره‌گشا دانست.

دریابست حاصل تلاش جبهه انقلاب است

محمود شهبازی کارگردان این مستند نیز گفت: مردم جاسک بواسطه برخی کارشکنی ها نتوانستند در این آیین حضور یابند و ما مستند «دریابست» را برای آنان در جاسک اکران خواهیم کرد.

وی این مستند را حاصل تلاش و تفکر جبهه انقلابی استان هرمزگان دانست و افزود: در روزی که کسی جرات نزدیک شدن به کشتی های چینی را نداشت خبرنگار انقلابی «دریابست» به آن ها ورود کرد تا بتوانیم ندای مظلومیت مردم هرمزگان باشیم.

سازنده مستند «دریابست» تصریح کرد: فانوس جشنواره «عمار» را به خانواده شهید تختی نژاد تقدیم می کنم تا یادآور این موضوع باشد که رهروان آن شهید، پایدار و استوار با اراده های پولادین مسیر او را ادامه می دهند.

شهبازی در پایان گفت: در هنگام اخذ مجوز برای اکران مستند در بندرعباس به بازداشت تهدید شدیم اما الگوی ماغیور مردانی چون شهید تختی نژاد هستند که در مسیر حراست از انقلاب بی هراس در برابر دشمن سینه سپر کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.