یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳

از دانشگاه هنر تا صحنه تالار رودکی

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: گروه‌هایی از دانشگاه هنر تهران در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداختند.

به گزارش سینماپرس، در بخش اول این برنامه آنسامبل موسیقی کلاسیک دانشکده موسیقی (فرناد) با سرپرستی دکتر علی باستانینژاد به اجرای برنامه پرداخت. اعضای این گروه علی باستانینژاد سرپرست گروه و نوازنده فلوت، پرستو شیرانی و حمید رضایت نوازنده فلوت، غزل صادقی نوازنده ویولن، کیوان دباغی نوازنده ویولا، المیرا نعمت زاده و سپیده سجادی نوازنده ویولنسل، کرامت منصوری، کیمیا فخاری نیا و آیناز درگاهی نوازنده پیانو هستند.

اولین قطعه‌ای که در این بخش اجرا شد اثری از ‌هایدن بود که با سه ساز فلوت، ویولن‌سل و ویولن به اجرا در آمد. پس از آن قطعه‌ای از پیازولا با همین ترکیب نوازندگان اجرا شد و سپس نوبت به اجرای کوارتت فلوت اثر موزارت رسید که با سازهای ویولن، ویولا و ویولنسل آن را همراهی کردند

در ادامه قطعه «آنچه در جستجوی آنم» اثر فون شون فیلد توسط فلوت و پیانو اجرا شد و قطعه بعدی اثری از محمد سعید شریفیان با نام «سونات برای فلوت و پیانو» بود. پس ‌ازآن بار دیگر دو نوازی فلوت و پیانو با همان نوازندگان قبلی اجرا شد اما این بار فضای قطعه کاملا متفاوت از اثر قبلی بود. تک‌نوازی فلوت توسط حمید رضایت‌بخش بعدی برنامه بود و اثری از پیازولا در این بخش به اجرا درآمد. سپس نوبت به هم‌نوازی فلوت، ویولن و پیانو رسید و بخشی از موسیقی فیلم «تهران ۴۳» اجرا شد.

پایان دهنده بخش نخست کنسرت، دوئت پیانو و ویولن توسط بهزاد جعفریان و پدرام غفاری بود. این دو نوازنده فارغ‌التحصیلان دانشگاه هنر تهران هستند که قطعه‌ای از پابلو دِ ساراسات را اجرا کردند و مهارت دو نوازنده جوان در اجرای این اثر کاملا مشهود بود.

بخش دوم این کنسرت به گروه سازهای ایرانی دانشگاه هنر با رهبری محمدرضا فیاض اختصاص داشت. در این گروه تعدادی از نوازندگان جوان حضور داشتند که سازهای کمانچه، سنتور، قانون، تار، عود، تار باس، قیچک و سازهای کوبه‌ای را می‌نواختند. اعضای گروه به اجرای قطعه "عیاران" به آهنگسازی احمد پژمان پرداختند. این اثر دارای پنج بخش با نام‌های سیاناو، شونان، ارنگان، دلگان و زرمیتان است که هر کدام نام روستایی در استان‌های مختلف ایران است. هر کدام از این بخش‌ها دارای تم‌هایی از موسیقی استان موردنظر بود و در عین حال ارتباطی کلی میان همه قطعات وجود داشت. نوازندگان جوان این گروه توانستند اجرای بسیار خوبی از این قطعه ارائه دهند و مورد تشویق مخاطبان قرار گیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.