یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵

اجرای موسیقی و حرکات آیینی کردی در چهارمین شب جشنواره

چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر که شلوغترین شب خود را تجربه می‌کرد با اجرای موسیقی و حرکات آئینی کردی همراه بود.

به گزارش سینماپرس؛ اجرای گروه موسیقی «ترنگ» که با ریتم تند و موسیقی بیکلام شروع شد، با ورود گروه حرکات آئینی «ئاسو» اوج گرفت و با تشویق بسیار حاضران روبرو شد. بعد از چند دقیقه اجرای حرکات آئینی، قطعه با کلام  «چاوبازان» اجرا شد. گروه موسیقی «ترنگ» که تا کنون با خواننده‌های سابقه دار کار می‌کرده در این اجرا از خواننده جوان استفاده کرد.

گروه «ئاسو» نیز با شعرهای مرتبط گروه موسیقی «ترنگ» هماهنگ بودند و با موسیقی حماسی حرکات مرتبط اجرا می‌کردند.

برزو امیری سرپرست گروه «ترنگ» معتقد است:«موسیقی اقوام از موسیقی‌های اصیل ایرانی است و باید خیلی پررنگتر اجرا شود. هر چه به موسیقی اقوام بها دهیم باعث رشد این بخش می‌شود. ما در سراسر کشور هنرمندان موسیقی مقامی‌خوبی داریم اما چون جایی نیست تا آنها هنرشان را عرضه کنند، از دست می‌روند.»

در دومین سانس از چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر قطعاتی از کردی سورانی و کردی کلهری اجرا شد.

قطعه بدون کلام، قطعه شیش و هشت  «ناری ناری»،  «شه مام شلیره» و  «گل وه دار» از جمله قطعاتی بود که گروه موسیقی ترنگ اجرا کردند. قطعه «گیان گیان» نیز با سرنا و دهل و موسیقی مقامی‌و رقص اجرا شد. به گفته امیری گروه موسیقی «ترنگ» از سال ۱۳۸۴ تشکیل شده و هر سال حداقل دو یا سه کنسرت رسمی‌داشته است.

هادی گراوندی(خواننده)، مریم نیک بین( همخوان)، سجاد سقایی(نوازنده عود)، علی بشر دوست(نوازنده سنتور)،  کاوه کلهرنیا (نوازنده دیوان)، حامد پیرا (نوازنده سرنا و بالابان)، میلاد داور (نوازنده دف)، مجید ملکی(نوازنده سازهای کوبه ای) اعضای گروه موسیقی  «ترنگ» در این اجرا را برعهده داشتند.

پژمان فتاحی، یادگار بیگلری، حسین اقتداری، آمانج قادری، آراکو نادری هم که سرپرستی آن را ئاسو نادری بر عهده داشت،اعضای گروه  «ئاسو» را تشکیل می‌دادند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.