دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

سینماگران و جشنواره فجر سی و هفتم/۳

محسنی نسب: در جشنواره سی و هفتم شاهد آثاری بودیم که حتی فرهنگ منحط غرب هم پذیرای آن ها نیست/ امروزه سینمای ما جایی برای ترویج فساد شده است

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما پس از اتمام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد از مسئولان سینمایی و فیلم های حاضر در این رویداد گفت: مشکل اصلی سینمای ما فیلم ها است؛ سینما وظیفه اش ترویج فضائل اخلاقی است همانطور که در همه هنرها منتظریم این اتفاق بیفتد در سینما هم باید این گونه باشد اما امروزه سینمای ما جایی برای ترویج فساد شده است و بس!

کارگردان فیلم سینمایی «یاس های وحشی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد اما متأسفانه طی این مدت به جای آنکه سینمای کشور ما سینمایی اخلاقی در جهان باشد بدل به سینمایی ضد اخلاق شده است؛ فضائل اخلاقی در سینمای ما جایی ندارد و این مایه شرمساری است.

وی ادامه داد: اولین بخش فضائل اخلاقی این است که ما در فیلم های مان شاهد ایثارگری و فداکاری و جوانمردی از سوی شخصیت ها و قهرمانان فیلم ها باشیم اما آیا جز  ۲-۳ مورد جرقه هایی در این زمینه، شاهد این فضیلت های اخلاقی در آثار سینمایی جشنواره بودیم؟

محسنی نسب خاطرنشان کرد: ما اگر سینمای امروز ایران را با سینمای هالیوود قیاس کنیم متوجه می شویم که از نظر فضیلت اخلاقی حتی از آن ها عقب تریم!؛ کدام فیلم در هالیوود ساخته شده که قهرمان اصلی فیلم ایثارگر نیست؟ حتی در «ترمیناتور» هم ایثارگری وجود دارد. در سینمای ایران کدام فیلم ها دارای این فضائل هستند؟

این سینماگر سپس با اشاره به فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» که در بخش اصلی جشنواره حضور داشت تصریح کرد: چطور ما در سینمای ایران فیلمی را می بینیم که زنی به ۲ مرد همزمان علاقه دارد و این ۲ مرد که یکی شوهر سابق و یکی شوهر فعلی اش هستند را در یک خانه جای می دهد؟ این فرهنگ ما است؟ این دستاورد سینمای ما در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی است؟ این حتی فرهنگ  منحط غرب هم نیست!

کارگردان فیلم سینمایی «شیرهای جوان» یادآور شد: در سینمای آمریکا وقتی فیلم «پیشنهاد بی شرمانه» ساخته شد که داستانش در مورد زوجی جوانبود  که به‌ شدت عاشق همدیگر بودند و برای فرار از مشکلات مالی، حاضر می‌شوند پیشنهاد میلیونر میان‌سالی را قبول کنند تا زن جوان در قبال گرفتن یک‌ میلیون دلار یک شب را با او بگذراند، مردم در آمریکا به خیابان ها ریختند و اعتصاب شد؛ جامعه زنان آمریکا این فیلم را بی شرمانه خواندند و باعث شدند تا این فیلم از پرده سینماها پایین کشیده شود! در آمریکا چنین شد اما ما دست روی دست گذاشته ایم و شاهد آثار مبتذل و سخیفی هستیم که به خوردمان می دهند.

محسنی نسب در همین راستا ادامه داد: چطور در کشور ما چنن فیلم هایی ساخته و پخش می شوند و کسی چیزی نمی گوید؟ فساد امروزه جزو مختصات سینمای ما شده است. نه تنها فساد جنسی که فساد مغزی و فکری در سینمای ما موج می زند و دریغ از آنکه اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران با آزادگی جلوی این اتفاقات بایستند!

وی با طرح این پرسش که کدام شخصیت مذهبی و دینی و فولکلور ما ایثارگر و فداکار نیست اظهار داشت: چرا ما نباید با الگوبرداری مناسب از شخصیت های دینی و ملی و مذهبی مان آثاری مناسب در سینمای کشورمان تولید کنیم و جامعه را به سمت اخلاق گرایی و انسانیت سوق دهیم؟

کارگردان فیلم سینمایی «شاخ کرگدن» تأکید کرد: الآن وضعیت سینمای ما جوری شده که آرزو می کنیم سینمای مان شبیه هالیوود یا حتی بالیوود شود! ما بعد از انقلاب اسلامی می خواستیم فیلم هایی بسازیم که جایگزین هالیوود شویم اما حالا سقوط کردیم. ۴۰ سال از انقلاب گذشته، ایران اسلامی در زمینه های نظامی و سیاسی و اجتماعی رشد فراوانی داشته اما در زمینه فرهنگ به شدت ذلیل و بدبخت شده ایم و سینمای ما به جای الگوسازی مثبت الگوسازی منفی دارد.

وی ادامه داد: اگر فیلم ها همین گونه بخواهند ادامه پیدا کنند ما به زودی شاهد فاجعه اخلاقی در کشور خواهیم بود. خدا را شکر که مردم مان شعور دارند و اغلب شان به سینما نمی روند و این آثار سخیف را تماشا نمی کنند.

محسنی نسب در خاتمه این گفتگو افزود: جشنواره فضایی است که اهالی سینما به خصوص منتقدان و رسانه ها با یک سال گذشته سینما به عنوان تولید و یک سال آینده سینما به عنوان نمایش آشنا شوند و بدیهی است که مسئولان وظیفه دارند شرایط را به گونه ای مهیا کنند که بیشترین بازده را این رویداد داشته شود اما این اتفاق به طور طبیعی کاستی دارد و متأسفانه جدا از نظر محتوایی ما شاهد مشکلات عمده ساختاری و اجرایی در جشنواره فیلم فجر هم هستیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.