سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

در برنامه «نمودار» عنوان شد:

عدم تحول ناکار آمد در آموزش و پرورش

برنامه «نمودار»

سینماپرس: دکتر حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش مهمان برنامه «نمودار» شبکه چهار سیما بود.

به گزارش سینماپرس، وی  در ابتدای برنامه به مقایسه آموزش و پرورش در قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: زمینه های قیاس گسترده است و این گستردگی به دلیل تفاوت نوع نگرش در قبل و بعد از انقلاب است. برای مثال؛ در قبل از انقلاب فقط ۲۵ درصد دختران می توانستند تحصیل کنند اما طبق آمار بعد از انقلاب تعداد دخترانی که تحصیل می کنند به مراتب از پسران بیشتر است.

وی در ادامه در رابطه با بحث تحول بنیادین افزود: از سال ۱۳۶۷ با دستور مقام معظم رهبری که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند بحث تحول بنیادین در آموزش و پرورش شکل گرفت.

مصطفی امامی مجری برنامه در رابطه با یکسان بودن کتب درسی و عدم توجه به بومی سازی در تدوین کتب درسی پرسش کرد و دکتر جاحی بابایی در پاسخ به این سوال گفت: این موضوع در سند تحول بنیادین مطرح شده و در دست اجرا است، در واقع قسمت متمرکز دروس در سند تحول این است که قسمتی را در اختیار استان قرار دهیم .

وی افزود:در سال ۱۳۶۴ سند تحول کار خود را شروع کرو و در آذر ماه ۱۳۹۰ تکمیل و از آن رونمایی شد.

وی در رابطه با تحول و سرعت آن در آموزش و پرورش گفت: تحول در آموزش و پرورش تمام شدنی نیست و سرعت تحول می تواند متغیر باشد و افزایش یابد.

دکتر حاجی بابایی یکی از مهم ترین عناصر تحول بنیادین را «سازمان پژوهش و برنامه ریزی» که وظیفه تدوین کتب درسی را بر عهده دارند و برنامه درسی ملی را که یکی از زیر سند های سند تحول و در اختیار این سازمان است، برشمرد.

حاجی بابایی در واکنش به سوال مجری درخصوص پویا بودن برنامه درسی گفت: با توجه به فرهنگ انقلاب و اسلام بعضی از قسمت کتاب ها به صورت روزانه تغییر می کند که این موضوع طبق برنامه درسی ملی هم می باشد.

وی در آخر افزود: یکی از دستاورد های آموزش و پرورش در ۴۰ سال گذشته این است که آموزش و پرورش با دستور مقام معظم رهبری از کودکان افغان هم برای تحصیل استقبال کرده است.

وی در رابطه با اینکه چرا قبل از دستور مقام معظم رهبری کودکان افغان نمی توانستند تحصیل کنند گفت: به دلیل محدودیت ها در آموزش و پرورش این موضوع عملی نمی شد؛و آموزش و پرورش نمی تواند در بعضی مسائل ورود کند و سیاست های کلی به دست مقام معظم رهبری است.  

«نمودار» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما است که شنبه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ۱۹ ، با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه های مختلف، به ترسیم نمودارهای پیشرفت چهل ساله انقلاب اسلامی می پردازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.