سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۶

در آیین «چهل سال صحنه» صورت گرفت:

تجلیل از ۱۰ چهره انقلابی صحنه تئاتر / کتاب «چهل سال نمایش» رونمایی شد

رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش»

سینماپرس: در آیین «چهل سال صحنه» علاوه بر رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» از ۱۰ هنرمند انقلابی عرصه نمایش تجلیل شد.

به گزارش سینماپرس،  آیین چهل سال صحنه شامل رونمایی از کتاب چهل سال نمایش و تقدیر از ۱۰ هنرمند انقلاب اسلامی عرصه نمایش، عصر امروز ۳۰ بهمن ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در این مراسم مدیر کل هنرهای نمایشی شهرام کرمی ،سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد ،حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و حجت الاسلام بهداروند، زندوکیل معاونت هنری شهرداری تهران حضور دارند.

در ابتدای مراسم کلیپی از چهل سال صحنه در ایران با توجه به کتاب چهل سال نمایش با محتوای مصاحبه با منوچهر اکبرلو و علی ایزدی کارشناسان عرصه تئاتر و ادبیات پخش شد.

محسن حسن زاده مدیرروابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی گفت: تلاش کردیم برنامه جمع و جور باشد تا دوستانی اجرا دارند و دیگران که میخواهند کارهای جشنواره را ببینند، مزاحمشان نباشیم.

در ادامه شهرام کرمی طی سخنانی عنوان کرد: در تیاتر دنیا و مدیریت فرهنگی هنری به ویژه عرصه نمایشی آنچه مبنا در کوتاه و دراز مدت قرار دارد ، استفاده از آمار است.

وی در ادامه افزود: تقریبا بعد از ۱۵۰سال از زمان ناصری که از شروع تیاتر شهری میگذرد، تیاتر افت و خیز، محرومیت، تحریم و بازخواست شده و در دوره هایی تفکر سیاسی و محدودیت یا تجدد شده و در تمام این دوران نیز میرسیم به شکوه که منجر به تحول تاریخی تیاتر شد.

کرمی گفت: اگر پیش از انقلاب ما به سمت تیاتر اروپایی رفتیم بعد پیروزی انقلاب تیاتر ما تحولات اساسی یافت و در طول چهل سال ثمره آن را با امار و ارزیابی میبینیم که ستودنی است.

وی با اشاره به اهداف انقلاب گفت: این انقلاب منجر به تغییر فرهنگی جامعه شد که بر فضای هنر تاثیرگذار شد ما افتخار از هنر انقلاب میتوانیم نام ببریم. بیش از دورانی الان داشتن اطلاعات ضروری است.

وی با تاکید بر محدودیت اطلاعات آماری نسبت به خط سیر تیاتر گفت: در آستانه چهل سالگی انقلاب تلاش کردیم فعالیت چهار دهه تیاتر ایران را جمع کنیم در طول شش ماه که همکاران با همکاری آقای اکبرلو مشغول شدند یک کتاب دو جلدی نهصد صفحه ای شد که منبع غنی و ارزشمندی با تحلیل خوب است. قطعا این کتاب کمک به آینده تئاتر ما میکند.

وی با اشاره اینکه این کتاب سرمایه هنر انقلاب و تئاتر کشور ما است، گفت: این امار روند مقایسه خوب می دهد ما الان ۸۲ جشنواره تئاتر داریم درحالیکه در آلمان تنها چهل جشنواره وجود دارد اما از سوی دیگر امار مخاطب تیاتر در المان چندین برابر است حال انکه در ایران پنج میلیون نفر است. از این طریق ما میدتوانیم به جای گسترش جشنواره های تئاتری، مخاطبان و مسایل دیگرمان را برای حمایت از تولیدات اجرایی انجام دهیم.

وی با تاکید بر تبادل آثار هنری بین شهرهای ایران گفت: وقتی این منابع راحت در دسترس باشد از ظرفیت ها بهتر میتوانیم استفاده کنیم. همه ما پرهیز از طرح نقاط ضعف خود داریم ما سرمایه خوبی داریم و با شناسایی نقاط ضعف میتوانیم از آن بهترین استفاده را کنیم.

وی در پایان گفت: در استانه دهه پنجم انقلاب امیدوارم بتوانیم کارهای خوبی انجام دهیم. نکته دیگر بهانه این محفل تقدیر از ۱۰ چهره انقلاب اسلامی است، ما با لیست انبوه هنرمندان انقلابی مواجه شدیم بنابراین با سرفصل های ریزتری اینکار را کردیم تا به جمع بندی بهتری برسیم.

وی در ادامه گفت: تاکید براین بود که ده نفر بیشتر این افراد نباشد تا مثل دیگر تقدیرهای عرصه هنری باشد پس این هنرمندان نماد تعداد زیاد عرصه هنرهای نمایشی هستند که ما به نمایندگی از دیگران از اینها تقدیر میکنیم. من به سهم خودم به این هنرمندان تبریک میگویم امیدوارم فرصتی پیش بیاید تا من خادم شمار زیاد این هنرمندان باشم.

در ادامه مراسم کلیپی از کریم اکبری مبارکه، سعید اسماعیلی، اعظم بروجردی، مرتضی شاه کرم، امیرحسین شفیعی، ندا ثابتی، حسین عالم بخش،محمود فرهنگ، نصرالله قادری و مریم معترف به عنوان برگزیدگان تیاتر انقلابی در جشنواره فجر پخش شد.

ندا ثابتی به عنوان نماینده جوان برگزیدگان پشت تریبون قرار گرفت و یادداشتی را خواند و گفت: نوزده سال است از سال ۸۸میگذرد که وارد تیاتر شدم الان روزنه جشنواره تیاتر امید به تیاتر داشتم اگر فجر نبود همچنان ادامه دهنده تیاترهایی بودیم که در سال ۵۶با باورهای غربی روی صحنه می دیدیم.

وی در ادامه گفت: بزرگان تیاتر بارها نصیحتم کردند نه از تشویق ها خوشحال و نه از بی توجهی ناراحت شوم اما اگر هنرمند اثرش با مخاطب امیخته نشود سمت نقاشی و شعر میرود. امیدوارم دراینده با جدیت به سمت ادبیات نمایشی بروم تا درام نویسی ما روبروز بهتر از گذشته شود.

در ادامه مراسم تقدیر از هنرمندان با حضور کرمی، بهداروند، برهانی مرند و سیدمجتبی حسینی برگزار شد.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.