شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش دوم /تابستان ۹۷

از انتقاد به سیاسی کاری خانه سینما تا بررسی جایگاه رسانه های سینمایی و بحران در سینمای کودک!

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش دوم /تابستان ۹۷

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل تابستان سال ۹۷ مربوط به مسائلی همچون: پخش فوتبال در سینماها، سیاسی کاری مسئولان خانه سینما، لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما، بررسی عملکرد رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها از منظر اهل قلم، بحران در سینمای کودک و نوجوان، بلاتکلیفی مدیریت سینما با جشنواره فیلم فجر و... بود.

همزمان با نوروز ۱۳۹۸ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱-پخش فوتبال در سینماها؛ تدبیر یا بی تدبیری

مدت های مدیدی است مسئولان سازمان سینمایی بی اعتنا به آنچه باعث نابودی فرهنگ و هنر می شود از صاحبان سرمایه دفاع می کنند؛ فرهنگ و هنر به طورکل برای آن ها معنای خود را از دست داده و همین اتفاق بارها اعتراضات گسترده اهالی سینما را در پی داشته است. مسأله پخش فوتبال در سینماها همزمان با جام جهانی از همین دست مسائل بود که باعث انتقاد بخش عمده ای اهالی سینمای کشور شد.

از زمانی که برخی مدیران سینمایی و صاحبان سرمایه و مال اندوزان که در سینما جولان می دهند و عرصه فرهنگ و هنر را بدل به وسیله ای برای ازدیاد سرمایه های خود کرده اند مبحث پخش فوتبال در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ را مطرح نمودند بسیاری از سینماگران، منتقدان و کارشناسان فرهنگی و رسانه های دلسوز و دغدغه مند نسبت به این مسأله واکنش جدی نشان داده و تأکید کردند جای پخش فوتبال در استادیوم ها، کافه ها، پارک ها و بوستان ها است و هرگز نباید سینما که این روزها شرایط اقتصادی مناسبی ندارد و در وضعیت بدی به سر می برد تغییر کاربری دهد و برای آنکه منافعی کلان عاید سینماداران که صاحبان سرمایه هستند و حتی قدرت و اداره امور سینمایی را به واسطه انفعال مدیران سینمای کشور در دست گرفته اند به این وضعیت تن در بدهد!

مصطفی کیایی تهیه کننده و کارگردان سرشناس سینما از جمله مخالفان جدی این طرح بود؛ او چندی پیش در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها ضمن مخالفت با پخش مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سینماها، گفت: اگر قرار است این اتفاق بیفتد، پس به ما هم اجازه دهند در استادیوم آزادی فیلم نمایش بدهیم. من اصلاً با این موضوع موافق نیستم و به نظرم کار درستی هم نیست، چون فوتبال و سینما هر کدام جای خود را دارند و قرار نیست در سالن سینما فوتبال پخش شود.

محمدحسین مهدویان یکی دیگر از فیلمسازان سینمای کشور بود که نسبت به این امر اعتراض جدی خود را ابراز کرد؛ مهدویان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «از شنیدن خبر نمایش فوتبال در سالن‌های سینما عمیقاً ناراحت‌ هستم. من مخالف فوتبال نیستم و اتفاقاً عاشق تماشای دسته‌جمعی آن هستم. ولی معتقدم در این ماجرا کسی دلش به حال مردم و نشاط جمعی‌شان نسوخته. وگرنه چرا مجوز نمایش فوتبال در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها را صادر نمی‌کنند؟ راستی مگر حق پخش مسابقات فوتبال را از بودجه‌ کشور و از جیب مردم پرداخت نکرده‌اند؟ چه دلیلی دارد که برای تماشای آن از مردم پول دوباره بگیرند؟ چرا مثل همه جای دنیا فوتبال را در پارک‌ها و اماکن عمومی، روی تلویزیون‌های شهری یا پرده‌های بزرگ به طور رایگان برای مردم نمایش نمی‌دهند؟ من غمگینم چون عاشق سینما هستم و همیشه سالن‌ سینما را خانه خود دانسته‌ام. نه به خاطر صندلی‌هایی که بیشترشان ناراحت‌اند یا مثلاً سقف بلند و یا بوفه‌های نه چندان پررونق‌اش. سینما را دوست دارم به خاطر تصویری که روی پرده‌اش نقش می‌بندد. سینما جای فیلم دیدن است. اجرای تئاتر روحوضی و کنسرت‌های شیش و هشت و نمایش فوتبال در سینما، معنی‌اش این است که دوران سیطره‌ فیلم‌سازها و تهیه‌کنندگان و مدیران فرهنگی بر سینمای ایران تمام شده. انگار باید بپذیریم که حالا زمانه‌ امپراطوری سینمادارهاست. دیگر آن‌ها هستند که تعیین می‌کنند پول در نشان دادن چه چیزی روی پرده‌ نقره‌ای سینماست. به همین سادگی ما را از خانه‌مان بیرون می‌کنند.»

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما نیز با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی گفت: حرمت امامزاده به متولی آن است! کاری نکنید که سینماها تعطیل یا به اغذیه فروشی و کافه عربی تغییر کاربری دهند!

علاوه بر آن بسیاری از چهره های برجسته سینمای کشور نیز طی مصاحبه با رسانه ها، انتشار متن هایی در صفحات شخصی شان و یا حتی راه اندازی کمپین های متعدد مانند «#نه_به_پخش_فوتبال_در_سینما» اعتراض شدید خود را نسبت به این اتفاق شوم ضد فرهنگی نشان دادند. اعتراضاتی که به مذاق مدیران سینما که «سرمایه سالاری» را جایگزین «شایسته سالاری» کرده اند خوش نیامد و هرآنچه می خواستند انجام دادند!

بابک کریمی بازیگر مطرح سینما یکی از افرادی بود که همزمان با بازی ایران و مراکش در صفحه شخصی خود نوشت: تماشای فوتبال نه در خانه و نه در سینماها!

در همین رابطه سینماپرس با ۶ تن از تهیه کنندگان و کارگردانان پیشکسوت سینمای کشور آقایان: مرتضی شایسته، داریوش بابائیان، قاسم قلی پور، حسن توکل نیا، مجید قاری زاده و اصغر رفیعی جم گفتگوهایی انجام داد. شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷

۲-خانه سینما؛ نهاد صنفی یا سیاسی!؟

بسیاری از سینماگران که سال ها است در انتظار تحقق خواسته های اولیه خود از خانه سینما هستند همچنان در یأس و ناامیدی به سر برده و از مدیران خانه سینما که عنوان صنفی را با خود به یدک می کشد خواهان تأمین حقوق اولیه شان و پرهیز از باند بازی های سیاسی و جناحی هستند؛ سینماگران امروز بیش از هر زمان دیگری نسبت به عملکرد غیرصنفی خانه سینما معترض هستند و تأکید دارند خانه سینما از اهداف اصلی خود به شدت منحرف شده است.

خانه سینما که هیچ توجهی به وضعیت بسیار بد معیشتی اهالی سینما ندارد و بیکاری آن ها برایش خالی از هرگونه اهمیتی است حتی سال به سال در تأمین نیازهای اصلی اهالی سینمای کشور بیشتر خساست به خرج می دهد. از سوی دیگر هزینه کردهای زائد برای برگزاری مراسم هایی شوگونه که از نظر اکثریت اهالی سینمای کشور خالی از هرگونه ارزشی است صدای اعتراض بسیاری از سینماگران را درآورد. سینماگران خسته و دردکشیده که سال ها است وعده های فریبنده ای همچون تخصیص بیمه بیکاری و تأمین امنیت شغلی را از زبان مسئولان خانه سینما می شنوند امروز بیش از هر زمان دیگری نگران آینده و سرنوشت خودشان و حیات انجمن های شان هستند چرا که بخش عمده ای از صنوف خانه سینما هنوز نتوانسته اند به صورت قانونی ثبت شوند و بخشی هم در یک بی تدبیری عجیب و به دور از شأن هنری هنرمندان به عنوان صنف کارگری ثبت شدند! موضوعی که در دولت دهم با ثبت صنوف فرهنگی در حال انجام بود و تنها برای ایجاد یک تقابل سیاسی در دولت یازدهم ابتر ماند!

در همین راستا ۱۵ تن از سینماگران برجسته کشور از صنف ها و رشته های مختلف اعم از: کانون کارگردانان سینمای ایران، انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران، انجمن صدای سینمای ایران، انجمن چهره پردازان، انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه، انجمن بازیگران، کانون آهنگسازان سینمای ایران، انجمن جلوه های ویژه، انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران، انجمن فیلم کوتاه و... با ما گفتگو کردند و اعتراضات و گلایه های صریح شان را نسبت به عملکرد غیرصنفی خانه سینما و نقش منفعل مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این نهاد در راستای احقاق حقوق سینماگران ابراز داشتند.

گفتگوهای  سینماپرس در این خصوص با خانم ها: کتایون امیرابراهیمی و سودابه خسروی و آقایان: محسن فاضلی، حسن زاهدی، محسن محسنی نسب، نوید فرح مرزی، اسماعیل فلاح پور، داریوش اسدزاده، مهدی بزرگمهر، محسن روزبهانی، منوچهر والی زاده، نجف فتاحی، جبار آذین، حجت الله سیفی و فرهنگ آدمیت انجام شد. سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷

۳-لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما

تعدادی از سینماگران با انتقاد از عملکرد متولیان فرهنگی و نهادهای ناظر بر عملکرد مسئولان فرهنگی کشور از جمله، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کردند امروزه غرب زدگی فراوان در شیوه آموزش سینما به هنرجویان دیده می شود و نیاز است تا آموزشگاه های سینمایی بر اساس اهداف و آرمان های انقلابی و اسلامی تأسیس شوند. اکثر آموزشگاه های سینمایی فی الواقع محلی سالم و سلامت برای حضور نسل جوان مشتاق برای ورود به سینما نیستند و از این رو نیاز است تا با اصلاح فرآیندهای آموزشی در حوزه سینما، قطع کردن دست مافیا و توجه ویژه به حوزه آموزش در عرصه فرهنگی و هنری کشور آموزشگاه هایی تأسیس کرد که اولاً بر اساس آرمان ها و اهداف انقلابی و اسلامی فعالیت کنند؛ دنباله روی غرب و غربی ها نباشند؛ به تعهدات خود نسبت به هنرجویان شان در پایان دوره ها وفادار بمانند و حس اعتماد از دست رفته نسبت به آموزشگاه های آزاد سینمایی را مجدداً بازگردانند.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران برجسته کشور آقایان: جمال شورجه، پرویز فارسیجانی، جهانگیر الماسی، شفیع آقامحمدیان، محمدرضا اسلاملو، حمید بهمنی، هوشنگ توکلی، داود بیدل، علیرضا اسحاقی و حبیب الله بهمنی با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

۴-بررسی عملکرد رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها از منظر اهل قلم

۱۷ تن از منتقدان، اهالی رسانه و کارشناسان سینمای کشور همزمان با ۱۷ مرداد که به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است با انتقاد از وضعیت فعلی رسانه های تخصصی سینمایی و روابط عمومی های سینما تأکید کردند: حواشی، باندبازی و دروغ پردازی، قلم فروشی و حمایت از فیلم های سطحی و نازل و رانت خواران اتفاقاتی است که در برخی رسانه ها و روابط عمومی ها جریان دارد و بسیار زننده است؛ شبه روشنفکران و رسانه های وابسته به دولت مردم را به رسانه بی اعتماد کردند. زد و بندهای فراوان، به کار گماردن افراد فاقد دانش و تخصص در پست های مهم روابط عمومی، رفیق بازی و باندبازی های بسیار و امثال این ها باعث شده تا به تعبیر بسیاری افراد فعال در رسانه و سینما واژه روابط عمومی به «روابط خصوصی» تغییر ماهیت پیدا کند!

در واقع روابط عمومی های سینما روابط خود را با رسانه های بر اساس دوستی و رفاقت تنظیم می کنند و از رفتار حرفه ای این حوزه فاصله بسیار گرفته اند و البته در دنیای پیشرفته رسانه ای امروز به طور کل معنای روابط عمومی دست خوش تغییر ماهیت است. روابط عمومی ها که وظیفه شان تعامل با رسانه ها است با آن ها از در خصومت و دشمنی وارد می شوند؛ اما از سوی دیگر با رسانه نماهای معلوم الحالی که اغلب غیررسمی فعالیت می کنند و فاقد مجوزهای لازم هستند از در مهر و دوستی وارد می شوند و با مبالغی اندک آن ها را خریداری می کنند تا آنها به تعریف و تمجید از عملکرد سازمان و نهاد متبوع آقایان روابط عمومی بپردازند! شاید یکی از مهمترین دلیل این اتفاقات این باشد که برخی مدیران و روسای نهادها و سازمان ها به جای به کارگیری نیروهای متبحر و درس خوانده و باتجربه در حوزه روابط عمومی برخی خبرنگارانی که پیش از این در رسانه ها قلم می زدند را به عنوان روابط عمومی های شان استخدام کرده اند و فقدان دانش روابط عمومی از سوی آن ها منجر به این اتفاقات غیر قابل اغماض شده است.

در همین رابطه در آستانه ۱۷ مرداد روز خبرنگار با ۱۷ تن از منتقدان، اهالی رسانه و کارشناسان سینما خانم ها و آقایان: علیرضا سربخش (مدیر مسئول نشریه «سینما رسانه» و عضو هیأت منصفه مطبوعات)، طهماسب صلح جو (منتقد سینما و روزنامه نگار)، جبار آذین (منتقد و مدرس سینما)، عباس کریمی (روزنامه نگار و منتقد سینما)، آرش فهیم (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و دبیر سینمایی روزنامه «کیهان»)، فریده ذاکری (روزنامه نگار و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران)، حسین گیتی (منتقد سینما و نگارنده کتاب «مطبوعات سینمایی ایران»)، سعید مستغاثی (رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، محسن فاضلی (منتقد سینما)، زهرا چخماقی (خبرنگار فرهنگی سازمان صدا و سیما)، حسین سلطان محمدی (منتقد سینما)، سیروس الوند (کارگردان سینما و منتقد مجله های تخصصی «ستاره سینما» و «فردوسی» و روزنامه نگار قدیمی)، سعیده خدابخش (روزنامه نگار و منتقد سینما)، سیدغلامرضا موسوی (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و تهیه کننده مطرح سینمای کشور)، سارا طالبی زاده (دبیر فرهنگی روزنامه «حمایت»)، محمدرضا شفیعی (مدیرمسئول روزنامه سینمایی «صبا» و تهیه کننده سینما)، محمدتقی فهیم (منتقد سینما و عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان) با ما گفتگو کردند و انتقادات شدید خود را نسبت به وضعیت بغرنج روابط عمومی ها و رسانه های سینمایی ابراز داشتند. چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

۵-بحران در سینمای کودک و نوجوان

به مناسبت برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان برخی از سینماگران حوزه «کودک و نوجوان» با بیان مشکلاتی که شاهراه تولید در این گونه سینمایی را مسدود کرده است از بی تدبیری مدیران، عدم اختصاص بودجه و تسهیلات کافی و شعارهای بدون عمل، به عنوان اصلی ترین مسائل تولید و اکران فیلم های کودک نام بردند.

بسیاری از اهالی سینمای کشور که جزو فعالان و دغدغه مندان سینمای کودک و نوجوان بوده و همچنان دغدغه رشد و ارتقای این سینمای مهم را دارند مدت ها است به این باور رسیده اند که وضعیت سینمای کودک و نوجوان در کشور به بحرانی ترین حالت ممکن رسیده و این گونه مهم سینمایی در حال نابودی و اضمحلال کامل است. آن ها با تأکید بر اینکه از تولید فیلم های کودکان و نوجوانان حمایت نمی شود و تنها عده ای محدود از اهالی سینما که وابسته به برخی جریان های خاص و مافیایی هستند می توانند بودجه های هنگفت برای تولید فیلم های کودک دریافت کنند اما به دلیل عدم علاقه به این حوزه و همچنین فقدان تخصص لازم نمی توانند آثار ارزشمند برای کودکان و نوجوانان در سینمای کشور خلق کنند اظهار داشتند: همه این اتفاقات باعث آن شده تا ما امروز دیگر سینمایی برای کودکان و نوجوانان نداشته باشیم و همه ساله جشنواره ای برگزار کنیم که بیشتر شبیه به مراسم عزا برای سینمای کودک و نوجوان است!

متأسفانه در ایران توجه به سینمای کودک و نوجوان تاکنون محقق نشده و هرچند که بسیاری از دست اندرکاران و مسئولین سیاست گذار در امور سینمایی کشور سال ها است دغدغه آن را دارند که سینمای کودک در ایران به جایگاه ویژه ای دست پیدا کند و بتواند نه تنها در کشور که با کودکان جهان ارتباط برقرار نموده و سهمی در سینمای جهانی داشته باشد اما این امر به دلایل مختلف که اغلب به فقر سینمای ایران از لحاظ فنی و تکنیکی، ساختار و داستان پردازی باز می گردد محقق نشده است.

در همین رابطه با ۲۲ تن از اهالی سینمای کشور خانم ها و آقایان: غلامرضا گمرکی، بهروز غریب پور، محمد نیک بین، امید نیاز، حجت الله سیفی، داریوش بابائیان، سهیل موفق، رهبر قنبری، مهدی سجاده چی، آرش معیریان، ملیکا زارعی، حسن علیمردانی، سیدجواد هاشمی، اسماعیل براری، کیانوش دالوند، علی شاه حاتمی، مجید قناد، هاتف علیمردانی، چیستا یثربی، رحیم بهبودی فر، جبار آذین و نیلوفر محمودی با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷

۶-بلاتکلیفی مدیریت سینما با جشنواره فیلم فجر

تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از بلاتکیلفی مدیریت سینما با جشنواره فیلم فجر تأکید کردند: مدیران سینمایی هیچ دغدغه ای برای تعالی سینمای کشور ندارند و سیاست زده عمل می کنند؛ جشنواره فیلم فجر جایگاهی برای سوء استفاده و قدرت نمایی برخی مدیران شده و مسئولان سینمایی هیچ تدبیری برای اعتلا و رشد و ارتقای این جشنواره ندارند و با کوچک تر و خنثی تر کردن، آن را به سمت نابودی و اضمحلال می برند.

از سال ۱۳۹۲ و از زمان روی کار آمدن ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور که کمترین پیشینه و عقبه ای در حوزه مدیریتی سینما نداشت جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور دستخوش تحولاتی جدی شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سینماگران و اهالی رسانه صدمات جبران ناپذیری به این جشنواره وارد ساخت. از دوپاره کردن و تفکیک غیرکارشناسی شده بخش های ملی و جهانی گرفته تا منصوب کردن دبیرانی که شایستگی اداره مهمترین رویداد سینمایی کشور را نداشتند همگی باعث شد تا این رویداد سال به سال بیشتر دچار آسیب شود.

اما در سال جاری وضعیت جشنواره فیلم فجر آشفته تر و بلاتکلیف تر از سال های پیش است!؛ اینک در حالی تنها ۵ ماه تا برگزاری این رویداد مهم سینمایی زمان باقی است که هنوز دبیر این جشنواره توسط رئیس سازمان سینمایی منصوب نشده و به همین علت آیین نامه و سیاست های این دوره از جشنواره که قرار است همزمان با جشن های چهل سالگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار شود روشن نیست! از سوی دیگر محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی بدون توجه به درخواست های بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور شامل کانون کارگردانان، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و... که خواهان ادغام مجدد بخش های ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر با یکدیگر بودند هیچ واکنش رسمی در این زمینه نداشته است.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران کشور خانم: روح انگیز شمس و آقایان: عباس رافعی، محسن محسنی نسب، ابراهیم وحیدزاده، امیرحسین شریفی، علی خامه پرست و کاوه سجادی حسینی با ما گفتگو کردند. سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷

*****************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در تابستان ۹۷ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سینماپرس در یادداشتی با عنوان «وقتی دست اندرکاران یک جشنواره از خودشان تقدیر می کنند! /از بی سیاستی و انحراف فرهنگی تا خرج میلیاردی و دهن کجی متولیان جشنواره جهانی فجر به سینما/ خودگویی و خودخندی، عجب مرد هنرمندی!» انتقاد شدید خود را نسبت به متولیان برگزاری جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر ابراز کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: در حالی که هنوز برگزاری مستقل جشنواره جهانی فجر از نظر اهالی سینما منطقی نیست و متولیان آن نیز به همین دلیل کشمکشی برای بودجه جشنواره های ملی و جهانی فجر ایجاد کردند، به تازگی مسئولان این جشنواره با از خودشیفتگی و بی توجه به همه انتقادات و شرایط جامعه، در مجلسی اشرافی از خودشان تقدیر کردند، موضوعی که نشان می دهد تا چه میزان جریان شاهنشین سینما از فضای جامعه دور است! یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷

در پی گسترده تر شدن ابعاد اعتراضات هنرمندان و اهالی سینما نسبت به رئیس جمهور سینماپرس با انتشار یک یادداشتی تحت عنوان «از حمایت دیروز تا دعوت امروز به استعفا؛ سلبریتی زدگی و سردرگمی در فهم سیاسی/ وقتی حامیان هنری به یکباره با جناب رئیس جمهور آینده خوبی را نمی بینند!» رفتار سلبریتی ها را مورد بررسی قرار داد.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: تعدادی از اهالی سینما و سلبریتی هایی که پیش از این از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حمایت کرده بودند در پی افزایش بی رویه نرخ ارز، ایجاد رکود و تورم فزاینده در جامعه و مشکلات شدید اقتصادی، وعده های برجامی پوچ و فلج شدن چرخه اقتصاد خواستار استعفای حسن روحانی از ریاست جمهوری شدند! سلبریتی‌ های بنفشی که بدون شناخت از سیاست و اقتصاد هنگام انتخابات وعده های فریبنده ای به مردم می دادند و امروز در فهم سیاسی دیروزشان دچار تردید شده اند! سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

سینماپرس همچنین طی انتشار یادداشتی با عنوان «شنیده های سینماپرس از تغییرات مدیران سینمایی و جشنواره فجر؛ داستان کوچ بازنشستگان و انتصابات ساختگی/ وزیر ارشاد دولت اصلاحات در فارابی چه می خواهد؟ / وقتی سینما مدیریت نمی شود» به مسأله طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان پرداخت.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: چندی پیش مجلس شورای اسلامی قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی تصویب کرد و فرصت ۲ ماهه ای به دولت داد تا افراد بازنشسته پست های خود را ترک کنند، تا پایان این فرصت چند روزی بیشتر باقی نمانده و این روزها گمانه زنی های فراوانی از تغییرات در مدیریت سینما و جشنواره فیلم فجر شنیده می شود. دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷

*****************

سینماپرس طی تابستان سال ۹۷ تک گفتگوهایی مهم با برخی از مدیران و اهالی سینما و همچنین تک یادداشت هایی در رابطه با برخی فیلم ها هم منتشر کرده که برخی از مهمترین آن ها در ذیل برای یادآوری مخاطبان گرامی نقل شده است.

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما با انتقاد شدید از مسئولان و مدیران سینمای کشور طی مصاحبه ای با عنوان «مدیرانی که شعار حمایت از سینمای مستقل می دهند چرا در عمل هیچ حمایتی از آن نمی کنند؟ / عدم عدالت در اکران باعث خشم و عصبانیت سینماگران مستقل شده است» گفت: مدیرانی که شعار حمایت از سینمای مستقل می دهند چرا در عمل هیچ حمایتی از بنده و امثال بنده نمی کنند؟ چرا هیچ یک از مسئولان سینمایی پاسخگوی اعتراضات ما نیستند و اصلاً ما را نمی بینند و انتقادات مان را نمی شنوند و روی شان را از ما برمی گردانند و اجازه می دهند مافیا هرکاری که دوست دارد در سینما انجام دهد؟ شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷

آرش معیریان کارگردان سینما که از صبح امروز جدیدترین اثر سینمایی اش با عنوان «دم سرخ ها» روی پرده سینماها رفته با انتقاد نسبت به عملکرد سازمان سینمایی و شوراهای زیرمجموعه این سازمان اظهار داشت: اعضای شورای پروانه نمایش و پروانه ساخت بدون تخصص و صرفاً سلیقه ای و از روی حسدورزی پروانه ساخت و نمایش می دهند و حتی خودشان پای پروانه های شان نمی ایستند؛ سوأل بنده این است که چطور می شود ۲ روز بعد از صدور یک مجوز سلیقه و دیدگاه شان عوض می شود؟ مگر فیلمسازان و تهیه کنندگان مسخره شده اند؟ چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

علیرضا رضاداد دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم کودک در حاشیه برگزاری این جشنواره طی گفتگویی با سیدرضا منتظری دبیرتحریریه خبرگزاری سینماپرس زیرکانه با دور زدن انتقادات جمع گسترده ای از فعالان سینمای کودک گفت: سینمای کودک و نوجوان قطعاً مشکلاتی دارد که باید شناسایی شده و با درایت و تدبیر حل شوند. وی در ادامه با تایید ناخواسته انفعال دولت در زمینه سینمای کودک اضافه کرد: حیات طبیعی سینمای کودک نباید دستخوش تغییر شود و تأسیس گروهی خاص برای اکران فیلم های سینمای کودک به نفع این گونه سینمایی نیست! سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷

محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی بدون اشاره دقیق به دستاوردهای دوران مدیریت خویش در عرصه سینمای کودک طی گفتگویی با سینماپرس عنوان داشت: نیاز کودکان این مرز و بوم و نیاز ما در سینما بیش از آن چیزی است که شاهدش هستیم از این رو همه ما باید روی محتوا و تکنیک آثار سینمای کودک کار کنیم تا این گونه مهم سینمایی بتواند اعتلا پیدا کند. شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان که به تازگی برای بازی در فیلم سینمایی «ویلایی ها» جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را از جشنواره سینمایی آسیاپاسفیک دریافت کرده است گفت: هیچ وقت در طول دوران فعالیت هنری ام گرفتن جایزه برایم هیچ اهمیتی نداشته و ندارد، من همیشه یک مسیر و راه ساده را برای خودم در نظر داشته ام و همیشه آنچه را که به نظرم بهترین بوده انتخاب کرده ام و به حواشی و مسائل دیگر هیچ توجهی نداشته ام. سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷

جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی با انتقاد از شرایط کنونی تئاتر به ویژه در بخش نمایش های آیینی و سنتی گفت: متأسفانه مسئولان شعار حمایت از هنرمندان را می دهند اما در عمل هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد، گویا آن ها دوست ندارند که ما کار کنیم و به همین علت هم ما این روزها بیکار و خانه نشین شده ایم. چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷

همزمان با اکران فیلم سینمایی «خاله قورباغه» سیدرضا منتظری منتقد سینما و دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس طی یک یادداشت با عنوان «وقتی نوستالژی فدای سطحی نگری می شود!» نوشت: «گلنار» همچنان یکی از فیلم های فراموش نشدنی کودکان و نوجوانان دهه های ۶۰ و ۷۰ است! شخصیت های واقعی و عروسکی این فیلم همچنان در میان مخاطبان سینمای کودک آن روزها محبوب هستند و دست اندرکاران «خاله قورباغه» نیز با آگاهی از این مسأله سعی داشتند تا با بهره گیری از شخصیت «خاله قورباغه» که به نوعی قهرمان و ناجی «گلنار» محسوب می شد، فیلم جدیدی ساخته و موجی را در سینمای کودک کشور آغاز کنند که نسل دیروز و امروز از آن استقبال کنند، غافل از آنکه سطحی نگری، فقر فیلمنامه، آشنا نبودن با ذائقه کودکان امروزی و مواردی شبیه به این نه تنها باعث شده تا نوستالژی کودکان و نوجوانان دیروز به طور کل از بین برود که کودکان امروز هم رغبتی برای تماشای این فیلم از خود نشان نمی دهند! شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷

*****************

از سوی دیگر همزمان با درگذشت زنده یاد «انتظامی» و «دری» هنرمندان مطرح سینمای کشور طی گفتگوهایی اختصاصی با سینماپرس نظرات خود را درباره جایگاه این هنرمندان بزرگ و موثر سینمای کشور بیان کردند.

گوهر خیراندیش بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: درگذشت این ۲ هنرمند برجسته در یک روز لطمه ای جبران ناپذیر به سینما و فرهنگ و هنر این کشور وارد کرد و دل های همه هنرمندان در فراق و ماتم این عزیزان به درد آمد بنده یقیناً می گویم سال ها زمان لازم است تا بزرگانی همچون زنده یاد «دری» و زنده یاد «انتظامی» بتوانند در عرصه فرهنگ و هنر قدم بگذارند و ما گوهرهای کمیابی را از دست دادیم و امیدوارم از این پس شاهد آن باشیم که از پیشکسوتان هنر به دستی حفظ و حراست شود. یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷

مهدی عظیمی میرآبادی معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: هر ۲ هنرمند گرانقدری که در یک روز از میان مان رفتند دارای ارزش ها و ویژگی های بسیار منحربفردی بودند که ما قطعاً تا سال ها نمی توانیم شاهد بروز و ظهور کسانی باشیم که بتوانند به خلاء نبود و فقدان آن ها را در سینمای کشور جبران کنند. دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

دکتر قطب الدین صادقی، فیلمنامه نویس، کارگردان تئاتر، مترجم و بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: ما ۲ هنرمند برجسته و بزرگ را از دست دادیم که سرشار از فرهنگ بودند، هر دوی این بزرگواران شناخت و تسلط کافی بر ادب، فرهنگ و هنر بومی و ملی داشتند و قطعاً جایگزینی برای آن ها پیدا نخواهد شد. دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی همزمان با درگذشت ۲ هنرمند سینمای کشور عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: درگذشت ۲ هنرمند ارزنده سینمای کشور ضایعه سنگینی است و من بسیار متأسفم که ما این ۲ عزیز را از دست دادیم؛ هر دوی این هنرمندان همواره اخلاق مدار، متعهد و وفادار به نظام و انقلاب اسلامی بودند. سه‌شنبه ۳۰ مرداد

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: درگذشت استاد مسلم هنر بازیگر سینمای کشور که به حق لقب «آقای بازیگر» به ایشان اطلاق شده بود و یکی از متبحرترین و برجسته ترین فیلمسازان اندیشمند و متبحر سینما و تلویزیون برای جامعه هنری بسیار اسفناک است و من بسیار متأسفم که هر دوی این عزیزان گرانقدر را در یک روز از دست دادیم. چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷

کوروش تهامی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با درگذشت ۲ هنرمند فقید سینمای کشور آقایان عزت الله انتظامی و سیدضیاءالدین دری گفت: جامعه هنری کشور طی یک روز سیاه و تلخ ضربه بزرگی دید؛ ما ۲ هنرمند که هریک جایگاه خاص و منحصربفردی در سینمای کشور داشتند را از دست دادیم و فقدان آن ها قطعاً تا مدت ها همه ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷

منتظر بخش بعدی این گزارش، سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش سوم/پاییز ۹۷ باشید...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.