سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

در نشست خبری جشنواره پویانمایی تهران طرح شد:

حضور ۵ هزار فعال انیمیشن از ۸۵ کشور / به مهمانان خارجی هزینه‌ای پرداخت نشده است

نشست رسانه‌ای یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران

سینماپرس: نشست خبری دوره یازدهم جشنواره پویانمایی تهران با حضور حسین ربانی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمدرضا کریمی صارمی، دبیر این رویداد برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران صبح امروز ۷ اسفند ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسین ربانی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: هر روز دنیا در حوزه انیمیشن پیشرفت می‌کند بنابراین باید فعالیت‌های جدی در این حوزه داشته باشیم. این روزها ذائقه مخاطب تغییر کرده و اکران آثار کودک ما منوط به حضور ستاره است در حالی که سینمای کودک ما این بضاعت را ندارد. این را هم باید اضافه کنم که کانون در زمانی در حوزه فیلم های کودک بسیار اثرگذار بود بنابراین باید بستر را برای اکران خوب فیلم‌های کودک فراهم کنیم.

وی افزود: محل برگزاری این جشنواره از ابتدا تا امروز مرکز آفرینش‌های هنری در خیابان حجاب بوده و به ابعاد مختلف این جشنواره اعتبار داده است و با توجه به موضوع ما که دیپلماسی فرهنگی است ۸۵ کشور در این رویداد شرکت کرده‌اند از سوی دیگر ماهیت جشنواره ما با جشنواره های دیگر متفاوت و به نوعی گردهمایی جامعه انیمیشن و فرصتی برای تبادل نظر بین ۵ هزار فعال انیمیشن است. این جشنواره با نشست‌های تخصصی و... فرصتی ایجاد می‌کند که باعث کشف نیروهای مستعد و البته متخصص شود.

وی با بیان اینکه در بخش پیچینگ، سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی دور هم جمع می‌شوند و با توجه به نوسانات ارز می‌تواند باعث ارزآوری شود، اظهار کرد: امسال سازمان سینمایی مشارکت نیمی از برگزاری جشنواره را به عهده گرفته است البته کانون از ابتدا جشنواره‌های مختلفی داشته که به مرور تعطیل شده‌اند اما جشنواره پویانمایی تهران جشنواره‌ای است که مشابه ندارد. امیدوارم امسال با همکاری سازمان سینمایی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فرصت مشارکت بیشتری فراهم شود.

ربانی غریبی با اشاره به اینکه افزایش سی و پنج درصد مخاطبان این جشنواره این نوید را می‌دهد که جشنواره پرشوری داشته باشیم، توضیح داد: امروز بخش‌های مختلف اقتصادی به شدت علاقه‌مند شدند در مارکت ما حضور و ملاقات‌هایی با کمپانی‌های خارجی داشته باشند.

سپس محمدرضا کریمی صارمی دبیر این رویداد عنوان کرد: جشنواره طبق برنامه تعیین شده از دوازدهم یا شانزدهم اسفندماه و همزمان در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود که در صبح ها آثار ما در مدارس به نمایش گذاشته می شود همچنین در هنرستان ها و دانشگاه ها نیز این آثار به نمایش در می‌آید. جشنواره ۶ بخش داوری دارد که شب گذشته داوری بخش پایان‌نامه ها به پایان رسید و امیدواریم سه شنبه صبح هم داوری بخش بین الملل به پایان برسد.

وی با اشاره به اینکه امسال یک هیات هشت نفره از مجارستان مهمان جشنواره هستند، عنوان کرد: امسال مروری بر آثار مجارها خواهیم داشت چراکه با توجه به برخی مشترکات می توانیم تولیدات مشترک داشته باشیم از سوی دیگر آنها در بازار ما هم شرکت می کنند ضمن اینکه مروری بر آثار یونان هم خواهیم داشت.

کریمی صارمی اظهار کرد: ما سالنی در موزه کودک داریم که در ۲ دوره شرایطی فراهم کردیم که اگر کسی اثری را ندیده با پر کردن فرمی به تماشای فیلم‌ها بنشیند.

وی با اشاره به اینکه امسال یازده فیلمساز برتر دوره‌های گذشته تیزر جشنواره را با تکنیک‌های مختلف ساخته‌اند، اظهار کرد: یکی از بزرگترین انیماتورهای جهان به نام مایکل دودوک به ایران آمده و نشستی را برگزار می کند.

دبیر این رویداد با بیان اینکه تمام نشست های این جشنواره ضبط می شوند تا همه بتوانند از آنها استفاده کنند، از ضرورت بازنگری درباره جوایز این جشنواره گفت.

کریمی صارمی عنوان کرد: هیات داوران از چهار دوره قبل به ما گفتند بخش آثار دینی و ارزش های انقلاب اسلامی را جدا کنید و آنها با یکدیگر داوری می‌شوند. درباره مهمانان خارجی هم باید بگویم هیچ هزینه‌ای برای آنها پرداخت نشده است. البته طبق قواعد بین المللی باید هزینه‌های داوران را پرداخت کنیم که ما چهار داور خارجی داریم و هزینه آنها چهل میلیون تومان شده است.

رحمانی عنوان کرد: ما در شرایطی هستیم که تمام دنیا می خواهند ما را به انزوا ببرند در حوزه فرهنگی نباید ارتباطمان با دنیا قطع شود نتیجه این اتفاق این خواهد بود که جذب سرمایه‌های خارجی داشته باشیم و این یک نگاه تجاری خواهد بود.

کریمی صارمی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی این بهترین فرصت است که وارد تولید مشترک شویم برای مثال شرکت هنر پویا در این مسیر بسیار موفق است باید بگویم کمپانی‌های خارجی بی دلیل وارد کشوری نمی شوند. درباره سانسور هم باید بگویم آنها آثارشان با نگاه خود تولید می کنند ولی جشنواره ما را می شناسند و فستیوال ما رارا آنقدر دوست دارند که حاضرند امکانی را برای ما فراهم کنند و در برخی مواقع اجازه سانسور برخی قسمت ها را بدهند ولی سعی می کنیم محبوبیت خودمان را حفظ کنیم و وارد محدوده ای شویم که کمتر دچار چالش شویم.

وی افزود: ما توانستیم در ۱۰ سال گذشته خودمان را به مرزی برسانیم که ارتباطات خوبی داشته باشیم ما در سینمای رئال بیست تولید مشترک نداریم که در حوزه انیمیشن داریم و این بسیار خوب است به طوری که برخی از کشورها به ما اجازه ایجاد شعبه در کشورهای خود را می دهند. هدف اصلی ما این است که جذب سرمایه و کشف استعداد کنیم و تمام تلاشمان را می کنیم این بستر شکل بگیرد.

ربانی نیز در پایان اظهار کرد: مخاطب اصلی جشنواره تنها کودکان و نوجوانان نیستند، در حال حاضر پروژه‌های انیمیشن مخاطبان سنی ندارد. جشنواره یک جشنواره تخصصی است برای اینکه همه دور هم جمع و با آثار آشنا شوند هیچ کجا آماری از تعداد آثار در حال تولید انیمیشن ندارد و ما نمی‌توانیم خودمان را با مارکت‌های اروپا و... مقایسه کنیم اگر مارکت ما بتواند حتی یک قرارداد امضا کند کار خود را انجام دهد. این مارکت در حد خود فرصت خوبی است.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.