سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

تناقض روشنفکرانه! +عکس

سیمرغ

سینماپرس: هرکس فیلم‌هایی مانند «حمال طلا» و «سال دوم دانشکده من» و … را دیده باشد می‌تواند قضاوت کند که مقایسه ارزش‌های سینمایی فیلمی مثل «رد خون» با اثاری در سطح «حمال طلا» یا «سال دوم دانشکده من» طبعاً باید یا ناشی از بیسوادی مفرط منتقد باشد، یا عمق ایدئولوژی‌زدگی او.

به گزارش سینماپرس، امیر ابیلی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:


این سه تصویر نظرسنجی‌های ماهنامه فیلم، روزنامه هفت صبح و روزنامه سازندگی برای تعیین برترین‌های جشنواره فجر است. دقت کنید که در جمعبندی ماهنامه «فیلم»، به عنوان قدیمی‌ترین نشریه سینمایی روشنفکران، فیلمی در تراز «ماجرای نیمروز: ردخون» در بین ده فیلم نخست جشنواره هم نیست. در نتایج هفت صبح در رتبه هشتم و پایین‌تر از فیلم مهملی مثل «ناگهان درخت» است و در جدول «سازندگی» هم‌رتبه با «حمال طلا» و «سال دوم دانشکده من» و «ناگهان درخت» در رتبه هفتم.

این نتیجه ارزیابی سینمایی جماعتی است که ادعا دارند نگاهشان به سینما صرفاً «هنری» و «فرمی» و «ساختاری» است و مسائل ایدئولوژیک جایی در ارزیابی محصولات هنری ندارد. و خب هرکس فیلم‌هایی مانند «حمال طلا» و «سال دوم دانشکده من» و … را دیده باشد می‌تواند قضاوت کند که مقایسه ارزش‌های سینمایی فیلمی مثل «رد خون» با اثاری در سطح «حمال طلا» یا «سال دوم دانشکده من» طبعاً باید یا ناشی از بیسوادی مفرط منتقد باشد، یا عمق ایدئولوژی‌زدگی او.

با وجود بایکوت کامل «رد خون» به دلیل مسائل ایدئولوژیک توسط روشنفکران اما متاسفانه اما در روزهای پایانی جشنواره جو رسانه‌ای به دلیل ساز ناکوک چند نفر به سمتی رفت که انگار مخالفان اصلی نسخه دوم ماجرای قاطبه جریان متعهد و انقلابی‌ند و روشنفکران هنردوست موافق آن، درحالیکه واقعیت درست عکس آن است. ما روشنفکر نیستیم، تناقض نداریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.