سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

نگاهی به زندگی هنری سینماگران متولد فروردین -بخش اول

از آواهای ماندگار سینما تا هنرمندانی که در عرصه بین المللی هم می درخشند

سینماگران متولد فروردین-بخش اول

سینماپرس: همزمان با آغاز فصل بهار نگاهی داریم به زندگی هنرمندان شناخته شده سینما، تلویزیون و تئاتر کشور که در ماه فروردین دیده به جهان گشوده اند.

به گزارش سینماپرس همزمان با ایام نوروز نگاهی به زندگی ۳۲ هنرمند مطرح و شناخته شده سینما، تلویزیون و تئاتر کشور داریم که در ماه فروردین به دنیا آمده اند. قطعاً خواندن این مطلب برای سینمادوستان همزمان با شکوفایی و بهار طبیعت خالی از لطف نخواهد بود.

در بخش اول این مقاله نگاهی گذرا به زندگی ۱۶ هنرمند مطرح کشور خانم ها و آقایان: ژاله علو، جمشید لایق، مهشید افشارزاده، زهره فکورصبور، مهرشاد کارخانی، جواد نوروزبیگی، عزت الله مقبلی، واروژ کریم مسیحی، همایون ارشادی، خسرو شکیبایی، پوران درخشنده، جمشید حیدری، منوچهر اسماعیلی، نعمت الله گرجی، نرگس محمدی و محسن افشانی داریم.

لازم به ذکر است در این مقاله اسامی هنرمندان بر اساس روز تولدشان در ماه فروردین ذکر شده است.

*****************

ژاله علو زادهٔ ۱ فروردین ۱۳۰۶ در تهران، شاعر، گوینده، دوبلور و بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما است. وی از سرشناس‌ترین دوبلورهای ایرانی محسوب می‌شود. آخرین بازی جدی وی در مجموعهٔ تلویزیونی «مختارنامه» به کارگردانی داود میرباقری بود. علو از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۹ است.

وی در کوچه شریعت، واقع در محله سنگلج تهران، از پدری ارتشی به دنیا آمد. پدربزرگ وی (علوالسلطنه) از خوشنویسان دوران قاجار بود. او در کودکی آثار ادبی ادیبان ایرانی، همچون حافظ و سعدی و مولانا را فرا گرفت. در نوجوانی، عضو چند انجمن ادبی و گروه شعرخوانی بود و همین فعالیت‌ها، موجبات راهیابی اش به رادیو و گویندگی در آن را در سال ۱۳۲۷، مهیا کرد.

علو، فارغ‌التحصیل دانشسرای مقدماتی تهران و هنرستان هنرپیشگی تهران است. نخستین فعالیت‌های هنری وی را گویندگی زنده در رادیو، شامل می‌شد. وی به اجرای نمایش‌های رادیویی می‌پرداخت و از پایه‌گذاران برنامه «داستان شب» بود. اجراهای وی در رادیو، وی را بر آن داشت که نام «ژاله» را برای خود برگزیند. پس از پایان تحصیلات هنرپیشگی، در فیلم «طوفان زندگی»، به ایفای نقش پرداخت. پس از بازی در چند فیلم سینمایی، وارد عرصه تئاتر شد و نخستین اجرای خود را در سال ۱۳۲۸، در یکی از نمایش‌های هنریک استپانیان تجربه کرد.

آخرین اجرای تئاتر خود را در سال ۱۳۳۷ و در نمایشی به نام «توپاز»، به کارگردانی نصرت‌الله محتشم، انجام داد. او آغازگر دوبلۀ کارتون در ایران بود و دوبلۀ بسیاری از کارتون های والت دیسنی، مانند «پینوکیو»، «سفید برفی»، «زیبای خفته»، «سیندرلا»، «صد و یک سگ خالدار» و … به کارگردانی وی انجام شده است. وی در سال ۱۳۳۰، با نصرت‌الله محتشم ازدواج کرد.

این هنرمند پیشکسوت تاکنون جوایزی نظیر: تندیس افتخار برای یک عمر فعالیت سینمایی از سوی خانه سینما، تقدیرنامه برای یک عمر فعالیت هنری و تأثیر فرهنگی از انجمن بازیگران سینمای ایران، لوح تقدیر به عنوان کارگردان برتر از ششمین جشنوارهٔ بین‌المللی برنامه‌های رادیویی و... را دریافت کرده است.

«ملک سلیمان»، «مهمان مامان»، «مسافر ری»، «روز واقعه»، «جنگ نفت کش ها» و... از جمله آثار مهم این هنرمند در عرصه سینما است. این هنرمند با بازی در نقش خاله لیلا در سریال محبوب «روزی روزگاری» به کارگردانی امرالله احمدجو در ذهن مردم ماندگار شده است.

جمشید لایق متولد ۱ فروردین ۱۳۱۰ در تهران است. وی بعد از اخذ دیپلم ادبی و دیپلم هنرستان هنرپیشگی در سال ۱۳۳۲ با گروه هنر ملی آشنا شد و دوره بازیگری و کارگردانی را زیر نظر یک استاد تئاتر در آمریکا گذراند. لایق در سال ۱۳۳۸ به استخدام اداره هنرهای دراماتیک درآمد و در سال ۱۳۵۳ برای دریافت لیسانس درام شناسی، کارگردانی و بازیگری در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد.

بازی در مجموعه‌های تلویزیونی «هزاردستان»، «سلطان و شبان»، «سربداران»، «بوعلی‌ سینا»، «روزی روزگاری» و... همچنین ایفای نقش در فیلم‌هایی چون «خواستگار»، «رگبار»، «شهر قصه»، «دایره مینا»، «کفش‌های میرزانوروز»، «شاید وقتی دیگر»، «خارج از محدوده»، و... کارنامه هنری مرحوم جمشید لایق را تشکیل می‌دهد.

وی در سال ۱۳۷۸ در نمایش «ریچارد سوم» به کارگردانی داوود رشیدی روی صحنه تئاتر رفت و برای آخرین بار در سال ۱۳۸۳ با بازی افتخاری در نمایش «سه‌گانه و اینک» به کارگردانی سهراب سلیمی پا به روی سن نمایش گذاشت. جمشید لایق در سن ۷۸ سالگی، در ۲۱ آبان سال ۱۳۸۸ به دلیل ایست قلبی درگذشت.

مهشید افشار زاده متولد ۱ فروردین سال ۱۳۴۴ در آبادان بازیگر و کارگردان ایرانی و فارغ‌التحصیل هنر و طراحی از دانشگاه خزر جمهوری آذربایجان است.

وی بازیگری را با فیلم «بای سیکل‌ران» آغاز کرد، بیشتر با حضور در فیلم‌هایی همچون «افسون»، ‌ «بچه‌های طلاق»، «افسانه آه»، «توفان شن»، «آی پارا» و در سال‌های اخیر با «عیار ۱۴» پرویز شهبازی به یاد می‌آوریم، او که مدت‌ها از بازیگری فاصله گرفته بود چندی پیش فیلم سینمایی «پنج ستاره» را کارگردانی کرد که در آن برخی ستاره های سینما مانند شهاب حسینی نقش آفرینی کرده بودند.

این هنرمند طی سال های اخیر در گفتگوهای خود با رسانه ها به ویژه خبرگزاری سینماپرس به کرات از آنچه مافیا و بی عدالتی در سینمای کشور خوانده می شود انتقاد کرده است.

زهره فکورصبور متولد ۱ فروردین ۱۳۵۷ در تهران، بازیگر است. از جمله آثار وی در سینما «بوی گل سرخ»، «دوشیزه باران»، «کنسرت روی آب»، «یه دروغ کوچولو»، «مشت زن» و... است.

این بازیگر در مجموعه های تلویزیونی متعدد از جمله «نرگس»، «باغ کوچک بی بی گل»، «آژانس دوستی»، «دردسرهای عظیم» و... نیز نقش آفرینی کرده است.

مهرشاد کارخانی زاده ۳ فرودین سال ۱۳۴۳ کارگردان و عکاس سینما و تلویزیون ایران است. از مهم‌ترین آثار مهرشاد کارخانی می‌توان به فعالیت در فیلم های «بوتیک»، «ضیافت» و... اشاره کرد.

کارخانی در سال ۱۳۸۲ دوره‌ پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید آثار مهمی حضور داشته است. او در این سال در ۴ فیلم مهم سینما حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد.

وی در سال ۱۳۷۵ اولین فیلم سینمایی خود را به نام «گناه من» جلوی دوربین برد که در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و ۲ سال بعد اکران عمومی شد. سال ۱۳۸۶ دومین فیلم بلند سینمایی خود را به نام «ریسمان باز» به پایان رساند که در جشنواره فیلم فجر مورد توجه منتقدان قرار گرفت. فیلم «ریسمان باز» او هم نامزد دریافت بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران بود و برنده جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد از جشن خانه سینمای ایران را دریافت کرد. این فیلم  از جمله جشنواره‌هایی که شرکت کرده می‌توان به : شانزدهمین فستیوال فیلم هامبورگ ۲۰۰۸، نماینده سینمای ایران در پنجاه و دومین فستیوال فیلم لندن ۲۰۰۸، شرکت در فستیوال سه قاره: آفریقا، آسیا، آمریکا (میلان) ۲۰۰۸ و... اشاره کرد. وی علاوه بر این فیلم ها چند اثر دیگر را نیز کارگردانی کرده است.

جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما و تلویزیون متولد ۳ فروردین سال ۱۳۴۵ است. وی کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال ۱۳۸۵ در سریال «رنگ شهر» به کارگردانی فرید سجادی حسینی به عنوان تهیه کننده فعالیت داشته است.

وی در سینما تهیه کنندگی فیلم هایی همچون «تابستان داغ»، «سلام بمبئی»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «من دیه گو مارادونا هستم»، «مروارید»، «سیزده ۵۹» و... را بر عهده داشته و جزو تهیه کنندگان پرکار سینمای کشور محسوب می شود.

عزت الله مقبلی ۴ فروردین سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. فعالیت هنری را از سال ۱۳۲۴ در باشگاه کودکان به عنوان بازیگر تئاتر شروع کرد. از اولین نمایش های مقبلی می توان به نمایش «پرنده آبی» به عنوان بازیگر اشاره کرد. از دیگر نمایش های وی می توان نمایش های «انگل اجتماع»، «تاجر ونیزی»، «داروی جوانی»، «یک گل و بهار» و... را نام برد. سپس از سال ۱۳۳۵ وارد کار دوبله شد، همزمان با فیلم «طلسم شیطان» بازیگری در سینما را آغاز کرد.

وی در سال ۱۳۴۶ با مشارکت نصرت الله وحدت استودیو دوبلاژ «نقش جهان» را تأسیس کرد. از سال ۱۳۴۶ نیز فعالیتش را در رادیو آغاز کرد و خیلی زود به عنوان یک بازیگر تیپیک رادیویی شناخته شد. او در سال ۱۳۶۷ در لندن درگذشت.

واروژ کریم مسیحی ۴ فروردی سال ۱۳۳۱ در اراک به دنیا آمد. وی پس از پایان دوران متوسطه، در سال ۱۳۵۰ در رشته پزشکی در آلمان مشغول به تحصیل شد اما ناتمام رها کرد.

کریم‌مسیحی، سال بعد به ایران آمد و در دانشکده هنرهای دراماتیک تحصیل خود را ادامه داد، اما مجدداً این رشته را ناتمام گذاشت. وی سال ۱۳۵۱ با بهرام بیضایی به عنوان دستیار کارگردان و منشی صحنه در فیلم «رگبار» همکاری کرد و این آغاز فعالیت کریم‌مسیحی در سینما به حساب می‌آید. پس از آن نیز وی در فیلم‌ های «غریبه و مه»، «شاید وقتی دیگر»، «مرگ یزدگرد» و «چریکه تارا» به عنوان دستیار با بیضایی همکاری کرد.

اما پس از آن وی کم کم خود را از زیر سایه بیضایی بیرون کشید و ۳ فیلم کوتاه ساخت به نام های «فاخته»، «کوچ» و از همه آنها مهمتر «سلندر» با فیلم‌نامه‌ای از بهرام بیضایی؛ در کارنامه هنری کریم مسیحی که با عنوان تدوینگر، فیلمنامه‌نویس و کارگردان شناخته می‌شود، تا سال۱۳۹۰ کارگردانی ۲ فیلم سینمایی به چشم می‌خورد.

کریم مسیحی در سال ۱۳۶۹ و در نهمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم «پرده آخر» به دست آورد. این کارگردان بعد از این فیلم به مدت ۱۸ سال فیلمی نساخت تا سال ۱۳۸۷ که با فیلم «تردید» مجددا به سینما بازگشت.

همایون ارشادی ۵ فروردین سال ۱۳۲۶ در اصفهان دیده به جهان گشود. وی فارغ التحصیل لیسانس معماری از دانشگاه ایتالیا است، او تجربه حضور در چندین فیلم معتبر هالیوودی را نیز دارد و مدتی در ایتالیا و کانادا زندگی کرده، ارشادی به تعبیر بسیاری افراد اعتبار بازیگر ایرانی در سینمای جهان است.

«کاکادو» به کارگردانی تهمینه میلانی اولین تجربه بازی این سینماگر در سینما است. وی در سال ۱۳۷۵ به عباس کیارستمی معرفی و موفق شد در فیلم «طعم گیلاس» انتخاب شود و به عنوان نقش اول فیلم بازی کند.

ارشادی در سال ۲۰۰۷ در «بادبادک باز» ساخته مارک فورستر ایفای نقش کرد. بادبادک باز اولین تجربه بین‌المللی و هالیوودی ارشادی بود که تجربه موفقی برای وی به حساب آمد و نقش آفرینی او نیز مورد توجه منتقدان و عموم قرار گرفت. از نظر منتقدان و کارگردان فیلم «بادبادک باز» نقش‌آفرینی همایون ارشادی حیرت‌انگیز بود. همچنین روزنامه های خارجی در ۱۸ دسامبر نوشتند: مارک فورستر نکته حیرت‌انگیز را در نقش‌آفرینی همایون ارشادی، بادبادک باز طبیعی بودن او می‌داند.

خسرو شکیبایی ۷ فروردین ماه سال ۱۳۲۳ در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد. در شناسنامه نامش «خسرو» است ولی خانواده و نزدیکان او را «محمود» صدا می‌کردند. پدر خسرو سرگرد ارتش بود و وقتی او ۱۴ ساله بود بر اثر سرطان از دنیا رفت. او قبل از اینکه وارد عرصه تئاتر شود، در حرفه‌هایی چون خیاطی و کانال‌سازی وآسانسورسازی کار می‌کرد. در ۱۹ سالگی برای اولین بار روی صحنه تئاتر رفت و بعد از مدتی به عباس جوانمرد، معرفی و به صورت کاملا حرفه‌ای بازیگر تئاتر شد. وی فارغ‌التحصیل بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۲ با بازیگری تئاتر آغاز کرد، ۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۷ وارد حرفهٔ دوبلوری شد.

این هنرمند تحصیلاتش را در رشته بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان برد. او تا پیش از انقلاب فقط در عرصه تئاتر فعالیت داشت و فعالیت حرفه ای در عرصه سینما را با بازی در فیلم «خط قرمز» به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرد.  شکیبایی به خاطر بازی در فیلم هامون سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول را در هشتمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

اولین تجربه شکیبایی جلوی دوربین، فیلمی کوتاه است که در دهه ۵۰ توسط فریبرز صالح علا ساخته شد. گویا قرار بوده فیلمی بلند با همین عنوان ساخته شود که به دلایلی این اتفاق نیفتاد. طبیعی است که «کتیبه» اتفاقی در مسیر کاری شکیبایی رقم زند و او دوباره به صحنه تئاتر بازگشت.

اولین حضور شکیبایی در سینمای حرفه ای با مهم ترین و مطرح ترین کارگردان زمان سینما، در نقش جمال دوست برادر مبارز لاله (فریماه فرجامی) بود که در شب عروسی اش متوجه شد شوهرش امانی (سعید راد)، یک مامور عالی رتبه ساواک است. نقش جمال با وجود اهمیتش در فیلم، خیلی برای شکیبایی جای کار نداشت. با این همه حضور شکیبایی در این نقش مکمل، پس از دو شخصیت اصلی، بیشتر از بقیه آدم های «خط قرمز» در ذهن باقی ماند. او نشانه هایی از استعداد را در همکاری با کیمیایی نمایان کرد. این فیلم تنها در جشنواره فجر به نمایش درآمد و هیچ وقت اکران عمومی نشد.

«خط قرمز»، «دادشاه»، «هامون»، «کیمیا»، «مزاحم»، «سالاد فصل»، «دست های خالی» و... از جمله آثار مطرح این بازیگر نامدار در سینما است. زنده یاد شکیبایی ۲۸ تیرماه سال ۱۳۸۷ در سن ۶۴ سالگی به دلیل سرطان کبد در تهران درگذشت.

پوران درخشنده ۷ فروردین سال ۱۳۳۰ در کرمانشاه به دنیا آمد. او تحصیل تکمیلی خود را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما گذراند و در سال ۱۳۵۴ در سازمان صدا و سیما شروع به کار کرد و در همان زمان فیلم «طاعون» که درباره طاعون در کردستان به سال ۱۳۲۸ است را تهیه کرد. سال بعد نیز ۱۳۵۵ درباره چهارشنبه سوری و نیز فیلمی درباره مراسم سنتی نواحی مختلف ایران موسیقی نواحی ایران را سال ۱۳۵۶ تولید کرد. وی در سال ۱۳۵۷ فیلم‌های مستند «چشمه‌های آب معدنی راه هراز»، به تصویر کشید و همان سال مستندهای سه گانه صنایع دستی را در کردستان تولید کرد. او «موج، سجاده، جانماز»، «نازک کاری»، «گلیم». الیاف طبیعی و مصنوعی (۴ قسمت) مستندی تحقیقی درباره نخ، ابریشم و پشم و الیاف مصنوعی را ساخت.

سال ۵۹-۱۳۵۸ با ساخت فیلم مستند «چرخها می‌چرخند» را تولید نمود که نگاهی به مسایل رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها. بخصوص ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) را به تصویر کشاند. «شوکران» ۱۷ قسمت که از سال ۱۳۶۹ تا ۷۱ طول کشید مستندی است درباره پدیده اعتیاد در زنان، مردان و کودکان در ایران و مسأله قاچاق مواد مخدر و راههای پیشگیری آن (که ۳ قسمت از آن بیشتر پخش نشد).

پوران درخشنده عضو انجمن‌های فیلمسازان زن آمریکا(WIF)، کارگردانان مستقل آمریکا(IFP)و مرکز بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان یونسکو(CIFEJ)نیز هست. از جمله آثار مطرح وی در سینما می توان به «هیس دخترها فریاد نمی زنند»، «شمعی در باد»، «پرنده کوچک خوشبختی» و... اشاره کرد.

جمشید حیدری متولد ۷ فروردین سال ۱۳۳۰، تهیه کننده و کارگردان سینما است. وی فعالیت سینمایی‌اش را سال ۱۳۵۰ به عنوان دستیار کارگردان، تدوین گر و سازنده آنونس آغاز نمود.

«کیش و مات»، «گیس بریده»، «حماسه قهرمانان»، «وسوسه»، «وکیل اول» و... از جمله آثار وی در مقام کارگردان است.

منوچهر اسماعیلی ۸ فروردین سال ۱۳۱۸ در کرمانشاه دیده به جهان گشود. منوچهر اسماعیلی را مرد هزار آوای سینمای ایران می نامند چرا که بارها اتفاق افتاده در یک فیلم سینمایی و یا سریال تلویزیونی به جای کاراکترهای متفاوت سخن می گوید و هیچ یک از مخاطبان متوجه شباهت صدای او نمی شوند! اسماعیلی یکی از معدود هنرمندان عرصه دوبلاژ در سینمای ایران است که توانسته با صدای جادویی و ماندگار خود رتبه دوبلاژ ایران را در سطح جهان در کیفیت و جایگاه بسیار بالایی قرار دهد.

«خاک»، «تنگنا»، «قیصر»، «بلوچ»، «داش آکل»، «حسن کچل»، «دایره مینا»، «سوته دلان»، «رضاموتوری»، «غزل»، «دایی جان ناپلئون»، «ضربت»، «خط قرمز»، «هزاردستان»، «تاراج»، «طلسم»، «مادر»، «بایکوت»، «دستفروش»، «عروسی خوبان»، «پرستار شب»، «سرب»، «مهاجر»، «ردپایی بر شن»، «بهار»، «بای سیکل ران»، «دزد عروسک‌ها»، «حماسه مجنون»، «سرعت»، «امام علی(ع)»، «کاراگاه»، «دکل»، «ترن»، «دو خواهر»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ناخدا خورشید» ازجمله آثار ایرانی هستند که اسماعیلی در آنها نقش گفته و یا سرپرستی دوبلاژشان را بر عهده داشته است.

این استاد پیشکسوت هنر دوبلاژ برای تمامی علاقمندان به هنر هفتم خاطرات و بازی های دلنشین «آنتونی کوئین» و «گری گوری پک» را به یاد می آورد. هنرمندی که به دلیل طنین جادویی صدایش و شخصیت کاریزماتیکی که در آن نهفته است باعث ماندگاری بسیار از پرسوناژهای تاریخ سینمای جهان در اذهان مخاطبان سینما شده است و آن ها را جاودانه و ماندگار کرده است. اسماعیلی در دوران طلایی دوبله گوینده تقریبا ثابت بازیگران بسیار مشهور بوده که جدا از تیپ سازی های خاصش به جای پیتر فالک و تری تامس گوینده بسیاری از بازیگران نامدار جهانی نیز بوده است.

نعمت الله گرجی ۹ فروردین سال ۱۳۰۵ به دنیا آمد. او در جوانی به دلیل علاقه اش به نمایش‌های سیاه بازی، به گروه‌های سیار این نمایش‌ها پیوست و مدتی را به اجرای نمایش در شهرستان‌ها گذراند. پس از بازگشت به تهران، در تئاترهای «جامعه باربد»، «نصر» و «دهقان» فعالیت کرد. بازی در مجموعه‌های تلویزیونی در اوایل دهه ۱۳۵۰ از جمله «قصه عشق» و «تلخ و شیرین» موجب شهرت او در این زمینه شد.

مرحوم گرجی در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده است که یک رکورد قابل توجه است. از جمله آثار او در سینما می‌توان به «گوزن‌ ها»، «مشت»، «شب‌ شکن»، «محکومین»، «مردی که موش شد»، «درخت گلابی» و «تهران روزگار نو» اشاره کرد.

این هنرمند پر آوازه در تلویزیون هم پرکار بود. او در سریال‌ های محبوب و پرطرفداری مثل «همسران»، «به سوی افتخار»، «تولدی دیگر» و «روزگار جوانی» حضور داشت. در اپیزودی از مجموعه مفرح «قطار ابدی» او نقش پادشاهی را بازی می‌کرد که ننه شهرزاد برایش قصه می‌خواند!

از جمله دیگر آثار به یادماندنی مرحوم گرجی باید به سریال «این خانه دور است» اشاره کرد که وی در آن نقشی تلخ داشت. او کاراکتر یک پیرمرد مستمند و فراموش شده را بازی می‌کرد که در ازای دریافت برخی امتیازات، اخبار آسایشگاه را به گوش مدیر زورگوی آن می‌رساند. مرحوم گرجی در سال ۱۳۷۹ چشم از جهان فروبست. نکته جالبی که در رابطه با زندگی این هنرمند می توان به آن اشاره کرد این است که وی همواره در اغلب آثارش نقش پیرمردها را بازی می کرد اما سعی داشت که این پیرمردها هیچ گاه کهنه، تکراری و کلیشه ای نشوند!

نرگس محمدی زاده ۹ فروردین ۱۳۶۴ در تهران است. نخستین حضور جدی سینمایی وی در فیلم «ریسمان باز» بود. وی با بازی در فیلم «آناهیتا» نشان داد که استعداد خوبی در این زمینه دارد و پخش مجموعهٔ تلویزیونی «ستایش»   نیز زمینه شهرت وی را فراهم کرد.

علی اوجی همسر این هنرمند است.

محسن افشانی ۱۱ فروردین سال ۱۳۶۸ در یکی از روستاهای توابع گلپایگان به دنیا آمد.

او ابتدا فعالیت خود را به عنوان مجری تلویزیونی آغاز کرد و سپس به عنوان بازیگر در سینما و تلویزیون فعالیت هایی انجام داد. افشانی طی سال های اخیر یکی از جنجالی ترین هنرمندان سینما بوده است!

*****************

در بخش بعدی این مقاله نگاهی به زندگی هنری دیگر هنرمندان متولد فروردین از جمله ژاله کاظمی، عبدالرضا اکبری، رخشان بنی اعتماد، آتش تقی پور، رعنا آزادی ور، نوید محمدزاده، مهران مدیری، علیرام نورایی، کامران تفتی، ناصر هاشمی، مریلا زارعی، محمدعلی کشاورز، محسن تنابنده، ایرج قادری، حمید فرخ نژاد و مهراوه شریفی نیا خواهیم داشت...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.