سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش دوم

درخشش فیلمی از نویسنده «راننده تاکسی»/ فیلمساز باتجربه ژاپنی بالاخره دیده شد!

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش دوم

سینماپرس: در سال ۲۰۱۸ و در ماه های نخست سال ۲۰۱۹ شاهد تولید و اکران فیلم های بسیاری در سطح سینمای جهان بودیم که منتقدان زیادی در رابطه با آن ها قلم زدند و به این ترتیب این آثار به عنوان مطرح ترین فیلم های سینمایی سال گذشته معرفی شدند؛ علاوه بر این بسیاری از این آثار توانستند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشانند و موفقیت تجاری زیادی را نیز نصیب تهیه کنندگان شان نمایند.

علی ناصری/ به گزارش سینماپرس هر سال پس از برگزاری مراسم آکادمی اسکار به نوعی یک سال سینمایی در جهان به پایان می رسد و با در نظر گرفتن جشن ها، جشنواره ها و امتیاز منتقدان می توان به لیستی از بهترین فیلم های سینمایی سال در جهان دست یافت.

در لیستی که توسط خبرگزاری سینماپرس منتشر می شود ۳۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸ که مصادف با سال ۱۳۹۷ بوده اند معرفی می گردد. لازم به ذکر است اسامی عنوان شده در این لیست بر اساس امتیاز منتقدان و جوایزی است که این فیلم ها توانسته اند کسب کنند و هیچ گونه اعمال سلیقه ای از سوی نگارنده در این لیست وجود ندارد و هیچگونه نگاه محتوایی و ساختاری از سوی نگارنده بر این فیلم ها در این نوشته اعمال نشده است و فیلم ها به ترتیب خاصی در این یادداشت آورده نشده اند.

لازم به ذکر است در بخش اول این مقاله ۱۰ فیلم سینمایی «روما»، «سوختن»، «پلنگ سیاه»، «پایه هشتم»، «بیوه ها»، «کتاب مصور»، «بلک ککلنزمن»، «سوارکار»، «تصنیف باستر اسکروگز» و «لازاروی خوشحال» معرفی شده اند.

*****************

۱۱- فیلم سینمایی «دله دزدها» (Shoplifters) به کارگردانی هیروکازو کورئیدا

هیروکازو کورئیدا فیلمساز پرکار ژاپنی که هیچگاه در حدی و اندازه ای که درخورش باشد دیده نشده بالاخره سال گذشته با فیلم سینمایی «دله دزدها» توانست نظر منتقدان و مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند و در نتیجه موفق به کسب موفقیت های بسیاری در جشن ها و جشنواره های مختلف شد.

«دله دزدها» سال گذشته بزرگترین جایزه سینمایی جهان یعنی نخل طلای کن را از آن خود کرد و علاوه بر این در جشن آسیاپسیفیک جایزه بهترین فیلم را گرفت و همچنین موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی سزار شد و با وجود این موفقیت ها نتوانست در آکادمی اسکار امسال جایزه ای از آن خود کند و در رقابت بهترین فیلم زبان خارجی ناکام ماند.

در خلاصه داستان «دله دزدها» آمده است: یک خانواده از خلافکار خرده پا، سرپرستی دختربچه ای را که در خیابان پیدا کرده اند، به عهده می گیرند.

بسیاری از منتقدان جهان برگ برنده «دله دزدها» را نگاه ترحم آمیز و انسان دوستانه کارگردانش می دانند که در عین حال با بی رحمی بسیار قصه اش را روایت می کند. جدیدترین اثر سینمایی کورئیدا اثری انتقادی است که به نظر می رسد همین انتقاد سرراست توانسته برای فیلم موفقیت به بار آورد و البته بسیاری از منتقدان دنیا شکل پرداخت فیلمساز به قصه ای که مدنظر دارد را مورد تحسین قرار داده و «دله دزدها» را یکی از بهترین آثار سینمای ژاپن در سال های اخیر معرفی کرده اند.

روبی کالین منتقد تلگراف با دادن نمره کامل به این فیلم در نقدی بر آن نوشت: «دله دزدها» یک اثر آگاه از جامعه و ترحم آمیز با نبوغی سرشار است که مختص به خود کورئیداست. این فیلمی است که به راحتی قلب شما را می رباید.

دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپورتر به تحسین جدیدترین اثر سینمایی کورئیدا پرداخت و در نقدی بر آن نوشت: این فیلم کوچک و جمع و جور را هم باید به دیگر آثار تفکر برانگیزی اضافه کنیم که کورئیدا درباره خانواده های شاد و غمگین (هیچکس نمی داند، پس از طوفان) ساخته است. فیلم هایی که به لطف شخصیت های ماندگار و بازی های باورپذیر، به آرامی مخاطب را وادار به تفکر درباره ارزش های اجتماعی می کنند.

«دله دزدها» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۹ از ۱۰۰ را از آن خود کند و سایت متاکریتیک نیز به این فیلم نمره ۹۳ از ۱۰۰ را داد. «دله دزدها» از کاربران گوگل نمره ۸۳ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۸.۱ از ۱۰ را گرفت که به نوعی میتوان این فیلم را با توجه به نمراتی که کسب کرده محبوبترین فیلم سال ۲۰۱۸ نیز بدانیم.

هیروکازو کورئیدا پیش از این فیلم های متعدد بسیاری را ساخته است که از جمله آنها می توان به فیلمهای «موباروسی»، «پس از مرگ»، «هیچ کس نمیداند» و «سومین قتل» اشاره کرد.

۱۲- فیلم سینمایی «بوهمین راپسودی» (Bohemian Rhapsody) به کارگردانی برایان سینگر

«بوهمین راپسودی» یکی از پرحاشیه ترین فیلم های سال ۲۰۱۸ است که برایان سینگر کارگردان مطرح سینما در اواسط ساخت این فیلم از پروژه کنار گذاشته شد و دکستر فلچر جانشین وی شد اما بسیاری از سینماگران این فیلم را ساخته سینگر می دانند و «بوهمین راپسودی» پس از ساخته شده با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان مواجه شد.

«بوهمین راپسودی» در جشن ها و آکادمی های بسیاری راه یافت که از جمله آنها گلدن گلاب است. این فیلم در جشن گلدن گلاب توانست جایزه بهترین فیلم درام را از آن خود کند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: فیلم درباره گروه موسیقی راک مشهور دهه ۷۰-۸۰ میلادی جهان یعنی کوئین و خواننده افسانه ای آن یعنی «فردی مرکوری» بزرگ است.

تقریباً تمامی منتقدانی که به نقد این فیلم پرداخته اند به بازی فوق العاده رومی مالک اشاره کرده اند. رومی مالک به خاطر بازی در این فیلم سینمایی توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از گلدن گلاب و اسکار از آن خود کند. نظرات درباره «بوهمین راپسودی» ضد و نقیض است اما اکثر منتقدان این فیلم را برای طرفداران موسیقی اثر جذاب و دیدنی دانسته اند.

شری لیندن منتقد هالیوود ریپورتر در نقدی بر این فیلم با دادن امتیاز ۷ از ۱۰ نوشت: رامی ملک با فیزیک جذاب و مهیج خود چهار گستره صوتی فردی مرکوری را نشان می دهد. این لحظه در اولین ساعات فیلم «بوهمین راپسودی» به چشم می خورد. فیلم درباره دندان های او صحبت نمی کند. همچنین از بیان جنبه های تاریک داستان اجتناب می کند. بلکه از جنبه شاد و شیرین آن استفاده می کند. شاید روزی به ویژگی دیگری از زندگی کوئین به صورت عمیق تری پرداخته شود. نمی توان گفت که ممکن است در آینده با فیلم بهتری مواجه شویم.

تیم گیرسون منتقد اسکرین اینترنشنال با دادن امتیاز ۸ از ۱۰ به این فیلم درباره آن نوشت: برای گروهی که به خاطر اجرای روی صحنه حماسی خود که تماشاگران را به وجد می آورد شهرت داشته اند، «بوهمین راپسودی» که توسط خود شخصیت های اصلی نیز به عنوان یک فیلم بیوگرافی گونه تایید شده است فیلمی مناسب است که همان پیچش های داستانی تکراری را با لحن طنزگونه دارد در عین حال نیز بر روی بخش احساسی داستان تمرکز زیادی میکند که در بخش اوج اثر پاسخ آن را می یابد.

«بوهمین راپسودی» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۵۸ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۴۹ از ۱۰۰ را دریافت کرد اما این فیلم توانست از کاربران گوگل نمره ۹۷ از ۱۰۰ را بگیرد و کاربران IMDB نیز به این اثر سینمایی نمره ۸.۱ از ۱۰ را دادند.

برایان سینگر پیش از این فیلم های سینمایی مطرحی از جمله مجموعه سینمایی «مردان ایکس» و «مظنونین همیشگی» را به عنوان کارگردان ساخته است.

۱۳- فیلم سینمایی «ستاره ای زاده شد» (A Star Is Born) به کارگردانی بردلی کوپر

اولین فیلم سینمایی بردلی کوپر در مقام کارگردان یکی دیگر از غافلگیری های سال ۲۰۱۸ بود. فیلمی که فراتر از حد انتظار بود و بسیاری از منتقدان بردلی کوپر را فیلمسازی آینده دار دانستند که با فیلم اولش توانست نظرات مثبت بسیاری به خود جلب کند.

«ستاره ای زاده شد» برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و در همان ابتدا نیز نقدهای مثبت بسیاری بر این فیلم نوشته شد. این فیلم یکی از اصلیت رین موفقیت هایش را در گیشه کسب کرد و توانست با وجود اینکه ۴۰ میلیون دلار هزینه ساخت آن شده به فروش ۴۲۶ میلیون دلاری دست یابد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: جکسون (بردلی کوپر) خواننده مشهوری است که از مشکل اعتیاد به الکل و مواد مخدر رنج میبرد. او در یک کافه با خواننده گمنامی به نام آلی (لیدی گاگا) آشنا می شود و او را تشویق می کند که به عنوان ترانه ساز و خواننده همراه با او همراهی کند. آلی ابتدا از این کار سرباز می زند ولی به مرور تشویق می شود و در مدتی کوتاه به خواننده ای بسیار معروف بدل میشود. آلی و جکسون عاشق همدیگر می شوند و در مراسمی بسیار ساده ازدواج می کنند اما مشکل اعتیاد جکسون وارد مرحله تازه ای می شود…

مطمئناً یکی از نکات مثبتی که در این فیلم به چشم می خورد اقتباس فیلمساز از قصه تکراری «ستاره ای زاده شد» است که بارها در سینما ساخته شده و نسخه سال ۲۰۱۸ این فیلم با وجود تکرارهایی که صورت گرفته اثری قابل تأمل و دیدنی است. همچنین بسیاری از منتقدان اجراهای موسیقی داخل فیلم را بسیار جذاب و دیدنی دانسته اند که بازی لیدی گاگا و بردلی کوپر در نقش های شان بر روی صحنه های کنسرت بسیار خوب دیده شده است.

آلونسو دورالده منتقد رپ در نقدی که امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ به این فیلم داده نوشته: بردلی کوپر و لیدی گاگا در کنار یکدیگر یک دینامیت هستند. این فیلم دارای داستانی است که با رابطه اصلی قصه می میرد و زنده می شود و بالا و پایین می رود. بین این دو شخصیت اصلی شیمی و ترکیبی وجود دارد که باید شکوفا شود و خودشان به آن بال و پر ببخشند.

برایان تالریکو منتقد سایت راجر ایبرت نیز در نقدی که امتیاز ۸۸ از ۱۰۰ را به «ستاره ای زاده شد» داده درباره این فیلم نوشته: فیلم ستاره ای متولد شده است، داستانی دارد که بارها و بارها در سال های گذشته بازگو شده است. این داستان حتی روی آثار رمانتیک مشابه هم تاثیر زیادی گذاشته است. با این حال، لیدی گاگا و بردلی کوپر راهی پیدا کردند تا این احساس را تازه و جدید کنند. این موضوع در نگاه آنها وجود دارد و کاملاً مشخص است.

سایت راتن توماتوز به «ستاره ای زاده شد» امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ و سایت متاکریتیک به این فیلم امتیاز ۸۸ از ۱۰۰ را داده است. همچنین این فیلم سینمایی از کاربران گوگل نمره ۹۵ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۷.۸ از ۱۰ را گرفته است.

«ستاره ای زاده شد» اولین فیلم سینمایی بردلی کوپر در مقام کارگردان است اما او پیش از این در فیلم های سینمایی متعددی از جمله «دفترچه بارقه امید»، «تک تیرانداز آمریکایی» و «سرنا» ایفای نقش کرده است.

۱۴- فیلم سینمایی «جزیره سگ ها» (Isle Of Dogs) به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین فیلم سینمایی وس اندرسون در غالب یک اثر انیمیشن جزو معدود انیمیشن های محبوب سال ۲۰۱۸ نزد منتقدان بود. «جزیره سگ ها» هر چند که یک اثر انیمیشن است اما مخاطبان آن در هر رده سنی می توانند باشند.

«جزیره سگ ها» اولین اکران خود را در جشنواره فیلم برلین تجربه کرد. جشنواره ای که آثار چندان موفقی از آن در سال ۲۰۱۸ اکران نشد و می توان «جزیره سگ ها» را شاخص ترین و بهترین اثر اکران شده در جشنواره برلین سال ۲۰۱۸ دانست و از طرفی این فیلم در این دوره از جشنواره توانست جایزه بهترین کارگردانی را برای وس اندرسون به همراه داشته باشد. «جزیره سگ ها» را می توان خاص ترین انیمیشن سینمایی در بین انیمیشن های نامزد اسکار دانست که البته موفق به کسب این جایزه نشد.

در خلاصه داستان جدیدترین اثر سینمایی وس اندرسون آمده است: داستان «جزیره سگ ها» در ژاپن و حول کودکی رخ م یدهد که در تلاش برای پیدا کردن سگ خود است.

منتقدان در تحسین فیلم «جزیره سگ ها» به نکات مثبت بسیاری اشاره کردند و از جمله آنها می توان به ساختار سینمایی منحصر به فرد آثار وس اندرسون اشاره کرد که در این انیمیشن نیز وجود دارد. بسیاری از منتقدان «جزیره سگ ها» این کارگردان را ادای دین وی به سینمای ژاپن دانستند و از لحاظ مضمونی این فیلم را اثری عمیق و مهربان توصیف کردند و آن چیز که بیش از هر چیز می توان در تحسین های بر این فیلم پیدا کرد ایده منحصر به فردی است که اندرسون در قصه پردازی «جزیره سگ ها» به کار برده است.

جوئل مورگنستن منتقد وال استریت ژورنال که در نقدی به این فیلم نمره کامل داده نوشت: این یکی از قواعد عجیب خود پیروی می کند، صفحه را پر میکند از تصاویر شگفت انگیز، قصه ای اثرگذار تعریف می کند درباره سگ های مطرود و پسری وفادار، و این کار را با زیرکی فوق العاده عمیقی انجام می دهد. تنها افسوس من پس از مشاهده این فیلم در سالن این بود که نمی توانستم بمانم و دوباره آن را تماشا کنم.

مانهولا دارگیس منتقد نیویورک تایمز نیز در نقدی بر «جزیره سگ ها» با دادن نمره ۸۰ از ۱۰۰ به تحسین این فیلم پرداخت و نوشت: بارها و بارها، آقای اندرسن شما را به «جزیره سگ ها» می کشاند. استفاده او از فضای فیلم، که بازیگوشانه آن را سطحی و عمیق می کند، یکی از امضاهای سبک خودش است؛ او تقارن را دوست دارد و برخلاف اکثر کارگردانان این روزها، قابش شلوغ است. در این فیلم به صورت ویژه ای مبتکر است، و می توانم ساعت ها سگ های او را درکنار هم و در حال بو کشیدن هوا تماشا کنم.

سایت راتن توماتوز به فیلم سینمایی «جزیره سگ ها» امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ و سایت متاکریتیک به این فیلم سینمایی امتیاز ۸۲ از ۱۰۰ را داد. همچنین کاربران گوگل به این فیلم سینمایی نمره ۹۰ از ۱۰۰ و کاربران IMDB نیز به آن نمره ۷.۹ از ۱۰ را دادند.

وس اندرسون پیش از این فیلم های سینمایی تحسین شده بسیاری ساخته که از جمله آنها می توان به فیلم های «تنباموس رویال»، «آقای فوکس شگفت انگیز» و «هتل بزرگ بوداپست» اشاره کرد.

۱۵- فیلم سینمایی «جنگ سرد» (Cold War) به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی

مطمئناً «جنگ سرد» جدیدترین اثر فیلمساز برنده اسکار لهستانی پاول پاولیکوفسکی یکی از خاص ترین و بهترین آثاری است که در سال ۲۰۱۸ اکران شده و بسیاری از منتقدان و مخاطبان خاص سینما این فیلم را جزو بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۸ دانستند.

«جنگ سرد» برای اولین بار در جشنواره فیلم کن اکران شد که در همان زمان با استقبال خوب منتقدان روبرو شد و توانست از این جشنواره جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کند. «جنگ سرد» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم زبان خارجی و بهترین کارگردانی نیز از آکادمی اسکار شد اما نتوانست هیچ یک از این دو جوایز را از آن خود کند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: داستان یک عشق آتشین میان دو نفر با سابقه و خلق و خوی کاملاً متفاوت است که در بحبوحه جنگ سرد در لهستان، برلین، یوگسلاوی و پاریس روایت میشود.

در نقدها و یادداشت هایی که منتقدان به تحسین «جنگ سرد» پاولیکوفسکی پرداخته اند به برداشت های انتزاعی و نماهای اکسپرسیونیستی این اثر اشاره کرده اند که فیلمساز با استفاده از این نماها توانسته معانی بسیاری خلق کند. بیش از هر چیز منتقدان کارگردانی پاولیکوفسکی و فیلمبرداری لوکاش ژال را مورد تحسین خود قرار داده اند.

جوزف واش منتقد نشریه اسکینی در نقدی که نمره کامل به این فیلم داده نوشت: «جنگ سرد» بهترین اثر پاولیکوفسکی تا به امروز است. این فیلم تجربه ای ماهرانه از در کنارهم نهادن دو ایدئولوژی، در بستر یک داستان عاشقانه دردناک است.

اندرو لوری منتقد امپایر نیز به این فیلم نمره کامل داد و در تحسین آن نوشت: پاول پاولیکوفسکی این فیلم را کاملاً تحت کنترل خودش دارد. برخلاف اسمی که دارد، این فیلم اصلاً یک اثر تند و تلخ نیست؛ بلکه نویسنده و کارگردان، جاهای خالی ای هم برای طنزهای خوب ایجاد کرده اند. دست یافتنی، پر از حس خوب انسانی و مهربان؛ چه فیلم زیبایی است این اثر.

سایت راتن توماتوز به «جنگ سرد» امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ و سایت متاکریتیک به این فیلم امتیاز ۹۲ از ۱۰۰ را دادند. این فیلم از کاربران گوگل نمره ۸۶ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۷.۷ از ۱۰ را گرفت.

پاول پاولیکوفسکی پیش از این فیلم های مطرح دیگری چون «تابستان عشقی من» و «ایدا» را در کارنامه خود دارد.

۱۶- فیلم سینمایی «درخت گلابی وحشی» (The Wild Pear Tree) به کارگردانی نوری بیلگه جیلان

نوری بیلگه جیلان که دیگر می توان او را بهترین فیلمساز تاریخ ترکیه دانست سال گذشته با فیلم «درخت گلابی وحشی» در جشنواره فیلم کن حاضر شد و توانست نظرات مثبت بسیاری را از سوی منتقدان به خود جلب کند که مطمئناً این فیلم را به یکی از بهترین آثار سال ۲۰۱۸ تبدیل کرد.

با وجود اینکه «درخت گلابی وحشی» در جشنواره فیلم کن حاضر بود و نتوانست جایزهای از این جشنواره کسب کند مطمئناً نمی توان چنین شکستی را دلیلی بر ضعیف بودن اثر دانست چرا که نقدهای نوشته شده بر این فیلم گواه از یک فیلم استاندارد و درخشان می دهد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: برای بعضی، ییلاق محل تبعید است، جایی که همه امید آدمی در نهایت با تنهایی و خلوت در می آمیزد. مکان بی حد و مرز تبعید، جایی که همه امیدها و رویاها در یأس و نومیدی ادغام میشوند، انگار کن همزمانی سرنوشت پدران و پسران را.

مسائلی چون حفظ اصالت و توجه به فرهنگ شرقی از نکاتی هستند که منتقدان در نقدهای شان بارها به آنها اشاره کرده و این فیلم را از این جهات حائز اهمیت و قابل تحسین دانسته اند. از طرفی بسیاری از منتقدان به ساختار منسجم و کارگردانی خوب بیلگه جیلان اشاره کرده و تقابل نسل ها را به شکلی در این فیلم دیدند که به بهترین شکل بیان شده است.

پیتر برادشاو منتقد فیلم گاردین به ساخته جدید جیلان امتیاز کامل پنج ستاره را داده و در نقدی بر آن نوشت: فیلم کارگردان ترک، بی هیچ شتاب و عجله و با نقش آفرینی های مسحورکننده اش داستان نویسنده ای جوان را دنبال می کند که به زادگاهش باز می گردد تا با وقایعی تلخ و شیرین روبرو شود. «درخت گلابی وحشی» فیلمی «لطیف، انسانی و خوش ساخت» است و سبک بیلگه جیلان در فیلمسازی بسیار درگیرکننده و متمایز است. روح چخوف در جای جای فیلم او قابل ردیابی است و با این حال سبک او منحص به خودش است.

دبورا یانگ منتقد با سابقه هالیوود ریپورتر نیز در نقدی بر این فیلم نوشته است: سکانس های پایانی فیلم ارزش انتظار کشیدن را دارند، صحنه پایانی فیلم کشمکش میان نسل قدیم و جدید را به دو صورت حل و فصل میکند، خوب یا بد، و تماشاگر میتواند انتخاب کند کدام پایان واقعی و کدام یک رویاست.

«درخت گلابی وحشی» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۶ از ۱۰۰ را دریافت کرد و توانست از کاربران گوگل نمره ۸۵ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۸.۳ از ۱۰ را بگیرد.

نوری بیلگه جیلان پیش از این فیلم های تحسین شده بسیاری ساخته که از جمله آنها می توان به فیلم های «فاصله»، «روزی روزگاری در آناتولی» و «خواب زمستانی» اشاره کرد.

۱۷- فیلم سینمایی «اولین اصلاح شده» (First Reformed) به کارگردانی پل شریدر

«اولین اصلاح شده» یکی از قدیمی ترین فیلم در بین ۳۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸ باشد. جدیدترین اثر سینمایی پل شریدر که یکی از بزرگترین نویسندگان تاریخ سینما محسوب میشود. این فیلم سال ۲۰۱۷ ساخته شد و در سال ۲۰۱۸ به نمایش عمومی در آمد.

«اولین اصلاح شده» اولین نمایش خود را در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و یکی از نکات جالب توجه درباره آن این است که در زمان اکران این فیلم در جشنواره فیلم ونیز توجه چندانی به آن نشد اما وقتی «اولین اصلاح شده» به نمایش عموم در آمد با استقبال خوب منتقدان مواجه شد که بسیاری از منتقدان سینما «اولین اصلاح شده» را بهترین فیلم سینمایی پل شریدر عنوان کردند.

در خلاصه داستان جدیدترین فیلم سینمایی پل شریدر آمده است: «تالر» یک کشیش ارتشی بوده است که سعی دارد با مرگ پسرش کنار بیاید و غم و اندوه خود را کنار بگذارد. اما او پس از اتفاقاتی با زوجی عجیب و غریب برخورد می کند که ماجراهایی برایش در پی دارد.

بسیاری از منتقدان «اولین اصلاح شده» را بسیار جدی عنوان کردند و بازی ایتن هاوک در این فیلم بیش از هر چیز مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. در بسیاری از نقدها نگاه مذهبی، انسانی و جدی فیلمساز را نکته جالب توجهی دانستند.

جوئل مورگنسترن منتقد وال استریت ژورنال به این فیلم نمره ۹۰ از ۱۰۰ را داد و در نقدی به تحسین آن پرداخت و نوشت: «اولین اصلاح شده» با مسائلی همچون ایمان، مطمئن بودن به باورها و چیزهایی شبیه به این دست و پنجه نرم میکند، مسائلی همچون چگونه باید خوب زندگی کرد و زندگی مفید چیست. «اولین اصلاح شده» سر از ابرها درآورده است در حالی که ریشه هایش در زمین است.

ریچارد روپر منتقد شیکاگو سانتایمز در نقدی بر این فیلم نمره ۸۸ از ۱۰۰ را داد و نوشت: آقای شرایدر با ساخت «اولین اصلاح شده» موفق شده تا تاثیرگذارترین و قوی ترین اثر خود در چند سال اخیر را خلق کند و ایثن هاوک هم در نقش «ارنست تالر» موفق شده تا به رده بهترین بازیگران نقش اصلی در فیلم های آقای «شریدر» بپیوندد. فیلمی خاطره انگیز و به یادماندنی که اندوهی بسیار غیرقابل تحمل در خود دارد.

«اولین اصلاح شده» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۵ از ۱۰۰ را دریافت کرد و توانست از کاربران گوگل نمره ۷۱ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۷.۱ از ۱۰ را بگیرد.

پل شریدر یکی از مطرح ترین و بزرگترین فیلمنامه نویسهای تاریخ سینما است که فیلمنامه های مطرحی چون «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» را نوشته و مارتین اسکورسیزی آنها را کارگردانی کرده است و از طرفی خود نیز فیلم های سینمایی تحسی نشده ای ساخته که از جمله آنها می توان به فیلم های «رنج» و «قلمرو: پیش درآمدی بر جن گیر» اشاره کرد.

۱۸- فیلم سینمایی «آن سوی باد» (The Other Side Of Wind) به کارگردانی اورسون ولز

عجیب ترین نکته در لیست بهترین فیلم های سال ۲۰۱۸ حضور فیلمی از اورسون ولز است. مطمئناً ولز هیچگاه تصور نمیکرد که فیلمی داشته باشد که در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار به نمایش عموم درآید و بتواند با استقبال بسیار خوبی نیز روبرو شود. «آن سوی باد» اثری که در سال ۲۰۱۸ توسط نتفلیکس تکمیل شد برای اولین بار به نمایش در آمد و توانست نظرات مثبت بسیاری را به خود جلب کند.

تقریباً تمامی نقدهایی که بر آخرین فیلم سینمایی «اورسون ولز» نوشته شد نگاهی مثبت به این اثر سینمایی داشت.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «آن سوی باد» به روایت سرگذشت کارگردان کهنه کاری می پردازد که تلاش میکند با جهان پیرامونش و صنعت فیلمسازی پیشرفته کنار بیاید و خود را وفق دهد. مشکلات حقوقی و مالی در آن زمان مانع از اتمام ساخت این فیلم شد و پس از فوت ولز در سال ۱۹۸۵، پروندهی این فیلم بسته شد. اما شبکه نتفلیکس به بازسازی تصاویر موجود از این فیلم پرداخت و آن را جهت نمایش آماده کرد…

مطمئناً این مسأله که فیلم اورسون ولز اثری متعلق به بیش از ۴۰ سال پیش است در نظرات منتقدان تأثیر بسیاری داشته و باعث شده منتقدان این اثر را با توجه به زمان ساخت آن در نظر بگیرند اما بسیاری از منتقدان به این مسأله که ولز با این فیلم ثابت کرده که سالها از زمان خود جلو بوده است.

رابی کالین منتقد تلگراف در نقدی بر «آن سوی باد» با دادن نمره کامل به این فیلم نوشت: فیلم بی رحم است، دیوانگی سوداگونه اثر ارتباط با آن را تا حدی سخت می کند و میزان از دست دادن بینندگان هنگامی که این اثر در آخر امسال پخش بشود بی شک شیب تندی خواهد داشت.

پیتر تراورس منتقد سرشناس رولینگ استون نیز به تحسین این فیلم سینمایی پرداخت و در نقدی بر آن نوشت: استفاده از کات های سریع و صحنه هایی که همگی در حال حرکت توسط گری گرور فیلمبرداری شده اند. این ترفندها همگی بی نظمی و فروپاشی فیلمسازان و هالیوود را از درون نشان می دهد که فقط و فقط به دلیل گستاخی خودش است! این دقیقاً همان صنعتی است که ولز را در اواخر دوران حرفه ای او، بی هدف و سرگردان رها کرد. و در نهایت در جواب به سوال هایی که در ابتدای این متن مطرح شده بود، فیلم بی نظم و آشفته «آن سوی باد» برای همه مناسب نیست. فقط برای مردمانی است که به تاریخ فیلم و فیلمسازی که به عظمت آن کمک کرد، اهمیت می دهند.

«آن سوی باد» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امیاز ۷۸ از ۱۰۰ را دریافت کرد و توانست از کاربران گوگل نمره ۸۵ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۷ از ۱۰ را دریافت کند.

اورسون ولز فیلمساز سرشناس سینمای جهان است که مطرح ترین آثار او را می توان «همشهری کین»، «نشانی از شر» و «آمبرسون های باشکوه» دانست.

۱۹- فیلم سینمایی «هرگز می توانی من را ببخشی؟» (Can You Ever Forgive Me) به کارگردانی ماریله هلر

ماریله هلر فیلمساز جوان اما باتجربه ای که بالاخره امسال با فیلم «هرگز می توانی من را ببخشی؟» توانست نظرات بسیاری را به خود جلب کند. این فیلم مطمئناً یکی از فیلم های غافلگیرکننده ای است که در سال ۲۰۱۸ اکران شد و کمتر کسی تصور می کرد که در نهایت در بین بهترین فیلم های سال قرار بگیرد.

«هرگز می توانی من را ببخشی؟» در جشن ها و آکادمی های بسیاری شرکت کرد که مورد توجه برخی از این آکادمی ها نیز قرار گرفت اما نکته ای که بیش از هر چیز باعث می شود این فیلم در بین ۳۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ قرار بگیرد این است که «هرگز می توانی من را ببخشی؟» تحسین منتقدان بسیاری را برانگیخت.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: در داستان این فیلم، ما شاهد این هستیم که زندگینامه نویس مشهور و بسیار محبوب یعنی لی ایزرائیل دیگر نمی تواند کاری از خود چاپ کند؛ زیرا ایده های او دیگر باب طبع خوانندگان آن زمان نبود و به نوعی دیگر نمی توانست کاری انجام دهد. به همین دلیل، او تصمیم می گیرد که شکل هنری و کاری خود را به چیز دیگری تبدیل کند. در این میان، او مدام از طرف دوست وفادار خود یعنی جک، حمایت می شد.

مهمترین نکته ای که در این فیلم بیش از هر چیز مورد توجه منتقدان قرار گرفته فیلمنامه جذاب، دقیق و کم نقص آن است. بازی ملیسا مک کارتی نیز از سوی منتقدان بسیار مورد تحسین قرار گرفت.

مالیک ادن منتقد سرشناس فیلم ترت در نقدی بر این فیلم نمره کامل را به آن داد و نوشت: در هر لحظه، ماریله هلر فریم ها، تصاویر و دیالوگ های منحصربه فرد و خودمانی ای را به وجود آورده است؛ مواردی که در آثار درام کوچک بیشتر از هر چیزی جذاب است.

پیتر دبروژ منتقد صاحب نام ورایتی نیز در نقدی بر این فیلم با دادن نمره ۹۰ از ۱۰۰ نوشت: بخش انسانی این شخصیت است که باعث می شود این بازی ملیسا مک کارتی، بهترین عملکرد این بازیگر تا به امروز به حساب بیاید. در این اثر، ما شاهد بینش و دید بسیار خوبی نسبت به رابطه دوستانه، تنهایی و ناامنی ای که در رابطه با مباحث خلاقیتی وجود دارد، هستیم.

«هرگز می توانی من را ببخشی؟» از سایت راتن توماتوز توانست امتیاز ۹۸ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ را دریافت کند. همچنین این فیلم سینمایی از کاربران گوگل نمره ۸۶ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۷.۲ از ۱۰ را از آن خود کرد.

ماریله هلر پیش از این ساخت فیلم های سینمایی «قدم زدن در قبرستان» و «خاطرات دختری نوجوان» را به عنوان کارگردان در کارنامه هنری خود دارد.

۲۰- فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Into The Spider-Verse) به کارگردانی باب پرسیچتی و پیتر رمزی

مطمئناً سال گذشته سال چندان خوبی برای علاقه مندان به سینمای انیمیشن نبود اما باب پرسیچتی، رودنی روثمن و پیتر رمزی تا حدی با انیمیشن سینمایی «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» توانستند نظرات مثبت طرفداران سینمای انیمیشن و منتقدان سینما را به خود جلب کنند.

«مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» در سال ۲۰۱۸ اکران شد و توانست جایزه بهترین انیمیشن سال را از آکادمی اسکار از آن خود کند. همچنین این انیمیشن توانست از جشن گلدن گلاب و بفتا نیز جایزه بهترین انیمیشن را دریافت کند.

در خلاصه داستان این انیمیشن سینمایی آمده است: در این فیلم انیمیشنی با شخصیت مایلز مورالس بیشتر آشنا میشویم. نوجوانی که به طور اتفاقی با مرد عنکبوتی دیدار میکند و صاحب قدرت هایی میشود که… .

تقریباً تمامی منتقدانی که به نقد و بررسی «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» پرداخته اند به جنبه سرگرم کنندگی بالای این اثر اشاره کرده و آن را یک اثر درخشان در این زمینه دانسته اند. بسیاری از منتقدان به این مسأله که این انیمیشن سینمایی در هر لحظه با خلاقیتی که لازم است توانسته نظر مخاطب را به خود جلب کند اشاره کرده اند. همچنین جنبه کمدی و در واقع خنده دار بودن این فیلم سینمایی نیز بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.

تای بر منتقد بوستون گلوب با دادن نمره کامل به این فیلم در یادداشتی نوشت: یکی از شگفت انگیزترین و خلاقانه ترین آثاری که در سال جاری به روی پرده سینما رفته است؛ حتی شاید یکی از بهترین آن ها هم به حساب بیاید.

پیتر تراورس منتقد رولین استون نیز در نقدی با دادن نمره ۹۰ از ۱۰۰ به این فیلم درباره آن نوشت: این انیمیشن نه تنها حماسی ترین و جذاب ترین اثری محسوب میشود که تا به امروز با محوریت اسپایدرمن ساخته شده، بلکه به جرأت می توان گفت که یکی از آثاری است که امسال تا به این لحظه اکران شده اند.

«مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۷ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ را دریافت کند. همچنین این فیلم سینمایی از کاربران گوگل نمره ۹۷ از ۱۰۰ را گرفت و کاربران IMDB به این انیمیشن سینمایی نمره ۸.۶ از ۱۰ را دادند.

باب پرسیچتی، رودنی روثمن و پیتر رمزی تا پیش از ساخت «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» در کنار هم قرار نگرفته بودند و اثری با طور مشترک با هم خلق نکرده بودند اما هر سه کارگردان این اثر در ساخت فیلم های سینمایی مطرحی چون «گربه چکمه پوش»، «شرک ۲» و «ظهور نگهبانان» نقش داشته اند.

منتظر شماره بعدی این مقاله باشید...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.