پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲

اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی از نظر سینماگران -بخش اول

انتقاد هنرمندان از بی تفاوتی مسئولان فرهنگی نسبت به آیین های ایرانی-اسلامی/ چرا جامعه به سمت فرهنگ غرب گرایش پیدا می کند؟!

احمدجو-مسافرآستانه-انصافی-صبرکن

سینماپرس: همزمان با نوروز ۱۳۹۸ تعدادی از هنرمندان سینما، تلویزیون و تئاتر کشور با انتقاد از مسئولان فرهنگی بیان کردند: اهمال کاری مسئولان باعث شده بخشی از جامعه به سمت فرهنگ غرب گرایش پیدا کند؛ این در حالی است که ما باید فرهنگ و آیین های ایرانی-اسلامی را در کشورمان پاس بداریم و در تولید آثار فرهنگی و هنری مان به این مقوله توجه ویژه داشته باشیم.

به گزارش سینماپرس پاسداشت آیین های کهن و ارزشمند ایرانی- اسلامی از دیرباز در کشورمان به عنوان یک سنت پسندیده قابل احترام مردم بوده است. از گرامیداشت یاد ائمه معصومین (ع) و عزاداری برای آن ها تا آیین های مذهبی و ملی دیگری همچون اعیاد اسلامی، نوروز، شب یلدا و... همگی نشان از پویایی فرهنگ ناب ایرانی دارد که با فرهنگ اسلامی درآمیخته شده و در هر برهه ای از زمان تلألو خاصی یافته است.

اینک همزمان با نوروز ۱۳۹۸ و آغاز فصل بهار از برخی هنرمندان سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در خصوص اهمیت پرداختن به موضوعات آیینی و سنتی در سینما، تلویزیون و عرصه هنرهای نمایشی سوأل کرده ایم که قطعاً خواندن نطرات آن ها برای شما مخاطبان گرامی خالی از لطف نخواهد بود.

در بخش اول این مجموعه گفتگوها که قرار است در ۳ بخش مجزا منتشر شود با ۴ هنرمند برجسته کشور آقایان: امرالله احمدجو، حسین مسافرآستانه و جواد انصافی و سرکار خانم: مهوش صبرکن به گفتگو نشستیم که ماحصل نظرات آن ها در ذیل درج شده است.

*****************

امرالله احمدجو کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون با تأکید بر اهیمت پرداختن به آیین های ایرانی-اسلامی در آثار سینمایی و تلویزیونی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: آیین ها بخش مهمی از فرهنگ و هویت ملی ما هستند و در همه جوامع همینطور است. آیین ها حامل بسیاری از عوامل فرهنگی و هویتی از جمله خود زبان هستند و نباید اجازه داد که به فراموشی سپرده شوند.

وی ادامه داد: ما باید از خودمان سوأل کنیم که چرا جوانان امروز به آیین های غربی گرایش پیدا کرده اند؟ پاسخ این سوأل روشن است! قطعاً از یک طرف گسترش ابعاد استفاده از فضای مجازی و دنیای وب باعث این اتفاق شده و از طرف دیگر عدم برنامه ریزی و آموزش درست توسط جامعه باعث شده تا این اتفاق رخ دهد.

این هنرمند برجسته خاطرنشان کرد: از سوی دیگر وقتی برخی از کسانی که سردمدار مسائل آموزشی و فرهنگی هستند علناً با مسائل ملی زاویه دارند معلوم است آیین های ملی در محاق می رود و جوانان به سمت آیین های غربی گرایش پیدا می کنند!

کارگردان سریال خاطره انگیز «روزی روزگاری» در گفتگو با سینماپرس افزود: بنده معتقدم علاوه بر این ها عدم شناخت هنرمندان از آیین ها و سنت ها هم باعث شده تا آثار خوبی در این باره تولید نشود.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما نقش مسئولان در این خصوص چیست و چرا ما با کم کاری و بی دغدغدگی از سوی آن ها مواجه هستیم اظهار داشت: مسئولان تافته جدابافته ای از جامعه نیستند، آن ها هم بخشی از همین جامعه اند و ممکن است ضعف های فراوانی داشته باشند؛ بنده معتقدم این مطالبه عمومی باید از سمت آحاد افراد جامعه وجود داشته باشد. همه ما خودمان باید بخواهیم که آیین ها و سنت های مان از بین نرود. امروز متأسفانه دیگر در خانواده های ایرانی هم کمتر به آیین ها و سنت ها بها داده می شود و همه چیز شکل عجیب و غریب و جدیدی به خود گرفته که به هیچ عنوان خوشایند نیست.

احمدجو در پایان این گفتگو با اشاره به چند نمونه از تغییرات عجیب آیینی اظهار داشت: ما قبلاً کجا در مراسم های عروسی مان ترقه بازی می کردیم که الآن در بدعتی عجیب و زشت مد شده که در مراسم عروسی آتش بازی و ترقه بازی می کنند؟ ما این همه سنت های زیبا راجع به مراسم عروسی داشتیم چرا آن ها را نادیده می گیریم؟ از ماست که بر ماست! چرا ما شکل تعزیه خوانی را عوض کرده ایم؟ چرا گاهی تعزیه خوانی با نمایش و آوازخوانی اشتباه گرفته می شود؟ همه این ها اتفاقاتی است که خودمان عامل آن ها بوده ایم. ما باید عیب را از درون خودمان جستجو کنیم و درصدد رفع این عیوب برآییم.

مهوش صبرکن بازیگر سینما و تلویزیون در مورد اهیمت پرداختن به آیین های ایرانی-اسلامی در آثار سینمایی و تلویزیونی به سینماپرس گفت: همه ما می دانیم که باید به صورت ۱۰۰ درصدی و از عمق وجودمان در این راستا کوشا باشیم.

وی تأکید کرد: بنده سفرهای متعددی به کشورهای مختلف داشته ام و در مورد آیین و رسوم کشورها تحقیقات زیادی کرده ام و به این نتیجه رسیده ام که در هیچ کجای جهان به اندازه ایران عزیزمان ما فرهنگ و آیین و سنت های ارزشمند و زیبا نداریم.

صبرکن خاطرنشان کرد: ما کشوری سرشار از تمدن، تاریخ، فرهنگ، ادب و هنر هستیم. مراسم های ملی و دینی و آیینی بسیار زیبایی داریم اما متأسفانه به دلیل اهمال کاری شدید برخی مسئولان فرهنگی و عدم آموزش های لازم به خصوص برای نسل جوان امروزه شاهد هستیم که بسیاری از افراد به سمت آیین ها و فرهنگ غربی گرایش پیدا کرده اند و مثلاً به جای آنکه نوروز و حاجی فیروز را بشناسند و آیین های ملی را اجرا و احیاء کنند به سمت برگزاری جشن کریسمس رفته اند و بابانوئل را به حاجی فیروز ترجیح می دهند!

بازیگر سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر (ع)» تأکید کرد: این مسئولان هستند که باید با دغدغه مندی و برنامه ریزی مناسب و تخصیص بودجه کافی سینماگران و هنرمندان را ترغیب به تولید آثاری درخصوص پاسداشت و معرفی آیین های ایرانی-اسلامی کنند اما گویا برخی مسئولان ما با برخی آیین ها مخالفند و به همین دلیل هم ما چندان کار درخورد توجهی از سوی آن ها در این خصوص شاهد نیستیم!

این هنرمند مطرح در پایان افزود: سینما و تلویزیون به عنوان ۲ رسانه بسیار قدرتمند و تأثیرگذار می توانند با تولید برنامه ها و آثار مناسب مردم و به خصوص نسل جوان را ترغیب به برگزاری آیین ها کنند و امیدوارم که این اتفاق به زودی در کشورمان رخ دهد.

حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی نیز در این خصوص اظهار داشت: متأسفانه امروزه آیین های ایرانی-اسلامی هیچ جایگاهی در تولیدات سینما و تلویزیون ندارند در حالی که ریشه های تمدن و فرهنگ کهن کشور ما در این آیین ها است.

وی متذکر شد: شناخت آیین ها ارتباط هویتی با فرهنگ دیرینه ایران اسلامی است اما متأسفانه مسئولان به آن بی توجه هستند.

این هنرمند یادآور شد: در سال های دور از این آیین و سنن استفاده ابزاری می شد اما متأسفانه طی سال های اخیر حتی استفاده ابزاری هم از این آیین ها صورت نمی گیرد.

مسافرآستانه تأکید کرد: ما نباید فراموش کنیم که استفاده از آیین و سنن در سینما و تلویزیون ضروری است و هویت دیرینه فرهنگی ما را برای نسل ها آشکار می کند، راه های طی شده را به همگان نشان می دهد و باعث می شود ارتباط ما با فرهنگ بیگانگان قطع شود.

جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی نیز با انتقاد شدید از مسئولان فرهنگی و هنری کشور اظهار داشت: متأسفانه مسئولان دولتی هیچ حمایتی از این قضیه نمی کنند. بنده شخصاً پژوهش های زیادی در خصوص آیین های دیرینه مان انجام دادم اما هیچ وقت توسط مسئولان جدی گرفته نشده!

وی ادامه داد: من حتی با هزینه شخصی برای تحقیق در رابطه با نوروز به کشورهای همجوار رفتم و جالب آنجا است که مسئولان فرهنگ تاجیکستان اصرار داشتند که در کشور ما نمایش راجع به نوروز اجرا کنید؛ ما این را با مسئولان ارشاد مطرح کردیم و گفتیم فقط هزینه بلیت را بدهید اما گفتند نمی دهیم و حاضر نشدند هیچ حمایتی از این قضیه کنند و متأسفانه اصلاً این قضایا را جدی نمی گیرند.

این هنرمند پیشکسوت تأکید کرد: ایرانیت و اسلامیت هر دو یکی هستند؛ در هر دوی آن ها بحث انسانیت مطرح است و بس! پس این وظیفه مسئولان است که این قضیه حمایت کنند. ما باید در سینما، تلویزیون و هنرهای نمایشی به آیین های پرمحتوای ایرانی-اسلامی بپردازیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.