شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸

سیدضیاءالدین دری و اولین نوروز در سوگ او؛

دری؛ ستاره ای در آسمان هنر ایران!/ سینماگران همزمان با نوروز ۹۸ از فراق این کارگردان می گویند

سیدضیاءالدین دری-آقامحمدیان-دری

سینماپرس: نوروز ۱۳۹۸ در حالی از راه رسید که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ سیدضیاءالدین دری یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در مردادماه سال ۹۷ به دیار باقی شتافت. اینک در آستانه نوروز هنرمندانی همچون: امیرعلی دانایی و شفیع آقامحمدیان از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس سید ضیاءالدین دری کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس سال ۱۳۳۲ در محله نواب تهران دیده به جهان گشود و بعد از سال ها حضور مستمر در عرصه فرهنگ و هنر و تلاش برای ارتقا و رشد هنر این مرز و بوم ۲۶ مرداد سال جاری دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت؛ مرگ دری بازتاب های گسترده ای در رسانه های داخل و خارج از کشور پیدا کرد و مردم و سینماگران او را به بهترین شکل ممکن تا سرای ابدی اش بدرقه کردند.

دری سال های سال به واسطه ساخت فیلم ها و سریال های مطرح و پرمخاطب در دل و جان مردم ریشه دوانده بود و قطعاً تا ده ها سال نام و یاد او هرگز در میان مردم، اهل هنر و هنرمندان از بین نخواهد رفت.

او دارای تحصیلات ناتمام در رشته‌ علوم ارتباطات بود. سید ضیاءالدین دری فعالیت هنری را با تلویزیون آغاز کرد. دری کارگردان سریال هایی در حوزه تاریخ معاصر است که از جمله آن ها می توان به سریال های محبوب «کیف انگلیسی» با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا و «کلاه پهلوی» اشاره کرد. «سردار سنجرخان» تازه‌ ترین پروژه این سینماگر فقید بود که توسط خود وی نگارش شده و قرار بود به زودی ساخته شود که دست اجل به دری مهلت انجام این کار را نداد.

هنرمندان مطرحی همچون: امیرعلی دانایی و شفیع آقامحمدیان در آستانه نوروز ۱۳۹۸ در فراق این کارگردان مطرح سینما، تلویزیون کشور با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

امیرعلی دانایی بازیگر جوان سینما و تلویزیون با بیان اینکه یکی از ویژگی های بارز شخصیت زنده یاد سیدضیاءالدین دری مهربانی و خوش قلب بودن ایشان بود اظهار داشت: من برای ایشان حدود ۵ هزار پلان بازی کردم؛ علاوه بر ساخت اثر من همواره در کنار ایشان بودم و با ایشان صحبت می کردم و با هم مراوده داشتیم اما حتی یک بار به خاطر نمی آورم که ایشان صدای شان را بلند کرده باشند، به شخصی توهین کرده باشند و یا دل کسی را شکسته باشند.

وی ادامه داد: زنده یاد دری انسانی بسیار شریف و دوست داشتنی بود و الفبای هنر بازیگری را به من یاد داد و به همین دلیل برای من نه تنها یک فیلمساز که یک استاد و یک پدر سینمایی محسوب می شود.

این سینماگر جوان تأکید کرد: ایشان تمام فنون سینما را به من آموختند و به من اعتماد به نفس می دادند؛ همه این ها باعث شد تا من در اثر ایشان توأم با آرامش کار کنم. زنده یاد دری با دقت و وسواس بسیار زیادی کارشان را انجام می دادند و هنرمندی صاحب سبک و مولف بودند که قطعاً آثارشان تا دهه ها بعد همچنان می تواند در آسمان هنر کشور بدرخشد. آثار ماندگار زنده یاد دری به خصوص آثاری که برای تلویزیون تولید کردند هرگز از یاد مردم نخواهد رفت و من بسیار متأسفم که ایشان طی سال های آخر حیات شان برخلاف میل باطنی شان نتوانستند اثری تولید کنند.

دانایی در خاتمه گفتگویش با سینماپرس یادآور شد: «پهلوان خشمگین» اثری بود که زنده یاد دری مدت ها در پی تولید آن بودند اما مسئولان از تولید این اثر حمایتی نکردند و متأسفانه این اثر که سناریوی فوق العاده ای هم داشت به تولید نرسید و من امیدوارم که حداقل اینک پس از درگذشت شان به یاد زنده یاد دری این اثر که فیلمنامه ای درخشان دارد تولید شود.

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز با بیان اینکه درگذشت زنده یاد دری ضایعه ای جبران ناپذیر برای سینما و تلویزیون کشور بود اظهار داشت: ما در سینما و تلویزیون کشورمان مگر چند فیلمساز بزرگ، متعهد، ولایی و دغدغه مند مانند زنده یاد دری داریم؟ زنده یاد دری یکی از نوابغ سینما و تلویزیون ایران بود که آثار ماندگارش در رابطه با تاریخ معاصر کشور هرگز از یادها نخواهد رفت.

وی ادامه داد: سینمای ما یک سینماگر سیاسی داشت که آن هم زنده یاد دری بود! بنده به جرأت می گویم طی ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد سینما و تلویزیون کشور چنین فیلمساز اندیشمند، خلاق، متبحر، کارشناس و سینماشناس که بتواند نگاه سیاسی درست خود را در قالب فیلم و سینما تلفیق کند نداشته ایم. زنده یاد دری نگاهی بسیار عمیق و درست به سیاست داشت و تسلط جدی اش بر تاریخ و سیاست همیشه مثال زدنی بود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: ایشان هرگز به صورت باری به هر جهت کار نمی کردند. تمام تلاش زنده یاد دری این بود که اثری ماندگار خلق کند و آن اثر را برای ملت ایران به یادگار بگذارد که خوشبختانه در این مسیر موفق هم شد چرا که آثار ایشان تا سال های متمادی بر تارک فرهنگ و هنر این کشور خواهد درخشید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.