یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸

در گفتگو با مجری برنامه:

برنامه تلویزیونی«تراز» تنها به مردم وفادار است

برنامه «تراز»

سینماپرس: برنامه «تراز» یک برنامه اقتصادی است که به تهیه کنندگی سعید نقیبی هر روز صبح از شبکه ایران کالا پخش می شود و به مسائل مختلف اقتصادی و معیشتی مردم می پردازد.

به گزارش سینماپرس؛ مهدی افشاریان یکی از مجریان ثابت برنامه معتقد است که موفقیت کامل برنامه در گروی صداقت کامل با مردم است و قرار نیست به مسئولان وفادار باشند، بلکه تنها به مردم وفادار هستند.

مهدی افشاریان بیان کرد: رسالت برنامه «تراز» حمایت از کالای ایرانی، تشویق کسب و کارهای ایرانی و مسائل اشتغال است. مدیر گروه برنامه‌های ترکیبی دکتر سیدی، به سعید نقیبی تهیه کننده برنامه «تراز» برنامه‌ای را محول کرد که پیرامون مسائل اقتصادی صحبت کند. ما تا پیش از این برنامه، شبکه‌ای به طور منحصر به فرد برای مسائل اقتصادی و کسب و کار نداشتیم و احتیاج به برنامه‌ای صبحگاهی داشتیم که مسائل روز اقتصادی را بررسی کند.

وی افزود: سعید نقیبی با توجه به دیدگاهش یک تیم جوان شامل هفت مجری را انتخاب کرد که در بخش-های مختلف به تحلیل اخبار روز اقتصادی می‌پردازند و جذابیت‌هایی را نیز به این بخش اضافه می‌کنند. ما دو بخش اقتصاد کلان و خرد داریم که اقتصاد کلان مربوط به اقتصاددانان، بدنه دولت و مجلس می‌شود، اقتصاد خرد نیز مربوط به معیشت مردم است و «تراز» به اقتصاد خرد می‌پردازد.

این مجری تلویزیون ادامه داد: نگاه «تراز» به این است که برنامه‌های مربوط به معیشت مردم تا چه اندازه عملی شده و مسئولان چقدر توانستند موجب رونق سفره‌های معیشتی مردم شوند؛ به همین جهت به دعوت آقای نقیبی به این برنامه آمدیم. ما چندماه تمرین‌های بسیار فشرده داشتیم تا در زمانی فشرده، محتوایی به اندازه یک برنامه چهار ساعته با ضرباهنگ و ریتم تند به مخاطب ارائه کنیم. استفاده از شور جوانی موجود در این برنامه، مردم را به دیدن آن علاقه‌مند کرده است و هرکدام از ما در بازکردن گره اقتصادی کشور سهیم هستیم.

وی درباره میزان مطالعات اقتصادی خود نیز بیان کرد: قبل از اینکه وارد این برنامه شوم اقتصادی نبودم، اما در بازه فشرده چندماهه تحت نظارت سردبیر برنامه آقای میرشاهی و تهیه‌کننده برنامه، هرروز اتاق فکر داشتیم و مدل برنامه و شیوه ورود به موضوعات مختلف را تعیین می‌کردیم. ما مطالعه می‌کنیم و کارشناسانی به عنوان مشاور داریم و بسیاری از مسائل اقتصادی را تجزیه و تحلیل و تمام روزنامه‌های اقتصادی را مرور می‌کنیم. ما حتی ماهنامه‌های اقتصادی خارجی مثل وال استریت ژورنال را نیز مطالعه، تحلیل و بررسی می‌کنیم.

افشاریان خاطرنشان کرد: هر روز از صبح تا ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه برنامه به روی آنتن می‌رود اما همه گروه پس از پایان برنامه تا ۸ و ۹ شب در بخش اداری می‌مانند، روزنامه‌های روزهای بعد را بررسی می‌کنند و از مهمان‌ها برای حضور در برنامه دعوت می‌کنند. بعضی وقت‌ها فقط شبی دو یا سه ساعت می‌خوابیم، چون حجم مطالب اقتصادی زیاد و پیچ در پیچ است. معمولاً یک موضوع اقتصادی به چندین صنف و اتحادیه یا بدنه دولت ارتباط پیدا می‌کند و ارتباطات این موارد خیلی مهم است و حتماً باید تحقیق کنیم. با انجام این کارها حدود ۹۰ درصد به مسائل اقتصادی مسلط می‌شویم؛ کم کاری¬های موجود را بررسی می‌کنیم و نقاط ضعف و باگ‌های اقتصادی کشور را به دست می‌آوریم، چون قرار نیست فقط آنتن را پر کنیم، بلکه قرار است بگوییم مشکل کجاست.

وی با اشاره به اینکه موضوع «میوه و تره‌بار» پر حاشیه‌ترین سوژه‌ای بوده که دنبال کرده است گفت: هر روز برنامه ما پر از حاشیه و مسائل مختلفی است، اما برنامه ما درباره «میوه و تره‌بار» بسیار پرسوژه و پرحاشیه بود، چون بسیاری از مسئولان تنظیم بازار و میادین تره‌بار شهرداری در وزارت جهاد کشاورزی و تعاونی روستایی حاضر به حضور در این برنامه نشدند و پاسخگوی تلفن‌های خود نبودند. برنامه ما درباره «نقش دلالی در بالا رفتن قیمت میوه‌ها» بود و سه نفر را از چندین روز قبل دعوت کردیم، اما سر موعد گفتند جلسه داریم و هیچ‌کدام نیامدند و تلفنی هم پاسخگو نبودند. رسالت برنامه ما این است که هر مهمان مسئولی در هر بخشی حاضر نشود و پاسخ ندهد، اعلام کنیم که دعوت کردیم و جای صندلی او خالی است و نیامد.

مجری «تراز» در پاسخ به این پرسش که آیا این برنامه می‌تواند مثل «پایش» در تلویزیون تبدیل به یک نشان تجاری شود عنوان کرد: برنامه «پایش» خیلی خوب است و به تمام عوامل آن خدا قوت می‌گویم، اما اگر قرار باشد دقیقا شبیه «پایش» باشیم، قطعا نباید وجود داشته باشیم و باید طرحی نو دراندازیم و سمت و سویی جدید به این قضیه بدهیم. وظیفه ما آشتی دادن مقوله اقتصاد با مردم است و مطالبه‌گر هستیم. به طور مسلم برنامه‌های «پایش» و «تراز» می توانند یار و یاور یکدیگر باشند تا مردم بدانند اگر خواسته‌ای دارند باید مطالبه‌گر باشند. به طور مطمئن برنامه «تراز» می‌تواند یک نشان تجاری شود و به زودی خبرهای زیادی از موفقیت و جنجالی که به پا می‌کند منتشر می‌شود و با هیچ‌کس هم شوخی ندارد.

او همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برای برنامه خاصی تذکرگرفته است یا خیر گفت: تا به حال خیر. ما اتهام بی‌جهت به کسی نمی‌زنیم و تنها گرداننده این برنامه هستیم. ذات اصلی برنامه‌های تلویزیونی این است که به عنوان مجری، تنها، اعلام می‌کنیم. گاهی کارشناسان برنامه با هم به توافق نمی‌رسند، وگرنه اخطاری از جایی نگرفتیم و زابلی‌زاده مدیر شبکه و آقای نقیبی از ما خیلی حمایت کردند. هر موضوعی را که در برنامه اعلام می‌کنیم، با سند و مدرک است. مردم حوصله نمی‌کنند روزنامه صبح و عصر را بخوانند، اما هرکس آنها را بخواند و تحلیل اقتصادی روی آن بگذارد، قطعاً به نتایج ما می‌رسد.

مجری «تراز» اظهار داشت: برنامه با بودجه شبکه ایران کالا پیش می‌رود و تنها در میان برنامه برای جلوگیری از خسته شدن تماشاگر آگهی پخش می‌کنیم. با توجه به اینکه از کسب و کارهای ایرانی حمایت می‌کنیم، از کارآفرینان ایرانی دعوت می‌کنیم تا درباره کسب و کار و علل موفقیت خود توضیح دهند و ما حتی یک تیزر تبلیغاتی نیز به آن ها هدیه می‌دهیم.

او معتقد است: در تمام جهان نباید بخش پیش تولید و اتاق فکر را فراموش کنیم. متأسفانه اگر بخواهیم در هرجایی از دنیا ایده‌ای را به مرحله تولید برسانیم ابتر می‌شود چون در مسیر کار بسیاری از نواقص خود را نشان می‌دهند. وقتی یک برنامه با هر گرایشی اعم از اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی می‌تواند موفق باشد که یک اتاق فکر داشته باشد و از کارشناسان دعوت کنند و پیش تولید قانونمندی داشته باشند.

افشاریان در پایان گفت: ما در دو برنامه اول ۲ هزار و ۷۰۰ پیامک درباره موضوع برنامه داشتیم و این نشان می‌دهد که خیلی جنجالی شروع شد و موفقیت کامل برنامه ما در گروی صداقت کامل با مردم است و قرار نیست به مسئولان وفادار باشیم، بلکه تنها به مردم وفادار هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.