چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲

عزت الله انتظامی و اولین نوروز در سوگ او؛

انتظامی؛ مرد ماندگار سینمای ایران!/ سینماگران در آستانه نوروز ۹۸ از فراق «آقای بازیگر» می گویند

عزت الله انتظامی-نورایی-مظفری

سینماپرس: نوروز ۱۳۹۸ در حالی از راه می رسد که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ عزت الله انتظامی یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در مردادماه سال ۹۷ به دیار باقی شتافت. اینک در آستانه نوروز هنرمندانی همچون: مجید مظفری و علیرام نورایی از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس عزت الله انتظامی بازیگر برجسته و پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون سال ۱۳۰۳ در تهران دیده به جهان گشود و بعد از سال ها حضور مستمر در عرصه فرهنگ و هنر و تلاش برای ارتقا و رشد هنر این مرز و بوم ۲۶ مرداد سال جاری دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت؛ مرگ انتظامی بازتاب های گسترده ای در رسانه های داخل و خارج از کشور پیدا کرد و مردم و سینماگران او را به بهترین شکل ممکن تا سرای ابدی اش بدرقه کردند.

او فعالیت هنری خود را مانند بسیاری از هنرپیشه‌های ایرانی با تئاتر آغاز کرد. انتظامی در همان سال‌های ابتدایی زندگی هنری‌ اش به آلمان سفر کرد و در یک مدرسه شبانه آموزش سینما در شهر هانوفر مشغول به تحصیل شد. او ابتدا کار خود را با پیش پرده خوانی تئاتر دنبال می‌کرد. انتظامی در سال ۱۳۲۰ اولین نمایش حرفه‌ای خود را به نام «اولتیماتوم» را در تئاتر پاریس خیابان لاله‌زار اجرا کرد و تا سال ۱۳۲۶ در ده‌ها نمایش تئاتر حضور داشت.

اولین حضور آقای بازیگر در سینما به سال ۱۳۲۸ و نقش آفرینی در فیلم «واریته بهاری» ساخته پرویز خطیبی بازمی‌گردد. حضور جدی او در سینما اما به سال ۱۳۴۸ باز می‌گردد؛ جایی که او برای اولین بار جلوی دوربین داریوش مهرجویی قرار گرفت. فیلم «گاو» در سال ۱۳۴۸ به کارگردانی داریوش مهرجویی و بازی عزت الله انتظامی ساخته شد. «گاو» یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های سینمای ایران لقب گرفت.

فیلم‌هایی مانند «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «روز واقعه»، «سایه روشن»، «میکس»، «گاو» خونی، «حکم» و «زادبوم» از جمله فیلم‌ هایی بودند که زنده‌یاد عزت الله انتظامی در آن‌ ها به نقش‌ آفرینی پرداخته است. او برای آخرین بار در سال ۱۳۸۹ برای فیلم «راه آبی ابریشم» جلوی دوربین سینما رفت.

آقای بازیگر سینمای ایران از عرصه تلویزیون هم دور نماند. با اینکه او بیشتر در تئاترهای تلویزیونی حضور داشت اما نمی‌توان نقش آفرینی اش در سریال «هزاردستان» را فراموش کرد.   مهرماه ۱۳۸۵ سازمان ملل متحد یونسکو از عزت الله انتظامی تجلیل کرد. کتاب شناخت نامه عزت الله انتظامی نیز با عنوان «من عزتم، بچه سنگلج» توسط نشر سخن منتشر شده است. خانه عزت الله انتطامی نیز در سال ۱۳۹۱ به منظور بهره برداری فرهنگی تبدیل به یک خانه موزه شد.

هنرمندان مطرحی همچون: مجید مظفری و علیرام نورایی در آستانه نوروز ۱۳۹۸ در فراق این بازیگر پیشکسوت و مطرح سینما، تلویزیون کشور با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

مجید مظفری بازیگر مطرح سینمای کشور با بیان اینکه آقای انتظامی حکم استادی برای بنده داشتند و طی سال ها از ایشان نکات بسیاری راجع به حرفه بازیگری و اخلاق و منش و فرهنگ اجتماعی آموختم در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: من از سال ۱۳۵۰ که وارد اداره تئاتر شدم از نزدیک با اساتید بزرگی همچون عزت الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، داود رشیدی، علی نصیریان، حمید سمندریان و... در ارتباط بودم اما متأسفانه هیچ گاه برایم پیش نیامد که بتوانم در حوزه تئاتر کار مشترکی با استاد انتظامی داشته باشم اما خوشبختانه در ۵ فیلم سینمایی افتخار داشتم در کنار ایشان نقش آفرینی کنم.

وی ادامه داد: استاد انتظامی انسان بسیار پرتلاشی بودند و تلاش و کوشش ایشان همیشه برای من ستودنی بود؛ زمانی که آقای انتظامی ۲ لقب مهم «آقای بازیگر» و «عزت سینمای ایران» را از سوی مردم گرفتند به این نتیجه رسیدم که به راستی شایسته این القاب هستند و به غایت هم این عناوین به ایشان می آمد.

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای فیلم «مسافران» خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات بارز اخلاقی استاد انتظامی رفتار و کردار اجتماعی ایشان در پشت صحنه بود. ایشان انسانی به شدت منظم و مرتب بودند؛ من هیچ وقت به یاد ندارم ایشان حتی برای یک بار دیر سر صحنه برسند و زمانی هم که کاری نداشتند مرتب در حال تمرین کردن بودند و تمام تلاش خود را به کار می بردند تا بدون هرگونه نقصی نقش های شان را ایفا کنند. استاد مرتب روی صدا و بدن شان کار می کردند و همیشه و در هر لحظه آماده بودند که اجرا یا تمرین داشته باشند.

مظفری تأکید کرد: استاد انتظامی در قلب و ذهن مردم ایران ماندگار شده اند و بنده معتقدم یکی از دلایل اصلی این اتفاق رفتار اجتماعی ایشان بود که بسیار با احساس، دغدغه مند و مهربان بودند. استاد انتظامی بسیار احساساتی بودند به نحوی که کوچکترین حادثه تلخ یا گفتاری باعث می شد اشک در چشمان ایشان حلقه بزند؛ ایشان به شدت مردم دوست بودند و همیشه و در هرجا با اشتیاق میان مردم می رفتند و به ابراز احساسات آن ها پاسخ می گفتند.

این سینماگر افزود: از سوی دیگر استاد انتظامی آگاهی بسیاری نسبت به حرفه شان داشتند؛ همیشه برای همه نقش های شان چالش های اجتماعی مطرح می کردند، نظرات بسیاری برای بهتر شدن کاراکترها می دادند و پیش بینی های شان هم اغلب درست از آب در می آمد.

بازیگر فیلم سینمایی «سگ گشی» یادآور شد: چند سال قبل یک فیلمی در جزیره خارک تولید می شد که بنده در آن فیلم حضور داشتم و قرار بود استاد انتظامی هم برای فیلمبرداری به آنجا بیایند اما از تهران خبر رسیده بود که ایشان کمر درد شدید گرفته اند و شاید امکان بازی برایشان فراهم نشود و همین اتفاق باعث شده بود تا گروه دچار اضطراب شود؛ در هر صورت ایشان با ویلچر وارد فرودگاه شدند و بلافاصله سر صحنه فیلمبرداری آمدند و با اینکه درد بسیاری داشتند کارشان را رها نکردند و با انرژی و قدرت وصف ناشدنی و عجیبی از جایشان بلند شدند و آنچنان نقش آفرینی کردند که همه گروه محسور و مبهوت بازی شان شده بودند.

مظفری تأکید کرد: تعهد ایشان نسبت به کار باید درسی برای همه اهالی سینما باشد؛ استاد همیشه انسانی همراه و همدل بودند و بی اغراق باید بگویم بخش اعظمی از زمان های بیکاری شان را هم برای ارتقای سطح کیفی بازی خود صرف می کردند به نحوی که بارها بنده شاهد بودم در زمان استراحت یا بیکاری مرتب با اینکه دیالوگ های شان را حفظ بودند همه سناریو را مرور می کردند و سعی می کردند نسبت به نقش های دیگر هم اشراف داشته باشند و همین باعث می شد تا بسیاری از همکاران شان از ایشان برای بهتر شدن کارشان راهنمایی بخواهند و ایشان هم با جان و دل همکاران جوان تر خود را راهنمایی می کردند.

وی افزود: بنده خودم بارها از ایشان راهنمایی خواستم و با کمال حیرت متوجه شدم که ایشان چقدر نسبت به تمام پرسوناژها آگاه هستند و نکاتی را کشف کرده اند که بنده هرگز به آن ها واقف نبودم؛ ایشان به همین دلیل بود که همه نقش ها را برای خود می کردند و همین هم باعث شد در سینمای ایران ماندگار شوند و تا ابد نام شان بر تارک هنر این مرز و بوم بدرخشد.

عیلرام نورایی بازیگر جوان سینما و تلویزیون نیز با بیان اینکه بنده کمترین واقعاً شایستگی آن را ندارم که در رابطه با استاد بزرگی همچون عزت الله انتظامی سخنی بر زبان بیاورم اظهار داشت: کارنامه درخشان استاد انتظامی خود گویای همه چیز هست. ایشان الگوی شایسته ای برای ما نسل های بعدی و جوان تر سینما بوده، هستند و خواهند بود.

وی افزود: استاد انتظامی نه تنها در عرصه بازیگری که در عرصه اخلاق و معرفت و منش هم استاد و الگوی ما هستند. بنده حقیر متأسفانه هیچ وقت افتخار همکاری با ایشان را نداشتم اما تعریف های زیادی از ویژگی های بارز هنر ایشان شنیده ام. به عنوان مثال زمانی که افتخار داشتم در یک پروژه با استاد علی نصیریان همکاری کنم ایشان مرتب از استاد انتظامی صحبت می کردند و خاطرات جالبی از ایشان برای ما نقل می کردند و این گونه بود که ما دورادور با خصیصه های اخلاقی و هنری ایشان آشنا شدیم.

بازیگر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» تأکید کرد: فقدان اساتید بزرگی همچون عزت الله انتظامی بسیار دردآور است و نبودن آن ها لطمات جبران ناپذیری را به بدنه سینما وارد می کند و من امیدوارم تجربیات ایشان به نسل های بعدی انتقال پیدا کند. آرزو می کنم کم لطفی هایی که به پیشکسوتان هنر در همه این سال ها شاهد بوده ایم روزی برطرف شود و همه هنرمندان جوان تر بتوانند استفاده شایانی از کوله بار تجربه این گنجینه های هنر کشور داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.