دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵

گفت‌وگو با رضا درستکار درباره درآمدزایی برخی رسانه‌های تازه‌کار با تهدید فیلمسازان

باج‌گیری برخی رسانه‌ها و منتقدان سینما از فیلمسازان!

رضا درستکار*

سینماپرس: رضا درستکار، منتقد سینما با اشاره به باج‌خواهی برخی از رسانه‌ها از فیلمسازان می‌گوید: «علاوه بر رسانه‌های باج‌گیر برخی از منتقدان سینما را نیز می‌شناسم که مبلغی را از فیلمساز می‌گیرند تا دیگر اثر او را نقد نکنند!»

به‌تازگی برخی از رسانه‌های تازه‌کار برای درآمدزایی اقدام به باج‌گیری از فیلمسازان می‌کنند. این در حالی است که اگر فیلمساز تهدید این رسانه‌های باج‌گیر را جدی نگیرد به‌زودی مطلبی علیه خودش را در برخی رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی می‌بیند و آن‌وقت است که باید انرژی زیادی را صرف کند تا پاسخی به اتهاماتی که به او وارد شده است، بدهد.


موضوع باج‌گیری برخی از رسانه‌ها به حدی رسیده که حالا فیلمسازان نسبت به این موضوع معترض شده‌اند و نمی‌دانند که با این زورگویی‌ها چطور برخورد کنند. رضا درستکار، منتقد سینما با تایید موضوع باج‌خواهی برخی رسانه‌ها از فیلمسازان می‌گوید: «چند فیلمساز درباره باج‌خواهی برخی از رسانه‌ها با من صحبت کرده‌اند و می‌گویند که این رسانه‌ها تبلیغات زوری می‌گیرند تا مطلب علیه فیلمساز منتشر نکنند!»


این منتقد سینما با اشاره به اینکه اغلب رسانه‌های باج‌گیر، سطح بسیار پایینی دارند، اظهار می‌دارد: «تبلیغ یک «فیلم ضعیف» حتی اگر در تمام رسانه‌ها هم قرار بگیرد تاثیری نخواهد داشت. همانطور که می‌بینید بسیاری از فیلم‌ها در پربیننده‌ترین رسانه‌های کشور تبلیغ می‌شود، اما هیچ‌وقت آن را تبدیل به یک فیلم پرفروش نمی‌کند؛ بنابراین هزینه یک فیلمساز برای تبلیغ در این رسانه‌ها شبیه به دور ریختن پولش است.»


درستکار با بیان این مسئله که تخریب و شایعه‌سازی علیه یک فیلم آسیب بسیاری را برای یک فیلمساز به دنبال دارد، تصریح می‌کند: «برخی از رسانه‌های جعلی، فیلمسازان را تهدید می‌کنند که اگر به آن‌ها پول ندهند مطلب علیه‌شان منتشر خواهند کرد. این رسانه‌ها اغلب با عباراتی، چون «شنیده می‌شود» هر آنچه که دلشان می‌خواهد را می‌نویسند و فیلمساز و اثرش را تخریب می‌کنند که این مسئله تبعات منفی برای فیلمساز را به دنبال خواهد داشت.»


این منتقد سینما درباره راهکار رهایی فیلمسازان از رسانه‌های باج‌گیر می‌گوید: «بهترین کار این است که یک فیلمساز مرحله به مرحله از کارهایش را درست و بدون هیچ نقصی انجام دهد تا اگر یک رسانه او را تهدید کرد، هیچ ابایی از آن نداشته باشد و مجبور نباشد که برای ساکت کردن رسانه‌ها پول‌های هنگفتی را بپردازد یا اگر رسانه‌ای قصد شایعه‌سازی علیه او را داشت، تمام تخریب‌هایش بی‌اثر شود.»


او با بیان اینکه برخی از منتقدان سینمایی پول گرفته‌اند تا فیلم خاصی را نقد نکنند، می‌گوید: «اگر فیلمسازان کارهایشان را بدون هیچ ابهامی انجام دهند و سطح کیفیت اثرشان را بالا ببرند نیازی به باج دادن به رسانه‌ها یا حتی برخی از منتقدان سینما را ندارند. برخی از منتقدان سینما را می‌شناسم که مبلغی را از فیلمساز می‌گیرند تا دیگر اثر او را نقد نکنند.»


درستکار می‌گوید: «چنین مواردی از سوی فیلمسازان قابل پیگیری خواهد بود و می‌توانند از رسانه باج‌گیر شکایت کنند. گاهی آن‌قدر باج‌گیری‌ها مشخص است که نهادهای نظارتی و سازمان‌های مربوطه به‌سهولت می‌توانند آن‌ها را پیدا کنند. هرچند که هربار رسانه‌های جعلی دیگری نیز شروع به کار می‌کنند، اما به‌طور حتم اگر نظارت و برخورد کافی با این رسانه‌ها صورت بگیرد، تعداد آن‌ها به‌شدت کمتر خواهد شد و رشد رسانه‌های باج‌گیر متوقف می‌شود.»

*جوان آنلاین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.