چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش سوم

ظهور فیلمسازان گمنام و غافلگیری سینما!/ ادای دین هنرهفتم به افکار و ایده های نو

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش سوم

سینماپرس: در سال ۲۰۱۸ و در ماه های نخست سال ۲۰۱۹ شاهد تولید و اکران فیلم های بسیاری در سطح سینمای جهان بودیم که منتقدان زیادی در رابطه با آن ها قلم زدند و به این ترتیب این آثار به عنوان مطرح ترین فیلم های سینمایی سال گذشته معرفی شدند؛ علاوه بر این بسیاری از این آثار توانستند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشانند و موفقیت تجاری زیادی را نیز نصیب تهیه کنندگان شان نمایند.

علی ناصری/ به گزارش سینماپرس هر سال پس از برگزاری مراسم آکادمی اسکار به نوعی یک سال سینمایی در جهان به پایان می رسد و با در نظر گرفتن جشن ها، جشنواره ها و امتیاز منتقدان می توان به لیستی از بهترین فیلم های سینمایی سال در جهان دست یافت.

در لیستی که توسط خبرگزاری سینماپرس منتشر می شود ۳۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸ که مصادف با سال ۱۳۹۷ بوده اند معرفی می گردد. لازم به ذکر است اسامی عنوان شده در این لیست بر اساس امتیاز منتقدان و جوایزی است که این فیلم ها توانسته اند کسب کنند و هیچ گونه اعمال سلیقه ای از سوی نگارنده در این لیست وجود ندارد و هیچگونه نگاه محتوایی و ساختاری از سوی نگارنده بر این فیلم ها در این نوشته اعمال نشده است و فیلم ها به ترتیب خاصی در این یادداشت آورده نشده اند.

لازم به ذکر است در بخش اول و دوم این مقاله ۲۰ فیلم سینمایی «روما»، «سوختن»، «پلنگ سیاه»، «پایه هشتم»، «بیوه ها»، «کتاب مصور»، «بلک ککلنزمن»، «سوارکار»، «تصنیف باستر اسکروگز»، «لازاروی خوشحال»، «دله دزدها»، «بوهمین راپسودی»، «ستاره ای زاده شد»، «اولین اصلاح شده»، «هرگز می توانی من را ببخشی؟»، «جنگ سرد»، «آن سوی باد»، «جزیره سگ ها»، «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» و «درخت گلابی وحشی» معرفی شده اند.

*****************

۲۱- فیلم سینمایی «سوگلی» (The Favourite) به کارگردانی یورگوس لانتیموس

یورگوس لانتیموس فیلمساز یونانی که چند سالی است به عنوان یک فیلمساز با استعداد مطرح شده، طی سال های اخیر آثار متعدد بسیاری را ساخته که با استقبال جشنواره ها و منتقدان روبرو شده است و جدیدترین اثر سینمایی این کارگردان با عنوان «سوگلی» نیز توانست سال گذشته در بین آثار محبوب منتقدان قرار بگیرد و با استقبال خوبی مواجه شود.

«سوگلی» در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و توانست جایزه ویژه هیأت داوران را از آن خود کند. این فیلم سینمایی که در جشن ها و آکادمی های بسیاری حضور داشت پس از موفقیتش در ونیز چندان موفق به کسب جایزه دیگری نشد و یکی از موفقیت های این فیلم در جشن جوایز حلقه منتقدان فینیکس بود که توانست جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: در اوایل قرن هجدهم زمانی که انگلستان با فرانسه در جنگ به سر می برد. ملکه آن ضعیف تخت سلطنت را اشغال می کند و بهترین دوستش سارا چرچیل به جای او به امور حکومتی رسیدگی می کند. تا اینکه یک خدمتکار جدید به نام ابیگل توجه سارا به خود را جلب میکند و او را زیر پرو بالش قرار می دهد. ابیگل فرصتی پیدا می کند تا به ریشه ی اشرافی خود بازگردد اما ...

یکی از اصلی ترین نکاتی که اکثر منتقدان در فیلم سینمایی «سوگلی» به عنوان یک نقطه قوت به آن اشاره میکنند بازی بازیگران این فیلم است. اکثر بازیگران «سوگلی» در جشنواره ها و جشن های مختلف موفق به کسب جایزه شدند و حتی شاید بتوان گفت که «سوگلی» بهترین گروه بازیگران را در بین فیلم های برتر سال دارد. از طرفی گویا لانتیموس در فضاسازی نیز بسیار موفق عمل کرده و بسیاری از منتقدان به موسیقی متن به جا، فیلمبرداری خوب و طراحی صحنه فوق العاده این فیلم نیز اشاره کرده اند. یکی دیگر از نکات مثبت درباره «سوگلی» می تواند شخصیت پردازی آن باشد.

استفانی زخرک منتقد مجله تایم با دادن نمره کامل به این فیلم سینمایی در یادداشتی نوشت: «سوگلی» کاملاْ مبتنی بر تاریخ است، از ۱۷ بار بارداری گرفته تا مرض چاقی و لنگ بودن! و البته که ملکه آنی با دوشیزه مارلبرو یعنی سارا چرچیل دوست بودند. ولی هر اتفاقی که رخ داد برای پیدا کردن راه آن ۳ شخصیت بود که برای موفقیت هر کاری می کردند. نقش بازیگرها در فیلم حیاتی است حضور ویتز زیر نقاب غلیظی از آرایش با آن شخصیت شرورش و همچنین استون که در نقش ندیمه های گستاخ و بامزه در فیلم حضور پیدا کرده است در کنار نقش ملکه که رفتاری عجیب و احمقانه دارد و کاری می کند تا برایش احساس ناراحتی کنیم و توسط کلمن به تصویر کشیده شده از ویژگی های فیلم هستند. در سوگُلی همه شخصیت ها با نتیجه کارشان روبرو می شوند برخی پاداش می گیرند برخی مجازات می شوند و عده ای در هر دو گروه هستند!

دیوید رونی از هالیوود ریپورتر نیز به این فیلم نمره کامل داد و در نقدی بر آن نوشت: فیلم از لحاظ ظاهری چشم نواز است، لانتیموس این بار قواعد قبلی خودش را کنار گذاشته و در اولین همکاری خودش با فیلمبردار ایرلندی روبی رایان از دوربین ۳۵ میلیمتری استفاده کرده است. حرکات نرم و قابل ارتجاع دوربین و زاویه های طویل که در آنها از آشپزخانه های بزرک تا پلکان های چوبی و حتی راهروهای موازی و اتاق های نقاشی شده دیده می شوند، به بهترین شکل کاخ هتفیلد را به تصویر کشیده اند. طراح صحنه فیونا کرومبی اتاق ملکه را به زیبایی و با پرده های ابریشمی و طلا کاری شده طراحی کرده و البته اتاق خود پادشاه هم شاهکاری عظیم است، که بینندگان را به فضای آن دورهی بریتانیا می برد.

«سوگلی» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ را دریافت کند. این فیلم سینمایی از کاربران گوگل نمره ۶۹ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۷.۷ از ۱۰ را دریافت کرد.

یورگوس لانتیموس پیش از این فیلم های سینمایی تحسین شده متعددی ساخته که از جمله آنها می توان به «دندان نیش»، «خرچنگ» و «کشتن گوزن مقدس» اشاره کرد.

۲۲- فیلم سینمایی «ردی به جا نگذار» (Leave No Trace) به کارگردانی دبرا گرانیک

دبرا گرانیک پس از ساخت اولین فیلم سینمایی اش با فیلم «ردی به جا نگذار» ثابت کرد که تحسین های حاصل شده از اولین فیلمش اتفاقی نبوده. او با ساخت جدیدترین فیلمش خود را به عنوان یک فیلمساز زن جدی در سینمای جهان معرفی کرد.

«ردی به جا نگذار» مثل فیلم قبلی گرانیک فیلمی آکادمی پسند نبود و تنها توانست از آکادمی حلقه منتقدان سندیگو جایزه بهترین فیلم را دریافت کند و همچنین منتقدان بسیاری این فیلم را در بین بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۸ خود قرار دادند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: مردی با دختر ۱۳ ساله اش در پارک جنگلی بزرگی در پورتلند زندگی می کند. یک اشتباه زندگی آنها را متحول می کند.

مهمترین نکته ای که در فیلم سینمایی «ردی به جا نگذار» مورد توجه منتقدان قرار گرفته روایت قصه ای نامتعارف به شکلی کاملاً منطقی و باورپذیر است که این باورپذیری به فضاسازی، شخصیت پردازی و قصه گویی دقیق فیلمنامه نویس و کارگردان برمی گردد و از طرفی این فیلم در مضمون نیز مورد ستایش منتقدان قرار گرفته و بسیاری از منتقدان از این فیلم مضامینی بسیار عمیق تر از مسائل سطحی مطرح شده در فیلم را استخراج کرده اند.

جان فراس منتقد مطرح سینما در نقدی بر این فیلم نوشت: «ردی به جا نگذار» فیلمی است با درخشش بن فاستر و توماسی مک کانزی بعنوان پدر و دختر که در طبیعت اورگن زندگی می کنند. یکی دیگر از وجوه تمایزی فیلم های گرانیک با سایرین در سوسوی امید و گرمایی است که الهام بخش شخصیتها است. فیلم بی هیچ ادعایی پیش می رود، شما را نزدیک می کند و در همان نزدیکی نگه می دارد.

پیتر دبروژ منتقد ورایتی نیز در نقدی به تحسین این فیلم پرداخت و نوشت: مانند آن گاوچران ستیزه جوی «کاپیتان خارق العاده» که نقش آن را ویگو مورتنسن بازی می کرد، در آخرین اثر نقش یک پدر از دین برگشته را بازی می کند که اصرار به تربیت دخترش بر اساس اصول شخصی اش دارد. برای طرفداران کارگردان فیلم «استخوان زمستانی» که رسماً نقطه شروع فعالیت سینمایی جنیفر لارنس بود، این تصویر غیرعادی از یک خانواده، آنها را به شدت به یاد «استخوان زمستانی» محصول سال ۲۰۱۰ می اندازد با اینکه گرانیک به خوبی با دلایل و شرایط بی خانمانی آشناست اما به نظر می رسد او فقط اسماً علاقه مند به دلیل جدایی گزینی ویل از جامعه است. بازی بازیگر جوان فیلم این یک تجربه اندوزی بزرگ به حساب می آید.

«ردی به جا نگذار» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰ را بگیرد و از سایت متاکریتیک نیز امتیاز ۸۸ از ۱۰۰ را گرفت. این فیلم سینمایی موفق شد از کاربران گوگل نیز نمره ۸۲ از ۱۰۰ و نمره ۷.۲ از ۱۰ را از کاربران IMDB دریافت کرد.

دبرا گرانیک پیش از این فیلم سینمایی «استخوان زمستانی» را ساخته است که این فیلم نیز با استقبال خوبی از سوی منتقدان و مخاطبان حرفه ای سینما روبرو شد.

۲۳- فیلم سینمایی «اگر خیابان بیل حرف می زد» (If Beale Street Could Talk) به کارگردانی بری جنکینز

جدیدترین فیلم سینمایی بری جنکینز با عنوان «اگر خیابان بیل حرف می زد» مهر تأییدی بر موفقیت فیلم قبلی این کارگردان زد و با وجود اینکه نتوانست جایزه ای از جشن یا جشنواره ها دریافت کند اما با نظر مثبت حداکثری منتقدان مواجه شد.

«اگر خیابان بیل حرف میزد» در جشنواره فیلم تورنتو حضور داشت و در این جشنواره با استقبال خوبی همراه شد و با وجود اینکه نتوانست جایزه چندانی دریافت کند جزو ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸ در لیست بسیاری از نشریه ها و منتقدان سینما بود.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: داستان درمورد زنی است که با وجود شرایط سخت و حاملگی به دنبال اثبات بیگناهی همسرش است تا وی را از زندان آزاد کند اما….

«اگر خیابان بیل حرف میزد» فیلمی ساخته شده از اقتباس یک کتاب است که بسیاری از منتقدان این فیلم را یک اقتباس بسیار موفق عنوان کرده اند و تا حد زیادی برگ برنده این فیلم را فیلمنامه آن دانسته اند که به نوعی هر آنچه نویسنده رمان مدنظر داشته در فیلم به خوبی در غالب یک اثر سینمایی بیان شده است.

کی. آستین کالینز منتقد ونیتی فیر در نقدی بر این فیلم در حالیکه نمره کامل به آن داده نوشت: چیزی که «جنکینز» بیش از همه درست منتقل کرده است – یا بهتر بگویم، چیزی که بیشتر از همه مرا حیرت زده کرده است- این است که او توانسته عشق بالای آقای «بالدوین» به سیاه های مختلف را منتقل کند. این یکی از درس های مشخص آقای «بالدوین» است که سیاه پوستی شامل چندین وجه است.

جیمز براردینلی منتقد سرشناس سینما نیز با دادن امتیاز ۸.۸ از ۱۰ در نقدی بر این فیلم نوشت: ۲ سال پیش بود که «مهتاب» بری جنکینز توانست که با موج بزرگی که در اسکار به راه انداخت کارشناسان را شوکه کند. «مونلایت» موفق شد تا جایزه بهترین فیلم را ببرد و برای همیشه دیدی که به «بری جنکینز» در داخل این صنعت وجود داشت را تغییر دهد. او با آوردن همان سطح تسلطی که بر روی زمان، مکان و شخصیت ها داشت به «اگر خیابان بیل می توانست صحبت کند»، توانسته تا نثر آقای «بالدوین» را مورد احترام قرار داده و کلمات او را تبدیل به نشانه های بصری بکند. شخصیت ها بدون تغییر باقی مانده اند و مضامین نیز به شدت ثابت اند؛ یک نمونه نادر از تصویرکردن این مسأله که چرا «زندگی سیاهان اهمیت دارد» صرفا یک شعار نژادپرستانه نیست بلکه خواسته ای در جهت برابری است. برخی ممکن است که این اثر را یه فیلم سیاسی ببینند (حتی خود جنکینز را کارگردانی سیاسی) اما فیلم واقعا داستانی از عشق، نجات یافتن و انسانیت است.

«اگر خیابان بیل حرف می زد» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۴ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ را دریافت کند. این فیلم سینمایی از کاربران گوگل نمره ۸۶ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۷.۵ از ۱۰ را گرفت.

بری جنکینز پیش از این فیلم سینمایی «مهتاب» را ساخته است که در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم شد.

۲۴- فیلم سینمایی «ارثی» (Hereditary) به کارگردانی اری آستر

«ارثی» را میتوان تحسین شده ترین فیلم ترسناک سال گذشته دانست. این فیلم سینمایی که در گیشه نیز عملکرد موفقی داشت تقریباً توانست نمره قبولی را از مخاطبان عام و خاص سینما بگیرد.

تونی کولته بازیگر «ارثی» از دیگر عوامل ساخت این فیلم در جشن ها و جشنواره ها موفقیت بیشتری کسب کرد و چند جایزه از جمله بهترین بازیگر زن حلقه منتقدان دیترویت را از آن خود کرد. «ارثی» با وجود بودجه ۹ میلیون دلاری اش توانست نزدیک به ۸۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «ارثی» فیلمی درباره ارتباط ارواح والدین مرده با یکی از فرزندان در خانه ای جن زده!

بسیاری از منتقدان در نقدهای تحسین برانگیزشان بر «ارثی» به فضای منحصر به فرد این فیلم و از طرفی موفقیت فیلمساز در ساخت یک فیلم ترسناک متفاوت اشاره کرده اند. بسیاری از منتقدان ساخت این فیلم را نیاز به جسارت بالایی دانسته اند که به نظر می رسد آستر در ساخت این اثر این جسارت را داشته و به کار برده است.

جاشوا راثکاپ منتقد تایم اوت با دادن نمره ۱۰ از ۱۰ به این فیلم سینمایی در نقدی بر آن نوشته است: یک داستان مضطرب کننده از یک تراژدی غیرقابل توصیف خانوادگی که کم کم پایش به دنیای ماورا الطبیعه باز میشود، «ارثی» جای خود را به عنوان نسل جدیدی از «جن گیر» پیدا میکند، ولی حتی برای برخی این اثر بی رحمانه تر و در نتیجه با ارزش تر است.

جردن روییمی منتقد پلی لیست نیز با دادن نمره ۹.۱ از ۱۰ به فیلم سینمایی «ارثی» در تحسین آن نوشت: این یک فیلم چشمگیر، پیروزمندانه و سرشار از اعتماد به نفس از سوی «آستر» است، کسی که به فیلم نوعی حس ژرف اندیشی بخشیده است، چرا که شما در هر مکانی، در هر لحظه ای و با هر احساسی و با هر قدر اندوهی، آن را حس خواهید کرد. «ارثی» از به کار گرفتن هیجانات کاذب اجتناب کرده، و ترس را به وسیله اتمسفر خود ایجاد می کند و هر لحظه هم خودش را به شکلی جدید اثبات می کند.

فیلم سینمایی «ارثی» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ را کسب کرد و سایت متاکریتیک به این فیلم ترسناک امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ را داده است. کاربران گوگل نمره ۶۷ از ۱۰۰ و کاربران سایت IMDB به «ارثی» نمره ۷.۳ از ۱۰ را دادهاند.

«ارثی» اولین تجربه سینمایی اری آستر در مقام کارگردان است و او پیش از این تنها چند فیلم کوتاه تحسین شده ساخته است.

۲۵- فیلم سینمایی «نابودی» (Annihilation) به کارگردانی الکس گارلند

الکس گارلند فیلمنامه نویس مطرح سینما که دومین اثر سینمایی خود را در مقام کارگردان سال گذشته به اکران عمومی در آورد بار دیگر مورد تحسین منتقدان سینما قرار گرفت و توانست جایگاه خود را در بین سینماگران امروز دنیا تثبیت کند.

«نابودی» بهترین فیلم شکست خورده سال گذشته حساب می شود. این فیلم که در گیشه با شکست مواجه شد در فصل مناسبی برای شرکت در جشن ها و آکادمی ها نیز به اکران عمومی در نیامد و طبیعتاً جایزه ای نیز دریافت نکرد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: هنگامی که همسر یک زیست شناس ناپدید میشود، او عازم سفری به سمت یک فاجعه زیست محیطی می شود، اما نمی داند که چه چیزی در انتظار اوست. تیم سفر او شامل یک انسان شناس، یک روانشناس و یک نقشه بردار است و…

تقریباً همه منتقدان «نابودی» را در انتقال احساس ترس، اضطراب و نگرانی موفق دانسته اند و این نظرات به نظر می رسد مهر تأییدی بر قدرت فضاسازی فیلمنامه نویس و کارگردان است. از طرفی در یادداشت هایی که بر این فیلم سینمایی نوشته شده مثل فیلم قبلی گارلند به نظر میرسد «نابودی» نیز اثری بسیار پیچیده است که ذهن مخاطب خود را به شدت درگیر می کند.

اریک کوهن منتقد ایندی وایر با دادن نمره ۹.۱ از ۱۰ به این فیلم در نقدی به تحسین آن پرداخت و نوشت: از یک سو یک تریلر نفسگیر رهایی از جنگل و از طرفی یک پازل علمی تخیلی جذاب. بازی بیپروای «گارلند» ثابت میکند که او یکی از بهترین فیلمسازان این ژانر است.

لیا گرین بلات منتقد اینترتینمنت ویکلی با دادن امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ به این فیلم درباره آن نوشت: این فیلم از آن دسته آثاری است که بعد از تماشای آن، ذهن شما تا حد زیادی مشغول داستان آن می شود و تا کمی هم شوکه شده خواهد بود. در تمام طول مدت تماشای فیلم و بعد از آن مدام به این فکر می کنید که آیا این اثر باعث شده که دیایان و سلیقه فیلم دوستی شما تغییر کند یا خیر.

سایت راتن توماتوز به فیلم سینمایی «نابودی» امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ و سایت متاکریتیک به این فیلم امتیاز ۷۹ از ۱۰۰ را داد. همچنین کاربران گوگل به جدیدترین اثر الکس گارلند نمره ۷۷ از ۱۰۰ و کاربران سایت IMDB به این فیلم سینمایی نمره ۶.۹ از ۱۰ را دادند.

الکس گارلند پیش از این فیلم سینمایی «فراماشین» را کارگردانی کرده است که این اثر دومین فیلم سینمایی وی در مقام کارگردان محسوب می شود. همچنین گارلند پیش از این فیلمنامه آثار سینمایی متعددی از جمله «۲۸ روز بعد» و «هرگز نگذار بروم» را نوشته است.

۲۶- فیلم سینمایی «اولین انسان» (First Man) به کارگردانی دیمین شزل

مطمئناً جدیدترین اثر سینمایی دیمین شزل نتوانست انتظارات فراوانی که از این فیلمساز به وجود آمده را برآورده کند اما بدون شک «اولین انسان» با وجود کاستی هایی که نسبت به آثار قبلی این کارگردان دارد با توجه به نقدهایی که بر آن نوشته شده و میزان تحسین ها جزو بهترین فیلم های سال ۲۰۱۸ است.

«اولین انسان» برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و در این جشنواره با استقبال خوب منتقدان مواجه شد. این فیلم نیز نتوانست موفقیت چندانی در جشنواره ها کسب کند اما منتقدان نگاه خوبی به آن داشتند و توانست امتیازات بسیاری در بین منتقدان کسب کند.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «اولین انسان» آمده است: نگاهی به داستان نیل آرمسترانگ، فضانورد مطرح و مأموریت فضایی افسانه ای او که او را تبدیل به اولین کسی کرد که روی ماه قدم می گذارد.

«اولین انسان» به دلیل شخصیت پردازی دقیق کاراکتر نیل آرمسترانگ در فیلمنامه بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفت و نگاه متفاوت فیلمساز به اتفاق تاریخی قدم گذاشتن انسان بر کره ماه نیز از نکاتی است که منتقدان بسیاری به آن توجه داشته و به ریزبینی فیلمساز تحسین گفته اند.

اون گلیبرمن با دادن امتیاز کامل به این فیلم در نقدی بر آن نوشت: پس از تماشای «اولین انسان»، شک دارم که شما درباره پرواز فضایی، یا قدم زنی تاریخی آرمسترانگ روی ماه، کاملا به همان شکل قدیم فکر کنید. شما در مورد اتفاقات فهم عمیق تری خواهید داشت، اینکه چه معنی داشت و چه چیزی بود، و چرا راز آن – بیش از هر زمان دیگری – هنوز هم پابرجاست.

دیوید رونی منتقد هالیوود ریپورتر نیز با دادن امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ به این فیلم درباره آن نوشت: این یک قدردانی از فیلمسازان و بازیگر اصلی یعنی رایان گاسلینگ است که با نقش آفرینی خود این چنین نیل آرمسترانگ را باوقار جلوه داد، این فیلم تفکرانه یک پیشرفت احساسی دارد، به شدت پرتنش است، و بله، حتی تغلیق، به علاوه ساختار فنی خیره کننده آن.

«اولین انسان» از سایت راتن توماتوز توانست امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ را کسب کند و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۴ از ۱۰۰ به این فیلم سینمایی رسید. جدیدترین اثر سینمایی دیمین شزل در بین کاربران گوگل توانست نمره ۸۳ از ۱۰۰ را به دست آورد و از کاربران IMDB نمره ۷.۴ از ۱۰ را دریافت کرد.

دیمین شزل با ساخت فیلم های سینمایی «شلاق» و «لا لا لند» توانست در بین علاقه مندان به هنر سینما طرفداران بسیاری داشته باشد و همچنین از سوی منتقدان سینما و جشن ها و جشنواره ها مورد تحسین فراوان قرار گرفت و مطمئناً او یکی از فیلمسازان مهم سال های اخیر هالیوود است که به تازگی ظهور کرده است.

۲۷- فیلم سینمایی «ببخشید مزاحم شدم» (Sorry To Bother You) به کارگردانی بوتس رایلی

بوتس رایلی خواننده رپ آمریکایی سال گذشته با ساخت فیلمی سینمایی توانست منتقدان و اهالی سینما را کاملاً غافلگیر کند. مطمئناً کمتر کسی تصور می کرد که فیلمی به کارگردانی بوتس ریلی جزو بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ قرار بگیرد.

«ببخشید مزاحم شدم» که نامش برگرفته از موزیک این خواننده رپ آمریکایی است مطمئناً توسط آکادمی ها، جشن ها و جشنواره ها مورد توجه قرار نگرفت اما این فیلم سینمایی بیش از هر چیز توسط منتقدان سینما تحسین شد و بسیاری آن را جزو بهترین آثار سال ۲۰۱۸ دانستند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: در یک نسخه متناوب از زمان حال در شهر اوکلند، یک بازاریاب تلفنی به نام کاسیوس گرین یک کلید جادویی به موفقیت حرفهای را پیدا می کند که او را به درون یک جهان ترسناک و خوفناک سوق می دهد.

«ببخشید مزاحم شدم» که منتقدان آن را یک کمدی سیاه دانسته اند بیش از هر چیز به دلیل شوخی ها به جا و ساختار منسجمش در فیلمنامه و تصویر مورد توجه و تحسین منتقدان قرار گرفته است.

امیلی یوشیدا منتقد نیویورک مگزین با دادن امتیاز ۹ از ۱۰ به این فیلم در نقدی بر آن نوشت: داستان به شدت یک پارچه، ضد مسائل مدیریتی شرکت ها، حاوی موضوعات نژادی و با نیم نگاهی به ماجراهای سیلیکون ولی یک مرد که در کابوسی سرمایه داری در یک ورژن معاصر اما موازی از اوکلند جریان دارد، بزرگترین نکته مثبت «ببخشید مزاحم شدم» قدرت به کرسی نشاندن حرفش است و اینکه چقدر حاضر است تلاش کند تا مطمئن شود که به مغز شما رسوخ کرده است.

اریک کان منتقد ایندی وایر نیز به تحسین «ببخشید مزاحم شدم» پرداخت و با دادن نمره ۸.۳ از ۱۰ درباره آن نوشت: این فیلم شاید داستان های فرعی اش کمی زیادتر از حد معمول باشد و شاید تمام جوک هایش به ثمر ننشیند، ولی پر از جزئیات درگیرکننده است که به شکلی درخشان با الهام گیری های اجتماعی با سرعتی برق آسا همراه می شوند.

سایت راتن توماتوز به این فیلم سینمایی امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و سایت متاکریتیک امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ را داد. همچنین «ببخشید مزاحم شدم» توانست از کاربران گوگل نمره ۷۸ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۷ از ۱۰ را بگیرد.

بوتس رایلی خواننده رپ یا در واقع یک رپر آمریکایی است که ورودش به سینما و موفقیتش در ساخت اولین فیلم سینمایی میتواند نکته جالب توجهی باشد که مطمئناً باعث می شود توجه و انتظارات بیشتری نسبت به فیلم بعدی این کارگردان جوان به وجود آید.

۲۸- فیلم سینمایی «دختران را حمایت کنید» (Support The Girls) به کارگردانی آندرو بوخالسکی

آندرو بوخالسکی فیلمساز آمریکایی باتجربه که تا پیش از ساخت «دختران را حمایت کنید» توجه چندانی به او نشده بود بالاخره در سال ۲۰۱۸ توانست با ساخت این فیلم نظرات بسیاری را به خود جلب کند.

«دختران را حمایت کنید» مثل بسیاری از فیلم های ساخته شده از کارگردانی گمنام توسط جشن ها، آکادمی ها و جشنواره ها دیده نشد اما منتقدان آن را دیدند و به عنوان اثری درخور تحسین معرفی کردند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: مدیرکل یک مجموعه که همه به به او اعتقاد دارند، در یک روز عجیب و سخت به چالش کشیده می شود.

بسیاری از منتقدان فضای مفرح و کارگردانی و فیلمنامه ساده این اثر را مورد تحسین قرار دادند که در عین سادگی حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

جاستین چانگ منتقد سرشناس ورایتی با دادن امتیاز ۹ از ۱۰ به این فیلم درباره آن نوشت: نویسنده و کارگردان توانا یعنی «آندرو بوخالسکی» این اثر را با سطح کمدی ملایمی روایت کرده است که در عین حال احترام بسیار زیادی نیز برای کسانی که در آن دخیل بوده اند داشته است.

دنی کینگ منتقد ویلیج وویس در نقدی بر این فیلم با دادن امتیاز ۹ از ۱۰ نوشت: «بوخالسکی» اکثر لحظات «دختران را حمایت کنید» را همچون یک هرج و مرج واقعی فیلمبرداری کرده است اما نحوه خاص روایت داستان او – پرجزئیات و غیرقابل پیش بینی – لایه های مختلفی را به این هرج و مرج اضافه کرده است.

«دختران را حمایت کنید» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ را دریافت کرد و در سایت متاکریتیک امتیاز ۸۵ از ۱۰۰ به این فیلم سینمایی داده شد. کاربران گوگل نمره ۷۰ از ۱۰۰ را به جدیدترین اثر بوخالسکی دادند و این فیلم از کاربران سایت IMDB نمره ۶.۵ از ۱۰ را گرفت.

از دیگر آثار آندرو بوخالسکی میتوان به فیلم های سینمایی «بامزه بود، ها ها» و «شطرنج کامپیوتر» اشاره کرد.

۲۹- فیلم سینمایی «کفرناحوم» (Capernaum) به کارگردانی نادین لباکی

نادین لباکی فیلمساز زن لبنانی سال گذشته چهارمین فیلم سینمایی خود را بر پرده سینماها آورد و توانست نظرات مثبت بسیاری را از سوی منتقدان و مخاطبان جدی سینما به خود جلب کند.

«کفرناحوم» یکی دیگر از فیلمهای تحسین شده سینمای آسیا است که در سال گذشته در جشنواره های مختلف درخشید. این فیلم اولین تجربه اکرانش را در جشنواره فیلم کن کسب کرد که در همین جشنواره جایزه ویژه هیأت داوران را به دست آورد و توانست در آکادمی اسکار به جمع ۵ فیلم نهایی بخش بهترین فیلم غیر زبان انگلیسی راه یابد که برای سینمای لبنان یک اتفاق ویژه محسوب می شود.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: داستان فیلم درباره کودکی است که از پدر و مادرش در دادگاه شکایت می کند.

منتقدانی که به تحسین «کفرناحوم» پرداختند با وجود نظرات ضد و نقیض این اثر را شگفت انگیز دانستند و بازی بازیگران و کارگردانی را از نقاط قوت آن عنوان کردند و بسیاری از منتقدان «کفرناحوم» را اثری فراموش نشدنی دانستند.

جی ویسبرگ با دادن امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ به این فیلم درباره آن نوشت: در حالی که این فیلم بدون شک یک فیلم درباره مشکلات است، ولی با هوشمندی و علاقه به سراغ موضوعاش می رود.

لزلی فلپرین منتقد هالیوود ریپورتر در نقدی بر این فیلم با دادن امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ نوشت: اگرچه روایت داستان چارچوبی را برگزیده که به شدت غیرقابل باور ولی تحریک آمیز و وسوسه کننده است - «زین به دنبال آن است تا در دادگاه از والدین خود برای به دنیا آوردن او شکایت کند - «لاباکی» به شکلی فوق العاده از این بازیگران کاملا غیرحرفه ای بازی می گیرد و یک نگاه باورپذیر از این محیط به شدت فقیر و بیچاره ارائه می دهد که اکثر خطاهای فیلم را قابل بخشش می کند.

«کفرناحوم» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ را گرفت و سایت متاکریتیک به این فیلم سینمایی امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ را داد. همچنین کاربران گوگل به این فیلم سینمایی نمره ۹۶ از ۱۰۰ را دادند و کاربران IMDB با دادن نمره ۸.۴ از ۱۰ این فیلم را به عنوان یکی از محبوب ترین فیلم های سال خود معرفی کردند.

نادین لباکی پیش از این فیلمهای سینمایی متعددی ساخته است که می توان به «کارامل» به عنوان مطرح ترین این آثار اشاره کرد.

۳۰- فیلم سینمایی «کتاب سبز» (Green Book) به کارگردانی پیتر فارلی

پیتر فارلی فیلمسازی که پیش از این آثار کمدی اش هیچگاه جدی گرفته نمی شد سال گذشته با ساخت فیلم سینمایی «کتاب سبز» همه منتقدان و مخاطبان خود را غافلگیر کرده و به تحسین واداشت.

مطمئناً کمتر کسی از ابتدای سال تصور می کرد که «کتاب سبز» پیتر فارلی بتواند یکی از نامزدهای جدی اسکار سال ۲۰۱۹ باشد اما این فیلم در نهایت به جدیترین نامزد اسکار تبدیل شد که به راحتی توانست این جایزه بزرگ را کسب کند. «کتاب سبز» علاوه بر اسکار جایزه بهترین فیلم کمدی گلدن گلاب را نیز از آن خود کرد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: یک محافظ ایتالیایی آمریکایی تبدیل به راننده یک موسیقی دان آفریقایی- آمریکایی شده و این دو قدم به یک سفر در دل جنوب آمریکا در دهه ۶۰ می گذارند.

بیشترین تحسین هایی که نصیب فیلم «کتاب سبز» شده مربوط به فیلمنامه آن بوده و بسیاری از منتقدان فیلمنامه «کتاب سبز» را بسیار درخشان و دقیق در شخصیت پردازی عنوان کرده اند. پرداختن به شکلی متفاوت به مسأله نژادپرستی در آمریکا از برگ های برنده «کتاب سبز» است و از طرفی بازی ۲ بازیگر مرد این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

رکس رید منتقد آبزرور با دادن نمره کامل به «کتاب سبز» درباره آن این گونه نوشت: درست همانند یک پارچه مرغوب، این اثر هم نرم و گرم است. فیلم «کتاب سبز» ۲ قطب بزرگ دارد که هر ۲  ستاره داستان، با طنز و قلب خود آن را در اختیار گرفتند و بیش از پیش در داستان اوج می گیرند!

اندی هاول منتقد فیلم ثرت با دادن امتیاز ۹ از ۱۰ به این فیلم سینمایی درباره آن نوشت: «کتاب سبز» واقعا یک لذت شلوغ است، به غیر از آن شوخی ها میان شخصیت هایی با ذهنیت های متضاد، فیلم مشخصا قهرمان و شخصیت منفی هم دارد.

نویسندگان موفق شده اند تا برخی ظرافت ها را وارد کار کنند، خصوصا وقتی که بحث در مورد انزوای شرلی از هر دو اجتماع سیاه پوستان و سفیدپوستان است.

جدیدترین اثر سینمایی پیتر فارلی فیلمساز آمریکایی از سایت راتن توماتوز توانست امتیاز ۷۹ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۶۹ از ۱۰۰ را به دست آورد. این فیلم سینمایی از کاربران گوگل نمره ۹۴ از ۱۰۰ و از کاربران IMDB نمره ۸.۳ از ۱۰ را از آن خود کرد.

پیتر فارلی پیش از این فیلم های سینمایی متعددی ساخته که هیچ یک از این آثار مورد چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفته و از جمله آنها می توان به فیلمهای «خنگ و خنگتر» و «یه چیزی راجع به مری هست» اشاره کرد.

پایان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.