سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷

در «نمودار» عنوان شد: آب و انرژی، چالش پیشِ روی آیندگان

برنامه «نمودار»

سینماپرس: برنامه دوشنبه شب «نمودار» با اجرای مصطفی امامی و با حضور دکتر عباس مجد آبادی استاد دانشگاه و متخصص فناوری لیزر به روی آنتن رفت.

به گزارش سینماپرس، مجد آبادی در ابتدای برنامه به اهمیت انرژی هسته ای در جوامع بشری اشاره کرد و گفت: در آینده جوامع با دو چالش اساسی روبه رو هستند، آب و  انرژی.

جایگاه انرژی در جوامع همانند خون در بدن اهمیت دارد، انسان زنده بدون خون در بدن معنا ندارد، و اساسا کشور بدون انرژی مرده محسوب می‌شود و این بحث بسیار جدی است.

صنعت هسته ای می‌تواند مشکل انرژی را برای صدها سال برطرف کند، درواقع بحث بقا مطرح هست و هرچه در این زمینه هزینه شود ارزشمند است. برخی کشور ها مثل هند و پاکستان که منابع زیادی هم ندارند اما از نان شب خود می‌زنند و در زمینه انرژی تحقیق می‌کنند، تکنیک ها و فناوری هایی به دست می‌آورند و از آن استفاده می‌کنند که به آنها قدرت می‌دهد. بحث اقتدار ملی هم چهار پایه دارد یکی مباحث علمی و فرهنگی، مباحث سیاسی، اقتصادی و دیگری مباحث نظامی است و انرژی از موضوعات مهم علم محسوب می‌شود.

ایشان در ادامه افزود: ایران یکی از کشور های مطرح در انرژی هسته ای است، و ما راهی برای برآورده شدن اکثر نیاز ها جز انرژی هسته ای در آینده نخواهیم داشت پس ما باید در این مسیر گام برداریم درواقع زمانی که منابع انرژی تمام شود راهی جز انرژی هسته ای پیش رو نخواهیم داشت.

دکتر مجد آبادی درادامه گفت: موادی در جهان هست که ما اساسا به آنها مواد هسته ای می‌گوییم و مواد ناپایدار هستند، مواد هسته ای زمانی که شکافته می‌شود برای پایدار شدن خود، مواد و مقدار زیادی انرژِی ساطع می‌کند، به همین علت اگر بشود هسته ای را شکافت آن را پایدار کرده ایم.

دکتر مجدآبادی در پاسخ به پرسش مجری برنامه برای تمام شدن اورانیوم در جهان پاسخ داد: به‌ظاهر اینگونه است که هرجوامعی که اورانیوم و انرژی  ندارد باید تسلیم شود، با توجه به محدودیت هایی که ما در منابع انرژی داریم، آمار ها نشان می‌دهد در جهان صد تا صد و بیست سال این منابع تمام می‌شود، علت های آن هم یکی افزایش جمعیت  و دیگری بالارفتن میزان مصرف انرژی است،   به همین علت بسیاری از کشور ها روی انرژی هسته ای سرمایه گذاری کرده اند.

ایشان در پایان برنامه  به جایگاه ایران  در رادیو دارو اشاره کرد و گفت: فرض کنید ما دچار بیماری شویم، به پزشک مراجعه می‌کنیم، دارویی شیمیایی مصرف می‌کنیم و تحت درمان قرار می‌گیریم. رادیو دارو ترکیبی از دارو و مواد رادیو اکتیو است، زمانی که مواد اتمی شکافته می‌شود گاما که یک موج است از آن ساطع می‌شود، این موج بسیار پرانرژی است، و زمانی که به سلولی برخورد کند می‌تواند باعث تخریب آن شود. مقدار اندکی از عنصر گاما را برداشته و بر مواد دارویی سوار می‌کنیم ودر بدن بیمار تزریق میکنیم؛ سپس بعداز رسیدن به محل بیماری شروع میکند به گاما ساطع کردن و این باعث می‌شود بیماری در بدن واکنش نشان دهد وسپس از بین برود.

«نمودار» به تهیه کنندگی حسین سینجلی روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت ۱۹ پخش می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.