شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

انتقاد اهالی سینما نسبت به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر؛

از ترسیم ویران شهر تا خانواده های از هم پاشیده/ چرا جشنواره سی و هفتم قرابتی با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نداشت؟

آذین-رافعی-محسنی نسب-فاضلی-فهیم-شریفی-سربخش

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان و منتقدان پس از اتمام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد از مسئولان سینمایی تأکید کردند: این دوره از جشنواره فجر را می توان سال خیانت، ازدواج سفید و روابط نامشروع نامگذاری کرد و این برای سینمای ایران مایه شرمساری است! جشنواره فجر در ۴۰ سالگی انقلاب ایران اسلامی را به صورت «ویران شهر» نشان داد، اتفاقی شرم آور و ناراحت کننده که به هیچ عنوان در شأن جشنواره فیلم انقلاب نبود.

به گزارش سینماپرس سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد به زعم بسیاری از منتقدان، کارشناسان فرهنگی و سینماگران جشنواره ای بی هویت بود که هیچ نشانی از انقلاب اسلامی نداشت. جشنواره ای که در آن فیلم های تلخ و سیاه حرف اصلی را می زدند و باعث بهت و حیرت اهالی رسانه، سینماگران و مردم متعهد و دغدغه مند نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی شدند.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: جبار آذین، عباس رافعی، محسن محسنی نسب، محسن فاضلی، آرش فهیم، امیرحسین شریفی و علیرضا سربخش به گفتگو نشستیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

آذین: این جشنواره به ارزش ها و آرمان ها وفادار نبود و به همین علت بسیاری آن را رویدادی ضد ارزش دانستند

جبار آذین منتقد سینما پس از اتمام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فجر انقلاب اسلامی باید به ارزش ها و آرمان های انقلابی و ملی وفادار باشد اما این جشنواره به ارزش ها و آرمان ها وفادار نبود و به همین علت بسیاری از علما آن را رویدادی ضد ارزش دانستند و در مقابل آن موضع گرفتند. شخصیت های بزرگی همچون مادران ایرانی در این جشنواره زیر سوأل رفتند، شخصیت های محترم ملی در این رویداد سینمایی زیر سوأل رفتند؛ آقایان تیشه برداشته و به ریشه اعتقادات و ارزش ها می زنند و باید جلوی این اتفاقات گرفته شود.

رافعی: ناهماهنگی در چینش فیلم های جشنواره فجر وجود دارد/ اداهای روشنفکرنمایی بلای خانمانسوز سینماگران شده است

عباس رافعی کارگردان مطرح سینمای کشور نیز در این باره اظهار داشت: ناهماهنگی در چینش فیلم های جشنواره فجر همیشه وجود وجود دارد و اتفاقی آزاردهنده است، رویکرد جشنواره به درستی روشن نیست و همین باعث می شود مثلاً دبیر جشنواره فیلمی را رد کند که شورای پروانه ساخت تأکید داشته آن فیلم استراتژیک است و باید ساخته شود!؛ این رویه سال ها است که در جشنواره فیلم فجر تکرار می شود. این جشنواره دولتی است و همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود و از این رو باید به معنا و محتوای مرتبط با ایام برگزاری اش همخوانی داشته باشد.

محسنی نسب: در جشنواره سی و هفتم شاهد آثاری بودیم که حتی فرهنگ منحط غرب هم پذیرای آن ها نیست/ امروزه سینمای ما جایی برای ترویج فساد شده است

محسن محسنی نسب کارگردان سینما پس از اتمام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد از مسئولان سینمایی و فیلم های حاضر در این رویداد گفت: مشکل اصلی سینمای ما فیلم ها است؛ سینما وظیفه اش ترویج فضائل اخلاقی است همانطور که در همه هنرها منتظریم این اتفاق بیفتد در سینما هم باید این گونه باشد اما امروزه سینمای ما جایی برای ترویج فساد شده است و بس! امروزه بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد اما متأسفانه طی این مدت به جای آنکه سینمای کشور ما سینمایی اخلاقی در جهان باشد بدل به سینمایی ضد اخلاق شده است؛ فضائل اخلاقی در سینمای ما جایی ندارد و این مایه شرمساری است. ما اگر سینمای امروز ایران را با سینمای هالیوود قیاس کنیم متوجه می شویم که از نظر فضیلت اخلاقی حتی از آن ها عقب تریم!؛ کدام فیلم در هالیوود ساخته شده که قهرمان اصلی فیلم ایثارگر نیست؟ حتی در «ترمیناتور» هم ایثارگری وجود دارد. در سینمای ایران کدام فیلم ها دارای این فضائل هستند؟

فاضلی: محتوای فیلم‌های جشنواره فجر در شأن ۴۰سالگی انقلاب اسلامی نبود/ سینمای ایران نیاز به تغییرات بنیادین دارد

محسن فاضلی منتقد سینما پس از اتمام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد از مسئولان سینمایی گفت: کارنامه مدیران سینمایی و مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر قابل قبول نیست چرا که این جشنواره هم از نظر اجرایی و هم از نظر محتوای فیلم ها در شأن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نبود؛ این دوره از جشنواره فجر را می توان سال خیانت، ازدواج سفید و روابط نامشروع نامگذاری کرد و این برای سینمای ایران مایه شرمساری است! نزدیک به ۹۰ درصد فیلم های حاضر در جشنواره سی و هفتم به لحاظ مضمون و محتوا و همچنین ساختار در سطح بسیار ضعیف و فاقد کیفیت بودند. امسال اغلب فیلم ها از نداشتن فیلمنامه خوب، سالم و منسجم رنج می بردند که این اتفاق برخلاف ادعای مسئولان جشنواره مبنی بر حضور فیلم های شاخص در این رویداد بود.

فهیم: جشنواره فیلم فجر فاقد چشم انداز و بدون جریان سازی فرهنگی بود/ نمایش خانواده های از هم پاشیده در ۴۰ سالگی انقلاب باعث تأسف است

آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران پس از اتمام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز اظهار داشت: این جشنواره برخلاف عنوان درخشان و هویت سازش یعنی «فجر» یک رویداد سینمایی خنثی، بی هویت، فاقد چشم انداز و بدون قدرت جریان سازی فرهنگی بود. جشنواره فیلم فجر درحالی سی و هفتمین دوره خود را پشت سر گذاشت که همچنان رویدادی فاقد استراتژی و راهبرد فرهنگی خاص محسوب می شود. این درحالی است که همه جشنواره های فرهنگی هنری در همه جای جهان، چارچوب و سیاستگذاری مدون و موثری دارند.

شریفی: مسئولان جشنواره فجر را در شأن ۴۰ سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار نکردند

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون پس از اتمام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد شدید از مسئولان سینمایی و فیلم های حاضر در این رویداد گفت: نه ساختار و اجرای جشنواره و نه فیلم های حاضر در آن در شأن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نبود و متأسفانه همانطور که بنده پیش از این هم تأکید داشتم این رویداد فقط یک مهمانی و دورهمی رفاقتی برای مسئولان سینمایی  است و بس! متأسفانه مسئولان برگزارکننده این مهمانی و دورهمی، مهمانی شان را در شأن ۴۰ سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار نکردند! ای کاش امسال و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی یک اتفاق ویژه در این مهمانی رقم می خورد اما افسوس که مسئولان با بی توجهی مفرط از کنار این مسأله عبور کردند و همه چیز مثل سال های قبل بود.

سربخش: جشنواره فجر در ۴۰ سالگی انقلاب، ایران را به صورت «ویران شهر» نشان داد/ آقایان سینمای ایران را به کدام سمت می برید؟

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی پس از اتمام سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد شدید از مسئولان سینمایی و فیلم های حاضر در این رویداد گفت: جشنواره فجر در ۴۰ سالگی انقلاب ایران اسلامی را به صورت «ویران شهر» یا همان «Dystopia» نشان داد، اتفاقی شرم آور و ناراحت کننده که به هیچ عنوان در شأن جشنواره فیلم انقلاب نبود. این دوره از جشنواره نه تنها هیچ تصویری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای عظیم آن نداشت بلکه بالعکس تا می توانست با سیاه نمایی و بدگویی ایران اسلامی را ویرانه نشان داد. ما در این دوره از جشنواره شاهد حضور فیلم هایی بودیم که حقیقتاً در شأن ملت انقلابی ایران اسلامی نبود؛ اما خوب بحمدالله مردم قدرشناس، فهیم و خردمند ایران اسلامی در ۲۲ بهمن ماه به رغم سرمای شدید هوا و بارندگی به خیابان ها آمدند و جواب همه بدخواهان ایران اسلامی را دادند؛ اما همه این ها کافی نیست و این وظیفه سینما و سینماگران و مدیران فرهنگی کشور است که از مقوله مهم انقلاب اسلامی در سینما غافل نشوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.