سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

افزایش قیمت بلیت سینماها از نظر سینماگران؛

چالش مخالفان و موافقان یک طرح/ آیا افزایش قیمت سینماها به نفع مخاطبان هنرهفتم خواهد شد؟!

ثقفی-فرحبخش-علیخانی-ساداتیان-اسماعیلی

سینماپرس: در پی انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیت سینماها در سال جدید تعدادی از تهیه کنندگان سینما نظرات موافق و مخالف خود را در این باره مطرح کردند؛ مخالفان معتقدند این کار اشتباه است و به قشر ضعیف جامعه فشار وارد کرده و کالای فرهنگی را فقط مختص قشری خاص می کند اما از سوی دیگر موافقان این طرح می گویند با توجه به بالارفتن و چندبرابر شدن قیمت همه چیز در کشور ثابت ماندن نرخ بلیت سینماها احجاف است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس برخی از تهیه کنندگان موافق افزایش قیمت بلیت سینماها تأکید داشتند: امروزه هزینه تولید یک فیلم سینمایی چند برابر شده، تورم و گرانی در همه بخش های جامعه به چشم می خورد و اقتصاد سینما نیاز به تحرک دارد و اگر بلیت گران نشود بسیاری از سالن های سینما به تعطیلی کشیده می شوند اما برخی دیگر از تهیه کنندگان سینما با تأکید بر اینکه هم اکنون کشور در شرایط بدی از لحاظ اقتصادی قرار دارد و بسیاری از خانواده ها از پس تأمین هزینه های ساده و ابتدایی معیشتی شان هم بر نمی آیند و از این رو سینما را به طور کل از سبد کالای شان حذف می کنند ابراز داشتند: سینما نباید به کالایی لوکس و تجملی تبدیل شود که تنها اقشار پرآمد و مرفه جامعه و خانواده های اشرافی بتوانند به سینما بروند.

برخی دیگر از تهیه کنندگان نیز با بیان اینکه سیاست های تشویقی دولت می تواند عاملی برای رونق بیشتر سینماها و استفاده قشر پایین دست جامعه از سینما شود تأکید کردند: دولت باید برای کالاهای فرهنگی یارانه در نظر بگیرد.

در همین رابطه ۵ تن از تهیه کنندگان سینمای کشور آقایان: علی اکبر ثقفی، حسین فرحبخش، عبدالله علیخانی، سیدجمال ساداتیان و حبیب اسماعیلی با ما به گفتگو پرداختند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

ثقفی: کالای فرهنگی نیز یک کالای ضروری محسوب می شود/ برای حضور برخی قشرها در سالن های سینما نیاز به سیاست های تشویقی داریم

علی اکبر ثقفی تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیت سینماها در سال جدید گفت: وقتی قیمت هرچیزی در سطح کشور چندبرابر شده نباید به افزایش قیمت بلیت سینماها ایراد گرفت؛ ما باید کاری کنیم تا افرادی که به سینما می روند راضی از سالن ها خارج شوند. این یک امر طبیعی است که وقتی هر کالایی دچار افزایش قیمت شده، قیمت بلیت سینما هم افزایش پیدا کند؛ امروزه همه چیز گران شده، مثلاً کرایه تاکسی های اینترنتی هم نزدیک به ۲ برابر شده؛ برخی کالاهای ضروری دچار گرانی شده اند و از این رو نمی توان ایراد گرفت که چرا قیمت بلیت سینماها افزایش پیدا می کند.

فرحبخش: جلوی قیمت های نجومی تئاترها و کنسرت ها را بگیرید!/ چرا باید اقتصاد سینما در کف آن بچرخد؟

حسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما در این رابطه گفت: مخالفان افزایش قیمت بلیت سینماها از روی ناآگاهی حرف می زنند؛ امروزه هزینه تولید یک فیلم سینمایی چند برابر شده، تورم و گرانی در همه بخش های جامعه به چشم می خورد و اقتصاد سینما نیاز به تحرک دارد و اگر بلیت گران نشود بسیاری از سالن های سینما به تعطیلی کشیده می شوند. من نمی دانم چرا نوبت به سینما که می رسد برخی افراد می گویند که قیمت ها نباید افزایش پیدا کند اما همین آدم ها در قبال گرانی های دیگر سکوت اختیار می کنند! بنده به عنوان یک سینماگر قدیمی تأکید می کنم که اگر قیمت بلیت سینماها افزایش پیدا نکند بسیاری از سالن های سینما  تعطیل می شوند. ما به حداقل ها راضی هستیم و می خواهیم کاری کنیم که اقتصاد سینما در کف آن بچرخد برای این کار هم نیاز است قیمت بلیت حداقل ۱۰۰ درصد گران شود؛ در حال حاضر قیمت بلیت ۱۵ هزار تومان است و حداقل باید به ۳۰ هزار تومان برسد.

علیخانی: افزایش قیمت بلیت سینماها نباید لجام گسیخته باشد/ باید به فکر کارمندان، کارگران و بازنشستگان هم باشیم!

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما نظری مخالف با دیگر همکارانش داشت و در این باره اظهار داشت: بنده معتقدم افزایش قیمت بلیت سینماها نباید لجام گسیخته باشد، یعنی بر اساس تورم که در کشور وجود دارد قیمت بلیت ها نباید افزایش پیدا کند چرا که اگر این اتفاق رخ بدهد ما شاهد ریزش شدید مخاطبان سینما خواهیم بود. این ما هستیم که باید خودمان به فکر هم نوعان مان باشیم؛ حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سینما هم درگیر همین وضعیت است؛ هزینه ها در سینما بسیار بالا رفته و این نکته ای است که همه به آن واقف هستیم اما اگر بخواهیم بر اساس تورمی که در کشور وجود دارد قیمت بلیت ها را افزایش دهیم ممکن است افت جدی مخاطب داشته باشیم که در درازمدت به ضرر سینما خواهد بود. ما باید به فکر کارمندان، کارگران و بازنشستگان هم باشیم بنده همیشه به همکاران و دوستان خودم عرض می کنم که ما وقتی دست در جیب مان می کنیم همیشه پر بیرون می آید اما یک کارگر و کارمند همیشه جیبش پر نیست و این ما هستیم که باید رعایت حال این اقشار را بکنیم چرا که سینما با حضور مخاطبان و تماشاگران معنا پیدا می کند و ما نباید کاری کنیم که سالن های سینمای مان عاری از تماشاگر شود.

ساداتیان: افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت سینماها نمی تواند باعث ریزش مخاطب شود/ برای بخشی از جامعه افزایش قیمت بلیت سینماها سنگین است

سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما در خصوص انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیت سینماها در سال جدید گفت: کسانی که فکر می کنند افزایش قیمت بلیت سینماها می تواند باعث ریزش مخاطب شود در اشتباه هستند چرا که افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت سینماها رقمی نیست که بتواند باعث ریزش مخاطب شود. طی ۶ ماه گذشته قیمت همه چیز در کشور حداقل ۲ برابر شده جز قیمت بنزین و بلیت سینما، این در حالی است که هزینه تولید یک فیلم سینمایی خیلی بالا رفته، هزینه نگهداری از یک سالن سینما هم بسیار زیاد شده؛ به عنوان مثال امروزه همه سینماها دیجیتال شده اند و مصرف لامپ برای نمایش فیلم ها بسیار بالا رفته، ما تا همین چند ماه پیش یک لامپ را به قیمت ۴ میلیون تومان خریداری می کردیم اما در حال حاضر قیمت یک لامپ به ۲۰ میلیون تومان رسیده که تازه گیرمان هم نمی آید! از این رو افزایش قیمت بلیت سینماها امری بدیهی است چرا که قیمت بلیت باید با هزینه کردها تناسب داشته باشد؛ البته این افزایش ۲۵ درصدی هم که پیش بینی شده باز هم کفاف افزایش شدید هزینه ها را نمی دهد اما به هر حال بهتر از این است که افزایش پیدا نکند.

اسماعیلی: دولت باید به اقشار ضعیف جامعه و خانواده های پرجمیعت یارانه کالای فرهنگی بدهد/ هزینه تولید فیلم از سال گذشته تاکنون بیش از ۲ برابر شده است

حبیب اسماعیلی تهیه کننده و بازیگر سینما نیز در این باره گفت: افزایش قیمت بلیت سینماها امری طبیعی است، وقتی همه چیز در کشور افزایش قیمت داشته نمی توان جلوی افزایش قیمت بلیت سینماها را گرفت فقط برای اینکه همگان بتوانند از کالاهای فرهنگی و هنری استفاده کنند دولت باید یارانه کالای فرهنگی به اقشار ضعیف جامعه و خانواده های پرجمیعت بدهد. می توان مانند سبدکالا و یارانه نقدی که برای مردم درنظر گرفته شده شرایطی را فراهم آورد که برای کالاهای مهم فرهنگی مانند تئاتر، موسیقی، سینما و... هم یارانه ای به اقشار ضعیف جامعه، خانواده های پرجمعیت، کارگران و کارمندان و همینطور دانشجویان و دانش آموزان اعطا شود. دولت می تواند برای این کار با انجمن سینماداران و صاحبان آثار قرارداد ببندد و با این تدبیر کاری کند تا شرایط استفاده از کالاهای فرهنگی برای همه اقشار جامعه فراهم شده و سینما و تئاتر و... مختص استفاده از قشری خاص نشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.