جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲

برگزیدگان بخش مسابقه ایران جشنواره پویانمایی معرفی شدند/ تاثیر مشکلات اقتصادی بر کیفیت فیلم‌ها

جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

سینماپرس: اهدای تندیس‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی در کنار دیپلم‌های افتخار به برگزیدگان جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران پایان بخش یازدهمین دوره این رویداد هنری بود که روزهای ۱۲ تا ۱۶ اسفند برگزار شد

به گزارشسینماپرس، شامگاه روز ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ و در آیینی این جایزه‌ها اهدا شد و بر اساس آن در بخش مسابقه ایران فیلم «روباه» به کارگردانی صادق جوادی و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل هماهنگی کامل بین تمام بخش‌ها، کارگردانی خلاقانه و اقتباس هنرمندانه تندیس طلایی فیلم اول این بخش را از آن خود کرد.

هیات داوران این جشنواره متشکل از  فرخ یکدانه، سعادت رحیم‌زاده، روانبخش صادقی، حامد جعفری، امیر مهران  تندیس نقره‌ای فیلم دوم را نیز به امیرهوشنگ معین کارگردان فیلم «گرگم و گله می‌برم؟ » و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل توانمندی و جسارت در فضاسازی و استفاده خلاقانه از تکنیک اهدا کردند و تندیس برنزی فیلم سوم  نیز به شیوا صادق اسدی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «یال و کوپال» به دلیل شناخت کامل قابلیت‌های تکنیک و اصالت در شکل روایت اهدا شد.

در این میان تندیس طلایی بهترین فیلم با موضوع  کودک و نوجوان را ساره شفیعی‌پور کارگردان فیلم «شب ترسناک لومو» به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل استفاده از قابلیت‌های انیمیشن در آموزش خلاقانه کودک دریافت کرد.

همچنین تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی  نیز به کارگردانی شیوا ممتحن و تهیه کنندگی خود او و مرکز پویانمایی صبا به فیلم «اینجوری بهتره(سفردریایی) » به دلیل رعایت شاخصه‌های تولید در زمان محدود، با  حفظ کیفیت مطلوب اختصاص یافت.

در همین حال تندیس طلایی بهترین اثر تبلیغی نیز به امین حق‌شناس کارگردان فیلم «Quiz cup» و تهیه‌کنندگی Quiz of kings به دلیل استفاده خلاقانه از قابلیت‌های انیمیشن و ایده‌پردازی جذاب اهدا شد.

تندیس طلایی بهترین فیلم‌نامه، جایزه دیگر بخش مسابقه ایران جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را علی زارع قنات‌نوی کارگردان و تهیه‌کننده و هادی سبحانیان برای فیلم «چشم‌انداز خالی» به دلیل انتقال پیامی تاثیرگذار در قالب روایتی زیبا دریافت کردند.

امیرهوشنگ معین هم با دریافت تندیس طلایی عنوان بهترین پویانما (انیماتور) بخش مسابقه ایران را برای فیلم «گرگم و گله می‌برم؟ » به کارگردانی امیرهوشنگ معین و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه در جان بخشی از آن خود ساخت.

بهرام عظیمی و یاشار جعفرخانپور نیز تندیس طلایی بهترین فضاسازی را برای فیلم «سیم ششم» به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل حساسیت‌های هنرمندانه و نگاه محققانه در خلق فضاها بر اساس رای داوران به دست آوردند.

موسیقی فیلم «روباه» به کارگردانی صادق جوادی و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی توجه داوران جشنواره را به خود جلب کرد و آن‌ها نیز برای خلق لحظات پراحساس و نقش تاثیرگذار در همراهی روایت تندیس طلایی جشنواره را به بهنام معیریان اهدا کردند.

هیات داوران همچنین تندیس طلایی بهترین صداگذاری را به آرش قاسمی برای فیلم «چشم‌انداز خالی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی زارع قنات‌نوی به دلیل فضاسازی زیبای صوتی و ارتباط تنگاتنگ آن با تصاویر اهدا کردند و تندیس طلایی بهترین اثر بلند نیز به اشکان رهگذر برای فیلم «آخرین داستان» به کارگردانی او و تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اف و شرکت هورخش به دلیل رعایت استانداردهای بالا در خلق انیمیشن سینمایی اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران هم به محسن رضاپور برای فیلم «خورده شده» به کارگردانی خود او و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل خلاقیت در قصه‌پردازی و نوآوری در ساخت فضاهای فانتزی اختصاص یافت

در این میان دبیر جشنواره با اهدای جایژه ویژه خود از مهین جواهریان به دلیل نیم قرن تلاش جهت خلق آثاری ماندگار در هنر پویانمایی ایران قدردانی کرد.

بر اساس این گزارش یک تندیس نقره‌ای برای بهترین فیلم تجربی به عباس جلالی یکتا کارگردان فیلم «پسر دریا» به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل استفاده تاثیرگذار از انیمیشن برای بیان احساسات در فیلم زنده و دیگر  تندیس نقره‌ای بخش مسابقه ایران جشنواره برای بهترین دستاورد فنی و هنری  به مجتبی موسوی کارگردان فیلم «آقای گوزن» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی صدیقه فامیل‌فرنیا و مرکز مطالعات و تولیدات تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری به دلیل مهارت تکنیکی در استفاده از دوربین، ساخت ماکت و عروسک تعلق گرفت.

بر اساس این گزارش یک دیپلم افتخار جشنواره از سوی هیات داوران در بخش پویانمایی به حسام جواهری و احسان طاهری برای فیلم «سگی که مرض داشت» به کارگردانی پروین تجوید و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل تبلور روح فانتزی در جان‌بخشی، دومین دیپلم برای فضاسازی به امیرهوشنگ معین کارگردان فیلم «گرگم و گله می‌برم؟ » و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل مهارت در خلق فضایی سیال متناظر با روایت و دیپلم سوم به حمیدرضا بیات کارگردان فیلم «سارا» به تهیه‌کنندگی وحید جهانمیری‌نژاد به دلیل پرداخت تاثیرگذار و تلاش برای فرهنگسازی با نگاه مثبت اهدا شد.

در این بخش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز جایزه فن‌آوری انیمیشن را به سارا طبیب‌زاده کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «یکدیگر» به دلیل بهره‌مندی از قابلیت‌های فنی و هنری لازم جهت ورود به بازار تولید اهدا کرد.

گروه داوری بخش مسابقه ایران جشنواره با صدور بیانیه پایانی به تجربه ‌بی‌همتای جشنواره پویانمایی در دمیدن

حجمی از شوق و انگیزه در کالبد جامعه انیمیشن ایران اذعان کردند و در عین حال با تاکید بر چالش‌های اقتصادی هنرمندان حوزه انیمیشن و تاثیر این مشکلات بر افت نسبی کیفیت و کمیت آثار ایرانی در این دوره ارزش‌هایی مانند جسارت در تجربه تکنیک‌های گوناگون، خلق فضاهای خیال‌انگیز، جدی گرفتن اهمیت فیلم‌نامه، توجه به منابع ادبی ایران به عنوان دست‌مایه‌ای غنی، بهره‌گیری از ظرفیت فن‌آوری‌های نوین را در آثار این دوره کم‌رنگ دیده‌اند.

این گروه نبود بخش جداگانه ویژه بررسی مجموعه‌های تولید شده برای فضای مجازی را برای دوره‌های آتی ضروری دانستند و در پایان اظهار امیدواری کردند که در پی نگاه متعهدانه و تلاش‌های همه جانبه خانواده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌ویژه دبیر کهنه‌کار آن، در جهت فراهم‌کردن بستری برای کمک به رونق اقتصادی در کنار رسالت فرهنگی و هنری، شاهد بالندگی انیمیشن ایران و در نهایت جوشش خلاقیت در آثار حاضر در دوره‌های آینده باشیم.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.