شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

سینما و چالش ثبت صنوف سینمایی؛

انتقاد به اجبار برای ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار/ وقتی مدیریت خانه سینما منافع عمومی اصناف را فدای خود می کند!

بزرگمهر-فرح مرزی-آشتیانی پور-علامی-عباسی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران در پی اجبار هیأت مدیره خانه سینما برای ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار گفتند: خانه سینما نهادی ناتوان و همراه با عملکردهای عجیب شده است؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: بسیاری از کارهایی که در خانه سینما صورت می گیرد با اساسنامه این نهاد در تضاد جدی است و برخی افراد فهمیده یا نفهمیده با تمام قوا برای سرنگونی و نابودی کامل سینما تلاش می کنند.

به گزارش سینماپرس مدتی طولانی است که مبحث مهم ثبت صنوف زیرمجموعه خانه سینما در وزارت کار بر سر زبان ها است و بسیاری از صنوف تن به این قضیه نداده اند اما بر اساس شنیده ها مدیران این نهاد به ظاهر صنفی با تهدید و ارعاب مخالفان ثبت در وزارت کار، آن ها را مجبور می کنند تا تن به خواسته شان دهند؛ اتفاقی که قطعاً نشأت گرفته از روحیه دیکتاتورمآبانه و شاه نشینانه برخی حاضران در خانه سینما است.

فقدان اطلاعات کافی در میان اعضای صنوف باعث شده تا برخی از آن ها چشم و گوش بسته صنف خود را در وزارت کار به ثبت برسانند غافل از اینکه اصولاً این مسأله مغایرت جدی با اساسنامه خانه سینما دارد و خانه سینما به عنوان یک موسسه فرهنگی نمی تواند زیرمجموعه وزارت کار ثبت شود و اگر این اتفاق بیفتد دیگر نمی تواند هیچ گونه مطالبه گری از وزارت ارشاد داشته باشد و این بدان جهت است که دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نمی تواند نظارتی بر عملکرد خانه سینما و صنوف زیرمجموعه آن داشته باشد!

همچنین شنیده می شود در هیأت مدیره خانه سینما هم شکاف و اختلافات زیادی رخ داده و اعضای هیأت مدیره هم با یکدیگر دچار تنش شده اند. گویا کسانی که منافع شان با منافع دولت یکی است تلاش می کنند که خانه سینما در وزارت کار ثبت شود و مابقی اعضا مخالف این اتفاق هستند.

در همین رابطه ۵ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: مهدی بزرگمهر (دبیر شورای مرکزی «کانون آهنگسازان سینمای ایران»)، نوید فرح مرزی (عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه»)، حمیدرضا آشتیانی پور (رئیس هیأت‌ مدیره «انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم» و عضو «کانون کارگردانان»)، پیمان عباسی (عضو «کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران») و خانم: ناهید علامی (نایب رئیس «انجمن چهره پردازان سینمای ایران») با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

علامی: وزارت کار برای ما یک «آقابالاسر» شده و هیچ کاری برایمان انجام نمی دهد/ انجام بسیاری کارها در مغایرت آشکار با اساسنامه خانه سینماست

ناهید علامی نایب رئیس انجمن چهره پردازان سینمای ایران در پی اجبار هیأت مدیره خانه سینما برای ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار که با مخالفت بخش عمده ای از اهالی سینما روبرو شده گفت: خانه سینما امروزه برای یکایک کسانی که دغدغه انجام فعالیت های صنفی دارند سرشار از رنج و عذاب شده و متأسفانه بسیاری از دست اندرکاران خانه سینما کارهای شان مغایرت جدی با اساسنامه این نهاد دارد و قطعاً داستان هایی در پشت پرده وجود دارد که ما از آن ها بی خبریم! خانه سینما مکانی عذاب آور برای ما شده، بسیاری از کارهایی که در خانه سینما صورت می گیرد با اساسنامه این نهاد در تضاد جدی است اما افسوس که حرف ما را گوش نمی دهند و با لفاظی و بازی با کلمات جوری وانمود می کنند که گویا ما در اشتباه هستیم! نکته مهم آنجا است که برخی از بزرگان سینما هم وارد این بازی ها شده اند!

بزرگمهر: همه افراد مطلع و آگاه به امور صنفی و اداری مخالف ثبت صنوف در ذیل وزارت کار هستند/ مگر می شود یک نفرخود را عقل کل بداند؟

مهدی بزرگمهر دبیر شورای مرکزی کانون آهنگسازان سینمای ایران نیز در این باره گفت: همه افراد مطلع و آگاه به امور صنفی و اداری مخالف ثبت صنوف در ذیل وزارت کار هستند چرا که می دانند این کار بیهوده است و ثبت صنوف در ذیل وزارت کار هیچ توجیهی ندارد. اغلب اهالی سینما نسبت به این وضعیت معترض هستند اما متأسفانه کسانی که به قانون آشنایی چندانی ندارند اصرار دارند که صنوف باید در ذیل وزارت کار ثبت شود. افرادی هم که به حرف آن ها گوش می کنند به دلیل بی اطلاعی شان از قانون است و بعد که متوجه می شوند این کار اشتباه است اعتراض خود را آشکار می کنند. این کار خلاف قانون و اساسنامه خانه سینما است و ما زیر بار این حرف زور و ناحق نخواهیم رفت.

فرح مرزی: برخی برای سرنگونی و نابودی سینما تلاش می کنند!/ اصرار برای ثبت صنوف ذیل وزارت کار چیزی به جز نابودی صنوف سینمایی نیست

 نوید فرح مرزی عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه» خانه سینما در پی اجبار هیأت مدیره خانه سینما برای ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار با انتقاد شدید نسبت به هیأت مدیره خانه سینما گفت: برخی افراد با تمام قوا برای سرنگونی و نابودی کامل سینما تلاش می کنند و اصرار برای ثبت صنوف ذیل وزارت کار چیزی به جز نابودی کامل سینما و صنوف سینمایی نیست. ثبت صنوف ذیل وزارت کار هیچ ارتباطی با سینما ندارد پس هیچ فرقی نمی کند که آقایان صنوف را مجبور به ثبت ذیل وزارت راه و ترابری کنند چون مدت ها است هرطور دلشان خواسته سینماگران را می چرخانند و به اعتراضات وقعی نمی گذارند.

آشتیانی پور: ثبت صنوف در وزارت کار جامعیت ملی را از آن ها سلب می کند/ مافیای مناسبات عجیب، دست اندرکاران ارشد سینما هستند!/ از صنف استفاده ابزاری می شود!

حمیدرضا آشتیانی پور رئیس هیأت‌ مدیره انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم و عضو کانون کارگردانان نیز در این باره اظهار داشت: ثبت صنوف در وزارت کار آن ها را منطقه ای می کند و جامعیت ملی و کشوری از صنوف سلب می شود، سینما محدود به جغرافیای خاصی نیست و نباید با این کار اهمیت و جایگاه صنوف سینمایی را زیر سوأل برد. مهمترین مشکلی که این قانون جدید دارد این است که معلوم نیست سرنوشت صنوف بعد از ثبت در وزارت کار چه خواهد شد؛ صنوف منطقه ای که دیگر جامعیت ملی و کشوری ندارند اصلاً برای سینما و اهالی صنوف اتفاق جالبی نیست. آقایان باید بدانند سینما محدود به جغرافیای خاصی نیست. این تقسیم بندی مشکلات بسیاری را در سینمای کشور به وجود خواهد آورد و دیگر صنوف رسماً هیچ جایگاهی نخواهند داشت.

عباسی: خانه سینما نهادی الکن، ناتوان و همراه با عملکردهای عجیب شده است/ اجازه نمی دهیم با حرف زور آزادی عمل صنوف را بگیرند

 پیمان عباسی عضو کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در پی اجبار هیأت مدیره خانه سینما برای ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار با انتقاد شدید نسبت به این اتفاق گفت: خانه سینما نهادی الکن، ناتوان و همراه با عملکردهای عجیب شده است، مسئولان، خانه سینما را نهادی کج و کوله کرده اند و هیچ حساب و کتاب درستی در عملکردهای شان دیده نمی شود. ثبت صنوف ذیل وزارت کار وقتی هیچ دستاورد مثبتی برای تأمین معیشت و حداقل های زندگی اهالی سینما در پی ندارد به چه دردی می خورد؟ جز حرف زور چیزی نیست! اگر این ثبت باعث می شد تا حمایت های مالی ویژه ای از اهالی سینمای کشور صورت بگیرد خوب بود اما حالا هیچ کارایی و دستاوردی ندارد و معلوم است که اهالی سینما از این اتفاق استقبال نخواهند کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.