سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش سوم

از انتقاد شدید نسبت به نگاه های سیاسی و جناحی به سینما و سینماگران تا تأکید بر توجه به سینمای استراتژیک و ارزشی

پاکروان-زندگانی-شاهمرادی زاده-یوسفیان-زاهدی

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۹۸ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند نگاه های سیاسی و جناحی به سینما و سینماگران آسیب های جدی و غیرقابل جبرانی وارد کرده، این دسته از سینماگران مشکل اصلی سینمای کشور را متوجه عملکرد مسئولان دانستند و تأکید کردند مشکلات سینمای کشور باید به صورت بنیادین و ریشه ای برطرف شود.

به گزارش سینماپرس مشکلات سینمای کشور آنقدر زیاد است که مدت ها است صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده می شود؛ در آستانه سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ آقایان و خانم ها: تینا پاکروان، امین زندگانی، ماشاالله شاهمرادی زاده، داود یوسفیان و پرند زاهدی جزو افرادی بودند که در بخش اول این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

تینا پاکروان تهیه کننده و کارگردان سینما با بیان اینکه سینما مشکلات زیادی دارد اظهار داشت: از بحث گرفتن مجوز برای تولید فیلم تا گرفتن پروانه نمایش، اکران فیلم و  بعدتر از آن توزیع فیلم در شبکه نمایش خانگی که خود ممیزی های جداگانه ای از سینما دارد از جمله مسائل امروز سینمای کشور است.

وی ادامه داد: اما به عقیده بنده مهمترین اتفاق امروز سینما این است که اهالی سینما خودشان با یکدیگر دارای اختلاف شده اند و به همین علت بسیاری نهادها و اشخاص از بیرون سینما به خودشان اجازه می دهند تا در امور سینما دخالت کنند و به نوعی سوار بر همه اهالی سینما شوند! مدیران سینمایی هم رسماً هیچ اقدام و فعالیتی برای رفع مشکلات اهالی سینما انجام نمی دهند و ما همه با یکدیگر درگیر هستیم و هر کس هرطور که دلش بخواهد با سینما و سینماگر برخورد می کند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه تشتت میان اهالی سینما، رقابت های ناسالم، اختلاف های شدید، دشمنی ها و حسادت ها باعث شده تا سینماگران انسجام و اتحاد لازم را از دست بدهند و به شدت نفوذپذیر باشند تصریح کرد: همین مسائل باعث می شود هر نهادی اجازه بدهد به سینما نفوذ کرده و هر بلایی می خواهد به سر سینما بیاورد. از اداره مالیات و دارایی بگیرید تا سازمان صدا و سیما و...! اما افسوس من آنجا است که مسئولان سینمایی در مقابل همه این اتفاقات تنها سکوت می کنند و رسماً موضعی انفعالی دارند و سینما و سینماگران را به حال خود رها کرده اند.

امین زندگانی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون کشور نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: مشکل اصلی سینمای کشور خود مسئولان هستند! بنده معتقدم اصلاً تا وقتی که این مسئولان سر کار هستند و شرایط قرار است به همین منوال باشد بهتر است سینما را تعطیل کنیم و هر کدام برویم و یک کسب و کاری خارج از سینما راه بیندازیم.

وی ادامه داد: هیچ استانداردی امروزه در سینمای کشور وجود ندارد؛ فیلم ها روز به روز نازل تر و سخیف تر می شوند، فشارهای بیرونی بر سینما بسیار زیاد شده و افراد و نهادهایی خارج از سینما برای سینما تصمیم گیری می کنند و مدیران هم اصلاً به این اتفاقات اهمیتی نمی دهند. من واقعاً نمی دانم حضور این مدیران برای چه چیزی است؟ ای کاش فقط همان مباحث نظارتی بر عهده آن ها بود و مابقی امور سینما را به خود سینماگران واگذار می کردند، قطعاً شرایط بهتر می شد!

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما نیز گفت: خانه نشینی و بیکاری سینماگران ارزشی، انقلابی، ولایتمدار و متعهد مهمترین معضل امروز سینمای کشور است؛ متأسفانه مدیران و مسئولان هیچ توجهی به این سینماگران ندارند و اصلاً آن ها را نمی بینند. من امیدوارم به جای غرب زدگی، تولید فیلم های نازل و سیاه و توجه به آثار روشنفکرنما در سال جدید سینمای کشور شاهد تولید گسترده آثار ارزشی و استراتژیک و انقلابی و دفاع مقدسی باشد.

داود یوسفیان تدوین گر پیشکسوت سینمای کشور با انتقاد شدید از مدیران سینمایی به سینماپرس گفت: مهمترین، ریشه ای ترین و بزرگترین معضل امروز سینمای کشور بی کفایتی مدیران آن است. طی این سال ها هرکس به عنوان مدیر اداره سینمای کشور را در دست گرفته بنده به جز بی کفایتی چیزی از او ندیده ام و به همین علت آنقدر روز به روز بر دامنه مشکلات سینما افزوده شده و معضلات در سینما ریشه دوانده که بنده شخصاً هیچ امیدی به بهبود این اوضاع اسفبار در سینما ندارم.

وی ادامه داد: این روزها خیل اعظمی از اهالی سینما بیکار و خانه نشین شده اند، مسئولان اصلاً این افراد را یادشان رفته و همه سینما تنها تحت اختیار افرادی خاص است که مرتباً کار می کنند و در سینما جولان می دهند. سوأل بنده از آقایان مدیر این است که بنده به عنوان یک تدوین گر پرکار این سینما که آثار بسیار درخشانی را در سینما دارم چرا الآن چندین سال است حتی یک کار هم نتوانستم انجام بدهم؟ این چه اوضاع و احوالی است؟ وظیفه این مدیران رسیدگی به چه اموری است؟ چرا ما را نمی بینند؟

تدوین گر فیلم های سینمایی «گیلانه» و «بچه های ابدی» خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال جدید ما شاهد اندک توجهی از سوی مسئولان برای رفع بحران های وحشتناک در سینمای کشورمان باشیم و به خصوص امیدوارم که آقایان کمی به فکر پیشکسوتان این سینما باشند.

پرند زاهدی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز نگاه های سیاسی و جناحی به سینما و سینماگران را یکی از معضلات مهم و اساسی سینمای کشور برشمرد و در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: نگاه های سیاسی و جناحی به سینما و سینماگران باعث تفرقه و چنددستگی و باندبازی میان اهالی سینما شده است. این نوع نگاه توسط مسئولان رواج پیدا کرده و باید هرچه سریع تر از بین برود.

وی ادامه داد: در همین راستا هنرمندان هم نگاه های سیاسی و جناحی پیدا کرده اند؛ حضور مستمر و فعالیت آشکار هنرمندان در زمینه های سیاسی کاری بسیار غلط است؛ هنرمندان متخصص امور سیاسی نیستند که بخواهند برای جامعه تصمیم گیری های سیاسی کنند و باید به کار خودشان بپردازند. درست است که یک هنرمند جدا از وادی سیاست و امور مملکتش نیست اما دلیل ندارد که بخواهد در هر امری مداخله کند.

این هنرمند در همین راستا ادامه داد: ما دچار نوعی بی ثباتی در سینمای کشور هستیم که بنده شخصاً مقصر اصلی این اتفاقات را مدیران و مسئولان می دانم و امیدوارم که حاقل بخش کوچکی از این مشکلات بزرگ در سال جدید برطرف شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.