یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

رسانه ملی در محاصره فرهنگ بیگانه/۳

کایدان: رسانه ملی به جای پخش فیلم هایی با فرهنگ بیگانه باید آثار ماندگار سینمای کشور را در ایام نوروز پخش کند

بابک کایدان

سینماپرس: بابک کایدان فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در پی اعلام معاونت سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه برای ایام نوروز حدود ۱۴۰ فیلم‌ سینمایی پخش می شود که از این تعداد ۱۷ فیلم ایرانی و ۱۲۳ فیلم خارجی هستند اظهار داشت: رسانه ملی به جای پخش فیلم هایی با فرهنگ بیگانه باید آثار ارزشی و ماندگار سینمای کشور از دهه ۶۰ تاکنون را در ایام نوروز پخش می کرد؛ آثاری که متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی است و قطعاً می توانست یادآور دوران درخشان اخلاق مداری در جامعه باشد.

فیلمنامه نویس سریال تلویزیونی «خوب، بد، زشت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم رویکرد مسئولان رسانه ملی می بایست بر اساس فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی باشد. بهتر بود مسئولان به جای پخش بیش از ۱۲۰ فیلم از سینمای جهان، فیلم های درخشان ایرانی از دهه ۶۰ تا دهه ۹۰ را پخش می کردند؛ فیلم هایی که می توانست یادآور آن دوران و پایبندی بیشتر خانواده ها به اخلاق و معرفت ایرانی-اسلامی باشد.

وی تأکید کرد: ما از دهه ۶۰ تاکنون فیلم های خوب زیادی در حوزه دفاع مقدس، خانواده، کودک و... داشتیم که همچنان مردم از تماشای چندباره آن ها غرق در شعف می شوند. این وظیفه مسئولان است که به این نوع آثار رجوع کنند. ای کاش مسئولان رسانه ملی حداقل یک تعادل و بالانس نسبی در بحث کمی فیلم ها به وجود می آوردند و به جای اینکه تنها ۱۷ فیلم را به آثار ایرانی اختصاص دهند و بیش از ۱۲۰ فیلم را به سینمای جهان، ۵۰-۶۰ فیلم برگزیده تاریخ سینمای کشور را در ایام نوروز روانه آنتن شبکه های مختلف سیما می کردند.

کایدان خاطرنشان کرد: اگر فیلم های شاخص و تاپ ایرانی در ایام نوروز روی آنتن می رفت می توانست باعث چند اتفاق نیک شود؛ از جمله آنکه هنرمندانی که سال ها پیش پرکار بودند و اینک خانه نشین شده اند را به یاد می آورد و باعث می شد شاید تهیه کنندگان و کارگردانان دوباره یاد این هنرمندان بیفتند و از آن ها برای تولید آثار جدیدشان دعوت کنند. از سوی دیگر این اتفاق شاید منجر به آن می شد که سبک زندگی ساده و شادی های کوچکی که مردم در دوران گذشته با آن ها سرگرم بودند یک بار دیگر به مخاطبان رسانه ملی یادآوری شود.

نویسنده سریال تلویزیونی «هشت و نیم دقیقه» با بیان اینکه مسئولان باید بدانند که کارهای وطنی همیشه برای مردم جذاب تر از آثار خارجی است اظهار داشت: یکی از نکات مهم این است که کسانی که اهل تماشای فیلم های خارجی هستند این آثار را با کیفیت بهتر از طریق اینترنت و... می بینند و تماشای این آثار در تلویزیون برای آن ها خالی از هرگونه جذابیتی است.

وی در پایان این گفتگو افزود: یک بار دیگر تأکید می کنم که ما فیلم های قدیمی بسیاری داریم که می توانند یادآور ارزش های خوب باشند؛ کاش مسئولان در آغاز سال ۹۸ با پخش این فیلم ها حس همبستگی، اخلاق مداری، توجه به ساده زیستی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی و... را به مردم یادآوری می کردند. فیلم های خارجی هیچ سنخیت و قرابتی با فرهنگ مردم ما ندارند و ما نباید رسانه ملی مان را به پخش این گونه آثار اختصاص دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.