دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳

علوم شناختی اولویت الف در نقشه جامع علمی کشور

برنامه تلویزیونی «نمودار»

سینماپرس: دکتر محمدتقی جغتایی استاد دانشگاه و مشاور عالی ستاد علوم و فناوری های شناختی و رئیس انجمن اعصاب ایران، مهمان روز یکشنبه برنامه تلویزیونی «نمودار» بود.

به گزارش سینماپرس؛ جغتایی در ابتدای برنامه به تعریف علوم شناختی پرداخت و گفت: علوم شناختی علمی است که در ارتباط با مغز و کارکرد های آن درحالت سلامت و بیماری صحبت می‌کند، وقتی از کارکرد این موضوع  صحبت می‌کنیم درواقع بخشی از سلامت آن مدنظرمان هست و بخش دیگر آن را می‌شود در علوم دیگر مثل آموزش و پرورش استفاده کرد. از جهتی علوم اعصاب حوزه بین رشته ای است که در ۲۰ سال اخیر به خصوص در ایران بسیار رشد کرده است ، از جهاتی هم علم جدید تلقی می شود  و از نظر برخی علمی قدیمی و دارای پیشینه است.
وی در ادامه به موضوع بین رشته ای علوم شناختی پرداخت و گفت: بین رشته ای به این معناست که تلفیقی از چند رشته است، یعنی رشته های مختلف روی یک موضوع که محوریت مغز است کار می‌کنند مثلا روان شناسی، علوم پزشکی که شامل علوم پایه پزشکی و غیره است.
علوم شناختی دانشی پایه ای است که در همه جنبه های زندگی بشر حضور دارد و همین طور در جنبه های پیشرفتی کشور بسیار موثر است.
تفاوت مغز انسان با چیزی شبیه کامپیوتر در آن است که افسار مغز دست خود انسان است و خارج از کنترل او نیست، در هرعلمی اخلاق بسیار مهم است و نمی‌توان جلوی پیشرفت دانش و هوش مصنوعی را گرفت و در پیشرفت آن  نکته منفی نیست اگر اخلاق رعایت شود.
جغتایی در پاسخ به مجری دررابطه با اولویت پژوهش در علوم شناختی پاسخ داد: خوشبختانه کاری که در کشور ما انجام شد با توجه به رشد روزافزون علم در دنیا در نقشه جامع علمی کشور علوم اعصاب و علوم شناختی جز بند های الف علمی است و براساس همین نقشه علمی ستاد علوم فناوری های شناختی تشکیل شده است. در راهبرد این برنامه چند اولویت ذکر شده؛ یک آنکه در سال ۱۴۰۴ ایران باید جز برترین ها باشد، اولویت دیگر آن که ما نیروی انسانی کارآمد تربیت کنیم، و دیگری به تحقیقات پایه بپردازیم.
 دکترجغتایی در پایان برنامه به هک کردن ذهن پرداخت و گفت: ممکن است روزی این علم به وجود بیاید که بتوان ذهن را هک کرد و بسیاری از محققین در سراسر دنیا در این باره در حال تلاش کردن هستند.اختراعات هم جنبه مثبت هم منفی دارد و بستگی دارد از این علم چگونه استفاده کرد.
«نمودار» محصول گروه اجتماعی شبکه چهار سیما است که روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت ۱۹ پخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.