دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰

سینما رفتن هم مثل گوشت خوردن لاکچری می‌شود

علی سرتیپی - حسین فرحبخش  -  جبار آذین

جوان آنلاین: گرانی‌های چندباره بسیاری از اقلام مورد نیاز خانواده‌ها از جمله گوشت و ارزاق آن‌ها را به کالاهایی لاکچری تبدیل کرده است. ظاهراً قرار است در سال آینده قیمت بلیت سینماها افزایشی ۲۵ درصدی را تجربه کند. برخی از منتقدان و سینماگران بالا رفتن قیمت بلیت سینماها را عاملی برای ریزش مخاطب و برخی دیگر با توجه به بالا رفتن هزینه تولید این افزایش را امری محتوم و لازم می‌دانند.

علی سرتیپی مدیر عامل شرکت فیلمیران و تهیه‌کننده سینما پیرامون بالا رفتن قیمت بلیت سینما و تاثیر آن بر جامعه و سینماروها می‌گوید: قطعا بنده هر نوع گرانی را تأیید نمی‌کنم چراکه گرانی به ضرر مصرف‌کننده است. در روزگار گرانی‌های این روزها اگر قرار باشد که محصولات فرهنگی هم برای خانواده‌ها دچار گرانی و بالا رفتن قیمت شود، مسلماً کالای فرهنگی از سبد خانوار کاسته یا حذف خواهد شد. از آن طرف هم قیمت تولیدات و هم هزینه‌های نگهداری سالن‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است، به طوری که مثلاً اگر یک لامپی را تا چند ماه پیش با قیمتی حدود ۴ میلیون تومان خریداری می‌کردیم الان باید همان را با قیمتی حدود ۲۲ میلیون تومان بخریم، تازه با همین قیمت هم در بازار پیدا نمی‌شود! وقتی همه هزینه‌ها چندبرابر شده، به همین علت تولید کننده را ناچار و ناگزیر می‌کند تا قیمت را بالاتر ببرد، البته من فکر می‌کنم که این افزایش قیمت هر چه کمتر باشد بهتر است. این تهیه کننده سینما در مورد تاثیر احتمالی گران شدن بلیت سینماها بر دفع مخاطبان و سینماروها تأکید می‌کند: این اتفاق قطعاً می‌افتد، اما یک نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بدهیم این است که وقتی قیمت بلیت سینما نسبت به همه خدمات و تولیدات دیگر شرایط ارزان‌تری دارد و برخلاف گرانی‌های چندباره در تمامی اقلام، تنها چیزی که گران نشده بلیت سینماست، آیا کسی می‌تواند بگوید به غیر از بلیت سینما چیزی هست که گران نشده باشد! بلیت سینما در ابتدای سال جاری ۱۵ هزار تومان بوده و تا امروز همان قیمت پابرجاست، البته این را هم بگویم که هر چه کیفیت فیلم‌ها بهتر باشد قطعا مخاطب متوجه هزینه بالای تولید می‌شود و اینکه برای آن کار زحمت زیادی کشیده شده حاضر است با میل و رغبت پول بیشتری بابت آن اثر پرداخت کند. اگر بخواهم همه حرف‌هایم را در یک جمله خلاصه کنم باید بگویم که ما مجبور و ناگزیر به افزایش قیمت بلیت سینما هستیم!


بلیت گران نشود، سینماها تعطیل می‌شوند
حسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما نیز در خصوص انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیت سینماها در سال جدید می‌گوید: من نمی‌دانم چرا نوبت به سینما که می‌رسد برخی افراد می‌گویند که قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کند، اما همین آدم‌ها در قبال گرانی‌های دیگر سکوت اختیار می‌کنند! بنده به عنوان یک سینماگر قدیمی تأکید می‌کنم که اگر قیمت بلیت سینماها افزایش پیدا نکند، بسیاری از سالن‌های سینما تعطیل می‌شوند. بنده معتقدم هزینه‌ها باید بر اساس مخارج بالا برود، امروزه هزینه سالن‌های سینما به شدت افزایش پیدا کرده است و بسیاری از سالن‌داران دیگر توان ادامه فعالیت ندارند. حالا یک عده می‌گویند اگر قیمت بلیت سینماها گران شود مردم دیگر سینما نمی‌روند؟ چطور این مردم می‌روند و این همه پول بلیت برای تئاترها و کنسرت‌ها می‌دهند حالا برای ۵هزار تومان اضافه‌تر خرج کردن نمی‌توانند برای سینما هزینه کنند؟


اوضاع سینمای بیمار ایران وخیم است
در مقابل این طیف از حامیان افزایش قیمت بلیت سینماها کسانی از جمله جبار آذین منتقد سینما در این زمینه نظر دیگری دارند. آذین ضمن موافقت مشروط با گران‌تر شدن بلیت سینما، می‌گوید: اوضاع سینمای بیمار ایران وخیم‌تر از آن است که با ترفندهای تجارتی مانند کم و زیاد شدن قیمت بلیت سینماها تغییری در مناسبات تولید و اکران، کیفیت فیلم‌ها و گسترش یا کم شدن تعداد مخاطبان فیلم‌ها داشته باشد. در واقع چنانچه شرایط مناسبی بر سینمای کشور از منظر مدیریت، سیاست‌های سینمایی و برنامه‌های هدفمند اجرایی وجود می‌داشت و چنانچه باندهای مخوف و شرور و قلدری مانند مافیا و افراد سرگرم پولشویی در سینما وجود نداشتند و مدیریت سلامت و ارزش‌مدار و متخصصی بر امور سینما مدیریت، نظارت و هدایت می‌کرد، شاید چگونگی و کیفیت فیلم‌ها، مخاطب را با قیمت‌هایی حتی افزون‌تر از هزینه کنونی به سوی سالن‌های سینما جلب می‌کرد. این منتقد سینما در ادامه می‌افزاید: با توجه به بحران‌های مختلف فکری، عقیدتی و گرایش‌های سیاسی و جناحی حاکم بر نگرش متولیان سینما و هم‌کاسه و همسو شدن آن‌ها با باندهای ناسالم موجود در سینما هیچ تغییر امیدوارکننده‌ای در سینما شکل نمی‌گیرد. از همین رو افزایش قیمت بلیت سینماها در شرایطی که فیلم‌های خوب و ارزشمند تولید نمی‌شود و مخاطب روز به روز از سینما فاصله می‌گیرد چراکه باورها، سلایق و زندگی خود را بر پرده سینما نمی‌بیند، هیچ تاثیری در گرایش افزون‌تر آن‌ها به سوی سینماها ایجاد نخواهد کرد. به عبارتی گران شدن بلیت سینماها با توجه به اینکه هزینه تولید فیلم‌ها افزایش یافته است می‌تواند شرایط کارشناسانه‌ای را مهیا کند تا در شرایط مناسب علمی و دقیق تری این مسئله مورد واکاوی و بررسی قرار بگیرد، وگرنه اضافه شدن قیمت بلیت در اوضاعی که بخش عمده‌ای از فیلم‌های پرهزینه از سوی سازمان‌های دولتی یا تشکل‌های ارگانی تولید می‌شود بحثی کاملاً بی‌ربط و غیرمنطقی است.

وی خاطر نشان می‌کند: باید تمهیداتی اندیشیده شود که اگر قرار است قیمت بلیت سینماها گران شود این افزایش قیمت‌ها بیشتر شامل حال چنین گروه‌هایی بشود نه کسانی که با پول بیت‌المال فیلم تولید می‌کنند! چه اینکه از طرفی در روند تولید چنین آثاری معمولا برخی تهیه‌کننده‌نماها پول خوبی را به جیب می‌زنند. چنانچه سینمای ایران به جایی برسد که فیلم‌های مطلوب و همسو با ارزش‌ها، باورها و فرهنگ جامعه تولید بکند آنگاه مردم هم با استقبال از اینگونه آثار و چشم‌پوشی از افزایش قیمت بلیت سینماها با میل و اشتیاق به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند. در غیر این صورت بالا رفتن بلیت سینماها فقط فشار مضاعفی است بر مردمی که زیر بار انواع گرانی‌ها هستند. به کلام بهتر باید بگویم که تماشاگر برای دیدن فیلم خوب حاضر است خوب پول خرج کند، اما وقتی فیلم‌ها نازل و ضدارزش‌های فرهنگی جامعه هستند چرا انتظار داریم تماشاگر بابت چنین آثاری پول خرج کند؟! در صورت اجرایی‌شدن افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت سینماها، اگر یک خانواده چهار نفری بخواهد به سینما برود فقط و فقط برای تهیه بلیت و هزینه کرایه ماشین باید مبلغی حدود ۱۵۰ هزار تومان هزینه کند. با این حساب سینما هم از ابتدای سال آینده از سبد مصرفی خانوار خارج شده و در کنار دیگر اقلام لاکچری جامعه از جمله گوشت و ارزاق قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.