چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱

در برنامه «رو در رو» مطرح شد؛

در بازسازی سوریه، سرمایه گذاران ایرانی در اولویت هستند / تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران و سوریه امری ضروری است

برنامه «رو در رو»

سینماپرس: برنامه «رو در رو» با اجرای مراد عنادی شب گذشته ۲۱ اسفند ماه با حضور کارشناسان به موضوع بازسازی سوریه پرداخت.

به گزارش سینماپرس؛ ابتدا حسین صلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی در خصوص سفر رئیس جمهور به بغداد و موضوع بازسازی عراق گفت: مجموعه عواملی دست به دست هم دادند تا علیرغم روابط خوب بین ایران و عراق سطح روابط تجاری آنچنان که باید مناسب نباشد.

صلاح ورزی یادآور شد: در مقطعی روابط تجاری ایران و عراق خوب بود و تعداد قابل توجهی شرکت های خدمات فنی و مهندسی در عراق فعال بودند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: نظام تعرفه ای که باید از طرف دولت چانه زنی می شد وضع صادرات به عراق را چندان پیش نبرد و البته در شرایطی که صادرات لبنیات موفق بود دولت عراق تعرفه واردات بالایی تعیین کرد و برای رقبا از دیگر کشورها چنین تعرفه تعیین نکرد.

سفر رئیس جمهور به عراق مثبت بود
صلاح ورزی تصریح کرد: سفر رئیس جمهور به عراق با همراهی رئیس اتاق بازرگانی مثبت است و امیدواریم منجر به تسهیل صادرات به عراق شود و بسیاری از مسائل تجاری به دیپلماسی اقتصادی دو کشور مربوط است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به محدودیت های بانکی در تحریم ها، تاکید کرد: با هماهنگی بانک مرکزی امیدواریم که توافق های مناسبی صورت بگیرد و امکان تجارت بین دو کشور تسهیل شود.

در بازسازی سوریه سرمایه گذاران ایرانی در اولویت هستند
بسام رجاء تحلیل گر مسائل اقتصادی از سوریه در ارتباط اینترنتی با برنامه رو در رو از شبکه چهار سیما در خصوص زمینه های حضور جمهوری اسلامی در بازسازی سوریه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی داشته است در پیروزی سوریه و موفقیت هایی که به وجود آمده است دو کشور ایران و سوریه از زمان حافظ اسد در کنار هم بودند.

وی با اشاره به امضاء سند ائتلاف راهبردی ایران و سوریه در سفر اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران جناب ِآقای حافظ اسد که خدا ایشان را رحمت کند و در آن زمان رئیس جمهور سوریه بود در کنار ایران ایستاد.

این کارشناس کشور سوریه در مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: کشور ایران و کشور سوریه از زمان حافظ اسد روابط خود رل تقویت کردند و این روابط عمیق شده است و در سالهای گذشته سوریه با تروریست جنگید و تروریستی که آمریکا از آنها حمایت می کرد و طبیعی است کشورهایی که حامی مستضعفین هستند و از حقوق بشر دفاع می کنند و در راس آنها جمهوری اسلامی ایران است و مواضع بسیار خوبی داشته و در این مبارزه پرچم دار است و نقش این دو کشور بسیار تاثیرگذار است.

وی به عنوان یک سوری، گفت: ملت سوریه از نقش جمهوری اسلامی و مشارکت جمهوری اسلامی ایران و حضرت امام خامنه ای تشکر می کنند و امروز نقش بازسازی ایران در سوریه باید موثر است و همانطور که می دانید بسیاری از شهرهای سوریه نابود شده است.

رجاء تصریح کرد: تمام تاسیسات زیر بنایی را ویران کردند، پل ها از بین رفته و همه این موارد نیازمند مشارکت و همکاری جمهوری اسلامی ایران است که طریق موسسه های عمرانی و شرکت های خصوصی در بازسازی سوریه که تخریب شده مشارکت لازم را داشته باشد.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی از سوریه خاطر نشان کرد: نیازمند تقویت فعالیت های اقتصادی بین دو کشور هستیم و همکاری های اقتصادی به نفع ملت دو کشور است و دولت دولت سوریه نیز مواضع واضحی در جلب مشارکت فعالان اقتصادی ایران دارد و اعلام کرده است سرمایه گذاران ایرانی در اولویت هستند و می توانند از تسهیلات بزرگی که دولت سوریه فراهم کرده است استفاده کنند.

وی ادامه داد: این تسهیلات در مراحل مختلفی اجرایی خواهد شد و بسیاری از تسهیلاتی که سوریه فراهم کرده است می تواند موجب برداشتن موانع شود و بر مشکلات غلبه کنند و همکاری خوبی در بخش اقتصادی داشته باشند و از این شرایط برای بازسازی سوریه استفاده کنند.

تحقق صادرات ۲۰ میلیارد دلاری به عراق ساده است
سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه در رابطه با ارتباط تجاری ایران و عراق گفت: در شش ماهه اول و ۹ ماه اول سال افزایش صادرات به عراق داشتیم و صحنه میدانی در عراق مبین این موضوع نیست در حالیکه ۱۲ میلیارد دلار روابط تجاری با عراق داریم، رسیدن به عدد تجاری ۲۰ میلیارد کار ساده ای است.

صدرالحسینی خاطر نشان کرد: لازم است با تعاونی ها و بخش خصوصی فعال تر عمل کند و ۶.۵ تا ۸ میلیون گردشگر مذهبی و توریسم سلامت بین ایران و عراق تبادل می شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: لازم است امنیت های سرمایه گذاری برای بخش خصوصی به طور واقعی فراهم شود.

صدرالحسینی در ادامه گفت: سفر معاون اول رئیس جمهور به سوریه زمینه مناسب توسعه روابط تجاری بین ایران و سوریه بود و سفر بشار اسد به تهران این روابط را تحکیم کرد و لازم است امنیت کافی برای سرمایه گذاران تامین شود و بانک ها سریعتر روابط مالی را تسهیل کنند.

سوریه قبل از جنگ یک کشور صادر کننده بود
حسین صلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی همچنین به فرایند صادرات به عراق پرداخت و گفت: تفاوت های اساسی بین سوریه و عراق وجود دارد و مجاورت با عراق ان را از سوریه متفاوت می کند و سوریه هم اکنون یک کشور سوخته است و قبلا هم یک کشور صادر کننده بوده است.

صلاح ورزی ادامه داد: سوریه علاوه بر نفت در صنعت نساجی، صنعت کشاورزی و صادرات زیتون همچنین ۶۰ شرکت تولید دارو عرصه های مختلف تولید و صادرات داشته و هم اکنون زیر ساخت ها از بین رفته و مقرر است دولت ها از طریق خطوط اعتباری شرایط بازسازی را فراهم کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی در بخشی از سخنانش اظهار کرد: در مورد حمل و نقل باید توجه کرد که ترانزیت مناسبی به سوریه نداریم و این توجیه اقتصادی صادرات محصولات را کاهش می دهد.

صلاح ورزی یادآور شد: هیچگاه قرارداد تجارت آزاد مبنی بر توافق تعرفه و تبادل ایران و سوریه اجرایی نشد اما در مجموع در خصوص تاسیسات زیر ساختی، معادن، دامداری و نساجی ایران امکان همکاری دارد اما تصور می کنم سوریه مایل به سرمایه گذاری ایران است و در شرایط فعلی بخش خصوصی چندان امکان این سرمایه گذاری ها را ندارد.

۴۵۰ میلیون دلار صادرات خدمات دانش بنیان
بیژن عباسی استاد دانشگاه در ادامه در ارتباط تلفنی بیان کرد: همکاری با عراق و سوریه فرصت های خوب و ظرفیت های خوبی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان است و ۴۵۰ میلیون دلار این شرکت ها صادرات و صدور خدمات داشتند.

عباسی خاطر نشان کرد: با تعامل دولت مسائل قانونی بین ایران و سوریه قابل حل است و دولت می تواند با تامین خط اعتباری مسائل سرمایه گذاری در سوریه را رفع کند و توانمندی شرکت های ایرانی در حوزه آی تی آی سی تی قابلیت اجرای پروژه های بسیاری در سوریه را دارد.

خط آهن تا مرز سوریه خواهد رفت
سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا درادامه افزود: از ۱۳ استان سوریه ۸ استان درگیر جنگ بودند و نمی توان به این کشور عنوان سوخته را قلمداد کرد و لازم است روی مردم سوریه حساب باز کرد.

صدرالحسینی تصریح کرد: مردم سوریه پُرکار و کم مصرف هستند و به شدت از تولید خود در سوریه دفاع می کردند و حتی واردات جین به سوریه ممنوع بود و لازم است خط اعتباری برای سوریه فراهم شود و آنها از ما پول نمی خواهند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: از نگاه فرا اقتصادی باید توجه کرد که خون ما و سوری ها در مبارزه با تروریسم در منطقه یکی شد.

صدرالحسینی با اشاره به توسعه خط آهن تا شلمچه گفت: ما می توانیم تا مرز سوریه برسیم و اگر اراده ای داشته باشیم می توانیم فرماندهی برای توسعه ارتباط اقتصادی ایجاد کنیم و روزشمار داشته باشیم و هم اکنون بخش خصوصی با حضور در سوریه نیاز سنجی کرده و برنامه و طرح دارد و باید به صورت قرارگاهی پیش رود.

ساختمان کمیته بازسازی سوریه در دمشق فعال شد
حسین صلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی همچنین به بازسازی ستاد سوریه در اتاق بازرگانی پرداخت و گفت: از حدود ۲ سال قبل نشست هایی تحت بازسازی سوریه برگزار شد و از ۲ ماه قبل کمیته همکاری های اقتصادی ایران و سوریه فعال شد و این کمیته مشترک در سفر آقای جهانگیری یک ساختمان بزرگ را در دمشق تملک کردند و باید به مفهوم فراتری توجه کرد.
صلاح ورزی تصریح کرد: پیشبرد اهداف باید فرابخشی پیش برود و های علی رغم همه ارتباط نزدیک بین دو کشور هنوز کالای ایرانی با سهولت به سوریه صادر نمی شود و لازم است نهادی برای تسهیل گری تجارت با سوریه شکل بگیرد

۲۵۰۰ ایرانی برای بازسازی سوریه ثبت نام کردند
سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین به صدور خدمات فنی و مهندسی به سوریه پرداخت و بیان کرد: در کشور افراد توانمند بسیاری داریم که امکان ارائه خدمات به سوریه را دارند و بخش خصوصی بسیار مشتاق به همکاری با سوریه است و دو طرف تشنه این همکاری هستند و یک دوره برای بازسازی سوریه فراخوان داده شد و ۲۵۰۰ نفر از بخش خصوصی ثبت نام کردند.

صدرالحسینی تاکید کرد: کارشناسان ما می توانند در سوریه مستقر شوند و امکان همکاری های مشترک و خدمات قابل ارائه را سنجش کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: مشارکت در بازسازی سوریه باید برای افکار عمومی روشن شود و بخش خصوصی ریسک مربوطه را می پذیرد در شرایطی که از بازگشت سرمایه خود مطمئن است.

صدرالحسینی ادامه داد: بازگشت سرمایه در سوریه قطعی است.

تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران و سوریه امری ضروری است
حسین صلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی با بیان اهمیت خط اعتباری ابران در بازسازی سوریه ادامه داد: میزان یک میلیارد دلار خط اعتباری در اوایل از سوی دولت فراهم شد و تا ۲۵۰ میلیون دلار فراهم شد و هم اکنون حتی بحرین و امارات هم برای بازسازی سوریه خط اعتباری قرار می دهند.

صلاح ورزی با تجربه مفید ایران در بازسازی صنایع و توسعه کشاورزی پرداخت و گفت: لازم است دیپلماسی اقتصادی ایران و سوریه را فعال تر کنیم.

«رو در رو» محصول گروه سیاسی شبکه چهار سیما است و سه شنبه ها ساعت ۱۹ پخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.