پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹

گزارشی از اجرای صحنه ها در روزهای نوروز؛

سینماپرس و تئاتر های نوروزی/ جای خالی پیشکسوتان تئاتر در نوروز ۹۸

تئاترشهر-سنگلج-تالار هنر-تئاتر مستقل تهران-تئاتر شهرزاد-تماشاخانه باران-تالار مولوی-تماشاخانه ایرانشهر

سینماپرس: نوروز امسال همچون سال گذشته مدیران مرکز اداره کل هنرهای نمایشی و شهرداری برنامه های مختلفی را برای جذب حداکثری مخاطبان به سمت تئاتر برنامه ریزی کرده اند و سالن های مهم تئاتری در مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت، تماشاخانه های سنگلج، تالار هنر، پردیس تئاتر تهران و... میزبان علاقمندان خواهند بود اما با این همه غیبت بزرگان عرصه تئاتر در اجراهای نوروز ۹۸ به شدت به چشم می خورد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مجموعه تئاتر شهر در سالن اصلی خود از چهارشنبه هفتم فروردین به ادامه میزبانی از نمایش «ملاقات» به نویسندگی فردریش دورنمات با ترجمه، طراحی و کارگردانی پارسا پیروزفر می‌پردازد. این نمایش هر روز ساعت ۱۹:۳۰ روی صحنه خواهد رفت.

تماشاخانه سنگلج نیز با ۲ نمایش «طریقه حکومت گجرخان» و «وقایع اتفاقیه» از دوشنبه پنجم فروردین میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

«طریقه حکومت گجرخان» به نویسندگی مجید امرایی و با کارگردانی مشترک مجید امرایی و احسان ملکی از تاریخ ذکر شده، هر روز ساعت ۱۹:۳۰ اجرا می‌شود. «وقایع اتفاقیه» به نویسندگی علی موسویان و کارگردانی شهرام عبدلی نیز از همان تاریخ، هر شب ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود.

تالار هنر هم نمایش «ساعت هشت در کشتی» را از سه‌شنبه ششم فروردین روی صحنه خواهد داشت. نمایشی به نویسندگی آلریچ هاپ با ترجمه حسین فدایی‌حسین و طراحی و کارگردانی مریم کاظمی که هر روز ساعت ۲۰ اجرا می‌شود.

نمایش «هدیه جشن سالگرد» همراه با اجرای زنده الکترونیک موزیک در تئاتر مستقل تهران روی صحنه خواهد رفت. در نمایش «هدیه جشن سالگرد» به نویسندگی افشین هاشمی که کارگردانی آن را مجید فرهاد بر عهده دارد، مهدی کوشکی و بهناز شمشیری به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: امشب جشن سالگرد ازدواج منه، همتون دعوتید، فقط به صرف شام...؛   این نمایش از ۶ الی ۱۳ فروردین ماه ۹۸ در «تئاتر مستقل تهران» روی صحنه خواهد رفت.

نمایش «صد در صد» به طراحی و کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی از ۱۷ فروردین ۹۸ در پردیس تئاتر شهرزاد بر روی صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش ستاره پسیانی و هوتن شکیبا هستند که ستاره پسیانی جایزه بهترین بازیگر زن و هوتن شکیبا دیپلم افتخار بهترین مرد را برای بازی در این نمایش از سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر از آن خود کردند.
تماشاخانه باران هم در تعطیلات سال جدید نمایش‌های «برای کلاه آهنی‌ها» به کارگردانی پژمان عبدی و «مافیا» به کارگردانی افروز فروزند را اجرا می‌کند. این دو نمایش در اسفندماه هم روی صحنه بودند و با توجه به استقبال صورت گرفته، اجرای آن‌ها در نوروز تمدید شد. البته «برای کلاه‌آهنی‌ها» که اجرایش از دهم فروردین آغاز می‌شود، روزهای مشخصی درنظر گرفته شده و مخاطبان این نمایش می‌توانند آن را در تعطیلات در روزهای دهم و یازدهم فروردین و پس از آن در چند روز دیگر تا اول اردیبهشت تماشا کنند. همچنین در این تماشاخانه نمایش «سیزیف و کمدی مرگ» به کارگردانی علی ضیایی و مسعود روستا از هفتم فروردین‌ماه به صحنه می‌رود.

تالار مولوی هم یکی دیگر از تماشاخانه‌هایی است که همزمان با باز شدن دانشگاه‌ها فعالیت خود را در سال جدید از سرمی‌گیرد و بعد از تعطیلات با سه نمایش «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» به کارگردانی شیوا مسعودی، «ماراساد» به کارگردانی مریم برزگر و «آدم آدم است» به کارگردانی حبیب‌ الله دانش میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهد بود.
اما تماشاخانه ایرانشهر نیز برنامه هایی را در نظر گرفته است؛ نمایش «یک ساعت آرامش» به کارگردانی جواد روشن و با بازی امیرمهدی ژوله، معصومه کریمی وحید نفر، الهه شه پرست، ارسطو خوش رزم، ابوذر ساعدی و مهدی ذاکر حسینی از روز دوشنبه ۱۹ فروردین‌ماه در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.
همچنین نمایش «آلفرد» به کارگردانی هادی عامل و با بازی پوریا پور سرخ از ۱۹ فروردین در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

همچنین امسال در تعطیلات نوروز ۹۸ بر اساس برنامه اعلام شده ده ها نمایش کمدی شبانه در سالن‌های شهر تهران روی صحنه می‌رود. نمایش‌های کمدی شبانه یا همان تئاترهای آزاد بعنوان یکی از پرمخاطب‌ترین گونه‌های نمایشی در طول سال‌های اخیر، در تعطیلات نوروز ۹۸  در نقاط مختلف شهر تهران، بار دیگر خنده را بر لبان مخاطبان خود می‌نشانند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.