چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵

یأس و نا امیدی از آینده، حاکم بر جامعه نویسندگان

برنامه «شب روایت»

سینماپرس: «شب روایت» در بیست و دومین نشست خود، شامگاه سه شنبه ۲۱ اسفند، با موضوع «آسیب شناسی ادبیات داستانی» و اجرای مسعود دیانی روی آنتن شبکه ۴ سیما رفت.

به گزارش سینماپرس، «شب روایت» در بیست و دومین نشست خود، شامگاه سه شنبه ۲۱ اسفند، با موضوع «آسیب شناسی ادبیات داستانی» و اجرای مسعود دیانی روی آنتن شبکه ۴ سیما رفت.

شناخت و زبان غیر قابل تفکیک هستند

در میز لذت نقد با کوروش علیانی بحث «روایت» پی گرفته شد. علیانی در مورد زبانی شدن روایت گفت: گفتیم که روایت یکسری تصویر است. تا زمانیکه این تصاویر در قالب زبانی ریخته نشوند، قابل فهم نخواهند بود. شناخت از خلال روندی صورت می گیرد که زبان در همان روند شکل می گیرد. برای همین است که شناخت و زبان غیر قابل تفکیک هستند. وقتی یک روایت زبانی شد، می شود قضاوتش کرد.

 مسعود دیانی در بخش گفتگو میزبان ابراهیم حسن بیگی، نویسنده و مدرس داستان نویسی بود.

حال ادبیات داستانی کشور بد است

حسن بیگی در مورد وضعیت ادبیات داستانی گفت: وزنه حال بد بودن ادبیات در حال حاضر بیشتر است. به خصوص در ۲ سال اخیر اهل هنر و قلم و فرهنگ، تحت تأثیر شرایط بد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشور، حال خودشان نیز بد است. دولت متولی امور فرهنگی کشور است. متاسفانه در این ۴۰ سال هر دولتی آمده است چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، مسئله فرهنگ جزء ضعیف ترین بخش های اداری کشور بوده است. همیشه وقتی بحث فرهنگ پیش می آید، دولت ها نه پول برای هزینه کردن دارند و نه فرصت برای برنامه ریزی. تا به حال چند بار در مجلس شورای اسلامی شاهد بوده اید که بحث جدی وضع قوانین فرهنگی مطرح شود؟

وی ادامه داد:  در بحث فرهنگ سیاست گذاری و ریل گذاری ضعیف است. اگر ما می گوییم حال ادبیات داستانی کشور بد است، دلیل آن کتاب نخواندن مردم است. من معتقدم ما در این ۴۰ سال هیچ برنامه جدی و اصولی که به نتیجه ای رسیده باشد، در حوزه کتاب خوان کردن مردم نداشته ایم.

سلیقه ی مردم آسیب شناسی نشده است

آیا محتوا و کتابی که تولید می شود، آن حرف و جایگاهی را دارد که مردم برایش هزینه کنند؟

حسن بیگی پاسخ داد: در این ۴۰ سال اصلا آسیب شناسی نشده که سلیقه ی مردم چیست. گاهی کتاب هایی پیچیده و حجیم مورد توجه عامه قرار می گیرند.

نویسنده کتاب «ناقوس ها به صدا در می آیند» در مورد ممیزی اظهار داشت: من به عنوان یک نویسنده نسل انقلاب می پرسم چرا دولت و ارشاد باید متولی ممیزی سطر به سطر کتاب ها شود؟ چرا ارشاد باید انقدر هزینه کند و جوابگوی سطر به سطر  کتابی باشد که مسئولیتش با ناشر است؟

نقد در کشور دیگر وجود خارجی ندارد

وی در مورد نقد گفت: مقوله ی نقد در کشور ما حداقل در حوزه ی ادبیات داستانی وجود خارجی ندارد.

حسن بیگی در پایان گفت: خیلی از نویسنده های ما زیاد کتاب نمی خوانند. صمیمی ترین دوست من کتاب های مرا نخوانده است. به نظر من دلیلش یأس و نا امیدی از آینده و مشکلات اقتصادی است. نویسندگان باید برای نوشتن دغدغه ای به روز  داشته باشند که متاسفانه آنرا ندارند و نپرسید چرا. این باعث عقب ماندن کتاب ها از شبکه های اجتماعی و جامعه شده است.

«شب روایت» چهارمین شب از « شب های هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی، هر سه شنبه شب ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.