شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰

بی‌بی‌سی: آمریکا فرو می‌پاشد

بی بی سی

کیهان: شبکه تلویزیونی BBC با پخش فیلم مستند چهار ساعته‌ای به نام «فراتر از روال عادی» (HyperNormalization) برای نخستین بار به مسئله فروپاشی قریب‌الوقوع ایالات متحده آمریکا پرداخت.

این مستند که در سال ۲۰۱۶ توسط مستندساز معروف، «آدام کورتیس» ساخته شده، نشان می‌دهد چگونه روالی که در سال ۱۹۷۵ با حاکمیت بانکدارها بر مدیریت شهری به دلیل بدهی عظیم مدیران شهری به بانک‌ها، در سطح محدود شهرها اتفاق افتاد از سال ۲۰۱۶ به ریاست جمهوری کلان تاجرانی مانند «دونالد ترامپ» بر کل سیاست آمریکا انجامید و تئوری جانشینی سرمایه‌داران و بانکداران به جای سیاستمدارها را جامه عمل پوشاند. به نظر آدام کورتیس در فیلم مستند «فراتر از روال عادی»، این پیش‌زمینه فروپاشی ایالات متحد آمریکا به نظر می‌رسد.

فیلم مستند «فراتر از روال عادی» در برنامه هفته گذشته «عصر» در شبکه افق توسط نادر طالب‌زاده و حسن عباسی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این برنامه حسن عباسی گفت که اگر ما می‌گفتیم آمریکا به دلیل حاکمیت بلامنازع سرمایه‌داران بانکی به جای سیاستمدارها در حال فروپاشی است، به ما می‌گفتند که توهم توطئه داریم ولی حالا آدام کورتیس و شبکه BBC چنین واقعیتی را به صورت فیلم مستند نشان می‌دهند.

عباسی از نشانه‌های چنین اضمحلالی در ایالات متحده آمریکا، «رویکرد همینی که هست» در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، نظامی و حتی اقتصادی و همچنین پدیده های مردم ناامید و خودکشی افسارگسیخته سربازان  و بحران بدهی‌های دولت و بیمه‌ها و بحران محیط زیست و ...را نام برد که در صحنه امروز آمریکا بیش از همیشه خود را نشان می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.