یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰

مستند «آیت‌الله جنتی» ساخته می‌شود

آیت‌الله جنتی

سینماپرس: رئیس مرکز مستند حوزه هنری گفت: پژوهش‌ها برای ساخت مستند «آیت‌الله جنتی» ادامه دارد و امیدواریم بسترها برای ساخت و تولید مستند در سال ۹۸ فراهم شود.

به گزارش سینماپرس، این روزها قرار است مستند دیگری درباره یکی از علمای قدیمی اهل سیاست کار شود؛ او سال‌ها در نظام جمهوری اسلامی خدمت کرده و این روزها در کسوت ریاست مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان فعالیت می‌کند؛ نامش آیت‌الله احمد جنتی است. یاسر فریادرس رئیس مرکز مستند حوزه هنری درباره ساخت این مستند، گفت: پیشتر از این‌ها به‌دنبال ساخت مستند آیت‌الله جنتی بوده‌ایم اما بارها این پیشنهاد مطرح شد و ایشان نپذیرفتند؛ سرانجام هم آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان میانجی‌گری کردند تا این اتفاق بیفتد.

وی افزود: مراحل پژوهش و تحقیقات درباره زندگی آیت‌الله و شناسایی کارگردان کاربلد و پویایی برای ساخت این مستند ادامه دارد. این کار قابلیت پخش تلویزیونی دارد و قاعدتاً قبل از پخش تلویزیون، همچون مستندهای دیگر یک سیر حضور در جشنواره و اکران‌های دانشگاهی را خواهد داشت. احتمالاً سبک تولید ما به‌صورت پرتره خواهد بود و باید منتظر بمانیم درباره مراحل ساخت و تولید با حضور کارگردان به یک جمع‌بندی نهایی برسیم.

فریادرس درباره رویکرد جدید مرکز مستند حوزه هنری، تأکید کرد: در سال جدید علاوه بر توجه به ساخت مستندهای تاریخی، حتماً رویکردمان ساخت مستندهای اجتماعی خواهد بود، چرا که شرایط جدید می‌طلبد درباره اتفاقات، موقعیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی، مردم خصوصاً جوانان را بیشتر در جریان بگذاریم. این اتفاق به بهترین شکل با ساخت مستند و نگاه‌های حقیقت‌جویانه می‌افتد.

رئیس مرکز مستند حوزه هنری در پاسخ به این سؤال که "چقدر تلویزیون در ساخت مستندها خصوصاً مستند «آیت‌الله جنتی» شما را یاری کرده؟"، افزود: یک مقداری در گرفتن آرشیو، تلویزیون سخت‌گیرانه رفتار می‌کند، ما دوست داریم با تلویزیون متعامل‌تر باشیم چون خانه اول مستند حتماً تلویزیون است. برای همین مستند «آیت‌الله جنتی» هم تقاضای آرشیو و مصاحبه‌های تحقیقاتی دادیم و تنها کسی که بیشترین یاری را داده‌اند سخنگوی شورای نگهبان (عباسعلی کدخدایی) بوده است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم تولید مستند «آیت‌الله جنتی» به سال ۹۸ برسد، تصریح کرد: پژوهش‌ها برای ساخت مستند «آیت‌الله جنتی» ادامه دارد و امیدواریم بسترها برای ساخت و تولید مستند در سال ۹۸ فراهم شود و البته حضور کارگردان مهم است تا بدانیم چه‌نوع پرداختی برای تولید این اثر خواهیم داشت. این را بدانید که مستند ساختن در مورد علما سخت است و امسال کاری درباره آیت‌الله مصباح یزدی ساخته شد برای اولین بار آن‌قدر به زندگی یک عالم نزدیک شدند و تعجب‌برانگیز بود، چرا که علمای ما بسیار متواضع هستند و معمولاً اجازه نمی‌دهند چنین کارهای نمایشی درباره زندگی‌شان کار شود. این اتفاق هم با کمک سخنگوی شورای نگهبان به جایی رسید وگرنه بارها آیت‌الله جنتی این پیشنهاد را نپذیرفتند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.