سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

منوچهر آذری:

چرا در طنزهای تلویزیون به من نقش نمی‌دهند؟

منوچهر آذری

سینماپرس: وقتی به «دورهمی» دعوت شدم مهران مدیری به من قول داد بازیگر سریال جدیدش باشم اما نشد.

به گزارش سینماپرس، منوچهر آذری یکی از هنرمندان کمدی تکرارنشدنی است که سال‌ها در رادیو و تلویزیون مردم را شاد کرد. سوت‌های جذاب و شوخی‌های آذری شهره عام و خاص است از آن تماشاگران ایوان شمس «جمعه ایرانی» تا سوت «دزد عروسک‌ها» برای مخاطب نوستالژی دارد. بعد از مدت‌ها شبکه‌ مستند پرتره‌ای از او ساخته و در ایام نوروز روی آنتن خواهد برد. به‌سراغ او رفتیم و لحظاتی را به‌گفتگو نشستیم.

منوچهر آذری گوینده رادیو و بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که چرا طنزهای دیروز دلچسب‌تر از طنزهای امروز است،  گفت: من از بچگی در خودم دیدم می‌توانم باعث شادی و انبساط خاطر همکلاسی‌های خودم بشوم و روی این اصل در مدرسه کارهای کمدی و نمایش کمدی انجام می‌دادم. دیدم خیلی می‌خندند و استقبال می‌کنند سعی‌کردم این مسیر را ادامه بدهم. من همیشه تلاش کرده‌ام در زندگی با مردم باشم برای مردم باشم و کار را برای مردم ایرانی انجام دهم. آن زمان اولاً تلویزیون نبود و رادیو از یک جایگاه ویژه و ارزشمندی برخوردار بود، به‌طوری که یادم می‌آید پدر خدابیامرز می‌گفت "می‌خواهم یک رادیو بخرم" اما رادیو گران بود و آن زمان ۳۰۰ تومان پدرم رادیو خرید. وقتی این رادیو را می‌آوردیم یک ابهتی داشت که سر طاقچه قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به حضور نویسنده‌های قدرتمند در رادیو، افزود: یادم می‌آید رادیو را روشن کردیم صدای هنرمندانی چون نصرت‌الله محتشم، اکبر مشکین، مهین دیهیم، عزت‌الله مقبلی، احمد قدکچیان و امثال غلامحسین بهمن‌یار به گوش می‌رسید. و البته بعدها زنده‌یاد مرتضی احمدی و خودم هم توانستم به‌روی آنتن رادیو و برنامه صبح جمعه افتخار کار داشته باشم.  شما می‌گویید چرا دلچسب بود چون نویسنده‌های قدرتمندی داشتیم و الآن فوت کرده‌اند. این هنرمندان واقعاً طنزهایی می‌نوشتند خیلی شنونده داشت. آنجا احساس می‌کردیم به‌واقع طنز آیینه زندگی است، چون اشتباهات و کاستی‌ها را به مردم و مسئولین یادآوری می‌کند. ما این آیینه را با ساز و موسیقی همراه می‌کردیم تا برای مخاطب دلچسب شود. اما الآن طنزهایی که روی آنتن می‌روند نمی‌توانند انتقادی داشته باشند. زمانی هزار نفر در سالن ایوان شمس می‌آمدند تا اجرای زنده صبح جمعه را ببینند و این گرمای نفس مردم به ما انگیزه می‌داد و متأسفانه الآن در این مقطع زمانی چنین اتفاقات دلچسبی نمی‌افتد.

آذری درباره ماجرای سوت‌زدن، گفت: سوت زدن از یک برنامه‌ رادیویی شکل گرفت، جایی که در کاراکتر یک مفسر گزارش ورزشی مسابقه طنزآمیز میان تیم گرانی و تیم ارزانی را گزارش می‌کردم. آنجا نباید منتظر افکت سوت می‌ماندیم و خودم برای اولین بار سوت زدم تا کار برای مخاطب باورپذیرتر شود. من این رویه و رفتار خلاقانه را از منوچهر نوذری آموختم، مردی که همه کارهای هنری کارگردانی و دوبلاژ و اجرا را به‌خوبی می‌دانست، چون نفس او گرم بود و یکی از کارهایی که باید در رادیو و تلویزیون به آن دقت شود حضور مجریان و گویندگان با نفس گرم است که بتواند شنونده و بیننده را جذب کند.

آذری با انتقاد از رویه بی‌توجهی به پیشکسوتان و کنار گذاشتن آن‌ها از سینما و تلویزیون، ‌ تأکید کرد: واقعاً امیدوارم در سال جدید این تفاوت‌ها و تبعیض‌ها از بین برود. وقتی که نگاه می‌کنم من در خانه نشستم و سریالی روی آنتن می‌رود یک نقش کمدی دارد چرا سراغ من نمی‌آیند تا بازیگر آن مجموعه من باشم. جوانی را به سن و سال من درمی‌آورند که او این نقش را بازی کند. واقعاً در سینما، رادیو و تلویزیون معتقدم از همه پیشکسوتان بایستی استفاده کرد. من دوست داشتم در بسیاری از کارهایی مثل طنزهای مهران مدیری و «متهم گریخت» رضا عطاران و «چند می‌گیری گریه کنی» منوچهر نوذری باشم ولی نشد، حتی به مهران مدیری در برنامه «دورهمی» گفتم و او قول داد در سریال جدیدش از من استفاده کند اما این اتفاق نیفتاد.

وی در پایان با ابراز اینکه "رُل و کاراکتر برایم اهمیتی ندارد"، خاطرنشان کرد: در یک سریالی هم منتظر نبودم برایم اتفاقی بیفتد ولی دوست داشتم با کارگردان بزرگ سینمای ایران علی حاتمی کار کنم و ناغافل شد. من به «هزاردستان» دعوت شدم و نقش دربان گراند هتل را بازی کردم. واقعاً مقدار و نوع نقش برایم اهمیتی ندارد؛ من در «دزد عروسک‌ها» پلیس بودم و سوت می‌زدم. گلایه دارم که تهیه‌کنندگان امروز و برخی از هنرمندان ما پیشکسوتان را کنار گذاشتند و هیچ اهمیتی برایشان قائل نیستند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.