سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

سید ضیا هاشمی پاسخ می دهد:

چرا برخی فیلم ها از اکران نوروزی جاماندند؟

سید ضیاء هاشمی

سینماپرس: سید ضیا هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران، به تحلیل و بررسی فضای اکران نوروزی امسال پرداخت.

به گزارش سینماپرس، سید ضیاء هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به تحلیل و بررسی فضایی که برای اکران‌های نوروزی و جاماندن برخی فیلم‌ها از این لیست به وجود آمد، پرداخت.

آقای هاشمی چرا جای فیلم‌های عمیق در ژانرهای مختلف مانند «بیست و سه نفر» در اکران نوروزی خالی است؟

دفاتر پخش فیلم‌هایی که خواستار حضور در لیست اکران نوروزی بودند، درخواستی برای شورای صنفی فرستاده بودند و بر اساس آن، تعدادی از فیلم‌ها مناسبت موضوعی و ساختاری لازم را برای اکران نوروز نداشتند.

از سوی دیگر برای حفظ تنوع، تعیین شده بود فیلم‌ها هم سنگ و هم شکل نباشند. مثلا بیشتر از سه فیلم در ژانر کمدی روی پرده نباشد؛ یا تنها یک فیلم کودک در اکران نوروزی جای گیرد و چهار فیلم اجتماعی نیز در این لیست در نظر گرفته شود. یک قالب کلی طراحی شد تا صاحبان فیلم‌ها درخواستشان را مبنی بر حضور در قالب طرح اکران نوروزی ارسال کنند. شورای عالی اکران هم بر اساس طرح مذکور از بین درخواست‌ها بعضی را انتخاب کرد. البته برخی با استفاده از ارتباطات خود موفق به بستن قرارداد شدند و برخی از این رقابت باز ماندند. به عنوان مثال «تگزاس ۲» و «دیدن این فیلم جرم است» علیرغم تکمیل درخواست و یا مناسبت موضوعی بازهم از لیست نهایی بازماندند. به هر حال نوعی رقابت شکل گرفت و شورای عالی یا شورای اکران تصمیم گیرنده نهایی و قطعی نبود.

منظور شما از پیش آمدن رقابت چیست؟

رقابت شکل‌های مختلفی دارد؛ از رفاقت و رانت سرگروه داشتن گرفته تا ارتباطات خاصی که بین پخش کننده و سینمادار وجود دارد. البته دو سوم از این هفت سرگروه در اختیار نهادهای دولتی است و تنها قسمتی از آن در اختیار بخش خصوصی است. پس این رقابت بین بخش خصوصی و دولتی بود و بخشی از آن به نوعی رقابت سالم به حساب می‌آید.

شاید برخی فیلم‌ها که درخواست نداده بودند، قدرت این کار را نداشتند.

ممکن است، اما اطلاعات دقیقی در این مورد وجود ندارد و می‌دانیم که داشتن برنامه و قاعده مندی اکران اتفاق خوبی است. اینکه صاحبان فیلم بدانند در چه زمانی امکان اکران فیلم هایشان وجود دارد، می‌تواند بسیار مفید واقع شود. به شخصه ترجیح می‌دهم فیلم‌های ارزشمندتر و یا فیلم‌هایی کمدی و دارای فضای شادتر برای عید اکران شوند، اما فیلم " بیست و سه نفر" هم اصلا تلخ نبود و اتفاقا فیلمی سرشار از امید است. می‌توانست در اکران نوروز قرار گیرد، اما درخواستی از طرف سازندگان آن ارسال نشده بود.

پس فکر می‌کنید فیلم‌های ارزشی وارد فضای اکران عید نشدند.

در اکران نوروز امسال فیلم‌های ارزشی داریم؛ به عنوان مثال " تختی " فیلمی ملی و ارزشمند است و در سطح بالایی از استاندارد قرار دارد. فیلم «متری شیش و نیم» نیز از جهات مختلف حرفی برای گفتن دارد و اگر فیلم ارزشی را فقط محدود به ژانرهایی، چون دفاع مقدس بدانیم، اشتباه است. فیلم ارزشی یعنی بیان واقعیت‌ها و تلاش برای بازنمایی حقایقی که در جامعه وجود دارد. البته به همراه عرضه راهکار و یا طرح مسئله‌ای که بتواند به فعلیت بینجامد. به طور کلی هنری که بتواند ارزشی بر واقعیت موجود بیفزاید، ذات هنر و ارزشمندی آن است.

آیا فیلم‌هایی که در جشنواره بودند، باید در اکران نوروزی قرار می‌گرفتند؟

این پیشنهاد آقای داروغه زاده به عنوان اولویت دادن به آثار جشنواره بود؛ معنای آن این نبود که حتما فیلم‌هایی که در جشنواره حاضر بودند، باید در اکران نوروز نمایش داده می‌شدند. فیلم‌هایی که در جشنواره نبودند، به دلیل شرایط و نوع امکانی که در سرگروه داشتند نتوانستند اکران نوروزی بگیرند و در این زمینه جنجال‌هایی هم ایجاد شد و بی اخلاقی‌هایی هم شکل گرفت؛ اما در نهایت تعداد محدودی امکان اکران همزمان داشتند.

پس قانونی نیست که هر فیلمی در جشنواره بوده، در اکران نوروزی باشد؟

نه چنین نیست. هیچ مصوبه‌ای در این زمینه نداریم و نظر داروغه زاده بر این بود که فیلم‌های جشنواره اولویت اکران داشته و جایگاه بهتری یابند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.