سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

پیمان جبلی:

شبکه‌های برون مرزی تعهدی به مواضع سیاسی قدرت‌های بزرگ ندارند

پیمان جبلی

سینماپرس: معاون برون مرزی سازمان صداوسیما گفت: شبکه‌های برون مرزی وابستگی و تعهدی به مواضع سیاسی و قدرت‌های بزرگ ندارند. با توجه به اینکه حرف رسانه‌ها یک حرف متفاوت است، اگر به گوش ملت‌ها برسد تاثیر خود را می‌گذارد.

به گزارش سینماپرس، «پیمان جبلی» معاون برون مرزی سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره اینکه شبکه‌های برون مرزی تا الان تا چه میزان روی رسانه‌های دنیا تاثیر گذاشته‌اند، ‌ گفت: رسانه‌ها بر اساس راهبردهای سیاسی و فرهنگی و رویکردهای تبلیغاتی که در مورد موضوع‌های مختلف و تحولات جهان دارند شناخته می‌شوند.

وی ضمن بیان و دسته بندی رسانه‌ها در جهان ادامه داد: ما در جهان شاهد دو دسته از رسانه‌ها هستیم دسته اول که تابع جریان کلی سلطه در جهان هستند و به آنها رسانه‌های جریان اصلی گفته می‌شوند که اگرچه ممکن است در شکل، ظاهر، اسم و نشان با یکدیگر تفاوت داشته باشند اما در مجموع عقبه رسانه‌ای جهان سلطه محسوب می‌شوند و تفاوت چندانی بین آنها نیست و مواضع، رویکرد، ‌ نتیجه و برآیند رفتارشان تقویت سیاست‌هایی است که قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر در جهان دارند.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما ادامه داد: متاسفانه عمده رسانه‌های جریان اصلی و رسانه‌هایی که تابع آنها هستند حتی در کشورهای متوسط ‌و کشورهای در حال توسعه جزو این دسته هستند. رسانه‌های دیگری هم داریم که تلاش می‌کنند تا در مقابل این جریان بایستند، اما اگر بخواهیم شباهتی بین وضعیت آنها و وضعیت رسانه‌های جریان اصلی قائل شویم بی شباهت به وضعیت جنگ سرد نیست.

وی درباره رسانه‌های غربی و شرقی نیز بیان داشت: رسانه‌هایی که از منافع قدرت‌های بزرگ دیگری در دنیا حمایت می‌کنند تابع آن قدرت‌ها هستند. برای مثال ما امروز دو دسته رسانه، ‌ کشور و رویکرد در جهان داریم. رویکرد وابسته به آمریکا و قدرت غربی و رویکرد متمایل به شرق. اما در این میان بین دو دسته رسانه‌های جریان اصلی ما رسانه‌های بسیار محدودی هم داریم که بر استقلال موضع خود تاکید دارند و اینها دسته سوم‌اند که وابستگی و تعهدی به مواضع سیاسی و قدرت‌های بزرگ ندارند و تلاش می‌کنند تا صدایی که شنیده نمی‌شود را به گوش مخاطبین برسانند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شبکه‌های برون مرزی وابستگی و تعهدی به مواضع سیاسی و قدرت‌های بزرگ ندارند، افزود: ما معتقدیم که شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران جزو دسته سوم هستند. به صورت طبیعی صدای این رسانه‌ها و شبکه‌های مستقل به سختی به گوش مردم هم در غرب و هم در بقیه کشورها می‌رسد، ‌اما با توجه به اینکه حرف رسانه‌ها یک حرف متفاوت است که با حرف تکراری ده‌ها سال شنیده شده رسانه‌های غربی و حتی شرقی فرق دارد و منطبق با فطرت و خواست فطری همه ملت‌ها است، اگر به گوش ملت‌ها برسد تاثیر خود را می‌گذارد.

وی ادامه داد: درست است که ما ابزار، امکانات، قدرت، بودجه و تجهیزات رسانه‌های بزرگ دنیا را نداریم اما به این دلیل که معتقدیم حرفی که می‌زنیم حرف فطری ملت‌ها است و اگر به خوبی به گوش مردم برسد خود به خود مخاطب خودش را هم پیدا می‌کند.

جبلی با بیان اینکه رانت رسانه‌های برون مرزی، فطرت مردم است، بیان داشت: تنها رانتی که ما از آن برخورداریم که رسانه‌های رقیب و دشمن ما از آن برخوردار نیستند این است که ما با فطرت انسان‌ها صحبت می‌کنیم و همان چیزی که آنها می‌خواهند ما می‌خواهیم و برعکس که عبارت است از استقلال، ‌ آزادی و دوری از اشغال و ستم قدرت‌های بزرگ و مقابله با اشغالگر و حمایت از مظلومین. فکر می‌کنم ما از این امتیاز و رانت به خوبی می‌توانیم استفاده کنیم و امیدواریم در ابعاد دیگر هم بتوانیم قدرت‌مند شویم. این بُعد بسیار مهمی است که می‌توان از آن استفاده کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به آنچه از ابتدا مدنظرتان بوده است رسیده‌اید؟، گفت: خیر، به هیچ وجه. کارهای نکرده ما به نسبت کارهای انجام شده‌مان بسیار بیشتر است. فعالیت‌های حرفه‌ای در جهان نیازمند و مستلزم مقدماتی است که در راس آن پشتیبانی مالی و پشتیبانی امکانات است و به این دلیل که ما از آنها برخوردار نیستیم، به کندی پیش می‌رویم.

معاون برون مرزی صداوسیما در پاسخ به این سوال که ابزار انتقال پیام در دنیا برای شبکه‌های تلویزیونی چیست؟ گفت: این ابزار یا شبکه‌های ماهواره‌ای است یا شبکه‌های کابلی و اجتماعی که متاسفانه ما در تمامی اینها دچار محدودیت هستیم. برای مثال شبکه العالم که مخاطبش جهان عرب است باید روی دو ماهواره نایت سد و عرب ست پخش شود که همه شبکه‌های رسانه‌ای عرب زبان روی این ماهواره هستند، منتهی اجازه نمی‌دهند این شبکه روی هیچکدام از این دو ماهواره پخش شود. این محدودیت‌ها وجود دارد و به همین خاطر ما فکر می‌کنیم که کاری که انجام می‌دهیم به صورت مضاعف سخت‌تر از بقیه همکاران و رسانه‌های دیگر است که به راحتی و با برخورداری از بودجه و پشتیبانی در کشورهای دیگر کار خود را انجام می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.