سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸

یک مسابقه موفق تلویزیونی

هفت نکته درباره «هفت شهر عشق»

مسابقه هفت شهر عشق

سینماپرس: سعید ابوطالب که تجربه موفق رالی ایرانی را در کارنامه دارد، برای ایام نوروز ۹۸ مستند مسابقه «هفت شهر عشق» را با حضور بازیگرانی از ایران و کشورهای همسایه تولید کرد.

به گزارش سینماپرس، در ایامی که تحریم ها فروش نفت برای ایران را دشوار کرده و لزوم افزایش درآمد غیرنفتی کشور بیش از پیش احساس می شود، یکی از موثرترین اقدامات برای کاهش وابستگی به صدور نفت، گسترش صنعت گردشگری است.

طبیعی است که تبلیغ و معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری ایران یکی از مهمترین گام هایی است که در این راستا باید برداشته شود و این مهم متکی به اهتمام دستگاه های دولتی و رسانه ای کشور است.

بسیاری از کشورها بدون داشتن منابع نفتی یا معدنی، اقتصاد خود را با همین صنعت گردشگری، و البته با دارا بودن جاذبه هایی به مراتب کمتر از ایران می چرخانند و به وضوح مشخص است که ایران شاهد کم کاری های زیادی در این زمینه بوده است.

در این میان، پخش مسابقه ای خلاقانه از شبکه یک سیما بارقه ای از امید برای گشوده شدن راه های جدیدی جهت معرفی جاذبه های گردشگری ایران و جذب جهانگردان به کشورمان گشوده است.

سعید ابوطالب که تجربه موفق رالی ایرانی را در کارنامه دارد، در ایام نوروز ۹۸ مستند مسابقه «هفت شهر عشق» را با حضور بازیگرانی از ایران همچون حسام نواب صفوی، علیرام نورایی، کاوه خداشناس، نفیسه روشن، سوگل طهماسبی و نرگس محمدی و بازیگران خارجی از کشورهای ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان، ارمنستان، افغانستان و هند به روی آنتن برده است.

در این مسابقه، بازیگران در فضایی رئال و در قالب چند گروه به رقابت در ۷ مرحله می پردازند که بستر و آیتم های آن در جاذبه های توریستی و تاریخی ایران تعبیه شده است.
 در رئالیتی شو "هفت شهر عشق" بازیگران ایرانی ابتدا هم گروهی های خود را از کشورهای ذکر شده یافته و سپس به همراه آنان برای طی کردن مراحل جذاب مسابقه، وارد تهران، اصفهان، شیراز، کاشان و تبریز می شوند.
* دیپلماسی عمومی

در قسمت های پخش شده از این مسابقه، انتخاب کشورهایی که بازیگران خارجی از آن آمده اند هدفمند صورت گرفته و تقویت مودت با کشورهای همسایه از طریق تجلی فرهنگ مشترک ایران با کشورهایی همچون ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و هند، در خروجی برنامه نمایان شده است.  
در هنگامه ایران هراسی کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه و آسیب هایی که این مساله به صنعت گردشگری ایران وارد می کند، ارائه تصویری واقعی و جذاب از ایران، یکی از اهداف اصلی دیپلماسی عمومی محسوب می شود.
این برنامه می تواند نمونه ای خوب برای ترجمه به زبان های اصلی دیگر و نمایش از شبکه های برون مرزی صداوسیما باشد.

* کلیشه شکنی

در بسیاری از برنامه های تلویزیونی مربوط به گردشگری ایران، برنامه سازان معمولا به سراغ سهل الوصول ترین راه می روند و صرفا با تصویربرداری و سپس نریشن و موسیقی و یا نهایتا با یک راوی، تصویری از اماکن توریستی ایران به روی آنتن می برند اما "هفت شهر عشق" فضای کلیشه ای را کنار گذاشته و به بهانه یک مسابقه مهیج، به معرفی و نمایش زیبایی های گردشگری در ایران می پردازد. خصوصا آنکه در سکانس های متعدد مسابقه، بازیگران خارجی به سخن می آیند و از زیبایی های ایران ابراز شگفتی می کنند.
خوشتر آن باشد که سرّ دلبران
گفته آید در حدیث دیگران

* استفاده از فناوری های نوین

در این مسابقه، استفاده خوبی از اینترنت و قابلیت های آن اعم از جی پی اس، اپلیکیشن ارتباط شرکت کنندگان مسابقه با داور، حسگرهای گزارش دهنده خطای مسابقه دهندگان و ... شده است.  
مدل استفاده از این فناوری ها، می تواند در بسیاری از برنامه های دیگر صداوسیما تعمیم داده شود و خلاقیت های فناورانه به کمک جذابیت های بصری برنامه ها بیایند.

* لجستیک

به نظر می رسد پیش تولید و لجستیک گسترده ای برای این مسابقه تدارک دیده شده است. چرا که برخی از مراحل مسابقه در صحنه های کاملا واقعی و کم سابقه مانند کویر، جاده، روستا و ... تصویربرداری شده است.

علاوه بر آنکه تعبیه اشیایی که گروه های مسابقه باید به دنبال آن باشند، به شیوه هایی پیچیده و خلاقانه صورت گرفته به گونه ای که گاه بازیگران شرکت کننده، برای طی کردن مراحل مسابقه، دچار مشکلات و سردرگمی شدیدی می شوند که حتی برای خودشان هم حیرت انگیز است.
استفاده کاملا رئال از خودرو، شتر، دوچرخه و ... نیز از دیگر جذابیت های این مستند مسابقه به شمار می رود.

* موسیقی

در این برنامه تلویزیونی، از موسیقی فیلم های متعدد داخلی و خارجی استفاده شده و نکته جالب اینکه در زمان پخش هرکدام از موسیقی ها نام فیلم زیرنویس شده و تصنیف ها یا ترانه هایی که در هر سکانس پخش می شود نیز معرفی می شود
در حقیقت این خلاقیت، به کمک آهنگ ها، فیلم ها و خالقان آنها برای معرفی در قاب تلویزیون آمده است.
علاوه بر آنکه مدل خوبی در زمینه امانت داری در برنامه سازی است.

* تصویر و تدوین

احساس مخاطب نسبت به رقابت موجود در مسابقه و همراهی گام به گام و عینی با شرکت کنندگان از اهداف اصلی هر برنامه مسابقه محسوب می شود.

"هفت شهر عشق" با نمایش لحظه به لحظه لوکیشن تیم ها، دمای هوا میزان رطوبت و سایر اطلاعات هواشناسی در شرایط خاص (مانند بیابان)، تصاویر هوایی با تلفیق لوکیشن ها، همراهی دوربین با تیم ها در تمام حالات و موقعیت ها و نمایش همزمان اقدامات هر شرکت کننده، در کنار جلوه های بصری تدوین، توانسته تا حد قابل قبولی مخاطب را با خود همگام سازد، اگرچه در این زمینه راه طولانی ای در پیش است.

* پایان باز

با پیشرفت تجهیزات تصویربرداری، یکی از آسیب های برخی برنامه های تلویزیونی این است که صفر تا صد یک اثر تاریخی یا گردشگری را از زوایای مختلف و با تایم طولانی به گونه ای به نمایش می گذارند که اصطلاحا مخاطب اشباع می شود و دیگر نیازی نمی بیند که سفر کند و خود اثر را از نزدیک مشاهده کند.

به نظر می رسد این مستند مسابقه در کنار معرفی غیرمستقیم و اجمالی هر مجموعه تاریخی یا گردشگری، به این نکته توجه داشته که خودش کار را به پایان نرساند و پس از نمایش جاذبه ها، سفر، بازدید و رونق توریسم را به خود گردشگران بسپارد و پایان کار را برای مخاطب باز بگذارد، بنابراین، از تصویربرداری در هر مکان توریستی به صورت کاملا کنترل شده استفاده کرده و اصطلاحا اجازه نداده که عطش ایجاد شده برای مخاطب نسبت به جاذبه های ایران کاملا برطرف شود.

مستند مسابقه «هفت شهر عشق» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید ابوطالب در ایام نوروز ۹۸ هر شب ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.