چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵

ادای احترام جمعی از هنرمندان به استاد

حضور وزیر ارشاد و رئیس رسانه ملی در خانه مرحوم جمشید مشایخی

حضور وزیر ارشاد در منزل مشایخی

سینماپرس: سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار جمعی از هنرمندان برای عرض تسلیت به خانواده جمشید مشایخی در خانه این هنرمند، حضور یافتند.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز جمعی از مدیران و مسئولان حوزه فرهنگ و هنر و گروهی از هنرمندان با حضور در منزل مرحوم جمشید مشایخی با خانواده آن مرحوم ابراز همدردی کردند.   علاوه بر سید عباس صالحی وزیر ارشاد، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما،  همایون اسعدیان، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، علی دهکردی، ایرج راد، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، احترام برومند، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، فاضل نظری و… به دیدار خانواده مرحوم مشایخی رفته‌اند.

علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به نقش‌های اثرگذار استاد مشایخی در سینما، تئاتر و تلویزیون تصریح کرد: حضور در بیش از 140 اثر فاخر سینمایی و تلویزیونی نشان‌دهنده توانمندی و اثرگذاری این هنرمند برجسته است.

وی تصریح کرد: نقش‌هایی همچون رضاخوشنویس در مجموعه تلویزیونی "هزاردستان" یا "کمال‌الملک" در فیلم‌سینمایی "کمال‌الملک" را هیچ‌گاه مردم از یاد نمی‌برند و همواره در ذهن‌ها ماندگار است.

جمشید مشایخی که در طول تعطیلات نوروز در بیمارستان عرفان بستری بود، ۱۳ فروردین ماه درگذشت. در آخرین پستی که در صفحه اینستاگرام مشایخی منتشر شد، آمده است: «پدر ما ساعت ٩ شب امشب ١٣ / فروردین / ١٣٩٨ در نهایت آرامش به سفر ابدی رفت. تشکر ویژه از همه عزیزانی که همواره به ایشان لطف و محبت داشتند. روح ایشان شاد و یادش گرامی باد. نادر، نغمه و سام مشایخی»

مشایخی از بازیگران پیشکسوت و چهره‌های ماندگار سینما، تئاتر و تلویزیون در ششم آذرماه ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بوده و فعالیت هنری خود را پیش از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۳۶ با بازی در نمایش «وظیفه پزشک» آغاز کرد، با فیلم کوتاه «جلد مار» در سال ۴۲ مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.

این بازیگر پیشکسوت در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ۵۰ سریال بازی کرد که با نگاهی به تمام این فیلم‌ها آثاری دیده می‌شود که سازنده آنها یا از کارگردان اولی‌ها بوده‌اند یا در زمانی که مشایخی در آثارشان بازی کرده از افراد شناخته شده‌ای در سینما نبوده‌اند. او در همین مورد، علت پذیرفتن بعضی نقش‌ها را کمک به کارگردان آن فیلم دانسته است؛ حتی اگر به کارنامه بازیگری‌اش لطمه وارد شود.

مشایخی در دوران فعالیت هنری خود دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای فیلم‌های «کمال‌الملک» و «گل‌های داودی» دریافت کرد.

او همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای ایفای نقش در فیلم «بانوی من» در هفتمین دوره جشن خانه‌سینما گرفت و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «پدربزرگ» از جشنواره بین‌المللی پیونگ یانگ به دست آورد.

این هنرمند تا به امروز ایفاگر نقش‌های متفاوت و ماندگاری در ژانرهای و سبک‌های مختلفی در سینما و تلویزیون بوده و با کارگردانان برجسته‌ای در طول تاریخ سینما همکاری کرده است. از جمله آثاری که او در آنها ایفای نقش کرده است، می‌توان به بازی در فیلم‌های «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «آوار»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم» و «سیزده ۵۹» و مجموعه‌های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» اشاره کرد.

مشایخی در حوزه تئاتر هم فعالیت‌های مؤثری داشته و برای اولین بار در سال ۱۳۳۹ در تله تئاتر «بعد از سی سال» به کارگردانی علی نصیریان بازی کرد و در فاصله این سال‌ها تا ۱۳۵۲ در حدود ۱۰ تله تئاتر حضور داشت و با هنرمندانی چون علی نصیریان، عباس جوانمرد و رکن الدین خسروی همکاری کرد.

گفتنی است، مراسم تشییع پیکر استاد جمشید مشایخی روز شنبه هفدهم فروردین‌ماه ساعت ۹:۳۰ صبح از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.