چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

سریالی که به درستی دیده نشد

«شش قهرمان و نصفی» در جهت حمایت از تولید ملی

مجموعه تلویزیونی «شش قهرمان و نصفی»

سینماپرس: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به اثر تلویزیونی و نمایشی «شش قهرمان و نصفی» که در ایام نوروز ویژه حمایت از تولید ملی روی آنتن رفت، پرداختند.

به گزارش سینماپرس،  سریال «شش قهرمان و نصفی» به کارگردانی حسین قناعت در ایام نوروز روی آنتن شبکه پنج سیما رفت اما آنطور که باید و شاید خوب دیده نشد. نه از حیث کیفیت و نداشتن داستان و ... بلکه کنداکتوری که به این سریال اختصاص پیدا کرد مناسب نبود. چرا که ساعت ۲۳ مسابقات و برنامه‌هایی روی آنتن می‌رفت که به خودی خود جزو پربیننده‌های تلویزیون بودند و از طرفی شاید کارگردان و نویسنده این سریال هم به سرمنزل اصلی‌شان نرسیدند.

اصلاً این باکس پخش مناسب مخاطب کودک و نوجوانان نبود، چون به واقع ساعت ۲۳، ساعت مناسبی برای تماشای تلویزیون توسط نوجوانان نیست. اما در کنار این موضوعات نباید از کار تأثیرگذار سریال غافل شویم که در عین پرداخت‌های بصری و استفاده از طنازانی همچون اکبر عبدی و بیژن بنفشه‌خواه، نشان دادن صحنه‌های اکشن و نمایش بازی‌های خوب از سوی نوجوانان، حمایت جانانه‌ای از تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی انجام داد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به این اثر تلویزیونی و نمایشی که در ایام نوروز ویژه حمایت از تولید ملی روی آنتن رفت، پرداختند.  

پورابراهیمی: ساعات پرمخاطب به این تولیدات اختصاص یابد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پخش سریال "شش قهرمان و نصفی" با موضوع حمایت از تولید ملی در ایام نوروز ۹۸ اظهار داشت: یکی از اقدامات مهمی که باید در اقتصاد کشور رقم بخورد و ای‌کاش از سال‌ها قبل آغاز شده بود، تغییر نگاه و فرهنگ جامعه است. این تغییر در بزرگسالی اتفاق نمی‌افتد و معمولاً از دوران طفولیت در مهدکودک‌ها، دبستان‌ها و مدارس راهنمایی و دبیرستان آغاز می‌شود.

وی با اشاره به بررسی چگونگی آشنایی جوانان و کودکان کشورها با ادبیات اقتصادی هر کشور در کمیسیون اقتصادی، افزود: در جمهوری اسلامی ما به دنبال این هستیم که نوجوانان و کودکان‌مان را با مدل "اقتصاد اسلامی" آشنا کنیم. در آمریکا از پایین‌ترین سنین که آموزش‌پذیری آغاز می‌شود، آموزش‌های اقتصادی از جمله محورهای مهم آموزش است. این آموزش اقتصادی در سرفصل‌های مختلف در متون درسی کودکان و نوجوانان اروپا و آمریکا قرار دارد و کودکی که در سنین جوانی به دانشگاه راه می‌یابد، کاملاً با ادبیات اقتصادی کشورش آشنا است؛ این فرد می‌داند که وقتی کالای داخلی خریداری می‌کند، به چه معناست؛ زمانی که کالای داخلی می‌خرد، اقتصاد کشورش سرپا می‌ماند و بر این اساس، رفتار اقتصادی خود را تنظیم می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: چندی قبل، ‌ در کمیسیون اقتصادی جلسه‌ای برگزار شد و از دستگاه‌های مختلف شامل صدا و سیما، آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت ارشاد که در حوزه فرهنگ‌سازی فعال هستند، دعوت شد و پژوهش‌های مربوط به آموزش مالی و اقتصادی کودکان اروپایی و آمریکایی در اختیار آنها قرار داده شد.

پورابراهیمی تصریح کرد: ساخت برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌ساز در این زمینه بسیار مهم است و اخیراً هم که صدا و سیما در این راستا اقداماتی انجام داده قابل تقدیر است؛ مخصوصا سریال "شش قهرمان و نصفی" اقدامی به موقع و هنرمندانه بود که با مخاطب قرار دادن کودکان و نوجوانان، تلاش کرد تا مفهوم تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی را با زبان طنز و هنر برای آنها تبیین کند.

وی تأکید کرد: صدا و سیما بعد از این هم باید دست به این قبیل تولیدات بزند و مخصوصا ساعات مناسب و پرمخاطبی را برای پخش این برنامه‌ها در نظر بگیرد و برای تولیدکنندگان این نوع فیلم‌ها و سریال‌ها نیز تسهیلات ویژه‌ای قائل شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: زمان مناسبی برای بازپخش این تولیدات درنظر گرفته شود

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با تأکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی برای رونق تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی، به تولید سریال نوروزی "شش قهرمان و نصفی" اشاره کرد و اظهار داشت: ساخت چنین برنامه‌هایی، بهترین مدل برای مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تولید ملی است؛ زیرا با زبان نوجوانان و کودکان با آنها صحبت می‌کند و آثار مخرب قاچاق کالا در فیلمنامه به خوبی نمایش داده می‌شود.

وی افزود: با این‌گونه تصویرسازی‌ها برای کودکان و نوجوانان، حمایت از تولید ملی نهادینه می‌شود. این سریال و پیش از آن فیلم سینمایی "قهرمانان کوچک"، از مدل‌های خوب فرهنگ‌سازی است که باید از تیم کارگردانی، تهیه‌کنندگی و عوامل آنها تشکر کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر لزوم تشویق و حمایت از چنین آثاری گفت: این آثار در رسانه ملی باید با الزامات خاصی به نمایش دربیاید، حتماً باید در ساعاتی که بیشترین بیننده پای شبکه‌های تلویزیونی هستند، این فیلم‌ها به نمایش درآیند. برای بازپخش این آثار هم باید ساعات خوبی از سوی رسانه ملی در نظر گرفته شود.

آزادیخواه همچنین تأکید کرد: رسانه ملی با توجه به گستره وسیع مخاطبانش، نباید به تولید یک اثر بسنده کند و لازم است با بهره‌گیری از توان هنرمندان و برنامه‌سازان آثار مشابه "شش قهرمان و نصفی" را هم تولید کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.