یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸

حاشیه های یک نابغه

وودی آلن، فیلم جدید خود را این بار در اسپانیا می سازد

وودی آلن در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵

سینماپرس: وودی آلن فیلم جدید خود را در ماه ژوئیه در اسپانیا شروع می‌کند. وودی آلن درباره جزئیات داستان و گروه بازیگران اطلاعات بیشتری نگفته است.

به گزارش سینماپرس، معلوم نیست مشکل از وودی آلن است یا از تهیه‌کنندگان فیلم‌هایش. مشکل هر چه باشد، این فیلمساز مولف و کهنه‌کار نمی‌تواند برای تولید فیلم‌های تازه‌اش، سرمایه و پول لازم را در خاک آمریکا پیدا کند! در حالی که پرونده حقوقی سنگین آلن با شبکه آمازون باز است و او باید به‌زودی در دادگاه حاضر شود، فیلم جدید این فیلمساز با سرمایه اسپانیایی‌ها جلوی دوربین خواهد رفت. هنوز معلوم نیست آلن به دلیل پرونده قضایی است که نمی‌تواند در آمریکا فیلم بسازد، یا فقط مشکلات مالی او را دوباره به این کشور اروپایی کشانده است. شرکت فیلمسازی اسپانیایی مدیاپرا، تهیه‌کننده کار تازه این فیلمساز جنجالی و ۸۳ ساله سینماست. آلن در شرایطی برای ساخت فیلم جدیدش راهی اروپا می‌شود که درگیری دادگاهی‌اش با آمازون یک درگیری پرسروصدای چند میلیون دلاری است. به گزارش نشریه هالیوود ریپورتر، فیلم تازه آلن هنوز نامی ندارد. اما مکان‌های مختلف ایالت باسک، به عنوان محل‌های فیلمبرداری انتخاب شده‌اند. هم‌اکنون، دو دستیار آلن در این محل مشغول انتخاب مکان‌های مورد نیاز داستان فیلمنامه فیلم هستند. آنها که به طور مداوم با فیلمساز در تماس هستند، مکان انتخابی خود را به او معرفی می‌کنند. مدیران شرکت مدیاپرا هم در انتخاب محل‌های فیلمبرداری، به دستیاران آلن کمک می‌رسانند. این شرکت فیلمسازی همان شرکت معتبر و باسابقه‌ای است که سه فیلم قبلی آلن «ویکی، کریستینا، بارسلونا»، «نیمه‌شبی در پاریس» و «تو یک غریبه قدبلند سیاه را ملاقات می‌کنی» را تهیه کرده‌اند.
 

تابستان در باسک
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، کلید فیلمبرداری درام اجتماعی تازه آلن در فصل تابستان پیش رو زده می‌شود. با شروع کار فیلمبرداری در ماه جولای، گروه سازنده هفت‌هفته در باسک اقامت و کار خواهند کرد، اما آنچه مورد توجه منتقدان و رسانه‌های گروهی اسپانیا قرار گرفته، نه فیلمبرداری فیلم جدید آلن در این کشور که نکته دیگری است! آنها به روابط نزدیک کاری شرکت مدیاپرا با شبکه آمازون اشاره و این پرسش را مطرح می‌کنند که در میانه جنگ و درگیری آلن با مدیران آمازون، چطور مدیاپرا تهیه‌کننده کار بعدی این فیلمساز شده است. این شرکت مینی‌سریال ورزشی «شش رویا» را با همکاری آمازون تهیه کرد. استقبال منتقدان و دوستداران ژانر مستند از این کار به قدری بالا بود، که آنها دو طرف را به ادامه همکاری‌های بیشتر با یکدیگر دعوت کردند. اما مدیران مدیاپرا گفته‌اند اختلاف آلن و آمازون موضوعی است که به خود آنها مربوط می‌شود و نباید پای دیگران را به وسط دعوا و اختلاف این دو کشاند.
 

مانور رسانه‌ای
با این وصف، رسانه‌های اسپانیایی مانور زیادی روی درگیری آلن و آمازون داده‌اند و از تاثیر منفی آن بر همکاری فیلمساز با طرف اسپانیایی حرف می‌زنند. آمازون که قرارداد همکاری با آلن را داشت، این همکاری را به دلیل اتهامات جنسی مطرح‌شده علیه فیلمساز قطع کرد. آلن هم در مقابل اوایل ماه قبل، شکایتی به دادگاه ارائه کرد و از مدیران آمازون مبلغ ۶۵ میلیون دلار خسارت خواست. او با رد ادعای دخترخوانده‌اش، گفت هیچ جرم و عمل خلافی انجام نداده است. هم‌اکنون دادگاه در حال بررسی موضوع است و کسی نمی‌داند رای نهایی آن چه خواهد بود.
اما کیلومترها دورتر از دادگاه آمریکایی، مدیران مدیاپرا در بیانیه‌ای گفته‌اند: «ما یک رابطه کاری بسیار خوب ده ساله با وودی آلن داریم. این بار هم مثل تمام همکاری‌های قبلی، ملاک قضاوت ما قدرت خلاقه اوست. هر یک از کارهای ما با آلن، شخصیتی منحصر به‌فرد و استثنایی دارند. شرکت فیلمسازی ما از تمام صداهای هنرمندان و طرح‌های مربوط به آن حمایت می‌کند. هدف ما خلق محصولاتی سطح بالا با کیفیت برتر برای تمام تماشاگران سینما در هر نقطه‌ای از جهان است.»

ترکیب بازیگران
تهیه‌کنندگان فیلم جدید آلن، هنوز اشاره‌ای به ترکیب بازیگران آن نکرده‌اند. از آنجا که اطلاعی از داستان فیلم در دست نیست، نمی‌توان حدس زد شخصیت‌ها و بازیگرانش اسپانیایی هستند یا غیر اسپانیایی. آلن فیلم‌های قبلی خود در اسپانیا را با حضور بازیگران سرشناس اسپانیا و انگلیسی‌زبان ساخته است. با اعلام خبر تولید فیلم تازه آلن در اسپانیا، چهره‌های مطرح سینمای این کشور خود را آماده همکاری با فیلمساز قدیمی آمریکا کرده‌اند. رسانه‌ها خبر از آن می‌دهند که ستارگان مشهور اسپانیایی چشم انتظار دعوت از سوی آلن برای بازی در این فیلم هستند.
خاویر باردم که قبل از این با آلن همکاری داشته، در ارتباط با اخبار جدید چنین می‌گوید: «زمان تولید ویکی، کریستینا، بارسلونا هم این‌جور حرف‌ها پیرامون آلن وجود داشت. دو دادگاه آمریکایی رای به برائت او دادند. اگر دادگاه از رای خود برگردد، من هم از نظرم برمی‌گردم. به باور من، آلن بی‌گناه است. او فیلمسازی یگانه با ایده‌ها و طرح‌های استثنایی است و نمی‌دانم که چرا چنین اتهاماتی به او وارد می‌شود. در عین حال، من با لینچ عمومی که دیدگاه عمومی برایش در نظر گرفته و رای به محکومیتش می‌دهد، موافق نیستم. برای همین، اگر با من تماس گرفته و دوباره دعوت به کارم کند، فردا صبح سر صحنه فیلمبرداری‌اش خواهم بود! او یک نابغه است.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.