دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹

به مناسبت هفته هنر انقلاب

مهمترین شاخصه هنر انقلاب از نگاه یک شاعر

اسماعیل امینی

سینماپرس: اسماعیل امینی درباره مهم‌ترین شاخصه هنر انقلاب گفت: هنر انقلاب، هنر را مدافع ارزش‌هایی می‌داند که در جریان انقلاب شکل گرفته و مطالبه‌گر این ارزش‌هاست.

به گزارش سینماپرس، اسماعیل امینی، شاعر، درباره مکتب هنری انقلاب اسلامی گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی هدفی برای رسیدن به یک مکتب هنری در انقلاب وجود نداشت. کارهای بسزایی در این حوزه انجام شد و تعداد زیادی آثار نیز تولید شد که می‌توان ویژگی سبکی این آثار را بررسی و تدوین کرد، اما در واقع چنین مکتبی در ایران به‌وجود نیامده است.

این شاعر با اشاره به شاخصه‌های انقلاب اسلامی افزود: مهم‌ترین شاخصه هنر انقلاب این است که این هنر مدافع ارزش‌هایی است که در جریان انقلاب شکل گرفته و مطالبه‌گر این ارزش‌ها است. این‌گونه نیست که بگوییم هنر انقلاب فقط مدافع وضعیت موجود است، حتی از لحاظ زبانی و بیانی هم می‌توان گفت که به‌جای نخبه‌گرا بودن زبان مردم است و از میان مردم به‌وجود آمده است؛ اگرچه متخصصان و هنرمندان شاخصی را پرورش داده اما این‌گونه نبوده که فقط برای خواص باشد، هنر عموم مردم بوده و با مشارکت اقشار مختلف مردم شکل گرفته است.

هنر انقلاب فقط برای زیبایی انتزاعی نیست

وی همچنین درباره مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای هنر انقلاب این است که توانست نشان بدهد که می‌شود اثر هنری ارجمند بوده و هم در عین حال نسبت به انسان و ارزش‌های انسانی متعهد و تأثیرگذار باشد. هنر انقلاب فقط برای زیبایی انتزاعی نیست بلکه برای این است که در زندگی فردی و اجتماعی انسان تأثیر داشته باشد.

امینی همچنین درباره چالش‌هایی که هنرمندان انقلابی با آن‌ها روبه‌رو هستند گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که هنرمندان از لحاظ کمی و کیفی گریبانگیر آن هستند، دفاع از وضعیت موجود و کارکرد دستگاه‌های حکومتی و سکوت نسبت به کاستی‌ها و کج‌روی‌ها است.

وی افزود: غلط بزرگ‌تری که رایج است درباره کسانی است که بدون اطلاع دقیق و تعهدی به انقلاب و آرمان‌های آن در دستگاه‌های حکومتی که سرمایه و اعتبار فراوانی دارند کار می‌کنند و مقام‌های بالایی هم دارند و تنها کاری که خوب یاد گرفته‌اند دخالت در کار هنرمندان انقلابی است.

این شاعر در ادامه درباره شرایط مردمی شدن هنر انقلاب تصریح کرد: برای مردمی شدن هنر انقلاب تنها چیزی که نیاز است، دخالت نکردن دستگاه‌های سیاسی در امور فرهنگی است، بهتر نیست این یک مورد را به کسانی که اهل فرهنگ هستند بسپارند؟ سیاست ارزش‌های موقتی و گذرا دارد، اما ارزش‌های انقلاب سطحی و گذرا نیستند و به همین دلیل است که با تغییر کردن سیاستمدارها رویکردهای دستگاه‌های فرهنگی به‌سرعت تغییر می‌کند.

وی افزود: اگر سرنخ سیاست‌گذاری‌ها و جهت برنامه‌ها تبلیغاتی نباشد و به‌دست کسانی باشد که هنرمند و صاحبت‌نظرند مؤثر خواهد بود، اما اگر فقط جنبه تبلیغی داشته باشد طبعاً بازتاب تبلیغاتی موقتی خواهد داشت که این فقط پول هدر دادن است.

امینی با اشاره به هنرمندان متعهد به انقلاب اسلامی گفت: در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی، کسی هنرمند انقلابی متعهد تربیت نکرده و نیازی هم به این کار نبوده است؛ زیرا روال انقلاب و فراز و نشیب‌هایی که در ۴۰ سال گذشته به‌همراه داشته، خود به خود باعث تربیت هنرمند انقلابی شده و حتی کسانی که اصلاً فعالیتی در این حوزه نداشته‌اند علاقه‌مند شده و آثار خوبی خلق کرده‌اند.

وی در پایان درباره انتخاب چهره سال هنر انقلاب گفت: با انتخاب چهره سال مخالفم، زیرا کار درستی نیست و باعث می‌شود بسیاری از کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند دلسرد شوند.

جشن هفته هنر انقلاب به‌مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه آغاز شده و در طول یک هفته ضمن مرور مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با هنر انقلاب و هنرمندان انقلابی و معرفی چهره سال هنر انقلاب، با نمایش فیلم‌ها، اجرای تئاترها، برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های تجسمی و... تا تاریخ ۲۶ فروردین ادامه می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.