دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰

دنیای نمایش

رقابت نمایش‌های اجتماعی در سالن‌های تهران، از «بی صدایی» تا «کالیگولا»

نمایشنامه خوانی کالیگولا

سینماپرس: کمی از تب و تاب ایام نوروز و تعطیلات مراکز مختلف فرهنگی و هنری می‌گذرد که شاهد هستیم تنور تالارهای نمایشی تهران گرم‌تر می‌شود.

به گزارش سینماپرس، کمی از تب و تاب ایام نوروز و تعطیلات مراکز مختلف فرهنگی و هنری می‌گذرد و تنور تالارهای نمایشی تهران نیز گرم‌تر می‌شود.

تماشاخانه‌های دولتی این روزها نمایش‌های زیادی را روی صحنه دارند که یکی از آنها نمایش «ملاقات» پارسا پیروزفر در سالن اصلی تئاتر شهر است، این نمایش که از پیش از سال جدید اجرای خود را آغاز کرده بود، دوباره تا سیزدهم اردیبهشت ماه تمدید شد.

سالن‌های خصوصی تهران نیز رقابت خود را با یکدیگر آغاز کرده و هر یک نمایش‌های زیادی را روی صحنه برده‌اند و این روزها مخاطبان گسترده‌ای را نیز پذیرایی کردند. بخشی از گروه‌های نمایشی عواید فروش بلیت‌های خود را به سیل زدگان تقدیم کردند.

ژانر بیشتر نمایش‌های جدید سالن‌های تهران اجتماعی است.

بخشی از کارهای جدید نمایشی را از نظر می‌گذرانیم: 

* جنوب از شمال غربی

نمایش جنوب از شمال غربی به کارگردانی فرهاد باقری و گروه کارگردانی سعید باجی و علی پارسا اجرایش را از ۲۵ فروردین ماه آغاز و تا سیزدهم اردیبهشت نیز هر شب ساعت ۲۱ در تماشاخانه شانو اجرا خواهد داشت.

بازیگران این نمایش حمید زغم، صنم سرمد، فرزام زمانی، هدیه آزاده،  فرهاد باقری، افشین رهگذر، صدف بیرامی و تهیه کننده فرهاد باقری هستند.
داستان این نمایش اجتماعی با رویکرد معاصر است که این داستان در چند گوشه‌ دنیا و در بخش‌های مختلف اتفاق می‌افتد.

* سعادت لرزان مردمان تیره روز

نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» به نویسندگی علیرضا نادری و کارگردانی مجید قربانی از ۲۴ فروردین اجرایش در مجتمع ابوالفتوح رازی شهرری هر شب ساعت ۱۸ آغاز می‌شود. این نمایش دارای تخفیف ۴۰ تا ۵۰ درصدی است.
بازیگران نمایش مهدی میرزایی، مژگان احمدآبادی، نسرین اعتمادی، مائده نوری، سید محمد مهدی حسینی، عرفان شیبانی، زینب منتظری هستند.
داستان نمایش مربوط به یک خانواده است که در حاشیه شهر زندگی پر چالشی دارند و هر یک از اشخاص نمایش داستان ویژه و جذابی برای خود دارند. در یک غروب تا نیمه شب اتفاقاتی می‌افتد و سرانجام این خانواده به یک فاجعه ختم می‌شود.

* حافظ خلوت‌نشین تو را می‌خواند

نمایش «حافظ خلوت نشین تو را می‌خواند» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صفار اجرایش از بیستم فروردین در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی هر شب ساعت ۱۹ آغاز شده و تا چهارم اردیبهشت ادامه دارد تمامی درآمد حاصل از این نمایش، صرف کمک به سیل زدگان کشورمان خواهد شد.

بازیگران: فهیمه دباغی، الهه موچانی،  المیرا غفوریان، محمد حبیبی، سیامک گل سرخ، عباس بهمنش، کامران پور ناجی، سیروس معصومی، احد توحیدی، مهدی صفار، امیر برقی، علیپاشاپور،  حمیدرضا خاموشی، سورنا گل سرخ هستند.

دختر و پسری عاشق یکدیگرند. دایی شهر دختر را می‌خواهد اما دختر او را نمی‌خواهد و از حضرت حافظ تقاضا می‌کند که به آنها کمک کند ...

* «به تنهایی» در عمارت روبرو

 نمایش به تنهایی به نویسندگی لیلا حکمت نیا و کارگردانی ثمر میرفندرسکی و بازی ندا جبرئیلی اجرایش را ۲۳ فروردین در عمارت روبرو آغاز می‌کند.

داستان ازاین قرار است که زن جوانی پس از جدا شدن از همسرش تصمیم می‌گیرد با یک مانکن زندگی کند.

* «بی صدایی» در تئاتر شهر

نمایش بی صدایی به نویسندگی سهیل امیرشریفی، آزاده شاهمیری و طراحی و کارگردانی آزاده شاهمیری از بیستم فروردین اجرایش را در سالن سایه تئاتر شهر هر شب ساعت ۲۰ آغاز کره و تا ۳۰ فروردین نیز ادامه دارد.   بازیگران: شادی کرم رودی، آزاده شاهمیری و تهیه کننده: فستیوال هنر بروکسل، فستیوال تئاتر اشپکتکل زوریخ هستند. ویدیو: سهیل امیرشریفی و بازیگران ویدیو: بهزاد دورانی، سجاد تابش، هدی حیدری، مریم رحیم وندهستند.

اجراهای پیشین این نمایش فستیوال هنر بروکسل، بلژیک، اردیبهشت ٩٦، بخش اصلی فستیوال تئاتر ادینبورو، اسکاتلند، مرداد ٩٦، فستیوال تئاتر اشپکتکل زوریخ، شهریور ٩٦، فستیوال تئاتر کرالا، هند، بهمن ٩٦، تئاتر اوزین ژنو، فروردین ٩٧ و اجرای آینده فستیوال تئاترفست وُخن، وین، خرداد ۹۸ است.

در بهار ۱۴۴۱ نوا در گفت وگو با مادرش گذشته‌ای را که درست به خاطر نمی‌آید، از طریق تصاویر باقی مانده بازسازی می‌کند.

*نمایشنامه‌خوانی کالیگولا

نمایشنامه خوانی کالیگولا به نویسندگی آلبر کامو و ترجمه ابوالحسن نجفی و کارگردانی مهبود مهرنوش اجرایش را ۳۱ فروردین ساعت ۲۱ در خانه نمایش مهرگان انجام می‌شود.

بازیگران نمایش کامران بهرامی، بیتا نجاتی، منصور رضایی، ارسلان محمدی، فرشاد کوکبیان، صادق توکلی، فریبرز شاه کرمی، بهمن هراتی، رضا محمودی، سلمان مشیرپناهی، فاطمه زنوزی، نگار امیدعلی، امین مافی
تهیه کننده: مهبود مهرنوش هستند.

امپراتور جوان،  کایوس کالیگولا که آغاز سلطنتش به آسودگی و فرزانگی گذشته است، شاهد مرگ خواهرش،  دروسیلا می‌شود. ظاهرا این حادثه موجب نومیدی و دگرگونی احوال او می‌شود. پس از کاخ سلطنتی می‌گریزد و تا چند روز هیچکس خبری از او نمی یابد. تا اینکه ...سبک نمایشنامه ابزورد است.

*خرس آرکانسا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

نمایش «خرس آرکانسا» به نویسندگی اوراند هریس و ترجمه بهزاد نژاد قنبر و کارگردانی مهدی مقیمی از یکم اردیبهشت ماه اجرایش را در کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان (سالن بوستان» هر شب ساعت ۱۸ آغاز می‌کند.

بازیگران نمایش محسن صفری، ملیحه مقیمی اسفندآبادی، محسن قصری، سمیه سلمانی، دانیال بلوری، حمید فضل ا...، رامین زنگنه، مهدی مقیمی اسفندآبادی، سماء مقیمیاسفندابادی هستند.
خرس آرکانسا قصه دختر بچه‌ای به نام تیش است که پدربزرگش به خاطر بیماری حال خوشی ندارد و هر لحظه ممکن است از دنیا برود و تیش از این موضوع بسیار ناراحت است.  تیشبا خرس پیر رقصنده‌ای که در سیرک کار می‌کند آشنا می‌شود. خرس پسر به تیش می‌گوید که ناراحت نباشد زیرا پدربزرگش چیزهای زیادی به تیش یاد داده و او نیز می‌تواند آنها را به دیگران یاد دهد و اثر جاودانه‌ای از پدربزرگش می‌ماند ...

*زنگوله تبتی

نمایش زنگوله تبتی به نویسندگی والریودی پیرامو،  مترجم نیایش بهمنیه و دراماتورژ و کارگردانی نادر نادرپور در مجموعه تئاتر دیوار چهارم اجرا می‌شود.

بازیگران حسین کرمی، صدیقه مردای، مهرناز بختیاری، ملیکا چنگیزی زاده، پویا کریمی، فاطمه اکبرپور، امیر حسین میرهادی و محدثه گودرزی و تهیه کننده: نادر نادرپور هستند.

داستان ازاین قرار است که عموی خانواده زنگوله ای را در شب عروسی دخترشان به آنها هدیه می دهد که با به صدا در آوردن این زنگوله آنها حقایق نهفته خود را آشکار می‌کنند و باعث ایجاد موقعیت‌های کمیک می‌شود. ژانر این نمایش کمدی است.

*حمام آغاباجی السلطنه

اما نمایشی که در یکی دیگر از شهرهای ایران قرار است اجرای خود را آغاز کند، نمایش «آغاباجی السلطنه» به نویسندگی روح الله نوری و کارگردانی زهرا یوسفی در سالن اصلی شهر گرگان (تالار فخرالدین اسعد گرگانی) چهارم اردیبهشت اجرایش را هر شب در دو سانس ۱۸ و ۲۰ به صحنه می‌برد. این نمایش فقط مخصوص بانوان بوده و ورود آقایان در آن ممنوع است.

بازیگران: حوریه میرمحمدی، فاطمه پاشایی، فاطمه مزرئی، فتانه شمس‌آبادی، شقایق زمانی، نیایش رضایی، غزال شفیعی، نازنین شهسواری، مریم رضایی، نازیلا رخشانی، مریم صادقی و تهیه کننده: گروه نمایش نقاب هستند.
 داستان این نمایش از قرار روزگار یک زن به نام آغاباجی‌ است با ۳ دخترش که قبلا زن آقاخان بوده و به دلیل ناملایمتی‌های آقاخان از او جدا می‌شود و با اسم ناشناس، حمامی دایر می‌کند. آقاخان بعد از چندین سال به دلیل اینکه شپش به تنش می‌افتد مجبور می‌شود سراغ حمامی آغاباجی را بگیرد تا رفع شپش کند که به دست دختر آغاباجی به قتل می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.