دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳

محمد مهدی بهرامی نژاد:

سیل آق قلا و گمیشان، مستند می‌شود

سیل زدگان

سینماپرس: محمد مهدی بهرامی نژاد مستند روزهای پرتلاطم سیل و حال و احوال مردم در آن روزها را به تصویر می‌کشد.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی بهرامی نژاد مستند ساز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تولید مستندی با محوریت سیل و بحران بوجود آمده در چند استان کشور گفت: مدتی است که سیل ویرانگر در چند استان کشور باعث به وجود آمدن مشکلات گسترده‌ای برای هموطنانمان شده است.

وی افزود:علاوه بر خسارت مالی گسترده در این استانها، متاسفانه شاهد خسارت جانی نیز بوده ایم. علل وقوع این بحران و نحوه کنترل و امدادرسانی توسط دولت به آسیب دیدگان و بررسی حال فعلی آن‌ها دستاویزی شد تا برای بررسی میدانی به استان گلستان و مناطق سیل زده در این استان مسافرت کنم و حاصل این تصویر برداری مستندی به نام سیل، خیلی دور خیلی نزدیک خواهد شد.

این مستند ساز درباره مراحل تولید این اثر گفت:شرایط بسیار دشوار و بحرانی و راه‌ها تقریبا غیر قابل عبور بود ما به سختی و همراه با گروه‌های جهادی که برای امداد به آنجا می‌رفتند همراه شدیم و این سرآغاز مواجه ما با پدیده مخرب سیل بود. سردرگمی و وحشت زدگی در همه مردم مشهود بود و عملا جز حرکت‌های خود جوش مردمی و نیروهای نظامی، کمک دیگری نبود. این مرحله اول تصویربرداری ما بود.

وی ادامه داد:بعد از آق قلا، سیل به منطقه گمیشان وارد شد. کنترل سیل در آنجا تقریبا غیرممکن بود. به علت سوء مدیریت شدید و سرریز سد وشمگیر، مقدار قابل توجهی آب به سمت گمیشان حرکت کرد که باعث تخریب جاده ورودی به شهر شد و انتقال تنها با قایق یا هلی کوپتر ممکن بود. ما با قایق به گمیشان وارد شدیم و به سراغ سیل زدگان رفتیم. نارضایتی شدید مردم از مسئولان منطقه و به دست آوردن اطلاعاتی من را به فکر فرو برد اما در ادامه این نگرانی‌ها کمرنگ‌تر شد.

بهرامی نژاد گفت:در ادامه این مسیر به پایان نامه‌ای رسیدیم که اطلاعاتی که در سال ۱۳۹۵ و توسط چند دانشجو نوشته شده بود. این پایان نامه درباره مخرب بودن سیل در منطقه آق قلا و گمیشان بود و به صراحت به مسئولان درباره وضعیت منطقه هشدار می داد. متاسفانه این هشدارها نادیده گرفته شد و حتی بعد از رسانه‌ای شدن این اطلاعات در سال ۱۳۹۶ بازهم ترتیب اثری انجام نگرفت.

وی بیان کرد:همه این دردها و سختی‌ها و در کنار همه درد و رنج‌هایی که دیدم زمینه‌ای برای ساخت این مستند شد، در حال حاضر تصویر برداری ما در مناطق بحرانی به پایان رسیده و ما در حال مصاحبه و رایزنی با چند تن از متخصصان محیط زیست و جغرافیایی کشور برای به سرانجام رساندن مستند هستیم و در کنار آن همزمان در حال تدوین کار هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.