سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳

سیری در اندیشه و افکار مولانا در شبکه ۴

گفتگو با بیست ودومین نواده مولانا در «سفر به بهشت اندیشه»

مولانا

سینماپرس: شبکه چهار سیما با برنامه «سفر به بهشت اندیشه» به افکار و اندیشه های مولانا مشهورترین شاعر پارسی گوی ایرانی سفر می کند.

به گزارش سینماپرس، برنامه ترکیبی «سفر به بهشت اندیشه» در ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه ای در قالب ترکیبی به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی زینلی در سفر به قونیه ترکیه و خوی تهیه و تولید شده است.

زینلی تهیه کننده برنامه در خصوص محتوای «سفر به بهشت اندیشه» گفت: در این برنامه که تصویربرداری آن در قونیه ترکیه و شهر خوی صورت گرفته است در گفتگو با کارشناسان و اساتید دانشگاهی با افکار و اندیشه های مولانا آشنا خواهیم شد.
زینلی گفت: در هر برنامه با یک بعد از اندیشه های مولوی آشنا می شویم و نگاهی به زندگی مولانا از تولد تا مرگ خواهیم داشت.
تهیه کننده برنامه افزود: در این برنامه با اساتید مختلف همچون دکتر کزازی، دکتر توفیق سبحانی، دکتر خاتمی، دکتر محمد خدادادی استاد ادبیات و عرفان اسلامی، دکتر موقتیان، علیرضا مقدم پژوهشگر دانشنامه جهان اسلام، دکتر ابطحی معاون وقت فرهنگی سازمان اکو، گفتگو کرده ایم. همچنین حاجی عبداهادی فرهنگ کارشناس فرهنگ عامه افغانستان، دکتر حجت الله ایوبی کارشناس فرهنگ و هنر، دو کارشناس دیگری است که با آنها گفتگوی تلویزیونی درخصوص مولانا صورت گرفته است.
زینلی درادامه از رونمایی از یک سندی که نشان دهنده پارسی زبان بودن مولانا است خبرداد و گفت: در این برنامه در کنار مقبره شمس تبریزی در شهر خوی با «اسین چلبی» فرزند جلال الدین باقر چلبی که بیست ودومین نواده مولانا شاعر و عارف بزرگ ایرانی است گفتگو کرده ایم و صحت سند با حضور ایشان بازگو می شود که تاکید موکد این مطلب است که مولانا شاعر ایرانی و پارسی زبان و اعتبار زبان ما ایرانیان است.
تهیه کننده برنامه به سایر بخش های این برنامه ترکیبی اشاره کرد و گفت: با اساتید بنام دانشگاه ترکیه همچون حران، دکتر خلیل ابراهیم ساری اوغلو استاد دانشگاه آنکارا، دکتر موسی کاظم ایلماز رییس کنگره مولانا در ترکیه، دکتر نمادی بارتایار ایرانشناس و استاد دانشگاه تفلیس گفتگو کرده ایم و نکته جالب توجه خوانش اشعار مولانا به زبان پارسی توسط اساتید دانشگاه ترکیه است.
زینلی دو آیتم موسیقی تصویر و نمایش را از دیگر بخش های برنامه برشمرد و افزود: در بخش موسیقی تصویر، بر اساس اشعار مولانا، تصنیف و ترانه با صدای خوانندگانی همچون شهرام ناظری، محسن چاوشی و  ... پخش می شود. در بخش نمایش، بخش های از سریال «جلال‌الدین» که شامل کودکی شاعر نامدار ایرانی مولوی است در برنامه به نمایش در می آید.
وی در پایان به عوامل برنامه اشاره کرد و افزود: دکتر اسماعیل آذر به عنوان راوی با این مجموعه همکاری می کنند. خانم فروزنده اربابی عضو بنیاد مولانا و شمس تبریزی و اسدالله صمدی پژوهشگران برنامه، زهرا امام جمعه مجری طرح و سارا طاهر مقدس تدوینگر در این مجموعه ما را یاری می کنند.
«سفر به بهشت اندیشه» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است و هر شب به جز روزهای پنجشنبه ساعت ۲۲ از شبکه چهار سیما به روی آنتن می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.