دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

حاشیه نگاری از شقه‌ی دوم جشنواره فجر؛

از حضور فیلمسازان عاشق بورژوازی تا بلاتکلیفی، رخوت، یخ زدگی و بی برنامگی/ در حیات خلوت جشنواره جهانی چه خبر است؟

سومین روز سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: جشنواره جهانی فیلم فجر از سال ابتدایی برگزاری تاکنون درگیر حواشی بوده و همیشه حاشیه ها در این رویداد از متن آن پررنگ تر گردیده اما به نظر می رسد در این دوره حاشیه ها چندین برابر شده و با بلاتکلیفی، رخوت و بی برنامگی دست و پنجه نرم می کند، در حالی که میلیاردها تومان از بودجه بیت المال در این شرایط سخت و بغرنج اقتصادی صرف برگزاری این رویداد می شود!

به گزارش سینماپرس پس از آنکه سال گذشته تعداد زیادی از اهالی سینمای کشور با اعلام نقطه نظرات و بیانیه های متعدد خواستار ادغام مجدد بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر شدند و تعدادی از انجمن ها و صنوف زیرمجموعه خانه سینما از جمله انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، کانون کارگردانان سینما، انجمن تهیه کنندگان و... در این زمینه بیانیه صادر کردند، امسال تعداد بسیار کمتری از اهالی سینما در این رویداد حضور دارند!

این اتفاق باعث شده تا جشنواره به اصطلاح جهانی در نبود هنرمندان و سینماگران مطرح ایران و جهان جولانگاه سیاهی لشگرها، بازیگران دسته چندم، سینه چاکان سینما و... شود تا در طبقات پردیس سینمایی چارسو قدم بزنند، فضا را پر کنند، غذا بخورند، عکس یادگاری بگیرند، سیگار بکشند و اگر احیانا هنرمندی دیدند به سمت او هجوم بیاورند و با وی عکس یادگاری بگیرند!

اصولا اینکه این افراد به چه ترتیبی توانسته اند کارت ورود به این جشنواره را دریافت کنند هم خود داستانی جدا دارد! از باشگاه به اصطلاح هواداران جشنواره گرفته تا هزار و یک راه حل دیگر باعث شده تا خیل کسانی که نسبتی با جشنواره ندارند بتوانند به راحتی در این رویداد حاضر شوند و چند روزی خوش بگذرانند!

از سوی دیگر حضور فیلمسازان عاشق بورژوازی و سینه چاک دربار پهلوی کما فی سابق در این رویداد به چشم می خورد! از بازیگری که همواره در سخنانش حملات تندی به نظام داشته تا فیلمسازی که رابطه اش با وابستگان دربار پهلوی ورد زبان همگان است جایگاه ویژه ای در این رویداد دارند که با بودجه دولتی برگزار می شود. افرادی که معلوم نیست به چه دلیل اصلا اجازه حضور در چنین رویدادی را پیدا می کنند و اصلا به چه دلیل در سینما کاری به آن ها واگذار می شود؟

سوألات مهمی که این روزها بسیاری از اهالی سینما و رسانه می پرسند این است که چرا وقتی چندین صنف مهم سینما علیه این رویداد بیانیه می دهند، وقتی رئیس جدید سازمان سینمایی اعلام می کند که به خواسته صنوف احترام می گذارد و جلوی فعالیت این به اصطلاح جشنواره را می گیرد، وقتی این رویداد فقط بدل به حیاط خلوتی برای دبیر آن و دوستان ایشان شده و به نوعی آن ها سینمایی در دل سینمای کشور برای خود ترتیب داده اند و دم و دستگاهی به هم زده اند باز هم این رویداد برپا شده؟ چرا دبیر این رویداد حتی اسپانسرهای این جشنواره را معرفی نمی کند؟ چرا به خاطر دورهمی برخی از به اصطلاح سینماگران سالانه باید بودجه عظیمی از بیت المال مصرف شود؟

اما حواشی این رویداد فقط به همین ها ختم نمی شود!

برخی از فیلم های جشنواره امسال در اقدامی عجیب و قابل تأمل اصلا برای اهالی رسانه نمایش ندارند و در مکان های خصوصی همچون بنیاد سینمایی فارابی به نمایش درمی آیند؟ دلیل این اتفاق چیست خدا می داند!

بازار فیلم این رویداد اصلا نشانی از بین المللی بودن ندارد؛ جالب ترین اتفاق اینکه غرفه سینمای آلمان توسط ایرانی ها اداره می شود و بسیاری از غرفه ها هم در طول روز کلا در تعطیلات به سر می برند و هیچ کس در آنجا حضوری ندارد!

تعداد مهمانان خارجی جشنواره به نسبت سال های گذشته بسیار کمتر شده و نشان چندانی از خارجی ها به خصوص فیلمسازان خارجی سرشناس در این رویداد دیده نمی شود و حتی سفر برخی از فیلمسازان جهانی که بنا به اعلام دست اندرکاران این رویداد قرار بوده به ایران بیایند در روزهای ابتدایی جشنواره لغو شده است.

سالن های خالی از تماشاگر جشنواره و راه ندادن خبرنگاران در سالن های فاقد مخاطب هم داستانی تکراری در این رویداد است که صدای انتقاد و اعتراض بخش اعظمی از اهالی رسانه و منتقدان را درآورده است. جالب آنکه اغلب پس از گذشت یک ربع از زمان آغاز فیلم ها به افراد پشت در سالن اجازه داده می شود تا بروند و روی صندلی های خالی سالن ها بنشینند! دلیل این اتفاق و بدعت گذاری محیرالعقول هم گویا فقط خود دست اندرکاران جشنواره می دانند و بس! این داستان تا بدانجا ادامه دارد که حتی در یکی از شب ها فریادهای گوشخراش یکی از شهروندان، باعث تشنج و اغتشاش شد و معلوم نیست که چرا یک شهروند در جشنواره ای فرهنگی که در آن مهمانان خارجی هم حضور دارند مورد ضرب و شتم قرار گرفت!

ادامه دارد...

نظرات

  • خضیراوی ۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۵:۵۸
    1 0
    به سینماپرس که منتقد سازمان سینمایی فعلی است کاری ندارم اما شکست در تمام ابعاد عنوانی شایسته است برای جشنواره میرکریمی در بازارچه چارسو آن هم با عنوان جعلی جشنواره فجر بین‌المللی میرکریمی و دوستان در همه ابعاد شکست خورند و این شکست بسیار گران است. اگر بدانند ...!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.