جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶

رهبر قنبری:

خاستگاه های فرهنگی منجر به یکدست سازی فرهنگی در عصر کنونی می شود

رهبر قنبری

سینماپرس: رهبر قنبری نویسنده و کارگردان سینما در یادداشتی ضمن آسیب شناسی جریان یکسان سازی فرهنگ ها در عصر کنونی گفت: قومیت ها زیربنایی ترین خاستگاه های انسانی را در خود جای داده اند. با تقویت و پرورش آن ها به خلاقیت های ملی خویش در هر عرصه ای کمک می کنیم.

به گزارش سینماپرس، رهبر قنبری نویسنده و کارگردان سینما در یادداشتی به تحلیل خاستگاه هایی فرهنگی پرداخت که منجر به یکدست سازی فرهنگی در عصر کنونی می شود.

متن یادداشت این فیلمساز به شرح زیر است:

«ملتی بزرگ است که توانسته باشد در خود قومیت های بیشتری را جای دهد. اگر این گفته درست، باشد لابد از آن منظر است که قومیت ها موجب تنوع دستاوردهای ملی یک کشور می شوند و تنوع باعث قوام، دوام و پایداری ملت هاست. تنوع در دستاوردهای فرهنگی، هنری، اقتصادی، صنعتی و... از یک سو یکنواختی را نزد صاحبان آن از بین می برد. از سوی دیگر مقابل هجوم و صدور کالاهایی از سایر ملل ایستادگی بیشتری از خود نشان می دهد. زیرا به عنوان پدیده ای نو نزد ملتی دیگر جلوه می کند و هرگاه امکان بروز استعدادهای قومی را تقویت کرده باشیم، در واقع به ورزیدگی ملت خویش در برابر سایر ملل کمک می کنیم.

قومیت ها زیربنایی ترین خاستگاه های انسانی را در خود جای داده اند. با تقویت و پرورش آن ها به خلاقیت های ملی خویش در هر عرصه ای کمک کرده ایم. اما آنچه بیش از همه تحت تاثیر قرار می گیرد، عمدتا موضوع فرهنگ است. ملتی که خاستگاه فرهنگی نداشته باشد، محکوم به فناست؛ فنا شدن در برابر ملت های صاحب فرهنگ، هرچند که صاحبان فرهنگ کمر به نابودی فیزیکی ملت های بی فرهنگ نمی بندند و بلکه آن ملل را تبدیل به سربازان فرهنگ خویش می کنند و این تنها صورت خوشبینانه هجوم فرهنگ هاست. چه بسا ملتی که به قید تنها وجه نظامی بر ملتی دیگر فائق آمده است. این نمونه های تاریخی اگر به نیکی بررسی شوند، ریشه از آنجا می گیرند که فکری، اندیشه ای و حکمی به یکسان سازی رفتار ملتی فرمان رانده است. چگونه می توان از یک ملت یا تنوع قومیتی انتظار بروز رفتاری مشابه و یکسان را در همه چیز و همه جا داشت!؟ و با چنین انتظاری چرا باید ملتی را پریشان حال کرد!؟ همگرائی برخلاف اندیشه مستبدین ریشه در صدور قوانین یکسان برای همه عرصه های زندگی قومیت های آن ملت ندارد و بلکه هرگاه ما شرایطی را به وجود آوریم که همه اقوام با هر سلیقه ای توان عرضه عالی ترین شکل آن خاستگاه ها را داشته باشند، همدلی شان با سایر قومیت ها آغاز می شود، حاصل جمع خود را در قالب ملی ارائه می کند و این شکل ملی همان تولید اجتماعی یک ملت نامیده می شود. حال می توان متصور بود هر پدیده برآمده از چنین بستری وجوه بسیار متنوعی را پذیرفته است که می تواند با اقبال سایر ملل نیز مواجه شود و چه بسا به شکل دیدگاهی جهانی بروز نماید. این میسر نمی شود مگر آنکه تحقیق، تدبر و مکاشفه در احوال اقوام و قومیت ها به صورت همه گیر به عمل آید تا آنچه را که می اندیشند، از دیدگاه فرهیختگان آن ملت بررسی شود.  

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری مازندران و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اردیبهشت ۹۸ در استان مازندران برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.